Gebrek aan wetenschappelijke informatie tijdens zwangerschap
dinsdag 5 februari 2019 om 21:23
Ik kan niet de enige zijn die me hieraan stoort.
Sinds ik zwanger ben, wordt mij een hoop verteld over wat ik wel of niet zou moeten doen, welke voeding beter is voor de baby, wat voor medicijnen ik mag nemen, etc. Ik heb toevallig de eerste maanden van mijn zwangerschap in het buitenland gezeten en ben daar ook onder behandeling van een verloskundige geweest, en mijn schoonfamilie komt uit nog weer een ander land, waardoor ik me erg bewust ben geworden dat veel van deze adviezen beleid zijn, en dat andere overheden de bestaande wetenschap heel anders kunnen interpreteren (en het gaat hier om drie landen met uitstekende medische / prenatale zorg). Ik vind het als moeder-in-spe heel lastig om neutrale, wetenschappelijke informatie te vinden, en juist hierin wil ik graag de feiten kennen en mijn eigen afwegingen kunnen maken, zeker als artsen en verloskundigen elkaar tegenspreken (en dat is ook logisch, want heel veel keuzes tijdens de zwangerschap zijn blijkbaar niet zo eenduidig)! Borstvoeding versus flesvoeding is een controversieel voorbeeld, bijvoorbeeld. Er is inderdaad wetenschappelijk onderzoek dat wijst op voordelen voor moeder en kind tijdens het geven van borstvoeding, maar veel van de studies over langdurige voordelen zijn erg twijfelachtig en corrigeren bijvoorbeeld niet voor omgevingsfactoren. In veel beleid (onder invloed van het WHO) worden de voordelen van borstvoeding enorm aangedikt in vergelijking met de beschikbare studies. (Ik ben nog steeds van plan borstvoeding te geven; ik wil gewoon goed geinformeerd zijn en vind het pijnlijk om te zien hoe dit wordt gepushed bij moeders die er niet enthousiast over zijn zonder echte openheid over de statistieken en context van het huidige beleid).
Ik snap wel dat verloskundigen en artsen geen tijd hebben om iedereen voetnoten en lijsten met wetenschappelijke bronvermeldingen te geven, maar ik kan niet de enige aanstaande moeder zijn die liever feiten en statistieken ziet dan de informatie gekleurd in een foldertje gepresenteerd te krijgen. Heeft iemand aanraders voor bijvoorbeeld zwangerschapsboeken, websites of blogs die enigszins neutraal de feiten presenteren, met verwijzingen naar wetenschappelijke studies?
(En bij heel veel dingen luister ik wel naar de dokter / verloskundige, hoor. Ik wil gewoon mijn zelfbeschikking vasthouden, en mijn keuzes voor mezelf kunnen verantwoorden).
Sinds ik zwanger ben, wordt mij een hoop verteld over wat ik wel of niet zou moeten doen, welke voeding beter is voor de baby, wat voor medicijnen ik mag nemen, etc. Ik heb toevallig de eerste maanden van mijn zwangerschap in het buitenland gezeten en ben daar ook onder behandeling van een verloskundige geweest, en mijn schoonfamilie komt uit nog weer een ander land, waardoor ik me erg bewust ben geworden dat veel van deze adviezen beleid zijn, en dat andere overheden de bestaande wetenschap heel anders kunnen interpreteren (en het gaat hier om drie landen met uitstekende medische / prenatale zorg). Ik vind het als moeder-in-spe heel lastig om neutrale, wetenschappelijke informatie te vinden, en juist hierin wil ik graag de feiten kennen en mijn eigen afwegingen kunnen maken, zeker als artsen en verloskundigen elkaar tegenspreken (en dat is ook logisch, want heel veel keuzes tijdens de zwangerschap zijn blijkbaar niet zo eenduidig)! Borstvoeding versus flesvoeding is een controversieel voorbeeld, bijvoorbeeld. Er is inderdaad wetenschappelijk onderzoek dat wijst op voordelen voor moeder en kind tijdens het geven van borstvoeding, maar veel van de studies over langdurige voordelen zijn erg twijfelachtig en corrigeren bijvoorbeeld niet voor omgevingsfactoren. In veel beleid (onder invloed van het WHO) worden de voordelen van borstvoeding enorm aangedikt in vergelijking met de beschikbare studies. (Ik ben nog steeds van plan borstvoeding te geven; ik wil gewoon goed geinformeerd zijn en vind het pijnlijk om te zien hoe dit wordt gepushed bij moeders die er niet enthousiast over zijn zonder echte openheid over de statistieken en context van het huidige beleid).
Ik snap wel dat verloskundigen en artsen geen tijd hebben om iedereen voetnoten en lijsten met wetenschappelijke bronvermeldingen te geven, maar ik kan niet de enige aanstaande moeder zijn die liever feiten en statistieken ziet dan de informatie gekleurd in een foldertje gepresenteerd te krijgen. Heeft iemand aanraders voor bijvoorbeeld zwangerschapsboeken, websites of blogs die enigszins neutraal de feiten presenteren, met verwijzingen naar wetenschappelijke studies?
(En bij heel veel dingen luister ik wel naar de dokter / verloskundige, hoor. Ik wil gewoon mijn zelfbeschikking vasthouden, en mijn keuzes voor mezelf kunnen verantwoorden).
dinsdag 5 februari 2019 om 21:28
Ik snap niet zo goed wat je zoekt. Je zegt al dat wetenschappelijke studies lastig zijn. Je gaat een kind niet op willekeur wel/geen borstvoeding geven, dat werkt gewoon niet. En dat is met alle opvoedfactoren zo. Al weet ik wel dat er een studie gaande is naar de effecten van dragen/bij je houden van je kindje.
Ik denk dat de wetenschappelijke literatuur heeft aangetoond dat er door op de buik slapen meer kindjes overleden dan op de rug slapen en dat vaccineren NIET onveilig is. En dat je bij allergie wat eerder zou kunnen beginnen met vaste voeding. En nu wordt 6 maanden op de ouders op de kamer aangeraden, maar ik weet niet of daar literatuur over is. Veel andere zaken blijven toch ook gebaseerd op gevoel.
Ik denk dat de wetenschappelijke literatuur heeft aangetoond dat er door op de buik slapen meer kindjes overleden dan op de rug slapen en dat vaccineren NIET onveilig is. En dat je bij allergie wat eerder zou kunnen beginnen met vaste voeding. En nu wordt 6 maanden op de ouders op de kamer aangeraden, maar ik weet niet of daar literatuur over is. Veel andere zaken blijven toch ook gebaseerd op gevoel.
dinsdag 5 februari 2019 om 21:37
Maar zelfs al heb je wetenschappelijk onderbouwde feiten, dan nog geldt dat niet voor ieder kind. Want statistiek, grote groepen, gemiddeldes enz.
Ik ben me zelf altijd zeer bewust van het feit dat bijv verloskundigen geen wetenschappelijke opleiding hebben en artsen wel, waardoor ik artsen iets serieuzer neem in hun adviezen.
En verder: het voordeel is dat de meeste zaken allemaal niet zo nauw luisteren. Wel of geen bv is niet een levensbepalend verschil, maar vooral een persoonlijke voorkeur.
En zo zijn er heel veel zaken die je gewoon naar eigen inzicht kunt doen.
Dat foliumzuur bijv de kans op een open ruggetje verkleint is wel wetenschappelijk aangetoond. Maar dat betekent niet dat als je geen foliumzuur gebruikt hebt je je kind iets vreselijks hebt aangedaan.
En dat geldt voor vrijwel alles.
Bv versus fv is zo'n marginaal verschil, daar zou niet eens discussie over moeten zijn.
Ik ben me zelf altijd zeer bewust van het feit dat bijv verloskundigen geen wetenschappelijke opleiding hebben en artsen wel, waardoor ik artsen iets serieuzer neem in hun adviezen.
En verder: het voordeel is dat de meeste zaken allemaal niet zo nauw luisteren. Wel of geen bv is niet een levensbepalend verschil, maar vooral een persoonlijke voorkeur.
En zo zijn er heel veel zaken die je gewoon naar eigen inzicht kunt doen.
Dat foliumzuur bijv de kans op een open ruggetje verkleint is wel wetenschappelijk aangetoond. Maar dat betekent niet dat als je geen foliumzuur gebruikt hebt je je kind iets vreselijks hebt aangedaan.
En dat geldt voor vrijwel alles.
Bv versus fv is zo'n marginaal verschil, daar zou niet eens discussie over moeten zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 5 februari 2019 om 21:38
Ohja, en ik had als voorbereiding voor eventuele pijnbestrijding tijdens de bevalling uitgezocht of er verschillen waren tussen een ruggenprik en een morfine pompje. Er was geen verschil naar hoe de baby's het deden, maar vrouwen waren tevredener na een ruggenprik. Dus dat sterkte me in mijn gevoel ook eventueel een ruggenprik te willen.
dinsdag 5 februari 2019 om 21:39
Ik heb expecting better van Emily Oster gelezen tijdens mijn zwangerschap. Zij verbaasde zich ook over het gebrek aan wetenschappelijke informatie en heeft zelf van alles gelezen en op een rijtje gezet. Soms vond ik haar wat kort door de bocht maar over het algemeen vond ik het wel een goed boek!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
dinsdag 5 februari 2019 om 21:41
Ik ben het zó met je eens en heb hier ook veel naar gezocht tijdens mijn zwangerschappen. Ik heb geen concrete websites of literatuur voor je, maar ik weet wel dat je je moedergevoel ook niet moet onderschatten. Vergeet dat niet
! Daarnaast heb ik gewoon de dingen die ik nuttig vond onthouden en alle overige bull shit ene oor in andere weer uit..
En laat je vooral niet gekmaken door anderen! Je voelt zelf wat het beste is en werkt voor jullie.
En laat je vooral niet gekmaken door anderen! Je voelt zelf wat het beste is en werkt voor jullie.
dinsdag 5 februari 2019 om 21:42
Wat mij uiteindelijk erg geholpen heeft is de (al dan niet terechte) overtuiging dat als mensen elkaar tegenspreken op futiliteiten het dus eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is.
Als je de basis voor elkaar hebt, dan doe je het goed. De verloskundige is geen wetenschapper en het zal per verloskundige verschillen of hij/zij antwoord op je vragen kan en wil geven.
Ik herken het wel: ik weet graag dingen zeker en zwart op wit. Maar een zwangerschap is geen wiskunde. Wetenschappelijke artikelen die ik over zwangerschappen, bevallingen en baby's gelezen heb gaan vaak over afwijkingen of problemen, niet over normale situaties.
Een afrader voor jou is "oei ik groei." Wat een ellende is dat.
(edit: ik zie nu pas wat Solo typte. Dat dus)
Als je de basis voor elkaar hebt, dan doe je het goed. De verloskundige is geen wetenschapper en het zal per verloskundige verschillen of hij/zij antwoord op je vragen kan en wil geven.
Ik herken het wel: ik weet graag dingen zeker en zwart op wit. Maar een zwangerschap is geen wiskunde. Wetenschappelijke artikelen die ik over zwangerschappen, bevallingen en baby's gelezen heb gaan vaak over afwijkingen of problemen, niet over normale situaties.
Een afrader voor jou is "oei ik groei." Wat een ellende is dat.
(edit: ik zie nu pas wat Solo typte. Dat dus)
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 21:43
3.19% gewijzigd
dinsdag 5 februari 2019 om 21:42
dinsdag 5 februari 2019 om 21:50
Ik zocht dit tijdens mijn zwangerschap ook erg. En uiteindelijk bij studieboeken beland. Maar dat vond ik ook niet perse een aanrader.
Maar dikke dooddoener. Sinds mijn baby er is ga ik vooral op mijn gevoel af en ik denk dat veel ouders dat doen. Soms staat het allemaal zo mooi beschreven en perfect gefundeerd ben onderzocht. Maar toch werkt het niet voor mij of mijn baby. En uiteindelijk is wat voor mijn baby werkt vaak ook hetgeen waf voor mij werkt.
Maar dikke dooddoener. Sinds mijn baby er is ga ik vooral op mijn gevoel af en ik denk dat veel ouders dat doen. Soms staat het allemaal zo mooi beschreven en perfect gefundeerd ben onderzocht. Maar toch werkt het niet voor mij of mijn baby. En uiteindelijk is wat voor mijn baby werkt vaak ook hetgeen waf voor mij werkt.
dinsdag 5 februari 2019 om 21:52
Oei, ik loop achter!
Bedankt voor de tip, gioia82 - en voor de adviezen, iedereen!
Ik luister ook wel naar mezelf; zou alleen graag van moeders lezen die dezelfde frustraties hadden, of die hun best hebben gedaan door het moeras van goedbedoelde adviezen en misinformatie te waden op een manier die ook bij mij past. Fijn hier ook wat herkenbaarheid te zien!
Bedankt voor de tip, gioia82 - en voor de adviezen, iedereen!
Ik luister ook wel naar mezelf; zou alleen graag van moeders lezen die dezelfde frustraties hadden, of die hun best hebben gedaan door het moeras van goedbedoelde adviezen en misinformatie te waden op een manier die ook bij mij past. Fijn hier ook wat herkenbaarheid te zien!
dinsdag 5 februari 2019 om 21:52
Ik ben erachter gekomen dat dat niet echt handig was tijdens de zwangerschap en nog minder tijdens de bevalling...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
dinsdag 5 februari 2019 om 21:54
Relativeren is echt het sleutelwoord. Je weet nu uit wetenschappelijk onderzoek dat borstvoeding in een westers land met veilig kraanwater weinig pluspunten biedt. Dus je hoeft geen stress te hebben als het niet lukt. Je weet dat er over bijvoeden in verschillende landen heel anders gedacht wordt. Dus je denkt gewoon logisch na en maakt zelf de goede keuze.
In mijn zwangerschap stoorde ik me aan mensen die van me verwachtten dat ik de hele dag gelukzalig uit het raam aan het staren was, terwijl ik gedachteloos rompertjes door mijn handen liet gaan. Na mijn bevalling kwam ik er, vrij hard helaas, achter dat mijn analytische persoonlijkheid niet opgewassen was tegen de enorme stortvloed aan hormonen, emoties, verantwoordelijkheid, zorg en andere fijne en nare dingen die me overspoelden. En na een paar maanden was ik weer gewoon mezelf. Dat was ook een interessant wetenschappelijk experiment.
dinsdag 5 februari 2019 om 21:54
Sommige zaken vond ik niet zo interessant, dan dacht ik gewoon ‘Zie wel hoe het loopt’ (bij zaken als wel/niet in de box onder laten slapen, wel/niet op de slaapkamer van ouders).
Andere zaken vond ik dan weer erg vanzelfsprekend (bijvoorbeeld een voorkeurshouding voorkomen i.v.m. afgeplat hoofdje, kind niet te lang in dezelfde houding in een maxicosi opgepropt laten liggen).
Zaken die ik niet zeker wist zocht ik op via pubmed, daar kun je heel veel vinden.
En ‘Oei ik groei’ is inderdaad een stom boek.
Andere zaken vond ik dan weer erg vanzelfsprekend (bijvoorbeeld een voorkeurshouding voorkomen i.v.m. afgeplat hoofdje, kind niet te lang in dezelfde houding in een maxicosi opgepropt laten liggen).
Zaken die ik niet zeker wist zocht ik op via pubmed, daar kun je heel veel vinden.
En ‘Oei ik groei’ is inderdaad een stom boek.
dinsdag 5 februari 2019 om 21:56
Haha, dat verbaast me niets.
Het is onvoorstelbaar hoe vaak in het dagelijks leven wetenschapper zijn gewoon echt niet handig is.
Zeker als het om zoiets fysieks, intuitiefs en gevoelsmatigs gaat. Me overgeven tijdens de bevalling? Ja, daar zal ik echt aan moeten werken.
dinsdag 5 februari 2019 om 21:58
Wanneer je een zwanger niet benadert als een aandoening of een ziekte maar wel als een natuurlijk verschijnsel waarbij jij kiest wat voor jou het beste werkt dan heb je al die wetenschap niet nodig. De mens krijgt zonder wetenschap al honderden jaren kinderen en ook wilde dieren baren en laten hun baby's opgroeien. Jij bent geen statistiek en ook geen onnatuurlijk wezen dat boeken en wetenschap nodig heeft om een gezond kind te kunnen baren en opvoeden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heel erg eens! Er worden veel fouten gemaakt, zoals causale conclusies trekken op basis van correlaties etc. Ik houd erg van statistiek en wiskunde en kan me er erg aan storen als dit soort fouten worden gemaakt. Ik lees graag Ionica Smeets, toevallig (en gelukkig) heeft zij ook kinderen in de leeftijd van die van mij. Ze heeft een en ander geschreven over zwangerschappen en ook een boek over opvoeden/kinderen (zoete kinderen eten geen suiker geloof ik), misschien is dat iets voor jou.
Goed verwoord inderdaad; zo verging het mij eigenlijk ook.Betty_Slocombe schreef: ↑05-02-2019 21:54Na mijn bevalling kwam ik er, vrij hard helaas, achter dat mijn analytische persoonlijkheid niet opgewassen was tegen de enorme stortvloed aan hormonen, emoties, verantwoordelijkheid, zorg en andere fijne en nare dingen die me overspoelden. En na een paar maanden was ik weer gewoon mezelf. Dat was ook een interessant wetenschappelijk experiment.
Ik heb vaak gedacht 'gezegend zijn diegenen die nu gewoon een half jaar hun hersenen aan de kapstok kunnen hangen...'
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
dinsdag 5 februari 2019 om 21:59
Ik ken de boeken die je zoekt niet en was er wel naar op zoek tijdens mijn vorige zwangerschap.
Als ik echt iets wil weten zoek ik zelf de studies erbij en leg het voor aan een arts.
Dat werkt overigens ook niet altijd want toen de studies over kinkhoestvaccinatie bij zwangere vrouwen uitkwamen, vonden alle artsen het onzin en heb ik het niet gedaan terwijl ik wel wilde, en tijdens m'n huidige zwangerschap kwamen ze er zelf mee.
Maar wat betreft opvoeden merk je snel genoeg dat je uiteindelijk toch gewoon gaat doen wat werkt. Bijvoorbeeld, Infacol is niet bewezen tegen krampjes, maar veel kinderen vinden de smaak lekker en zijn dan even stil. Dat was voor mij genoeg reden om het als life saver in m'n tas te hebben als ik een stuk moest rijden en zoon dramatisch begon te krijsen.
Als ik echt iets wil weten zoek ik zelf de studies erbij en leg het voor aan een arts.
Dat werkt overigens ook niet altijd want toen de studies over kinkhoestvaccinatie bij zwangere vrouwen uitkwamen, vonden alle artsen het onzin en heb ik het niet gedaan terwijl ik wel wilde, en tijdens m'n huidige zwangerschap kwamen ze er zelf mee.
Maar wat betreft opvoeden merk je snel genoeg dat je uiteindelijk toch gewoon gaat doen wat werkt. Bijvoorbeeld, Infacol is niet bewezen tegen krampjes, maar veel kinderen vinden de smaak lekker en zijn dan even stil. Dat was voor mij genoeg reden om het als life saver in m'n tas te hebben als ik een stuk moest rijden en zoon dramatisch begon te krijsen.