Hoge bloeddruk

15-10-2018 19:09 40 berichten
Dames,

Ik ben benieuwd of iemand van jullie iets soortgelijks heeft meegemaakt tijdens de zwangerschap.

Ik ben op dit moment 36 weken zwanger en heb sinds enkele dagen wat vage klachten (hoofdpijn, misselijkheid en rugpijn ter hoogte van de nieren). Vandaag daarom voor controle naar het ziekenhuis geweest. Ze hebben urine getest, bloedgeprikt en een ctg gemaakt.

De uitslagen van mijn urine waren goed, geen eiwitten aanwezig. Mijn bloedwaarden echter niet helemaal oké. De nier en leverwaardes wat te hoog, dit willen de daarom opnieuw checken later deze week. Als t niet goed is kom ik verder onder controle bij de gynaecoloog en mag ik (volgens mij) niet thuis bevallen.

Kan morgen medicijnen ophalen tegen de hoge bloeddruk.

Hoe is het bij jullie afgelopen met de hoge bloeddruk? Hebben jullie het met medicijnen weten te verlagen? Kon je gewoon thuis bevallen? En natuurlijk of moest je toch eerder ingeleid worden?
Alle reacties Link kopieren
Tot 37 weken een perfecte bloeddruk en ineens schoot hij omhoog. Net als de hartslag van de kleine. Bloeddrukverlagers vonden ze hier onzin om nog aan te beginnen. Na 5 dagen ben ik uiteindelijk ingeleid.
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Wat vervelend!
Ik kan helaas geen antwoord geven op je vragen. Zit wel een beetje in hetzelfde schuitje.

Ik ben met hoofdpijnklachten naar het ziekenhuis doorverwezen. Zelfde onderzoeken bij mij was mn bloeddruk te hoog en wat eiwitten in de urine. Bloed was wel goed. Aan de medicijnen gegaan, maar daar had ik nare bijwerkingen van. De 2 volgende controles wel een goede bloeddruk zonder medicijnen want daar mocht ik mee stoppen.

Helaas vorige keer ook weer een te hoge bloeddruk. Nu andere medicijnen. Daarmee is mijn bloeddruk tot nu toe onder controle. Nog wel spoortjes eiwitten, maar dit is nu niet verontrustend. Vorige keer een groei echo gehad en over 2 weken heb ik die weer. Ik heb donderdag weer controle.
Nala2013; ze willen het bij mij nog proberen om te verlagen zodat het kindje nog even kan blijven zitten. Heb je na de zwangerschap ook klachten gehouden van de hoge bloeddruk?

Amaryllisbol2; hoever ben jij nu in de zwangerschap? Vervelend om te horen dat je bloeddruk ook te hoog is en zo fluctueert. Welk medicijn heb je gehad?

Ik moet ook donderdag weer voor de controles, dan heb ik 2 dagen medicijnen geslikt en hopen ze dat het beter gaat. Als dat niet zo is heb ik kans dat ik opgenomen wordt. Dat vonden ze nu gelukkig nog niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Morgen ben ik 31 weken.

Eerst kreeg ik labetalol daar kon ik niet tegen. Nu methyldopa. Dit gaat goed!
Wat krijg jij?
Ik heb twee zwangerschappen hoge bloeddruk gehad, zonder medicijnen. Bij de eerste was ik opgenomen met 33 weken. Daarna zakte de bloeddruk even tot onder onderdruk 100 en mocht ik naar huis. Week later weer opname omdat hij weer gestegen was. Met 39 weken inleiding omdat mijn bloedwaarden achteruit gingen.
Bij nummer 2 begon ik al met een verhoogde bloeddruk. Stabiel op ca 140/95 dus ik mocht zonder medicijnen thuis blijven, wel bij de gyn onder controle. Met 41 weken ingeleid omdat hij naar 150/105 ging.
Mijn zusje heeft wel bij beide zwangerschappen labetalol gekregen dus kennelijk verschilt het beleid per ziekenhuis (haar eerste en mijn tweede schelen 6 mnd dus het zal geen voortschrijdend inzicht zijn).
Beide keren met medicijnen net kunnen rekken tot 38-weken-en-een-paar-dagen en toen ingeleid. Ik wilde toch al niet thuis bevallen en ben een control freak, dus zo'n geplande inleiding paste ook wel bij me ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg vrij plots met 38 weken een hoge bloeddruk. Ondanks dat m’n bloeddruk niet extreem hoog was en de labwaardes goed waren werd er een inleiding voor de volgende dag gepland, gelukkig besloot de kleine zelf ‘s nachts te komen.
Daarna nog even opgenomen geweest om te kijken of mijn bloeddruk normaliseerde. Inmiddels is deze weer helemaal normaal.
Hier ook aan het einde (vanaf 37 weken) een hoge bloeddruk. Alle waardes waren steeds goed verder. In combinatie met minder leven voelen toch maar ingeleid met 40 weken. Meisje bleek klein en de placenta ook. T was gewoon op dus. Als het deze zwangerschap weer gebeurt, ga ik eerder vragen om een inleiding. Niks mis mee hoor. Uiteindelijk vond ik in het ziekenhuis bevallen achteraf gezien ook prima. Dat wil ik nu sowieso weer (terwijl ik eerder dacht thuis te willen).
Alle reacties Link kopieren
Ik met met vergelijkbare klachten met 37 weken ingeleid. Thuis bevallen leek mij niks, ik vond het prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het suf dat er dan afgewacht wordt als je zo ver bent al in de zwangerschap. Waarom risico lopen? Mijn kind is met 28 weken gehaald omdat ik Helpp ontwikkelde en buiten westen werd gehouden omdat mijn longen niet meer functioneerden door al het vocht dat ik vast hield (door de hoge bloeddruk). Ik gun het niemand.
toffifee schreef:
15-10-2018 20:40
Ik vind het suf dat er dan afgewacht wordt als je zo ver bent al in de zwangerschap. Waarom risico lopen? Mijn kind is met 28 weken gehaald omdat ik Helpp ontwikkelde en buiten westen werd gehouden omdat mijn longen niet meer functioneerden door al het vocht dat ik vast hield (door de hoge bloeddruk). Ik gun het niemand.
Ook bij 36 weken is er nog een risico op een moeilijke start. Iedere week is meegenomen. Je kunt heel snel Helpp krijgen en daarom moet je ook zelf de signalen in de gaten houden en direct bellen bij hoofdpijn of een pijnlijke buik.
Hier ook twee zwangerschappen geëindigd met hoge bloeddruk en ziekenhuis bevallingen.

Eerste zwangerschap begon hij te hoog te zijn bij 35.5 wkn. En vanaf 38.4 (toen weer echt te hoog) overdracht naar ziekenhuis. Bevalling begon spontaan bij 39.1 wkn.

Tweede zwangerschap tot aan bevalling (40.3) prima bloeddruk en tijdens bevalling ineens veel te hoog, en ook eiwitten, eerste zwangerschap had ik die niet.

En half jaar geleden kwam ik er bij toeval achter dat mijn bloeddruk nu vanuit zichzelf hoge pieken heeft, met echt hoge uitschieters (24 uurs meting gehad) en dat ik nu jaarlijks controle moet houden bij de huisarts. Kan dus komen blijkbaar door hoge bloeddruk in zwangerschap (en familiair verband ook in mijn geval).
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een oplopende bloeddruk gehad in de zwangerschap afgelopen zomer. Bij 36 weken ineens verhoogde leverwaardes en eiwitten in de urine (2 dagen daarvoor was dat nog niet). Helemaal volgepropt met bloeddrukverlagers was ik stabiel en Ik heb toen 2 weken in het ziekenhuis gelegen tot de keizersnede (baby lag in stuit) met 38 weken gepland stond.

Kindje was erg klein, 2400gram dus leek ook niet meer gegroeid de laatste weken.
Na de bevalling de medicatie weer geleidelijk afgebouwd en nu nergens meer last van.
Ook ik heb aan het einde van de zwangerschap een hoge bloeddruk gehad. Ongeveer vanaf week 36. Ik had geen eiwitten in m'n urine maar de bloeddruk bleef maae hoog. Uiteindelijk met 38 weken doorgestuurd naar het ziekenhuis en na een echo is besloten om de bevalling in te leiden. M'n zoontje was toen al ruim 4 pond. Ik had verder ook geen klachten, maar m'n lichaam was gewoon op denk ik.

Heel veel succes met de laatste loodjes!
Amaryllisbol2 schreef:
15-10-2018 19:49
Morgen ben ik 31 weken.

Eerst kreeg ik labetalol daar kon ik niet tegen. Nu methyldopa. Dit gaat goed!
Wat krijg jij?
Ik krijg ook methyldopa, 3x daags. Apotheek was vanmiddag al dicht dus morgen ochtend ophalen en direct starten.
Hoop dat het bij jou allemaal een beetje onder controle komt qua bloeddruk want je moet nog wel een aantal weken.
Wat een wisselende reacties over het wel of niet geven van medicatie maar ook hoe elk ziekenhuis er mee om gaat.

Ik hoop dat het met de medicatie onder controle komt. Maar dat zullen we donderdag zien, dan heb ik weer een afspraak.

Ik zou zelf heel graag thuis willen bevallen, lekker in mijn eigen omgeving met mijn eigen spullen om me heen (bed, badkamer ed). Maar goed, als ik het zo lees zijn de meeste van jullie ingeleid en zal thuis bevallen er waarschijnlijk niet in zitten.
toffifee schreef:
15-10-2018 20:40
Ik vind het suf dat er dan afgewacht wordt als je zo ver bent al in de zwangerschap. Waarom risico lopen? Mijn kind is met 28 weken gehaald omdat ik Helpp ontwikkelde en buiten westen werd gehouden omdat mijn longen niet meer functioneerden door al het vocht dat ik vast hield (door de hoge bloeddruk). Ik gun het niemand.
Ik heb vandaag ook gelezen over Helpp, wat ontzettend heftig zeg. Ook omdat je nog maar 28 weken was. Hopelijk is uit eindelijk alles goed gekomen met de kleine en jou ook.

Ze willen het rekken minimaal tot 37 weken als alles blijft zoals t nu is, dus geen eiwitten en de bloedwaardes minimaal blijven zoals nu en het liefst wat lager natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
@Vlinders, helaas had ik 3 maanden na de bevalling nog steeds een verhoogde bloeddruk met bijhorende klachten. Ben nu 7 maanden verder en had eigenlijk een maand geleden moeten controleren met ben er een beetje laat ermee😋 overigens nog steeds geen medicijnen gehad. Als hij nu nog te hoog is dan krijg ik ze wel. Heb op dit moment trouwens geen klachten meer.
Alle reacties Link kopieren
Tegen mij zeiden ze dat ik na de bevalling waarschijnlijk 24/48 uur moet blijven om de bloeddruk in de gaten te blijven houden. Thuisbevalling is bij mij geen optie.
Ik moest inderdaad ook in het ziekenhuis blijven. Bij de eerste twee nachten, bij de tweede een nachtje. En daarna nog een tijdje hoge bloeddruk gehad en onder controle gebleven. Bij de tweede zelfs nog een keer in de kraamweek terug gemoeten naar het ziekenhuis voor een langere meting.

Vlinders, ik hoop dat het lukt zoals je voor ogen hebt, maar stel je er wel op in dat het soms anders kan lopen. Als je open staat voor verandering op je "plan" voorkom je negatieve gevoelens achteraf. Want die stomme hormonen zwerven ook nog even in je rond en kunnen soms gekke gedachtes geven ;-)
Bij eerste bevalling heb ik geen medicatie gekregen en was inleiden nog niet aan de orde, wel dat ik in ziekenhuis moest bevallen en 24 uur blijven (uiteindelijk eerder naar huis wegens drukte en goede bloeddruk).

Bij tweede bevalling moest ik nog tijdens bevalling aan medicatie (bevalling in totaal duurde 4 uur, dus ging allemaal snel snel) en ook 24 uur blijven. En daarna nog 3 wkn controle plus afbouw medicatie gehad.

Hou er voor jezelf rekening mee dat het ziekenhuis bevalling wordt, kan het altijd nog meevallen. Maar ik vond zelf bevallen in ziekenhuis erg fijn en prettig!
Mijn bloeddruk is trouwens nooit meer gedaald. Twee jaar na de bevalling ben ik toch maar aan de medicijnen gegaan. Labetalol, want al het andere werkte niet of ik kreeg gigantische bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had nergens last van maar met 37 weken opeens een te hoge bloeddruk. Niet schokkend, maar wel te hoog. Na een paar controles met 38 weken besloten om me in te leiden (en dus geen thuisbevalling). Dat was even een tegenvaller maar heb het over me heen laten komen. Moest na de bevalling nog 1 nacht ter controle blijven.

Bij de 2e geen hoge bloeddruk gehad, dus het kan ook helemaal anders gaan. Toen tot 39+5 gelopen en toen alsnog in het ziekenhuis bevallen, vanwege dat ze in het vruchtwater had gepoept. Maar deze keer was ik al niet meer van een thuisbevalling uitgegaan.

Waarmee ik wil zeggen: als het kan is het fijn, maar houd er rekening mee dat het medisch wordt. Er zijn zoveel redenen dat je toch opeens in het ziekenhuis moet bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is als je medicatie krijgt het sowieso een overname door de gynaecoloog, dus kan je niet meer thuis bevallen.

Als je bloeddruk dus danig hoog is dat je medicatie moet, is het belangrijk dat de gynaecoloog je goed in de gaten houdt, juist ook met de bevalling, want dan kan je bloeddruk als nog verder omhoog schieten.

Maar ook bij een ziekehuis bevalling kan je proberen de rust en sfeer van thuis te creeren, heb je al een bevalplan geschreven? Misschien is dat goed omdat alsnog te doen. Dingen noteren waar je erg tegen op ziet tav het ziekenhuis?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven