Hoe vertellen dat je zwanger bent

31-03-2020 01:33 115 berichten
Hee iedereen,

Ik hoop deze maand zwanger te zijn, maar ik ben zo bang om het aan onze ouders te vertellen. Ik ben 20, mijn vriend 21. Allebei vast contract eigen woning etc, wij hebben nu eenmaal de keuze gemaakt vroeg zwanger te worden, want we willen jonge ouders zijn. Nu weet ik dat de reactie van onze ouders niet positief gaat zijn en hoe ik dit moet gaan vertellen.
Hebben jullie hier ervaring mee..?
Th∅rdis schreef:
31-03-2020 13:01
Hier precies zo. Daarvoor een uitstekend beoordelingsgesprek en mondelinge belofte van vast contract. 2 weken later bleek ik zwanger en kon ik wieberen
Lekker dan. Met een of andere lulsmoes zeker? Ook lekker geloofwaardig als je vlak daarvoor de hemel in geprezen bent.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
31-03-2020 13:07
Lekker dan. Met een of andere lulsmoes zeker? Ook lekker geloofwaardig als je vlak daarvoor de hemel in geprezen bent.
smoezen zijn niet eens nodig he?
als een contract afloopt, loopt het af
Herfstblaadje19 schreef:
31-03-2020 13:07
Lekker dan. Met een of andere lulsmoes zeker? Ook lekker geloofwaardig als je vlak daarvoor de hemel in geprezen bent.
Geen smoes, gewoon ‘we verlengen je contract niet’. Bij de tweede een vergelijkbare ervaring. Ook contract niet verlengd. Dat kreeg ik overigens te horen toen mijn zoon net van de ic af was. Of ik even naar kantoor wilde komen. Om te horen dat ik werkloos werd. Heel chique. Maar werkgevers vertrouw ik niet meer
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik trouwens echt schandalig, vrouwen hun contract niet verlengen/vast maken omdat ze zwanger zijn/net een baby hebben gekregen. Alsof dat niet bij het leven hoort. En doet niks af aan de vrouw in kwestie hoe zij haar werk doet. Dat hoor je nou nooit over (aanstaande) vaders

Waarbij komt dat voor veel werkgevers zwangerschapsverlof gewoon vergoed word, en ze dus bijvoorbeeld tijdelijk een uitzendkracht in kunnen huren. Dus het is gewoon gezeur omdat het zo lastig is allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
31-03-2020 13:36
Dat vind ik trouwens echt schandalig, vrouwen hun contract niet verlengen/vast maken omdat ze zwanger zijn/net een baby hebben gekregen. Alsof dat niet bij het leven hoort. En doet niks af aan de vrouw in kwestie hoe zij haar werk doet. Dat hoor je nou nooit over (aanstaande) vaders

Waarbij komt dat voor veel werkgevers zwangerschapsverlof gewoon vergoed word, en ze dus bijvoorbeeld tijdelijk een uitzendkracht in kunnen huren. Dus het is gewoon gezeur omdat het zo lastig is allemaal.
het gaat niet om die paar weken verlof, die worden wel betaald.
het gaat werkgevers om die weken/maanden er na. Jonge moeders zijn veel ziek, eigenlijk te moe om te werken, knopen dagen aan hun verlof, willen kolf-tijden etc.
Alle reacties Link kopieren
Ach, dan maar eens een on topic reactie tussendoor, want aan de situatie is nu toch niks te veranderen.

Ik ken iemand die in haar tienerjaren onverwacht zwanger raakte. Zij en vriend hebben in elk geval het eerste trimester afgewacht omdat ze bang waren dat hen anders een abortus aangepraat zou worden. Vervolgens hebben ze hun ouders uitgenodigd om te komen eten "omdat ze leuks nieuws hadden". Toen ouders er waren heeft ze er echt wat speciaals van gemaakt (zal om privacy redenen niet vertellen wat) met daarbij dus de overdreven blije boodschap dat ze opa en oma gingen worden. Dat was door de aanstaande ouders enigszins geacteerd, want ze waren er zelf nog helemaal niet zo blij mee haha. Maar zolang zij maar blij deden durfden de ouders niks negatiefs te zeggen.

Later (na de geboorte) hebben de opa's en oma's natuurlijk wel gezegd dat ze hartstikke bezorgd waren en het helemaal geen strak plan vonden, maar dat de strategie gewerkt had: kennis+vriend waren toch al te ver voor een abortus en leken er zelf blij mee, dus vonden opa's en oma's dat ze beter hun mond konden houden zolang ze niks positiefs konden zeggen.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
31-03-2020 13:36
Dat vind ik trouwens echt schandalig, vrouwen hun contract niet verlengen/vast maken omdat ze zwanger zijn/net een baby hebben gekregen. Alsof dat niet bij het leven hoort. En doet niks af aan de vrouw in kwestie hoe zij haar werk doet. Dat hoor je nou nooit over (aanstaande) vaders

Waarbij komt dat voor veel werkgevers zwangerschapsverlof gewoon vergoed word, en ze dus bijvoorbeeld tijdelijk een uitzendkracht in kunnen huren. Dus het is gewoon gezeur omdat het zo lastig is allemaal.
Van TO moeten ze nog maar afwachten hoe ze haar werk zal doen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
31-03-2020 13:42
het gaat niet om die paar weken verlof, die worden wel betaald.
het gaat werkgevers om die weken/maanden er na. Jonge moeders zijn veel ziek, eigenlijk te moe om te werken, knopen dagen aan hun verlof, willen kolf-tijden etc.
Ja ik merkte dat wel aan mezelf. Eigenlijk heb je veel langer verlof nodig voor je weer een beetje serieus mee kunt doen. Ik liep echt de kantjes er vanaf in het begin, maar ik kón gewoon niet meer. En mijn man had daar toch minder last van, want die gaf niet de borst dus die sliep ‘s nachts gewoon.
Ik denk dat zoon al een goed jaar oud was tegen de tijd dat ik echt weer een beetje op volle kracht mee kon doen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lilalinda schreef:
31-03-2020 13:09
smoezen zijn niet eens nodig he?
als een contract afloopt, loopt het af
Weet ik, maar Thordis had al een mondelinge toezegging voor een vast contract + een uitstekend beoordelingsgesprek. Dan moet je daar 2 weken later wel een creatieve draai aan geven. Deden ze niet, schrijft ze net, dus dan weet je genoeg.
lilalinda schreef:
31-03-2020 13:42
het gaat niet om die paar weken verlof, die worden wel betaald.
het gaat werkgevers om die weken/maanden er na. Jonge moeders zijn veel ziek, eigenlijk te moe om te werken, knopen dagen aan hun verlof, willen kolf-tijden etc.
Dat is wel heel verschillend per moeder. Bovenstaande was allemaal niet op mij van toepassing (baby sliep door, ruimschoots voordat ik weer aan het werk moest, ik gaf flesvoeding, zelf zelden ziek, bij ziek kind opvang door familie, etc.), m.u.v. 2 weken vakantie aan verlof geplakt (maar of je die dan gelijk opneemt, of later in het jaar, maakt natuurlijk ook niks uit).

Maar ik zie om me heen inderdaad wel dat het ook heel anders kan gaan, hangt van zoveel factoren af.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
31-03-2020 14:00
Ja ik merkte dat wel aan mezelf. Eigenlijk heb je veel langer verlof nodig voor je weer een beetje serieus mee kunt doen. Ik liep echt de kantjes er vanaf in het begin, maar ik kón gewoon niet meer. En mijn man had daar toch minder last van, want die gaf niet de borst dus die sliep ‘s nachts gewoon.
Ik denk dat zoon al een goed jaar oud was tegen de tijd dat ik echt weer een beetje op volle kracht mee kon doen.
ik haal (we zijn 15 jaar later) nog steeds mijn wenkbrauwen op, als mijn man zegt hoe moe hij was toen de kinderen klein babies waren :)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
31-03-2020 14:17
ik haal (we zijn 15 jaar later) nog steeds mijn wenkbrauwen op, als mijn man zegt hoe moe hij was toen de kinderen klein babies waren :)
:hihi:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
31-03-2020 13:42
het gaat niet om die paar weken verlof, die worden wel betaald.
het gaat werkgevers om die weken/maanden er na. Jonge moeders zijn veel ziek, eigenlijk te moe om te werken, knopen dagen aan hun verlof, willen kolf-tijden etc.
Oudere moeders willen geen tijd om te kolven?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Liebeskind² schreef:
31-03-2020 16:16
Oudere moeders willen geen tijd om te kolven?
Ze bedoelt jong als in “kersverse moeders, die een kleine baby hebben”. Ongeacht leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
31-03-2020 13:42
het gaat niet om die paar weken verlof, die worden wel betaald.
het gaat werkgevers om die weken/maanden er na. Jonge moeders zijn veel ziek, eigenlijk te moe om te werken, knopen dagen aan hun verlof, willen kolf-tijden etc.
dit is wel een stereotypering waar ik me ook helemaal niet in herken. ik ben sinds de geboorte van mijn zoontje (inmiddels twee en 30wk zwanger van baby nr 2) nooit afwezig geweest door ziekte en vanaf start na verlof vrijwel direct weer op volle kracht. het is echt persoonsafhankelijk maar kan me voorstellen dat men wat huiverig is voor wat kán gebeuren. Wanneer je al langer na volle tevredenheid van het bedrijf werkt vind ik het wel laf om je buiten te zetten hoor. Dat wordt binnen de organisaties waar ik werk en heb gewerkt dan ook gelukkig niet gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven