Hoelang herstel van lichaam na bevalling?

12-11-2018 20:14 413 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag aan alle vrouwen die ooit bevallen zijn, die dus biologisch moeder zijn geworden. Zelf ben ik nooit bevallen, maar dan nog, als ik dat wel was geweest, had ik nog niets geweten. Want je kunt niet af gaan op de ervaringen van één persoon. Daarom wil ik graag van veel vrouwen horen hoe het was.

In die zin van pijn, afzien, herstel van het lichaam.
Er wordt altijd heel luchtig over gedaan 'dat ben je weer zó vergeten", maar ik weet dat dit echt niet voor iedereen geldt. En we leven uiteindelijk ook nog steeds in een mannenmaatschappij, waar griepjes voor mannen worden uitvergroot, maar alles wat vrouwen aangaat gebagatelliseerd wordt. "ach, dat uitscheuren/inknippen moet je niet moeilijk over doen", dat soort dingen. En je ziet het ook bij menstruatie, als deze onleefbaar is, dat vrouwen gewoonlijk met een kluitje in het riet gestuurd werden, en nog steeds.

Want ik kan me toch wel voorstellen dat bevallen topsport is en zwaar afzien.

Dus mijn vraag is, hoe lang je er over gedaan hebt voordat je de oude was en werd je wel de oude?
Je hoeft geen details te benoemen als je daar geen behoefte aan hebt. Maar veel vrouwen komen er volgens mij niet zonder kleerscheuren van af. Langdurige bevallingen, pijnlijke bevallingen, etc.
Dus, hoe was het nou? Hoe ervaren vrouwen dit gemiddeld tijdens en na de bevalling in fysiek opzicht?
iones schreef:
12-11-2018 20:29
Ik zie trouwens ook het verband niet tussen zwangerschap/bevalling en grotere voeten. Hoe kan dat nou?
:-D :-D was ik vergeten. Had ik ook. Maatje groter. Daarna niet meer. Ik denk vocht ofzo.... Dan zit een maatje groter wat lekkerder.
iones schreef:
Ik zie trouwens ook het verband niet tussen zwangerschap/bevalling en grotere voeten. Hoe kan dat nou?
https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/w ... ouwen-.amp
Nummer 1: ingeknipt. Wel een week pijn aan gehad. Borstvoeding deed de eerste weken ook wel zeer. Voelde me we vrij snel weer prima.
Nummer 2: totaalruptuur. Niks van gevoeld maar heb me wel heel lang heel moe gevoeld, alsof mijn lijf alleen maar bezig was met herstellen. Scheelde denk ik ook dat er al een peuter rondliep.
Bij deze bevalling ook een verzakking opgelopen en als ik echt teveel doe voel ik dat nog weleens.

Bevallen zelf: die pijn was ik zo snel vergeten! Dat vond ik dus echt enorm meevallen.
iones schreef:

Door heel erg veel vocht in benen en voeten ( overal eigenlijk). Door extra gewicht en het vocht zijn mijn voeten wat doorgezakt, wat dus een maat meer inhoud in mijn geval.
Mijn bevalling vond ik vooral op het eind echt de hel. Uitdrijvingsfase duurde 2 uur en kind is met de vacuüm en 2 duwende verpleegsters op mn buik naar buiten geduwd/getrokken, hij was best wel groot (4100+ gram). Daarna kwam de placenta niet vanzelf dus operatief verwijderd en daarbij 3 liter bloed verloren. Ook een knip gehad.

De eerste drie dagen na mijn bevalling vond ik t hele gebeuren echt barbaars en overheerste vooral het negatieve. Ik kon ook amper uit bed komen. Daarna met een weekje was ik weer redelijk op de been en met 5 weken qua vaginaal herstel geen last meer. Mijn buik en borsten (2,5 jaar borstvoeding) zijn er zonder striae vanaf gekomen en zijn nog strak/stevig. Maar van het bloedverlies (misschien ook wel deels icm borstvoeding en daardoor een jaar gebroken nachten) heb ik echt nog lang flink last gehad. Pas met 13 maanden trok die alles overheersende vermoeidheid wat weg. Geen blijvende schade gelukkig. Daar was ik wel even bang voor omdat ik echt mijn energie heel erg moest verdelen anders was ik de dagen erna compleet uitgeblust.

Ik kijk nu vooral positief op mijn bevalling terug en zie het echt als een mooie ervaring :$ kan die helse rugweeen ook niet meer zo voor de geest halen alsof t gisteren was zeg maar.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
roosje1976 schreef:
12-11-2018 20:32
:-D :-D was ik vergeten. Had ik ook. Maatje groter. Daarna niet meer. Ik denk vocht ofzo.... Dan zit een maatje groter wat lekkerder.
Ik blijvend 1 maat groter! Volgens mij zakken je voeten iets door dan onder het gewicht
Zware zwangerschappen en bevallingen gehad. Het enige waar ik nu nog last van heb, soms, is het litteken van de knip van de eerste bevalling, ruim 19 jaar geleden :proud:
Sofietje1983 schreef:
12-11-2018 20:35
Ik blijvend 1 maat groter! Volgens mij zakken je voeten iets door dan onder het gewicht
Mosterd dus
iones schreef:
Komt door het toegenomen gewicht geloof ik. Meer gewicht op je voeten, waardoor ze wat groter kunnen worden.
Ik neem aan dat als je zonder te zwangeren flink aankomt, dat dan ook kan gebeuren.

Supermosterd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
De eerste dagen na je bevalling heb je wel het gevoel of dat je door 10 kerels genomen ben :-o
Ik zat na beide bevallingen tijdens de kraamweek alweer op mijn fietsje. Natuurlijk doe je het een paar weken rustig aan, omdat je weet dat dit verstandig is, maar ik voelde me erg fit en na die eerste paar weken waarin ik veel heb gewandeld, heb ik het sporten weer rustig opgebouwd.

Ik heb er niks aan overgehouden. Ik heb nu hetzelfde lijf als toen ik 25 was. Zelfde gewicht, pas dezelfde broeken nog, zelfde schoenmaat, geen striae, geen incontinentie, seks voelt zoals het eerder ook was.

Ik moet wel zeggen dat ik zowel voor, als tijdens en na mijn zwangerschap veel gesport heb en dat ik wel het idee heb dat ik hierdoor fit en sterk de bevalling inging en uitkwam. Ik kan het iedereen aanraden.
Ik vond de zwangerschappen erger dan de bevallingen. 9 maanden afzien: kotsen, moe, hels maagzuur, niet kunnen liggen of zitten en mentaal was het ook een drama. Alsof er permanent dikke mist in mijn hoofd zat. Die mist trok pas 9 maanden na stoppen met borstvoeding op en toen was ik weer mezelf.
Nee bevallen was daarmee vergeleken een eitje met 8 uurtjes, ruggeprik en 2 hechtingen. Verder niks aan over gehouden, zelfs geen striae.
Weer iets bij geleerd.

Ook heb ik het idee dat de ene persoon een veel beter regenererend vermogen heeft dan de ander. Maar ik vind het allemaal niet florissant om te lezen, begrijpen jullie dat? Ik lees de roze wolkjes er niet zo uit.

Ik weet dat er mensen zijn die snel waren met bevallen. Maar die zijn toch in de minderheid.
Bevalling van de eerste was prima, duurde alleen 18 uur. Geen kleerscheuren (oke mini scheurtje van binnen..) vrij snel weer ok (maand of anderhalf?)

Tweede bevalling: HEL! 19 uur en vanalles was rampzalig. Flinke knip waar ik nu na 4 maanden nog altijd last van heb, haarverlies waar ik u tegen zeg, striae op m’n buik...

O en die pijn van de bevalling? Nee hoor, die vergeet ik niet
Ikzelf kijk positief terug op mijn bevalling.

Bevallen na 7.5 uur, vanaf de eerste wee tot volledige ontsluiting ging in 6 uur en dat was prima te doen.Doordat het zo vlot ging waren de persweeen niet sterk genoeg daarom infuus gekregen.Dochter lag uiteindelijk net niet helemaal goed dus uiteindelijk vacuümpomp en knip en ook dat was prima te doen.

Herstel van bevalling en knip/hechtingen vond ik verbazingwekkend vlot gaan.

Op een paar extra kilootjes na verder gelukkig geen klachten overgehouden.Ik doe graag hardlopen en ben na 6 weken weer wat gaan sporten in de sportschool en na 12 weken weer rustig aan gaan hardlopen en wat ben ik blij dat ik dat probleemloos kan doen.
Ik ben 2x bevallen.
1x vacuumpomp en dus ingeknipt
1x ingescheurd

Ik vond beide keren een nare ervaring. En de pijn vergeet ik nooit meer. Gelukkig ben ik wel heel snel hersteld. Ook weer terug op gewicht, al blijft mn buik altijd wat meer 'flabby' dan ie was.

O ja, ik moet ook altijd even naar de wc voordat ik ga trampolinespringen met de kinderen... anders gaat t niet goed :blob:
Ik ben 2x bevallen. Bij nr 1 was de bevalling loeizwaar ivm sterrenkijker ligging. Met behulp van vacuümpomp en bijbehorende knip is kind geboren. Ik ben toen ruim 2L bloed verloren en heb een transfusie gekregen. Het heeft een paar weken geduurd voor ik weer normaal kon zitten en ook weer enigszins fit was. Ik dacht dat t nooit meer goed zou komen maar gelukkig heb ik nu geen last meer van het litteken.

Bevalling 2 ging van een leien dakje, hele makkelijke bevalling maar helaas wel weer een knip en daarnaast ook 2 kleine rupturen waarvan 1 in een binnenste schaamlip. Deze is daarna niet meer goed aan elkaar gegroeid. Ik heb hier nog steeds erg veel last van met fietsen/vrijen/etc en overweeg een hersteloperatie (als iemand ervaring hiermee heeft.. hoor het graag)

En tja.. mijn lijf is niet meer wat het was. Haaruitval, kleine borsten na 2x (lang) borstvoeding geven, een wat slappere buik, veel nieuwe moedervlekjes en van die rode puntjes gekregen, iets bredere voeten, en mijn geheugen is soms een zeef. Maar we hebben nu 2 geweldige kinderen en ik zou het zo weer opnieuw doen!
Ik sportte 6x per week voor ik zwanger werd. Tijdens niet, dat is waar, was ik te ziek voor. Was al blij als ik 3 dagen per week werken volhield. Zie dan ook met angst en beven uit naar een tweede zwangerschap O_O
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
iones schreef:
12-11-2018 20:43
Weer iets bij geleerd.

Ook heb ik het idee dat de ene persoon een veel beter regenererend vermogen heeft dan de ander. Maar ik vind het allemaal niet florissant om te lezen, begrijpen jullie dat? Ik lees de roze wolkjes er niet zo uit.

Ik weet dat er mensen zijn die snel waren met bevallen. Maar die zijn toch in de minderheid.
oh, mijn bevalling duurde slechts 3,5 uur (aanvulling).
Waarom staat dit op de pijler Thuis? Past beter bij ‘lijf en lijn’ lijkt me, dan kunnen meer mensen het vinden.
JonathanStrange schreef:
12-11-2018 20:49
oh, mijn bevalling duurde slechts 3,5 uur (aanvulling).
Wauw!
Mijn borsten hangen en mijn buik zit onder de striae. Verder ben ik lichamelijk wel redelijk de oude na 3 maanden. Van onder ben ik na een week of 6 de oude ik heb 2 kleine hechtingen gehad bij mijn zoontje en bij mijn dochtertje helemaal niks. Dus wat dat betreft kan ik niet klagen, maar mijn bekkenbodem is wel wat zwakker dan voorheen heb ik zo’n idee. Ik heb wel heel vaag een pijnlijke en tegelijkertijd gevoelloze plek op mijn bovenbeen sinds de bevalling 11 maanden geleden. Gelukkig heb ik daar verder geen last van.

Ik vind voor mijzelf het lichamelijk herstel erg meevallen, en vooral het herstel zonder hechtingen was een stuk minder pijnlijk. Het mentale herstel vind ik veel zwaarder en ik begin mij nu 11 maanden na de bevalling eindelijk weer echt mijzelf te voelen.
Ik heb 3 kinderen waarvan de eerste bevalling een echte hel was. Maar ik heb nooit hoeven herstellen van bevallen, zodra de baby’s eruit waren had ik nergens meer last van en deed m’n ding gelijk weer. Zelf bij alle 3 naar de gemeente gefietst om ze aan te geven en een aantal uur na de bevalling liep ik alweer met m’n hond buiten.

Enige wat bij mij wel helemaal weg is zijn mijn borsten. Heb nog steeds een F cup maar het hangt er maar heel zielig bij na 3 kinderen. Ik hoop aankomend jaar nog op een 4de kindje maar gebeurd dat niet dan neem ik een borstlift of nouja die neem ik sowieso maar liever eerst nog een kindje erbij.
iones schreef:
12-11-2018 20:50
Wauw!
2de en 3de bevalling duurden onder de 2 uur vanaf de eerste wee tot de placenta. 1ste bevalling duurde een aantal dagen.
iones schreef:
12-11-2018 20:43
Weer iets bij geleerd.

De eerste keer duurde het 6 uur bij mij. De tweede keer 4 uur, dan heb ik het over de eerste wee totdat ze in mijn armen lagen. Ook dit heeft te maken met sporten (is onderzoek naar gedaan).

Ik vond het wel prima. Ja, het deed flink pijn, maar daar bestaat gelukkig de ruggenprik voor. Zelf voelde ik niet de behoefte om onnodig pijn te lijden.

En roze wolk? Niet tijdens de bevalling, maar wel direct erna. Zo genoten die eerste weken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven