ICSI behandeling vrouw 44 jaar
zaterdag 11 mei 2019 om 12:09
Hallo,
Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?
groetjes,
Mi.
Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?
groetjes,
Mi.
zondag 12 mei 2019 om 14:29
TO: Dat je een actieve productie hebt van eitjes zegt niet zo veel over de kwaliteit van die eitjes. Heb je je AMH laten testen? En ik denk dat je je ook moet realiseren dat er wel een causaal verband bestaat tussen leeftijd enerzijds en vruchtbaarheid anderzijds. Het feit dat je in het verleden vruchtbaar bent geweest zegt helaas niet zo veel meer omdat de jaren die er tussen liggen erg groot zijn: 14 jaar geleden.
Ik plaats hier even een link van mijn eigen IVF arts die ons succesvol heeft behandeld:
https://youtu.be/B8fEXDzWlmc
Kijk even bij 5:22 voor de leeftijds grens en wat hij daarover zegt: 1% kans in jouw leeftijdscategorie dat een behandeling slaagt. Gemakshalve ga ik er even vanuit dat je man ook rond de 45+ is? Mannen hebben ook een houdbaarheidsdatum als het om vruchtbaarheid gaat. Weliswaar minder significant, maar toch. En bovendien heeft hij slecht zaad schreef je. Kortom, niet een ideale combinatie.
Voorts denk ik ook dat je niet moet vergeten wat de emotionele impact van een traject op jou, jouw partner en de huidige kinderen heeft. Ik ben ex-IVF patiënt en was 30 toen ik in de MMM terecht kwam en 32 toen ik met ICSI behandelingen begon: de impact op ons leven was enorm en ook een van de reden(en) om niet opnieuw in de MMM te gaan (omdat dit wellicht ten koste zou kunnen gaan van onze relatie en mijn moederschap niet ten goede komt). Wil je dit?
Als je toch besluit dat je verder wil en je wil de pogingen zelf betalen zou je Gennet City Fertility in Tsjechië kunnen proberen. Ook klinieken in Spanje, Turkije en Duitsland (Dusseldorf) staan redelijk aangeschreven. Ik ben destijds behandeld in London: kliniek kosten bijna £15K los van ongeveer 3K aan medicatie.
Zowel Spanje en Tsjechië doen ook veel op het gebied van ECD - mochten jouw eitjes kwalitatief niet goed genoeg meer zijn om opnieuw een succesvolle zwangerschap tot stand te brengen.
Wat je ook doet, ik wens je succes.
Ik plaats hier even een link van mijn eigen IVF arts die ons succesvol heeft behandeld:
https://youtu.be/B8fEXDzWlmc
Kijk even bij 5:22 voor de leeftijds grens en wat hij daarover zegt: 1% kans in jouw leeftijdscategorie dat een behandeling slaagt. Gemakshalve ga ik er even vanuit dat je man ook rond de 45+ is? Mannen hebben ook een houdbaarheidsdatum als het om vruchtbaarheid gaat. Weliswaar minder significant, maar toch. En bovendien heeft hij slecht zaad schreef je. Kortom, niet een ideale combinatie.
Voorts denk ik ook dat je niet moet vergeten wat de emotionele impact van een traject op jou, jouw partner en de huidige kinderen heeft. Ik ben ex-IVF patiënt en was 30 toen ik in de MMM terecht kwam en 32 toen ik met ICSI behandelingen begon: de impact op ons leven was enorm en ook een van de reden(en) om niet opnieuw in de MMM te gaan (omdat dit wellicht ten koste zou kunnen gaan van onze relatie en mijn moederschap niet ten goede komt). Wil je dit?
Als je toch besluit dat je verder wil en je wil de pogingen zelf betalen zou je Gennet City Fertility in Tsjechië kunnen proberen. Ook klinieken in Spanje, Turkije en Duitsland (Dusseldorf) staan redelijk aangeschreven. Ik ben destijds behandeld in London: kliniek kosten bijna £15K los van ongeveer 3K aan medicatie.
Zowel Spanje en Tsjechië doen ook veel op het gebied van ECD - mochten jouw eitjes kwalitatief niet goed genoeg meer zijn om opnieuw een succesvolle zwangerschap tot stand te brengen.
Wat je ook doet, ik wens je succes.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zondag 12 mei 2019 om 14:29
Goh, over het algemeen heb ik het volste begrip ervoor dat je alles zou proberen om zwanger te raken als je nog geen kinderen hebt, had ik ook gedaan.
Maar als je al 2 kinderen hebt, nog niet zo lang een nieuwe relatie, dan persé nog eentje erbij willen ... Maar dat vind ik ook van mensen die jonger zijn. Heb zo nog gehoord van iemand die zo graag een 2e wou, 1e was al na heel veel moeite, uiteindelijk is ze er bijna in gebleven. Is het dat dan waard? Of als je bvb al kinderen met een beperking hebt, is het dan niet beter om even na te denken of nog eentje erbij wel zo handig is? Wij hebben zelf een kind met een beperking en da's één van de redenen dat het bij één gebleven is. Gaat natuurlijk niet op als je het pas weet als je al meerdere kinderen hebt, maar als je het voordien weet ...
Maar als je al 2 kinderen hebt, nog niet zo lang een nieuwe relatie, dan persé nog eentje erbij willen ... Maar dat vind ik ook van mensen die jonger zijn. Heb zo nog gehoord van iemand die zo graag een 2e wou, 1e was al na heel veel moeite, uiteindelijk is ze er bijna in gebleven. Is het dat dan waard? Of als je bvb al kinderen met een beperking hebt, is het dan niet beter om even na te denken of nog eentje erbij wel zo handig is? Wij hebben zelf een kind met een beperking en da's één van de redenen dat het bij één gebleven is. Gaat natuurlijk niet op als je het pas weet als je al meerdere kinderen hebt, maar als je het voordien weet ...
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
zondag 12 mei 2019 om 14:32
Jij neemt het mensen kwalijk dat ze denken dat het leven maakbaar is terwijl TO exact hetzelfde doet. Waarom irriteert het eerste je, als daar al sprake van is?Wittelamp schreef: ↑12-05-2019 14:25En andersom is dat net zo goed zo dat mensen hier menen te denken dat het leven zo maakbaar is dat je altijd precies rond je 30 een kind kan krijgen.
Tot op zekere hoogte is het leven maakbaar. Sommige dingen heb je invloed op sommige niet. Op dit moment heeft TO enige invloed om de kans op een kind te bevorderen.
Sommige mensen hier vinden dat het leven juist niet maakbaar is, dat je je kans hebt gehad, zo kan je het ook lezen.
Persoonlijk heb ik daar geen mening over maar ik vraag me af of TO realistisch is. Bovendien is ze enorm verbouwereerd dat het niet vergoed wordt, reageert ze niet en toen ze wel reageerde was ze vooral aangebrand.
zondag 12 mei 2019 om 14:37
Nee, volgens mijn gynaecoloog wordt het dus wel minder snel een miskraam als je al eerdere succesvolle zwangerschappen hebt gehad. Heeft met een specifiek hormoon te maken maar ik weet echt niet meer welk en hoe.
zondag 12 mei 2019 om 15:24
threebee schreef: ↑12-05-2019 14:32Jij neemt het mensen kwalijk dat ze denken dat het leven maakbaar is terwijl TO exact hetzelfde doet. Waarom irriteert het eerste je, als daar al sprake van is?
Sommige mensen hier vinden dat het leven juist niet maakbaar is, dat je je kans hebt gehad, zo kan je het ook lezen.
Persoonlijk heb ik daar geen mening over maar ik vraag me af of TO realistisch is. Bovendien is ze enorm verbouwereerd dat het niet vergoed wordt, reageert ze niet en toen ze wel reageerde was ze vooral aangebrand.
Maar soms heb je die kans helemaal niet gehad, dat probeer ik te zeggen.
TO heeft toevallig oudere kinderen maar dat geldt natuurlijk voor heel veel 40+ moeders niet. Toch wordt daar net zo hard over geoordeeld.
zondag 12 mei 2019 om 16:07
Nou ik vind chantal Janzen er echt niet ouder uit zien. Een prachtige vrouw als ik er zo uit zou zien 10 jaar jonger zou ik al in me handjes knijpen.
Beetje afgunst.
zondag 12 mei 2019 om 16:12
Dit lijkt me inderdaad pure afgunst. Ze kan je type niet zijn maar ze ziet er heel goed uit en echt dikke onzin om te zeggen dat ze er veel ouder uitziet dan 40.
zondag 12 mei 2019 om 16:16
Toch zijn er wel keuzes die je kunt maken om je kansen te vergroten. Ik heb vrienden in relaties zien blijven hangen tot ver in de dertig, terwijl ze zelf ook wel wisten dat het geen toekomst had. Dan sta je die jaren niet open voor een mogelijke ontmoeting met een man waarmee je wel die toekomst voor je zou kunnen zien.
En zo zijn er nog veel meer keuzes die mensen gedurende hun twintiger en dertiger jaren nemen, waardoor de ene op haar 40e nog geen kinderen heeft en een ander wel.
Deels zijn er toevalligheden waar je niks aan kunt doen, maar voor een belangrijk deel heb je er zelf behoorlijk wat invloed op.
zondag 12 mei 2019 om 16:18
Als je alles van tevoren wist was het leven zo makkelijk!Maya85 schreef: ↑12-05-2019 16:16Toch zijn er wel keuzes die je kunt maken om je kansen te vergroten. Ik heb vrienden in relaties zien blijven hangen tot ver in de dertig, terwijl ze zelf ook wel wisten dat het geen toekomst had. Dan sta je die jaren niet open voor een mogelijke ontmoeting met een man waarmee je wel die toekomst voor je zou kunnen zien.
En zo zijn er nog veel meer keuzes die mensen gedurende hun twintiger en dertiger jaren nemen, waardoor de ene op haar 40e nog geen kinderen heeft en een ander wel.
Deels zijn er toevalligheden waar je niks aan kunt doen, maar voor een belangrijk deel heb je er zelf behoorlijk wat invloed op.
zondag 12 mei 2019 om 16:20
Het is een prachtige vrouw, net zoals de andere 40+ voorbeelden die hier voorbij komen, maar vrouwen op die leeftijd met 'n baby vind ik toch niet passend. Je ziet er echt wel aan af dat ze geen 30-er meer zijn.staafmixer schreef: ↑12-05-2019 16:07Nou ik vind chantal Janzen er echt niet ouder uit zien. Een prachtige vrouw als ik er zo uit zou zien 10 jaar jonger zou ik al in me handjes knijpen.
Beetje afgunst.
zondag 12 mei 2019 om 16:23
Daarvoor hoef je niet alles van tevoren te weten. Het zijn relaties geweest waarvan je kon zien dat het niet werkte en die vrienden waren daar zelf ook bewust van. Toch hebben ze de relatie nog jaren doorgezet. Dat zijn keuzes.
Ik heb zelf andere keuzes gemaakt, waardoor ik in mijn twintiger jaren al goed wist wat belangrijk voor mij was in een relatie en zo kon ik mijn man ontmoeten en herkennen, dat hij de juiste voor mij was. Daaruit voortvloeide dat wij eerder aan kinderen konden beginnen dan die vrienden.
Het zal me niks verbazen als een paar van hen ongewenst kindloos zouden blijven, aangezien ze nu 35 zijn en single. Ik heb niet het idee dat het aangaan van een relatie nu hoog op hun prioriteitenlijst staat.
zondag 12 mei 2019 om 16:25
Maya85 schreef: ↑12-05-2019 16:23Daarvoor hoef je niet alles van tevoren te weten. Het zijn relaties geweest waarvan je kon zien dat het niet werkte en die vrienden waren daar zelf ook bewust van. Toch hebben ze de relatie nog jaren doorgezet. Dat zijn keuzes.
Ik heb zelf andere keuzes gemaakt, waardoor ik in mijn twintiger jaren al goed wist wat belangrijk voor mij was in een relatie en zo kon ik mijn man ontmoeten en herkennen, dat hij de juiste voor mij was. Daaruit voortvloeide dat wij eerder aan kinderen konden beginnen dan die vrienden.
Het zal me niks verbazen als een paar van hen ongewenst kindloos zouden blijven, aangezien ze nu 35 zijn en single. Ik heb niet het idee dat het aangaan van een relatie nu hoog op hun prioriteitenlijst staat.
zondag 12 mei 2019 om 16:28
Fijn dat jij vrienden hebt die zelf ook wisten dat ze niet in een goede relatie zaten, maar dat is dus niet bij iedereen zo. En dan nog: alsof alles maar maakbaar is en het dus je eigen schuld is als je nu (nog) kinderloos bent, omdat je niet wist wat je precies wilde of te bieden had toen je ergens in de 20 was?Maya85 schreef: ↑12-05-2019 16:23Daarvoor hoef je niet alles van tevoren te weten. Het zijn relaties geweest waarvan je kon zien dat het niet werkte en die vrienden waren daar zelf ook bewust van. Toch hebben ze de relatie nog jaren doorgezet. Dat zijn keuzes.
Heel fijn ook dat jij het zo goed voor elkaar hebt en precies wist wie je was en wat je wilde en zo gericht kon zoeken naar de juiste man waarmee je eerder aan kinderen kon beginnen dan die vriend of vriendin die het allemaal niet zo wist. Klinkt allemaal heel perfect en geweldig. Overigens heb ik mijn man gevonden toen ik 27 was, ook niet heel oud toch? Toch nog steeds kinderloos.
zondag 12 mei 2019 om 16:30
Mijn mond valt echt open van verbazing vanwege sommige opmerkingen hier. Ik vind dat TO door sommige echt wordt afgefakkeld omdat ze als 40+ er graag nog een kind zou willen. Ze is 44, niet 64! Alles werkt bij haar nog prima, alleen bij haar partner is er een issue. Vroeger, voor er anticonceptie was, was het doodnormaal dat vrouwen ook na hun 40ste nog kinderen kregen.
Overigens is er ook bij oudere vaders meer kans op geboorte-defecten. Nogal jammer dat toch vooral de vrouwen weer scheef worden aangekeken als het om geboortedefecten gaat.
Overigens is er ook bij oudere vaders meer kans op geboorte-defecten. Nogal jammer dat toch vooral de vrouwen weer scheef worden aangekeken als het om geboortedefecten gaat.
zondag 12 mei 2019 om 16:30
En zo denken anderen misschien wel dat het tussen jou en je man niet lang goed blijft gaan; zoals jij dat over hun relaties dacht.
Misschien gaat jou man wel vreemd en ziet iedereen om je heen dat maar wil jij het gewoonweg niet zien.
Enz enz
zondag 12 mei 2019 om 16:34
We weten helemaal niet of TO zo vruchtbaar is, alleen dat ze nog eitjes heeft/een eisprong heeft, maar wat de kwaliteit is en of dit voldoende zou zijn om nog een kind te krijgen weet niemand.spiddermouse schreef: ↑12-05-2019 16:30Mijn mond valt echt open van verbazing vanwege sommige opmerkingen hier. Ik vind dat TO door sommige echt wordt afgefakkeld omdat ze als 40+ er graag nog een kind zou willen. Ze is 44, niet 64! Alles werkt bij haar nog prima, alleen bij haar partner is er een issue. Vroeger, voor er anticonceptie was, was het doodnormaal dat vrouwen ook na hun 40ste nog kinderen kregen.
In elk geval niet met de man die ze nu heeft.
Heel hard, maar 44 is gewoon echt al best oud als je het hebt over vruchtbaarheid. Dan mag je nog zo fit en knap zijn en er jong uitzien, maar dat maakt hiervoor niet uit.
zondag 12 mei 2019 om 16:39
@Maya85, de keuze voor ICSI was toch vanwege de zaadkwaliteit van haar man? Er waren geen aanwijzingen dat er iets mis was met haar vruchtbaarheid. Bovendien valt het me op dat de discussie helemaal niet gaat over vruchtbaarheid maar vooral of je überhaupt als 40+ vrouw nog kinderen mag krijgen. Ik vind dat echt bizar.
zondag 12 mei 2019 om 16:41
Nee. Ik heb het echt over destructieve relaties waarvan beide partners al vrij snel inzagen dat het geen toekomst had en dat ze dan toch bij elkaar bleven.bethweeter schreef: ↑12-05-2019 16:30En zo denken anderen misschien wel dat het tussen jou en je man niet lang goed blijft gaan; zoals jij dat over hun relaties dacht.
Misschien gaat jou man wel vreemd en ziet iedereen om je heen dat maar wil jij het gewoonweg niet zien.
Enz enz
De problemen die jij schetst komen gelukkig niet voor in mijn relatie.
zondag 12 mei 2019 om 16:41
Je zou denken dat de lol er na tig nicks wel een keer af is hè?
zondag 12 mei 2019 om 16:42
Als je man een erg slechte spermakwaliteit heeft, zal de natuur er haar redenen voor hebben dat het beter is dat hij zich niet (nog) voortplant. De waarheid is hard. Ik snap werkelijk waar niet waarom je van plant bent koste wat kost en tegen beter weten in dan ook nog op je 44ste een ICSI behandeling te starten. Zet er vooral nog eentje bij op deze overvolle wereld. Succes ermee verder!
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors
When you could just fall back and wait?
~Doechii~
zondag 12 mei 2019 om 16:43
Ik bedoel degene waar Lievejetje op reageerde. Herken je die echt niet?
zondag 12 mei 2019 om 16:45
Jij dénkt dat het niet speelt. Als je in het echte leven net zulke oogkleppen op hebt als hier op het forum zou ik er maar niet zo zeker van zijn dat je man bij je blijft.