Fijne bevalling ondanks inleiding?

14-03-2018 23:41 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
As vrijdag wordt ik ingeleid, en ik maak me eerlijk gezegd behoorlijk zorgen. Ik heb een ongelofelijke k*t bevalling gehad bij m’n dochter, en daarom hadden we allemaal plannen (wensen) beschreven in het geboorteplan voor hoe we het deze keer willen laten verlopen. Punt 1 was geen syntho (synthetische oxytocine) tenzij ik keihard ga bloeden natuurlijk, maar niet preventief.
Dus geen wee-opwekkend infuus en geen prik in m’n been na de geboorte.

En nu ben ik 40w2d, ik kan nauwelijks meer lopen, mijn hele lijf zwelt op, ik ben doodmoe en de baby wordt er ook niet kleiner op door mijn zwangerschapsdiabetes. Dus na heel goed nadenken en na overleg met de vk en de gyn heb ik toch besloten as vrijdag te laten inleiden. Wel op voorwaarde dat de verloskundige een dag eerder mijn vliezen thuis breekt, in de hoop daarmee toch nog een natuurlijke bevalling op te wekken.

Maar mocht dat toch niet het gehoopte resultaat geven, waar moet ik me op voorbereiden qua inleiding? Ik ben bang voor ontzettend heftige weeen tijdens de bevalling door dat infuus, en bang voor herhaling van de vorige bevalling. Mocht je een topbevalling hebben gehad ondanks dat je ingeleid was dan wil ik dat heel graag horen. Tips en adviezen zijn zowiezo welkom ❤️
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn broers zijn geboren via inleiding!
Allemaal vlot eruit gekomen en enkel maar goede herinnering van mijn mama ('bevallen valt super goed mee' haha). Ik werd 1.5u later geboren al en epidurale was zelfs niet meer mogelijk gezien ik al eruit floepte :-D

Heel veel succes! Het komt allemaal goed :heart:
Wat vervelend dat je eerste bevalling zo rot verliep. Ik kan me voorstellen dat het een tweede bevalling extra spannend maakt. Al ken ik ook genoeg mensen waarbij de tweede bevalling als een zonnetje verliep na moeizame eerste bevallingen. Of andersom. Het is toch elke keer weer anders.

Voor wat betreft de inleiding: ik ben zelf ingeleid bij mijn tweede bevalling. Ik vond het ideaal. Geleidelijke opbouw van de weeën, een niet eindeloos voortslepende bevalling - zou het zo weer doen!
Ben je de eerste keer ook ingeleid? Zoja, waarom viel dat tegen?

Hoe mooi een bevallingsplan ook klinkt, in de praktijk valt het denk ik anders uit. Je kunt een bevalling namelijk niet plannen, alleen de hoofdlijnen misschien. Ga er dus vanuit dat het anders gaat dan je nu denkt. Waar je bijvoorbeeld wel invloed op kan hebben is de pijnstilling. Als dat de eerste keer tegen is gevallen zou ik dat nu sneller inzetten.

Zelf ben ik bij de tweede ingeleid. De weeën kwamen meteen na het starten van het infuus achter elkaar door, zeer pijnlijk. Zou dus bij een volgende meteen om een ruggenprik vragen.

Ik snap eigenlijk niet dat ze je zolang laten lopen als ze weten dat je diabetes hebt. Is meestal een reden om met 37-38 weken al in te leiden werd mij verteld. Is bij mij dus ook met 37 weken gedaan om complicaties bij de bevalling te voorkomen.

Komt de VK je vliezen breken of alleen strippen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Groupie, ik heb ook in je andere topic gereageerd en wil he even een hart onder de riem steken.

Ik ben de eerste keer ingeleid en vond dat veel fijner dan de tweede bevalling die uit zich zelf begon. De weeen begonnen veel geleidelijker en ik kreeg al gauw een ruggenprik, omdat ik helaas al te lang wakker was geweest en daardoor oververmoeid. Maar daardoor ben ik al slapend naar de persfase gegaan. Ik heb het daardoor allemaal als heel positief beleefd.

Groupie, je kan het! Nog even en dan is de kleine bij je! Ik duim voor je dat de weeen toch zelf beginnen na dat ze je vliezen breken!
Raising kids is a walk in the park. Jurassic Park.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
15-03-2018 00:03
Ben je de eerste keer ook ingeleid? Zoja, waarom viel dat tegen?

Hoe mooi een bevallingsplan ook klinkt, in de praktijk valt het denk ik anders uit. Je kunt een bevalling namelijk niet plannen, alleen de hoofdlijnen misschien. Ga er dus vanuit dat het anders gaat dan je nu denkt. Waar je bijvoorbeeld wel invloed op kan hebben is de pijnstilling. Als dat de eerste keer tegen is gevallen zou ik dat nu sneller inzetten.

Zelf ben ik bij de tweede ingeleid. De weeën kwamen meteen na het starten van het infuus achter elkaar door, zeer pijnlijk. Zou dus bij een volgende meteen om een ruggenprik vragen.

Ik snap eigenlijk niet dat ze je zolang laten lopen als ze weten dat je diabetes hebt. Is meestal een reden om met 37-38 weken al in te leiden werd mij verteld. Is bij mij dus ook met 37 weken gedaan om complicaties bij de bevalling te voorkomen.

Komt de VK je vliezen breken of alleen strippen?
Helaas bij de vorige bevalling begonnen mijn weeen zeer krachtig en om de 2-3 minuten, er zat geen opbouw in en het was niet te harden. Toen naar het ziekenhuis gegaan voor een ruggeprik. Helaas lag de baby onmogelijk: sterrekijker en voorhoofdsligging en vervolgens is ze met de vacuümpomp en een hele flinke knip eruitgetrokken. En daarna ben ik onverdoofd gehecht door de gyn die ontzettend lelijk deed. En los van de bevalling zelf, ik ben in mijn hele leven nog nooit zo in paniek geraakt als toen, ik was echt onbereikbaar en helemaal van het padje af :(

Na deze bevalling heb ik een enorme dip gehad, fysiek duurde het weken voordat de wond van de knip was genezen na een flinke ontsteking, en geestelijk heeft het me ook een hele flinke knauw gegeven. Er komen de laatste maanden allemaal onderzoeken uit dat de lange termijn effecten van Syntho een trigger kunnen zijn voor een postnatale depressie en angsten. Beide heb ik sinds de vorige bevalling (gehad), en hoewel ik niet wil zeggen dat dit zonder meer door de Syntho komt, geloof ik dat het zeker niet heeft geholpen. Vandaar dat ik dat wil proberen te vermijden. Uiteraard tot op zeker hoogte, want ik snap dat het soms ook nodig kan zijn.

Dit is ook de reden dat ik niet eerder ben ingeleid, de baby is ipv minder groot als mijn dochter destijds was, en ik wilde tot nu niet aan dat infuus. Mijn vorige bevalling begon spontaan dus ik hoopte nog op een natuurlijke bevalling... en ik ben inmiddels al 5x gestript waarvan 3x effectief :O
anoniem_19830 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 00:53
4.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
daaantje schreef:
15-03-2018 00:33
Hoi Groupie, ik heb ook in je andere topic gereageerd en wil he even een hart onder de riem steken.

Ik ben de eerste keer ingeleid en vond dat veel fijner dan de tweede bevalling die uit zich zelf begon. De weeen begonnen veel geleidelijker en ik kreeg al gauw een ruggenprik, omdat ik helaas al te lang wakker was geweest en daardoor oververmoeid. Maar daardoor ben ik al slapend naar de persfase gegaan. Ik heb het daardoor allemaal als heel positief beleefd.

Groupie, je kan het! Nog even en dan is de kleine bij je! Ik duim voor je dat de weeen toch zelf beginnen na dat ze je vliezen breken!
Dankjewel! Dat klinkt idd als een hele fijne bevalling ❤️
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij mijn tweede bevaling ingeleid (9 weken geleden dus het is nog vers). Ik was 40.5 zwanger en had al 4cm ontsluiting (dag ervoor 2cm).
Bij aankomtst in het ziekenhuis hebben ze na de ctg de vliezen gebroken. Na 1,5u kwam er wel af en toe een wee maar schoot niet echt op. Om half 10 weeopwekkers gekregen, de minste hoeveelheid (homeopatische hoeveelheid noemde ze het) en dat was precies genoeg. Vrijwel direct weeën om de drie minuten en 2u later volledige ontsluiting en persdrang. Na 3x persen was hij er.
Vorige keer ingeknipt nu een beetje gescheurd.
Ik kijk echt met een goed gevoel terug op de bevalling.
Verloskundige en verpleegkundige waren echt heel prettig en er was ook veel mogelijk. Ik wilde graag onder de douche en zelfs dat mocht met alle apparatuur van de ctg en infuus. Ik ben er alleen nooit gekomen omdat ik eerst even naar de wc wilde en toen lag mini dus bijna in de wc door de plotselinge persdrang.
Ze hebben mij echt goed gecoacht toen ik een beetje in paniek schoot van de plotselinge weeën en ook tijdens het persen. Bij de eerste keer mocht ik van mijn vk niet persen tot ik volledige ontsluiting had (ondanks persdrang) en dat vond ik echt hels. Toen ik dat met de vk in het ziekenhuis besprak (tussen de weeën door) zei ze dat zij dat sowieso niet doen, ze zei direct: als je persdrang hebt mag je gewoon meepersen (oke niet toen ik op de wc zat).

Beetje lang verhaal geworden 😬 hopelijk heb je er iets aan.
Je leest veel horrorverhalen op internet over dagenlange bevallingen en weeënstormen en jouw eigen ervaring helpt natuurlijk ook niet mee, maar je hebt al ontsluiting dus jouw eigen lichaam is er ook al redelijk klaar voor!
Heel veel succes met de bevalling en probeer nog een beetje uit te rusten.
Ik heb de nacht voor de inleiding geen oog dicht gedaan (hoorde pas de dag ervoor dat de inleiding zou plaats vinden).
Ik kijk ook positief terug op het inleiden. Ik had ook horror verhalen gelezen over weeën storm etc. Het duurde in mijn geval even voordat er ontsluiting was. De ballon katheter deed vrij weinig. Hieropvolgend heb ik pillen gekregen en dit sloeg wel aan. Bij 2 cm zijn mijn vliezen doorgebroken. We hebben toen afgesproken dat er eerst een half uur/ uur gewacht zou worden om te kijken of de weeën vanzelf op zouden komen. De weeën begonnen al heel gauw uit zichzelf. In totaal heeft het vanaf vliezen breken tot aan de geboorte 5 uur geduurd. De baby bleek ook een sterrenkijker te zijn. Hier heb ik gelukkig niks van gemerkt. Ik had wel een ruptuur. Dit is heel netjes gehecht en daar heb ik helemaal geen last van gehad.
Ik ben ingeleid bij 37 werken wegens zwangerschapsvergiftiging. Eerst met een ballonnetje. Dat deed na 2 dagen nog niets, volgens de verloskundige omdat mijn lichaam gewoon nog niet klaar was om te bevallen. Daarna kreeg ik pillen om de weeen op gang te brengen. Die deden ook niets. Na 1,5 dag besloot het ziekenhuis met de pillen te stoppen, ik was doodmoe van de spanning ('wanneer begint die bevalling nu') en ze wilden me even een nachtje laten rusten voordat ze het met een infuus zouden proberen. En toen.... begonnen de pillen hun wel te doen en kreeg ik weeen. Meteen behoorlijk snel achter elkaar. Op advies van de verloskundige kreeg ik een ruggenprik in de hoop dat ik nog even kon uitrusten voor het persen zou beginnen. Mar het ging zo snel, toen ik de ruggenprik had, moest ik al gaan persen! De ruggenprik werkte echter al meteen, daardoor heb ik de persweeen niet gevoeld. Ook die fase van de bevalling ging snel: na nog geen 10 minuten persen had ik mijn baby u mijn armen.

Uiteindelijk een heel snelle en op het laatst pijnloze bevalling dus. Wie gaf gedacht dat ik ooit zou zeggen: 'bevallen valt eigenlijk best mee'. ;-)
Hier twee keer een hele makkelijke bevalling gehad met inleiden, zonder pijnstilling en dat was ook niet nodig.

Alleen het ging wel heel vlotjes, beide keren vanaf vier cm heel snel volledige ontsluiting en vijf minuten persen .

Doordat het zo snel gaat wel steeds een klein scheurtje , maar daar heb ik beide keren ook weinig last van gehad.

Succes in elk geval :)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ingeleid en een prima bevalling gehad. Om half negen smorgens de vliezen gebroken, weeenopwekker en netjes gewone opbouwende weeen gehad. Om 3 uur smiddags is mijn dochtertje geboren. Heb wel een ruggenprik gehad. Klein scheurtje dat gehecht is (ruggenprik deed genoeg werk). Prima bevalling en zou het zo weer doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is ingeleid. Na aantal gel pogingen toch aan infuus gelegd en het viel me 100% mee. Mijn weeen namen snel toe en toen het goed op gang was ging infuus uit.

Ik vond het goed te doen iig. Ik was ook voorbereid op ellende maar viel dus mee. Het was mijn enige vaginale bevalling (2 x ks ervoor ). Ik zou het zo weer doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is de inleiding een beetje mislukt, maar ik had een fijne bevalling. Eerst wilde ze een ballon plaatsen, maar toen knapte de vliezen. De dag erna kreeg ik pillen om de baarmoedermond verder te laten verstrijken. De dag erna zouden ze aan de onderkant de vliezen breken (die waren nog heel), daarna een uur wachten en dan pas aan het infuus beginnen. Dat bleek allemaal niet nodig, want de weeën begonnen vanzelf die ochtend om de 5min. En nadat ze toch die vliezen gebroken hadden kwamen ze om de 2min. Begin van de middag was ie er! In totaal hebben we 4 dagen (waarvan 1 met baby) in het ziekenhuis gelegen, maar de bevalling duurde maar 8.5 uur.

Ik hoop voor jou dat het deze keer meevalt en je na de bevalling zo weinig mogelijk klachten hebt :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook ingeleid nav een zwangerschapsvergiftiging. Nadat ik ben opgenomen in het zkh kreeg ik een ballon, de volgende ochtend had ik 3 cm ontsluiting en zijn mijn vliezen gebroken. Hierna werd het infuus met weeënopwekkers aangesloten, de weeën kwamen rustig op gang maar zetten niet echt door waardoor ze de weeënopwekkers een tandje harder hebben gezet. Toen begon het op te schieten. Uiteindelijk had ik heel snel 10 cm ontsluiting en mocht ik gaan persen, dit duurde wel erg lang waardoor zoon uiteindelijk met de vacuümpomp is gehaald (en ik ben ingeknipt).

Ik vond het eigenlijk best meevallen allemaal, zei voorheen altijd dat ik snel een ruggeprik wilde aangezien mijn pijngrens niet al te hoog is maar het is zo snel gegaan dat ik alsnog geen ruggenprik heb gehad maar kan nu achteraf niet zeggen dat ik het heb gemist.

Succes met je bevalling en hopelijk valt het allemaal mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ingeleid bij de eerste, is uiteindelijk een keizersnee geworden. Het was niet leuk, maar ik heb zeker geen trauma ofzo. Tegenwoordig wordt vaak net gedaan alsof de bevalling een soort topervaring in je leven moet zijn, met kaarsen en zachte muziek en alles naar je eigen zin, maar bevallen is nu eenmaal meestal niet echt leuk.

Maar als ik het zo lees was je grootste probleem niet de inleiding op zich, maar die gynaecoloog die lelijk deed. En daar kun je wat mee! Bespreek dit vooral direct als je op de verloskamers komt, hoe vervelend dat toen was, dat je er daarom zo tegenop ziet. Dan kunnen ze er rekening mee houden en het meeste personeel is lief voor bevallende vrouwen. Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Zelfde soort ervaring, ik baalde echt als een stekker toen me bij de tweede dringend aangeraden werd om toch (weer) in te leiden. Zag het echt niet zitten.

Op maandag werd gezegd dat ik woensdag zou worden ingeleid. Ik ben toen via via bij een acupuncturiste terchtgekomen die dinsdagmiddag acupunctuur kon doen. Ik ben helemaal niet van de alternatieve/hippiedingen maar wilde die inleiding echt heel graag voorkomen. En ja hoor, 6 uur na de behandeling begon de bevalling. Toeval of niet, maakt me niet uit - inleiding was niet meer nodig.

Bevalling verliep een stuk vlotter en prettiger dan de eerste. Uiteindelijk dus geen positive ervaring na inleiden maar wel met een fijne 2e bevalling na verschrikkelijke eerste.

Dus als je echt niet wilt zou ik eerst acupunctuur aanraden, of andere (veilige) alternatieven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alle drie de bevallingen ingeleid. Eerste bevalling was een hel, de tweede en derde bevalling gingen zo snel dat ze er binnen 20 eruit floepte.
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Ingeleid en ruggenprik gehad.
Was een fluitje van een cent (dankzij de ruggenprik).
Ik ben ingeleid, met 40+5, ivm verhoogde bloeddruk.

Wel met ballonkatheter en met infuus. Moet zeggen dat het me achteraf mee is gevallen, maar dat komt ook door de ruggeprik.
Dat was echt een heerlijkheid en echt mijn redding.

Bevalling duurde al met al wel 30 uur, waarvan ik de eerste 14 uur nergens last van heb gehad.. 3 cm ontsluiting door de ballon. Daarna uren over 1 cm gedaan.
Omdat de ontsluiting niet goed op gang kwam, ging het infuus behoorlijk omhoog en toen kon ik de weeen niet meer wegzuchten/puffen. Ik verzette me tegen de pijn, waardoor ontspannen er niet meer inzat. Urenlang op 4 cm gezeten en toen kwam het advies pijnbestrijding. Direct 'ja'op gezegd en toen was het met een paar uur gepiept..Nog wat gedommeld tijdens het laatste gedeelte van de ontsluitingsfase. Toen ik merkte dat ik wel erg het gevoel had te moeten poepen, de verloskundige laten roepen en ik mocht direct beginnen met persen. Dat vond ik echt fantastisch en al heeft het 1 uur en een kwartier geduurd, het leek veel sneller te gaan.
Al met al kijk ik terug op een prima bevalling, na het zetten van de ruggeprik.

Geen gyn gezien trouwens, alleen hele fijne, lieve verloskundigen en verpleegkundigen.
Mijn eerste bevalling was net zo'n drama als bij jou. Ik heb alleen gel gekregen (8 uur 's morgens) en daarna begonnen al snel de weeën. De eerste paar uur gingen voorspoedig, en na een uur of 5 braken spontaan de vliezen. Op dat moment had ik 7 centimeter ontsluiting. Helaas stagneerde het daarna, waardoor ik over de laatste 3 centimeter 8 uur heb gedaan in een weeënstorm. Uiteindelijk mocht ik dan toch gaan persen (om 21.00 uur 's avonds). Dat ging ook helemaal niet en om 23.00 uur besloot de dienstdoende arts-assistent dat ze maar eens een echte gyn erbij zou vragen, onder druk van de verpleegkundige. Mijn reddende engel, een heel lieve gyn, constateerde vrij snel dat de baby verkeerd lag, en dat ik dus helemaal niet slecht meewerkte (zoals de eerdere arts had gesuggereerd). Na nogal wat inspanning en met een vacuüm werd vervolgens mijn dochter om 23.45 uur geboren.
Bij nr 2 heb ik dus echt proberen te voorkomen dat het weer een inleiding werd. Helaas ging bij 40+6 mijn bloeddruk weer verkeerd en moest ik toch worden ingeleid. In eerste instantie werden alleen de vliezen gebroken, maar na een uur CTG kreeg ik te horen dat ik toch aan het infuus moest, omdat de baby een te regelmatige hartslag had (geen idee waarom dat niet goed is). Het infuus moest een paar keer hoger, waardoor ik weer een weeënstorm kreeg. Die heeft drie kwartier geduurd, en net toen ik dringend vroeg om een ruggenprik bleek ik volledige ontsluiting te hebben. Kind was er vervolgens vijf minuten later. De totale bevalling vanaf het infuus heeft dus maar 2,5 uur geduurd, waarvan drie kwartier met 'echte' weeën. Die waren wel heel vervelend, maar ik omschrijf de laatste bevalling toch wel als een vlotte bevalling.
Helaas bleef ook nu de placenta weer zitten, maar dat heeft meer te maken met mijn lijf dan met de inleiding, denk ik.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 10:23
0.05% gewijzigd
Al met al kan ik je vooral adviseren om het maar op je af te laten komen. Bevallen is nu eenmaal niet leuk en vreselijk pijnlijk. Ik zag er de tweede keer vreselijk tegenop, maar hield mezelf ook voor dat het nooit zo erg kon als de eerste keer.
Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Beste Groupie,

Vervelend als ze niet “ vanzelf” komen. Ik ben zelf twee keer ingeleid geworden en ik moet zeggen dat de tweede bevalling wel een stuk prettigere was dan de eerste. Ze geven meestal ook aan dat de eerste “de weg vrij heeft gemaakt voor de volgende”. Niet dat het uiteraard een garantie is. Ik hoop voor je dat je alsnog spontaan gaat bevallen en anders probeer het een beetje over je heen te laten komen (hoe moeilijk dat ook is). Succes in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Hier geen inleiding, omdat dochter op de valreep (met 41.6) spontaan kwam. Wel wil ik iets zeggen over het geboorteplan. Ik had er ook een voor wat ik wilde tijdens mijn thuisbevalling met een mini beetje info voor als het toch een ziekenhuisbevalling zou worden. Het werd dit laatste maar was toch heel blij met mijn plan. Zo wisten ze iets van mijn achtergrond en wat ik belangrijk vond en ze hebben er zeker wat mee gedaan (weinig gepraat in de verloskamer, niet continu getoucheerd, alles in overleg, duidelijk stapoen uitleggen, zo min mogelijk mensen tegelijk in de kamer). Pas dus vooral je plan aan op de situatie nu en zet daar ook iets in over communicatie om te voorkomen dat je weer zo'n nare ervaring krijgt zoals met de gyneacoloog vorige keer!
Ik vond het geboorteplan een beetje een wassen neus. Mijn belangrijkste punt was dat ik in mijn eigen tempo wilde bevallen. Het infuus dus liever minder hoog en de weeën niet in een storm maar een te behappen frequentie. Helaas vond men het toch nodig dat het kind er snel uit kwam (of zo), en zelfs toen mijn zus er zich mee ging bemoeien zeiden ze dat ze het infuus nooit uit zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven