Hoe ging jij om met het slaaptekort na geboorte baby?

26-05-2022 15:58 65 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoontje is nu ruim anderhalf jaar oud en begint eindelijk goed door te slapen 's nachts.🥳
Als ik erop terug kijk, was vooral het eerste jaar extreem zwaar op gebied van slaapgebrek, ik ben vrijwel elke dag doodmoe en op geweest. En hij was niet eens een echt slechte slaper, het kan veel erger. Maar de nachtvoedingen in het begin en daarna nog een jaar lang elke nacht een paar keer wakker worden om vanalles wat je maar kunt bedenken is voor mij zeker op dit moment een reden om niet aan een tweede te beginnen, omdat ik dat simpelweg niet nog eens 2 jaar ga volhouden.
Ik vraag me af hoe andere vrouwen omgaan met de oververmoeidheid en het slaaptekort na de geboorte van de baby. Heeft het je ervan weerhouden om te kiezen vooreen tweede kind?
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn tweede kind was als baby ook hele slechter slaper, overdag weinig en korte slaapjes, nacht iets beter maar als we 6 uur slaap haalde was ik blij 😁 Wel sliep hij tot 1,5 jaar vanaf 1 / 2 uur bij ons en half 7 was hij klaar wakker.
Na zijn 1e verjaardag ging dat steeds beetje beter (waarschijnlijk had hij verborgen reflux) en vanaf 3 jaar sliep hij echt ook door hele nacht. Nu ontzettende goede slaper.

Wat ik zwaarder / vermoeiender vond was juist toen hij beter ging slapen en langere stukken maakte. Dan sliep ik zelf ook langer en beter en was ik juist moe met wakker worden. En verder was het inderdaad doorgaan en in het weekend proberen slaap extra te pakken overdag.
Nu zou ik het niet meer willen, ben bijna 40, kinderen zijn bijna 8 & 10, dus mooi zo!
Accepteren dat dit de nieuwe werkelijkheid was. En door. Zo deed ik het. Veel andere opties waren er ook niet, er moest de volgende dag toch weer gewoon gewerkt worden. Achteraf lijkt het maar een korte periode. Als je er middenin zit is het een eeuwigheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Na 4 maanden sliepen ze door. Als ze huilden, 1x gaan kijken wat er aan de hand is, dan was t dagdag lekker slapen! Weer huilen: na 10 min, terug. Weer huilen, na 20 minuten terug. Dus ja, ik liet ze gewoon een poosje huilen, blijkbaar hielp dat, want ze waren zelden of nooit wakker s nachts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de eerste ging ik er slecht mee om omdat ik het gevoel had een supervrouw te moeten zijn die wel even alles aankon.

Mijn oudste ging na twee jaar goed slapen. Pas toen hij net vier was geworden was ik toe aan een tweede. Die bleek dus een huilbaby te zijn, wat een drama was op vele vlakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerlijk gezegd vond ik het wel meevallen, ik was op een gegeven moment gewend aan het slaapgebrek en functioneerde eigenlijk wel prima. Alleen opstaan vond ik zwaar 's ochtends.

Bij mijn oudste vond ik de eerste kraamweek heel zwaar qua slaapgebrek maar daarna ging het eigenlijk wel prima. Hij weigerde in zijn eigen bed te slapen dus hij sliep bovenop mij. Dat was de enige manier om 's nachts slaap te pakken en toen ik dat accepteerde ging het goed. Ik gaf borstvoeding dus ik viel tijdens het voeden altijd in slaap. Na ruim 3 maanden sliep hij van de een op de andere dag ineens door en in zijn eigen bed :O

Bij mijn jongste duurde het langer. Die werd 2 tot 3x per nacht wakker in het eerste jaar. Dan wilde ze drinken (of gewoon bij mij liggen). Ze lag in een wiegje op onze slaapkamer. Ik viel vaal tijdens de borstvoeding weer in slaap. Na haar eerste verjaardag was ik de nachtvoedingen wel zat (ondanks dat ik prima functioneerde) en heb ik haar op haar eigen slaapkamer gelegd. Toen kwam ze in eerste instantie nog 1x per nacht en na een week niet meer. Hopelijk blijft dat zo want doorslapen is toch fijner :)
Alle reacties Link kopieren Quote
De oudste sliep door met 6 weken en die hebben we op ziek zijn (en 2x knuffels kwijt) nooit weer gehoord. De jongste heeft dat ruimschoots 'goedgemaakt'. Die sliep pas een beetje door toen ze net 1 jaar was, maar toen werd ze voor 5 uur al wakker. Ze is nu 1.5 en de laatste tijd kan ze uitslapen tot 7 uur of half 8. Ze is nog steeds degene die snel wakker is, veel last heeft van tandjes 's nachts etc. De oudste heeft dat allemaal nooit gehad.
We zouden misschien wel een derde willen, maar we hebben beide zoveel last gehad van dit slaapgebrek en ik werd er mentaal ook letterlijk gek van (burn out door de hele situatie) dus dat staat op een heeeeeeel laag pitje.

Toen ze heel mini was sliep ik gewoon ook makkelijk weer in (dat schijnt iets met hormonen te zijn). Als ze nu 's nachts een kik geeft ben ik wakker, heel lang wakker. :(
Accepteren helpt wel, maar op dat punt komen is soms lastig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon heeft de eerste vier jaar van zijn leven dramatisch slecht geslapen. Vaak ieder uur wakker. Dutjes ook slecht en na 16 maanden liet hij die maar helemaal vallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat voorbij! Het is een faaaaase! Dat hielp me wel maar ik doe het niet goed op slaapgebrek. En ik had makkelijke slapers. Ik ben jouw leeftijd en nr 3 is nu 9 maanden. Hij begint nu door te slapen. Man wat voel je je dan beter als je een hele dag door kan slapen.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn ook babies die vanaf 4 maanden van 7 tot 7 slapen. Mijn oudste was er een. De 2e slaapt iets slechter, maar nog steeds 1x per nacht voeding. En ik heb 2 kinderen die geen plakkers zijn, die slapen in hun eigen bed. En dragen daar hebben ze meestal een hekel aan (behalve als ze ziek zijn), die willen ergens liggen en om zich heen kijken en bewegen.

En….geen borstvoeding geven scheelt zoveel. Vanaf de geboorte van beide kinderen heb ik minimaal 4 uur (meestal 5) per nacht geslapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marelyse schreef:
26-05-2022 18:46
Accepteren dat dit de nieuwe werkelijkheid was. En door. Zo deed ik het. Veel andere opties waren er ook niet, er moest de volgende dag toch weer gewoon gewerkt worden. Achteraf lijkt het maar een korte periode. Als je er middenin zit is het een eeuwigheid.
Dit, accepteren. Dus voor mij was/is dat er gewoon uit gaan als het 6 uur is geweest en niet snoezen, even onder een frisse douche en dan was het ergste van de dag wel weer voorbij (want opstaan vond ik hel op aarde). De rest van de dag is dan wel prima te doen. En waar je kan lief voor jezelf zijn, dan maar een viezer huis of iets minder werk gedaan hoor. Overigens vind ik teveel klagen niet onderdeel van ‘lief voor jezelf zijn’, want dat hielp mij totaal niet. Als ik veel klaagde voelde ik me alleen maar slechter.

Cliché maar voor je het weet zijn ze 4 en gaat het stukken beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leeuw32 schreef:
26-05-2022 20:22
Er zijn ook babies die vanaf 4 maanden van 7 tot 7 slapen. Mijn oudste was er een. De 2e slaapt iets slechter, maar nog steeds 1x per nacht voeding. En ik heb 2 kinderen die geen plakkers zijn, die slapen in hun eigen bed. En dragen daar hebben ze meestal een hekel aan (behalve als ze ziek zijn), die willen ergens liggen en om zich heen kijken en bewegen.

En….geen borstvoeding geven scheelt zoveel. Vanaf de geboorte van beide kinderen heb ik minimaal 4 uur (meestal 5) per nacht geslapen.
Mijn oudste sliep vanaf 3 maanden van 20 tot 7, maar die noem ik nu inderdaad niet.
Mijn jongste die zo slecht sliep heeft geen druppel borstvoeding gehad, ook dat zegt echt niks!
Ik wist dat we een tweede wilden en collega had tegelijk met mijn eerste de derde gekregen, waar steeds 3,5 jaar tussen zat. Zij zat dus 10 jaar in de jonge kinderen en ik dacht: no way dat ik dit 10 jaar lang ga doen dus toen zijn we zsm voor nummer 2 gegaan want liever 5 jaar moe dan 7 oid.

Tweede was een droomslaper tot 8 maanden en het is nu weer al een jaar gewoon zeer slecht.

Wisseldiensten draaien met oordoppen en vooral je erbij neerleggen scheelt de wereld. Ik ben ook gestopt met op de klok te kijken s nachts, of te rekenen hoeveel uur ik wel (niet…) geslapen had.

We leven nog! Zijn nog steeds moe. Maar, dat is mijn collega (andere) met kinderen die wel goed slapen ook.. tsja.

En ik hoorde laatst over iemand die ik ken van vroeger die haar kindje verloor met 1 jaar en dan zit ik s nachts met dat zoete half slapende kind tegen me aan en tel ik mijn zegeningen.. het deert me sinds dat nieuws oprecht heel veel minder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe:
- soms meteen naar bed na het avondeten dus dan lig ik ook om 19u in bed
- baby een nacht logeren bij m’n moeder en dan inhalen.

Ik vind het te doen, we gaan binnenkort voor een 2e. Zoon is nu 8 maanden oud.
En dan ben ik al 35, dus bij mij gaat die leeftijd niet meer op. Ik denk zelfs dat ik het nu beter kan dan op m’n 25e. Ik ben erg gewend aan slaapgebrek door de vele nachtdiensten op mijn werk. Bereikbaarheidsdiensten s nachts doe ik nog vaker en dan word ik ook altijd wel een paar keer gebeld.

Toen ik 25 was en afstudeerde weet ik nog dat ik echt in shock was na een nachtdienst periode en een week moest bijkomen. Nu zoon kwam had ik al heel snel zoiets van: Oja, nachtdienst. Kan ik
Alle reacties Link kopieren Quote
DrBrowns schreef:
26-05-2022 20:57
Ik wist dat we een tweede wilden en collega had tegelijk met mijn eerste de derde gekregen, waar steeds 3,5 jaar tussen zat. Zij zat dus 10 jaar in de jonge kinderen en ik dacht: no way dat ik dit 10 jaar lang ga doen dus toen zijn we zsm voor nummer 2 gegaan want liever 5 jaar moe dan 7 oid.

Tweede was een droomslaper tot 8 maanden en het is nu weer al een jaar gewoon zeer slecht.

Wisseldiensten draaien met oordoppen en vooral je erbij neerleggen scheelt de wereld. Ik ben ook gestopt met op de klok te kijken s nachts, of te rekenen hoeveel uur ik wel (niet…) geslapen had.

We leven nog! Zijn nog steeds moe. Maar, dat is mijn collega (andere) met kinderen die wel goed slapen ook.. tsja.

En ik hoorde laatst over iemand die ik ken van vroeger die haar kindje verloor met 1 jaar en dan zit ik s nachts met dat zoete half slapende kind tegen me aan en tel ik mijn zegeningen.. het deert me sinds dat nieuws oprecht heel veel minder.
Dit vooral ja. Stoppen met aantal uren tellen en gewoon je ogen dichtdoen wanneer het kan. En je zegeningen tellen. Die 2 dingen trekken mij erdoorheen
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier viel het als baby wel mee. Ik vond de nachtvoedingen (borstvoeding) niet zo vermoeiend, omdat je gewoon direct alles bij de hand hebt en in 2 seconden kunt aanleggen. Toen we met een maand of 7 over waren op flesvoeding vond ik de nachten veeeel erger.

Dochter heeft van 1,5-2,5 een periode gehad dat ze elke ochtend wakker was om 5:00-5:30. Dat brak ons heel erg op. 0 energie voor ‘s avonds dingen doen, we wisselden elkaar ‘s ochtends af en ze ging regelmatig uit logeren bij m’n ouders.

Ik moest daardoor echt niet aan een tweede denken.

Nu gaat het slapen allemaal prima en hebben wij weer reserves. Komende week komt er een baby bij, ik zie eigenlijk niet zo op tegen de gebroken nachten, omdat ik het met borstvoeding dus geen probleem vond. Dat vroege wakker worden vond ik echt veel erger, maar zal gelukkig niet direct aan de orde zijn neem ik aan.

Ik weet wel dat ik 2 snel achter elkaar niet had aangekund en vooral niet had gewild. Ook relatietechnisch niet. Had geen zin in jaren alleen maar ‘overleven’ en dan ineens verzuchten: Ow nee, nu zitten ze beiden op school en ben ik vergeten te genieten, omdat het alleen maar overleven was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet alleen het slaapgebrek, maar eigenlijk alles heeft mij er van weerhouden een 2e te nemen. Ik raakte echt een beetje in paniek bij de gedachte nóg eens 3 jaar dit te moeten.

Nu moet ik toegeven dat die eerste jaren onze taakverdeling behoorlijk scheef was en man dat niet zo zag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lasvegas-84 schreef:
05-06-2022 08:49
Hier viel het als baby wel mee. Ik vond de nachtvoedingen (borstvoeding) niet zo vermoeiend, omdat je gewoon direct alles bij de hand hebt en in 2 seconden kunt aanleggen. Toen we met een maand of 7 over waren op flesvoeding vond ik de nachten veeeel erger.

Dochter heeft van 1,5-2,5 een periode gehad dat ze elke ochtend wakker was om 5:00-5:30. Dat brak ons heel erg op. 0 energie voor ‘s avonds dingen doen, we wisselden elkaar ‘s ochtends af en ze ging regelmatig uit logeren bij m’n ouders.

Ik moest daardoor echt niet aan een tweede denken.

Nu gaat het slapen allemaal prima en hebben wij weer reserves. Komende week komt er een baby bij, ik zie eigenlijk niet zo op tegen de gebroken nachten, omdat ik het met borstvoeding dus geen probleem vond. Dat vroege wakker worden vond ik echt veel erger, maar zal gelukkig niet direct aan de orde zijn neem ik aan.

Ik weet wel dat ik 2 snel achter elkaar niet had aangekund en vooral niet had gewild. Ook relatietechnisch niet. Had geen zin in jaren alleen maar ‘overleven’ en dan ineens verzuchten: Ow nee, nu zitten ze beiden op school en ben ik vergeten te genieten, omdat het alleen maar overleven was.
Oprecht hoor: maar als je afwisselt en om de dag om 10 uur naar bed gaat is dit toch prima te doen? Onze peuter is idd regelmatig weken achter elkaar om 5.30 wakker. Met baby vind ik het wat zwaarder, maar voordat die er was stond ik gewoon mee, lekker relaxt ontbijten met zijn 2-en. Peuter lekker spelen en dan wat het zo 7 uur. Partner wakker maken en even relaxt douchen, peuter aankleden en naar de opvang. Vond het wel relaxt dat we niet hoefden te jagen ‘s ochtends.
Alle reacties Link kopieren Quote
Twee babies op volledige borstvoeding, baby 1 sliep na een paar weken van 7 tot 7, baby 2 werd elk uur wakker. Accepteren, slapen wanneer je kunt en inmiddels twee pubers die niet uit hun bed te krijgen zijn.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
Leeuw32 schreef:
05-06-2022 09:07
Oprecht hoor: maar als je afwisselt en om de dag om 10 uur naar bed gaat is dit toch prima te doen? Onze peuter is idd regelmatig weken achter elkaar om 5.30 wakker. Met baby vind ik het wat zwaarder, maar voordat die er was stond ik gewoon mee, lekker relaxt ontbijten met zijn 2-en. Peuter lekker spelen en dan wat het zo 7 uur. Partner wakker maken en even relaxt douchen, peuter aankleden en naar de opvang. Vond het wel relaxt dat we niet hoefden te jagen ‘s ochtends.
Nou blijkbaar niet voor ons hè.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lasvegas-84 schreef:
05-06-2022 10:11
Nou blijkbaar niet voor ons hè.
Dat snap ik, maar 7 a 8 uur slaap is toch niet heel weinig? Ik heb ook vaak het idee dat (zie het ook in mijn omgeving) dat alles onder de 8,5 uur te weinig is, maar dat men niet om 9 uur/half 10 naar bed wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 3 kinderen, dus je kan wel veilig stellen dat het mij niet heeft weerhouden om nog meer kinderen te krijgen. Toch is het bij de derde heel anders. Mijn oudste zoon sliep het eerste jaar ook nauwelijks door , maar mijn man en ik deden het samen en ik kon daardoor regelmatig bijtanken. De tweede sliep al na een paar weken door en is nog steeds een goede slaper.

De derde daarentegen, ik ben nooit zo moe geweest in mijn leven. Hij is net 1 jaar, maar heeft nog maar 1 dag in zijn leven doorgeslapen. Wordt regelmatig wakker in de nacht en om half 6 is hij klaarwakker. Mijn man kan me niet helpen, want mijn oudste zoon heeft een fase dat hij bang is alleen ( en wordt regelmatig in de nacht wakker).

Ik ben gek op mijn gezin, maar het wordt met meer kinderen alleen maar zwaarder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik snap niet wat je nu wil, maar niet iedereen kan om 21:30-22:00 in z’n bed liggen, laat staan direct slapen.
Ik heb een baan met regelmatig vergaderingen, weliswaar online, van 20:00-22:00, soms sport in de avond etc.

Daarnaast vind ik het ook belangrijk om met man soms iets samen te doen en niet om de beurt afgepeigerd vroeg in bed te liggen.

Dit topic ging over de vraag of het slaaptekort je weerhouden heeft van een tweede of de kinderwens uitgesteld heeft. En ja, dat was dus zeker zo bij ons, en nee ik slaap nooit 8,5 of 9 uur, dat heb ik helemaal niet nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lasvegas-84 schreef:
05-06-2022 11:05
Ja ik snap niet wat je nu wil, maar niet iedereen kan om 21:30-22:00 in z’n bed liggen, laat staan direct slapen.
Ik heb een baan met regelmatig vergaderingen, weliswaar online, van 20:00-22:00, soms sport in de avond etc.

Daarnaast vind ik het ook belangrijk om met man soms iets samen te doen en niet om de beurt afgepeigerd vroeg in bed te liggen.

Dit topic ging over de vraag of het slaaptekort je weerhouden heeft van een tweede of de kinderwens uitgesteld heeft. En ja, dat was dus zeker zo bij ons, en nee ik slaap nooit 8,5 of 9 uur, dat heb ik helemaal niet nodig.
dat ik mij niet voor kan stellen dat doorslaapt, maar wakker wordt om half 6 je een slaaptekort bezorgt en je tegenhoudt om een 2 te nemen. Bij een slaaptekort denk ik aan minimaal 2 a 3 keer per nacht wakker. Niet aan een peuter die een half uur eerder dan normaal wakker wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb consequent m'n partner wakker gemaakt als hij aan de beurt was en het kind niet hoorde huilen. Denk echt dat je systeem gewend moet raken aan reageren op dat soort geluiden. Voelde wel eens lullig, want ik was toch wakker, maar het was wel beter in the long run.

Heb ook heel vaak en veel overdag geslapen, in het weekend vooral, om het vol te kunnen houden. Ontzettend saai, maar het ging echt niet anders.
lente-s wijzigde dit bericht op 18-01-2023 20:31
24.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Leeuw32 schreef:
05-06-2022 13:15
dat ik mij niet voor kan stellen dat doorslaapt, maar wakker wordt om half 6 je een slaaptekort bezorgt en je tegenhoudt om een 2 te nemen. Bij een slaaptekort denk ik aan minimaal 2 a 3 keer per nacht wakker. Niet aan een peuter die een half uur eerder dan normaal wakker wordt.
Echt hoor, kun je aub ophouden? Heel fijn voor je dat jij je dat niet kon voorstellen, maar het was bij ons wel zo, en ik vertel mijn ervaring. Heel bijzonder dat je dan zegt dat jij het je niet kunt voorstellen, terwijl je verder de omstandigheden ook helemaal niet precies weet.

En het spijt me heel erg dat het onze kinderwens dus wel heeft uitgesteld, wat een idioten zijn we zeg. :roll:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven