Geplande keizersnede, wat neem je mee?

16-02-2019 14:33 41 berichten
Aangezien onze kleine blijkbaar niet gedraaid wil worden en zodanig ligt dat een gewone bevalling geen optie is is er een keizersnede ingepland binnenkort. De afgelopen weken had ik keurig de vluchttas klaarstaan met de items op de lijst van de kraamzorg. Maar die is gericht op een normale bevalling en een kort verblijf in het ziekenhuis. Ik hoef nu bijvoorbeeld geen T-shirt mee om in te bevallen, maar een badjas en pantoffels lijkt me nu ineens een stuk handiger.

Dus wat is handig om aan te denken? En hoeveel kleertjes moet ik voor de baby ongeveer meenemen? En wat neem je voor jezelf nog extra mee?
Alle reacties Link kopieren
Meerdere pyjama’s en douche spullen.ik had 4 verschillende setjes voor de kleine.een fles om te vullen met water, snacks zodat je niet de hele tijd hoeft te vragen. Lippenbalsem voor droge ziekenhuis lucht. Een lange laad kabel voor je telefoon. Een speentje als je deze wil gaan gebruiken.
00suus00 wijzigde dit bericht op 16-02-2019 14:47
Reden: Toevoeging
55.73% gewijzigd
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Wij moesten iets langer blijven in het ziekenhuis, geen keizersnede, maar ik vond mijn eigen kussen heel fijn! En badslippers voor onder de douche. Succes en daarna lekker genieten!
My bags under my eyes are couture
Je ligt vooral veel in bed dus ik zou zorgen voor comfortabele kleding.

Ik moest in principe 3 nachten blijven na mijn on geplande keizersnede vorige keer. Ik zou rekenen op setje kleding per dag voor de baby en 1 extra. Ik ben eigenlijk die dagen kamer amper af geweest want badkamer was in de kamer. Dus zou badjas niet gebruikt hebben.
Voor een paar dagen kleding (ondergoed, joggingbroeken, shirts, pyjama’s), toiletspullen, sokken, slippers, sloffen, kleding voor de baby voor een paar dagen. Badjas hou ik zelf niet van, dus ik zou een lang vest doen (maar ik had een badkamer op de kamer). En verder: als je nog iets nodig hebt, kan je man of iemand anders dat toch voor je meenemen?
Verder: oordopjes (als je op zaal ligt), oplader, tijdschriften/boek etc.
Alle reacties Link kopieren
meerdere t shirts en voedingsbh (borstvoeding geven terwijl je half achterover ligt kan nogal zooi geven)
oordopjes en oogmasker (ook als je niet op zaal ligt. ik werd gek van de piepjes van de apparatuur)
van die verfrissingsdoekjes die je ook over je gezicht kunt doen. OF water wipes, kun je daarna ook voor de kleine gebruiken
muziek, eventueel met boxje of oortjes
laat alle sieraden en waardevolle zaken thuis
eventueel je kraam/babyboek alvast om in te vullen
vest dat je makkelijk zelf aan en uit kan doen
pyamabroeken
Alle reacties Link kopieren
Oordopjes
Je hoeft niet veel mee te nemen, na drie dagen ga je als het goed is weer naar huis.

- oplader voor telefoon
- oordopjes (!)
- wat eigen drinken/tussendoortje
- extra set nachtkleding/ondergoed/sokken

Badjas heb ik niet gebruikt, wc en badkamer zijn waarschijnlijk in de kamer en verder lig je vooral in bed. Ik heb niet een gedouched, werd gewassen door de verpleegkundige, Ik vond het allemaal wel best, heb lekker thuis weer gedouched waar ik iemand had die me een beetje in de gaten kon houden (heel lage bloeddruk)
Kleding die je makkelijk aan/uit kan doen. Ik had teveel pijn om te bukken etc
SallySpectra* schreef:
16-02-2019 14:54
Voor een paar dagen kleding (ondergoed, joggingbroeken, shirts, pyjama’s), toiletspullen, sokken, slippers, sloffen, kleding voor de baby voor een paar dagen. Badjas hou ik zelf niet van, dus ik zou een lang vest doen (maar ik had een badkamer op de kamer). En verder: als je nog iets nodig hebt, kan je man of iemand anders dat toch voor je meenemen?
Verder: oordopjes (als je op zaal ligt), oplader, tijdschriften/boek etc.
Dit en wij hadden een eigen flesje voor de baby meegenomen (heb geen bv gegeven).
Alle reacties Link kopieren
Grote onderbroeken, die niet op je wond drukken. En voor je kraamverband.
Alle reacties Link kopieren
Badjas heb ik niet nodig gehad.
Wat makkelijk zittende shirts, broeken en ondergoed ivm kraamverband. Al hadden ze in het ziekenhuis ook van die netbroekjes, was ook prima. Ik heb uiteindelijk 4 setjes voor de baby nodig gehad. Verder wat snacks, toilet/douchespullen, dikke sokken ik had steeds koude voeten. Oordoppen en ik had mijn ipad mee

Als je geen borstvoeding geeft een strakke sportbh ivm stuwing. Als alles goed gaat ben je snel weer thuis. Ik heb zaterdag op zondag nacht een ongeplande keizersnede gehad en ben dinsdagochtend naar huis gegaan.

Zondag op bed toen had ik ook nog een katheter. Maandagochtend is die eruit gegaan en heb ik gedoucht onder begeleiding van een verpleegkundige.

En heel veel succes!!
amaryllisbol2 wijzigde dit bericht op 16-02-2019 16:38
Reden: Toevoeging
1.61% gewijzigd
Ach als ik dit lees denk ik met weemoed ( stom woord) terug aan mijn eigen 3 keizersneden. De laatste is alweer 5 jaar geleden.

Ik nam makkelijke kleding mee. Joggingbroeken en shirtje, badjas niet nodig. En een telefoonkaart met lang snoer. En een camera
Kleding voor de kleine.
Bij het eerste kind een boek haha.
Toiletartikelen.
Speen en fles, als je die gaat gebruiken.

Laat het over je heen komen. En geniet, maak veel foto's.
beetjegek schreef:
16-02-2019 16:18
Grote onderbroeken, die niet op je wond drukken. En voor je kraamverband.
Heb je dan een grotere maat gekocht dan je normaal zou doen? Ik had al een paar (in mijn beleving) omaonderbroeken gekocht maar wel in mijn normale maat.
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip, staar je niet blind op tijdstip dat je opgegeven krijgt. Ik zou om 11 uur aan de beurt zijn, maar werd door spoedgevallen 18 uur. Laat dit ook aan mensen weten die je eventueel inlicht. Neem dus ook iets te lezen ofzo mee mocht het lang duren. En laat man zich noet te dik aankleden. Was in ons ziekenhuis erg warm en hij moet ok pak aan.
Oordopjes dus iig :D

Ik heb een aantal fijne pyama's waar ik ook in kan voeden, die gaan dus ook mee. Maar dan misschien nog een paar extra shirts erbij. en een stuk of 4/5 setjes voor de baby? Blijven als het goed is 3 nachtjes. En borstvoeding is het plan, dus flesjes niet nodig denk ik. En het kraamboek is ook een goede tip, kan ik er zelf alvast in schrijven en de eerste visite (ouders/familie) zal ook wel in het ziekenhuis komen. En wat dingen tussendoor om iets te kunnen eten dus ook wel een goed idee, hoewel ik natuurlijk ook altijd man erop uit kan sturen ;) Die kan als het goed is ook de hele tijd blijven.

Vind mijn badjas een onding om mee te sjouwen, misschien gewoon dan een lekker vest voor over mijn pyama.

En misschien ben ik er dan helemaal niet mee bezig of verwacht ook niemand het, maar neem je ook beschuit met muisjes voor het bezoek mee?
Hvg2017 schreef:
16-02-2019 17:28
Nog een tip, staar je niet blind op tijdstip dat je opgegeven krijgt. Ik zou om 11 uur aan de beurt zijn, maar werd door spoedgevallen 18 uur. Laat dit ook aan mensen weten die je eventueel inlicht. Neem dus ook iets te lezen ofzo mee mocht het lang duren. En laat man zich noet te dik aankleden. Was in ons ziekenhuis erg warm en hij moet ok pak aan.
Nee, daar was ik al bang voor. We moeten ons om half 7 's ochtends melden iig, maar ze hebben geen tijd gezegd dat het ook daadwerkelijk zou moeten gaan gebeuren. Iets te lezen/breien stond sowieso al op de lijst. En de kledingtip heb ik doorgegeven :)
Beschuit hadden ze bij ons in het ziekenhuis.

Je kan ook 2 setjes meenemen en wat klaarleggen thuis wat je man makkelijk mee kan nemen.

Na de derde keizersnede mocht ik in principe de volgende dag alweer naar huis. Op eigen verzoek toch nog een dag mogen blijven.
Ik ben de naam kwijt maar had na de keizersnee ‘scheurverband’ voor op de wond. Dat was katoen en absorbeerde het wondvocht. Ik had dit omdat mijn buik over de wond flapte. Het had iets van een naam als ‘Zaans verband’ of ‘Schots verband’.

Daarnaast hadden ze in het ziekenhuis (groot en modern) toch alleen brood en wat fruit. Avond eten wat groente/aardappelen/vlees. Ik hou niet van brood en wel van veel en gezonder eten dus mijn man moest dat na de ongeplande keizersnee nog halen. Volgende keer nemen we dat mee. We hadden een koelkast op de kamer.

Verder waterfles en lippenbalsem :worship:

Zorg er voor dat alles ín twee tassen/koffers past zodat je makkelijk kan in/uit pakken.

En vergeet je man niet. Pyjama voor hem, badspullen en slippers.

Als je het nog niet ziet zitten van de pijn, vraag dan om meer pijnstillers en of je een dagje langer mag blijven. Vele zullen zeggen dat dat vast niet mag maar ik wel.

Mocht het herstellen tegenvallen: schaam je niet. Niet elke vrouw heeft een sneetje, baby’tje en twee weken later staat ze weer te Zumbaën in de sportschool. Ik kon pas na 11 maanden weer 15 kilo tillen, voel nu nog niks tussen navel en snee en het heeft lang geduurd tot ik weer écht sterk was.


Oh en ik ken een vrouw die later last had dat het bij de geplande keizersnee allemaal zo snel ging. Daar had ze maanden later nog een naar gevoel van. Hetzelfde als dat sommige vrouwen hun stortbevalling niet waarderen. Het gaat echt heeeel snel. Binnen een paar minuten heb je een baby.
Alle reacties Link kopieren
Een boek of een stapel tijdschriften voor bij het wachten.

... want je moet je waarschijnlijk melden om 08:00, maar misschien is de operatie pas om 16:00.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips verder over wat mee moet (maar zeker niet de oordopjes en lippenbalem vergeten!), maar wat hierboven ook al staat: probeer alles tijdens de operatie zo bewust mogelijk mee te maken.

Ik had een anesthesist die, vast heel goed bedoeld, me enorm probeerde af te leiden door veel te praten. Vooral over de muzieklessen van zijn 4 kinderen. Ik weet nu bijna 12 jaar later nog dat zijn dochter cello speelde en hoe vaak ze daar voor moest oefenen.

En ineens was mijn kind geboren!

En nu ik dit opschrijf realiseer ik me pas dat mijn man zich helemaal verlaten moet hebben gevoeld want hij zat achter de anesthesist.

Ik vond de vaginale bevalling van mijn oudste veel indrukwekkender dan de ks van mijn jongste. Zoveel zelfs dat bij het kolven voor de jongste ik soms aan de bevalling van mijn oudste dacht zodat ik een toeschietreflex zou krijgen.

Tegenwoordig worden de keizersnede anders aangepakt, met meer aandacht voor de moeders (en vaders?), maar vraag daar dus naar als je dat belangrijk vind.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Nijn5 schreef:
16-02-2019 17:27
Heb je dan een grotere maat gekocht dan je normaal zou doen? Ik had al een paar (in mijn beleving) omaonderbroeken gekocht maar wel in mijn normale maat.
Ik had boxers van mijn man aan en daarna een corrigerende slip van de Hema, dat ondersteunde mijn buik heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
@glittercupcake dat heet Engels pluksel.😂😂😂😂 Maar mocht dat nodig zijn bij to dan heeft het ziekenhuis het wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik had baat bij:
-slippers
-hemdjes (van die lange tanktops) want wat was het warm!
-boxershorts (seamless van hema)
-pot snoep
-verlengsnoer (o.a. voor oplader camera, telefoon, tablet)
- oogmasker (oordopjes had ik niet nodig)
-2 sets kleding per dag voor uk, ze spuugde behoorlijk
-speen
- extra geheugenkaart voor camera
-kleingeld voor de rolstoel

Lippenbalsem, niet gebruikt. Sokken? Veel te warm! Waterfles kreeg ik van ziekenhuis. Beschuit was er dan weer niet, evenals geen zorg voor man.

Als je een kraambezoekboek hebt. Vergeet die dan niet uit je koffer te halen.

Daarnaast maak ik een eventuele volgende keer gebruik van een tas, veel handiger dan koffer die je niet kon tillen als net bevallene.
Een baksteen is nooit alleen
GlitterCupcake schreef:
17-02-2019 07:46
Ik ben de naam kwijt maar had na de keizersnee ‘scheurverband’ voor op de wond. Dat was katoen en absorbeerde het wondvocht. Ik had dit omdat mijn buik over de wond flapte. Het had iets van een naam als ‘Zaans verband’ of ‘Schots verband’.

Daarnaast hadden ze in het ziekenhuis (groot en modern) toch alleen brood en wat fruit. Avond eten wat groente/aardappelen/vlees. Ik hou niet van brood en wel van veel en gezonder eten dus mijn man moest dat na de ongeplande keizersnee nog halen. Volgende keer nemen we dat mee. We hadden een koelkast op de kamer.

Verder waterfles en lippenbalsem :worship:

Zorg er voor dat alles ín twee tassen/koffers past zodat je makkelijk kan in/uit pakken.

En vergeet je man niet. Pyjama voor hem, badspullen en slippers.

Als je het nog niet ziet zitten van de pijn, vraag dan om meer pijnstillers en of je een dagje langer mag blijven. Vele zullen zeggen dat dat vast niet mag maar ik wel.

Mocht het herstellen tegenvallen: schaam je niet. Niet elke vrouw heeft een sneetje, baby’tje en twee weken later staat ze weer te Zumbaën in de sportschool. Ik kon pas na 11 maanden weer 15 kilo tillen, voel nu nog niks tussen navel en snee en het heeft lang geduurd tot ik weer écht sterk was.


Oh en ik ken een vrouw die later last had dat het bij de geplande keizersnee allemaal zo snel ging. Daar had ze maanden later nog een naar gevoel van. Hetzelfde als dat sommige vrouwen hun stortbevalling niet waarderen. Het gaat echt heeeel snel. Binnen een paar minuten heb je een baby.

Blijft die ook slapen dan?

Om pijn alleen laten ze je niet een dag extra blijven, bij mij ging na een nacht het morfinepompje eruit (vond het ook niets) en kreeg ik alleen nog maar 3 keer per dag paracetamol, dat kun je thuis ook slikken dus daarvoor gaan ze je niet langer in een duur ziekenhuisbed laten blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven