ICSI behandeling vrouw 44 jaar
zaterdag 11 mei 2019 om 12:09
Hallo,
Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?
groetjes,
Mi.
Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?
groetjes,
Mi.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:23
Jij bent zelf zeker 50+?minnimouse schreef: ↑11-05-2019 15:19Ja en wat dan nog?
Overigens zien veel vijftigers er hipper uit dan sommige dertigers.
Vijftigers van nu zijn niet te vergelijken met vijftigers van 40/50 jaar geleden.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:23
minnimouse schreef: ↑11-05-2019 15:19Ja en wat dan nog?
Overigens zien veel vijftigers er hipper uit dan sommige dertigers.
Vijftigers van nu zijn niet te vergelijken met vijftigers van 40/50 jaar geleden.
Precies. De leeftijdsgroep eind veertig/begin 50 hier op het schoolplein is type Sacha de Boer. Nou oma hoor. En nee, ook niet voor een kleuter.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:28
Ik zeg niet dat vrouwen van die leeftijd er per definitie oud uitzien. Sommige vrouwen van die leeftijd zijn juist prachtig vind ik, daar heeft het niks mee te maken, maar ik heb meermalen meegemaakt dat een kind twijfelde of het om een oma/opa ging, of toch om een moeder/ vader.
Je ziet meestal wel echt het verschil tussen iemand van een jaar of 30-35, of iemand van 50-55.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:29
Ik heb geen opzich geen moeite met 44+ moeders.
Zolang de regering maar niet meebetaald hieraan.
Je kunt ook een wel vruchtbare vent zoeken....en dan iedere maand er flink tegen aan....
bovendien wat is 2400 als een kind je grootste wens is...de meeste mensen leggen wel zo 1000p voor een auto op tafel. Dus ja tis keuzes maken in het leven.
Wel denk ik dat je je eigen kinderen zwaar te kort doet met een nieuwe liefdes baby..... maar das een andere discussie
Je kunt ook een wel vruchtbare vent zoeken....en dan iedere maand er flink tegen aan....
bovendien wat is 2400 als een kind je grootste wens is...de meeste mensen leggen wel zo 1000p voor een auto op tafel. Dus ja tis keuzes maken in het leven.
Wel denk ik dat je je eigen kinderen zwaar te kort doet met een nieuwe liefdes baby..... maar das een andere discussie
zaterdag 11 mei 2019 om 15:32
Een benenwagen?studiemiepmiep schreef: ↑11-05-2019 15:29Ik heb geen opzich geen moeite met 44+ moeders.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:33
Dank je! Dat vind ik dus ook. Het gaat niet om leeftijd, maar om wat je een kindje te bieden hebt. In mijn eerste huwelijk was ik erg jong nog toen ik mijn eerste kreeg. Ik was 26, nog erg onvolwassen, en ik was een onzekere moeder. Het liep ook samen met een tweede studie die ik deed. Honze dochter was extreem gewenst, maar ik weet dat ik een best moeilijk eerste jaar met haar heb gehad omdat ik aan alles twijfelde. Nu zou ik gewoon genieten alleen maar. Ik heb nu meer tijd, meer rust, meer geld vergeleken dan toen.
Er wordt ook iets vergeten in de reacties van veel mensen. De gemiddelde leeftijd dat vrouwen hun eerste kind krijgen, is enorm gestegen de afgelopen 50 jaar. Moeders zijn ouder met hun eerste kind. Maar de leeftijdsverwachting is ook erg gestegen. Het is dus onzin dat als een vrouw tussen de 40 of 45 nog een kind krijgt, dat kind niet groot ziet worden. We worden ook vee ouder dan vroeger. En een vrouw van 65 anno 2019 heeft een compleet ander en fitter leven dan een vrouw van 65 vijftig jaar geleden. Ik ken best veel moeders die inderdaad op mijn leeftijd nog een kind kregen.
Maar wat me toch echt stoort hier aan veel reacties, is het idee dat veelvrouwen denken te mogen oordelen over de droom of de wens van een ander. De tijden zijn veranderd. Mensen krijgen later kinderen, die leeftijd schuift op. Mensen worden ook ouder en blijven veel langer gezond.
De vader van mijn twee tieners is in de zeventig. Hij was dus achter in de vijftig toen hij kinderen kreeg. Hij had op het schoolplein net zoveel aansluiting als anderen. We zijn altijd op Vrijescholen geweest en het was daar eerder regel dan uitzondering dat er echt veel oudere moeders en vaders waren. Die kinderen hadden een net zo goede jeugd als bij jongere ouders. Het heeft allemaal voordelen en nadelen. Tienermoeder zijn, moeder in je twintiger jaren, dertiger, veertiger... en voor mijn ex dus vijftiger en zestiger. Het heeft voordelen en nadelen. Maar de liefde kan net zo oprecht zijn. Oordeel toch niet zo, mensen! Ik ben kerngezond, nog steeds prima vruchtbaar, en mijn diepe wens om nog een kind te krijgen is niet verkeerder of beter of beduidend anders dan dezelfde wens van een ander, die jonger of ouder is.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:37
Wat ontzettend zielig voor je kinderen. Het zijn nog maar pubers, goed kans dat hun vader al afgetakeld of dood is als ze afstuderen. En nu wil je nóg een nieuw kind zulke oude ouders aan doen?De vader van mijn twee tieners is in de zeventig. Hij was dus achter in de vijftig toen hij kinderen kreeg.
Ze zeggen wel 'ns dat verstand met de jaren komt, maar dat begin ik te betwijfelen.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:41
Of je zoveel meer gaat genieten weet je niet. Misschien krijg je wel een huilbaby, of een baby met een afwijking, of eentje die alleen maar kan spugen de eerste maanden. Daar gaat je leeftijd, of je geld je echt niet bij helpen.Troffel75 schreef: ↑11-05-2019 15:33Dank je! Dat vind ik dus ook. Het gaat niet om leeftijd, maar om wat je een kindje te bieden hebt. In mijn eerste huwelijk was ik erg jong nog toen ik mijn eerste kreeg. Ik was 26, nog erg onvolwassen, en ik was een onzekere moeder. Het liep ook samen met een tweede studie die ik deed. Honze dochter was extreem gewenst, maar ik weet dat ik een best moeilijk eerste jaar met haar heb gehad omdat ik aan alles twijfelde. Nu zou ik gewoon genieten alleen maar. Ik heb nu meer tijd, meer rust, meer geld vergeleken dan toen.
Er wordt ook iets vergeten in de reacties van veel mensen. De gemiddelde leeftijd dat vrouwen hun eerste kind krijgen, is enorm gestegen de afgelopen 50 jaar. Moeders zijn ouder met hun eerste kind. Maar de leeftijdsverwachting is ook erg gestegen. Het is dus onzin dat als een vrouw tussen de 40 of 45 nog een kind krijgt, dat kind niet groot ziet worden. We worden ook vee ouder dan vroeger. En een vrouw van 65 anno 2019 heeft een compleet ander en fitter leven dan een vrouw van 65 vijftig jaar geleden. Ik ken best veel moeders die inderdaad op mijn leeftijd nog een kind kregen.
Maar wat me toch echt stoort hier aan veel reacties, is het idee dat veelvrouwen denken te mogen oordelen over de droom of de wens van een ander. De tijden zijn veranderd. Mensen krijgen later kinderen, die leeftijd schuift op. Mensen worden ook ouder en blijven veel langer gezond.
De vader van mijn twee tieners is in de zeventig. Hij was dus achter in de vijftig toen hij kinderen kreeg. Hij had op het schoolplein net zoveel aansluiting als anderen. We zijn altijd op Vrijescholen geweest en het was daar eerder regel dan uitzondering dat er echt veel oudere moeders en vaders waren. Die kinderen hadden een net zo goede jeugd als bij jongere ouders. Het heeft allemaal voordelen en nadelen. Tienermoeder zijn, moeder in je twintiger jaren, dertiger, veertiger... en voor mijn ex dus vijftiger en zestiger. Het heeft voordelen en nadelen. Maar de liefde kan net zo oprecht zijn. Oordeel toch niet zo, mensen! Ik ben kerngezond, nog steeds prima vruchtbaar, en mijn diepe wens om nog een kind te krijgen is niet verkeerder of beter of beduidend anders dan dezelfde wens van een ander, die jonger of ouder is.
Plus dat je lijf nu bijna 20 jaar ouder is en je minder kunt hebben. Slapeloze nachten zullen je nu eerder opbreken dan toen.
Romantiseer je het allemaal niet wat te veel?
zaterdag 11 mei 2019 om 15:44
Het zal best dat je jezelf jong en fit vindt, maar het is een feit dat je dat voor nog een keer kinderen krijgen niet bent. Je vriend is nauwelijks vruchtbaar, jij bent te of redelijk oud voor dit gebeuren, dus accepteer gewoon dat het er niet meer inzit. Je hebt al kinderen, dus waar je nu mee bezig bent vind ik verwend gedrag.Troffel75 schreef: ↑11-05-2019 14:27Bedankt voor de reacties die er al zijn. De leeftijd om te mogen starten met een traject ligt in Nederland op 50 jaar maximaal, las ik ergens.
Ik vind het trouwens erg oordelend om te zeggen dat "een oude vrouw" niet zou mogen "werpen". Dat is toch onzin. Punt 1 ben ik geen oude vrouw en als mijn vriend gewoon vruchtbaar zou zijn, zou ik toch ook nog kinderen kunnen krijgen. Het gebeurt steeds vaker dat vrouwen boven de 40 kinderen krijgen en het is oordelend om te zeggen dat dat verkeerd is. Ik heb een fit lichaam, ik ben kerngezond, en bij een echo is al gebleken dat ik nog een erg actieve productie heb van eitjes. Ik ken verschillende moeders van mijn leeftijd die nog een kind hebben gekregen. Het gaat om de liefde en de zorg en de aandacht die je hevt voor een kind en niet om de leeftijd.
Ik zeg niet dat vrouwen van 60 die allang niet meer menstrueren ook nog kinderen zouden moeten krijgen. Maar ik ben 44, sta volop in het leven, ik ben gezond en fit, en ik heb de liefde, ruimte en tijd om een kindje een ontzettend liefdevolle jeugd te geven. En als mijn man vruchtbaar was geweest, dan was ik immers niet zo makkelijk en snel beoordeeld, omdat er dan een kind op de natuurlijke wijze had kunnen ontstaan.
Misschien is 2400 euro niet veel geld, en zeker niet als het lukt natuurlijk. Maar wat als je drie of vier behandelingen nodig hebt, zoals bij veel jongere vrouwen ook het geval is? Dan loopt het wel snel op. De leeftijdsgrens 43 jaar is bij ICSI redelijk random, omdat ICSI betere sagingskansen heeft dan IVF, juist ook bij vrouwen boven de 40. Bij IVF daalt het slagingspercentage snel per jaar boven de 40, maar bij ICSI minder.
De overheid heeft nog niet zo heel veel jaar geleden de maximaalgrens omhoog gezet naar 50 jaar, voor de leeftijd dat je een behandeling mag ondergaan in Nederland. Maar de vergoedingsleeftijd is hetzelfde gebleven. Een vrouw van 42 of 43 of 44 - de wens om moeder te worden kan toch even groot zijn. Het verdriet als het niet lukt, is heus niet kleiner dan bij een vrouw van 41. Ik vind het wel erg makkelijk eerlijk gezegd om over de juistheid van een moederwens te oordelen van een ander...
Als het niet op de natuurlijke manier lukt, dan houdt het toch op?
En het gooien op een kinderwens heeft geen zin. Veel vrouwen hebben nog steeds een kinderwens, of ze nou al 1, 2 of 3 kinderen hebben. Die gevoelens zijn niet zo gek, maar je hoeft er niets mee te doen.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:49
Wat een klinkklare onzin! Met een gemiddelde levensverwachting nu van achter in de 80 voor vrouwen die nu bejaard zijn, kun je ervan uitgaan dat over 50 jaar als de veertigers van nu hoogbejaard zijn dus ook weer een hogere levensverwachting hebben. Als ik dus nu een kind zou krijgen, dan is dat kind dus waarschijnlijk in de 50 als ik kom te overlijden.redbulletje schreef: ↑11-05-2019 14:32Natuurlijk veroordelen mensen het wel als vrouwen van rond de 40, laat staan erboven, nog zwanger worden. Dat je het dan op eigen houtje kunt uitvoeren staat daar los van.
Je ontneemt je potentiele kind de kans om als volwassenen onder elkaar met elkaar om te kunnen gaan, want tegen dat die volwassen is ben jij bejaard of dood.
En wat te denken van je pubers die je hier mee op wil zadelen.
Vanuit dit uitgangspunt proberen een kind te verwekken vind ik de overtreffende trap van egoistisch.
En ook jij oordeelt over dingen waarvan je in dit geval niets afweet. Mijn kinderen van 14 en 16 willen ontzettend graag dat ik met mijn tweede man ook een kindje krijg. Ik heb hier vanaf het begin met ze over gepraat, en ze zijn enthousiast en supportive. Waatom is de kinderwens van iemand van 44 "de overtreffende trap van egocentrisme"? Wat een onzin. En wat kortzichtig. Mijn man heeft geen kinderen en hij wil het erg graag. Zijn ouders hebben geen kleinkinderen en die zijn enthousiast. Mijn kinderen zijn heel supportive en willen graag dat het lukt. Zelfs de huisartsen zien geen reden waarom het niet zo kunnen. Er zijn zoveel vrouwen tussen de 40 en 47 die spontaan nog zwanger worden; steeds meer zelfs. Egocentrisme is iets wat je doet alleen om jezelf, maar waarmee je anderen schaadt of tekort doet. Maar dat is hier niet zo. In mijn omgeving is iedereen er enthousiast over. En ik ben veel fitter dan toen ik een twintiger was.
Ik ben natuurlijk bereid om een droom op te geven als het niet lukt, of als het nooit zou kunnen lukken. Maar ik heb al testen gehad en ik ben gewoon vruchtbaar. Mijn eicellen zijn al bekeken en die zijn kwalitatief goed. Waarom zou ik een innige wens van ons alletwee opgeven, terwijl het nog mogelijk is, wij goed voor een kindje kunnen en zullen zorgen, omringd door mensen die vreselijk vee van hem of haar zouden zorgen?
zaterdag 11 mei 2019 om 15:49
Dat was voor ons de grens: hadden we medische hulp nodig gehad, hadden we van kinderen afgezien onder het motto ‘dan hadden we er maar eerder aan moeten beginnen, en zonder kinderen hebben we het ook fijn’.
€2400 voor een traject vind ik naar Nederlandse medische maatstaven niet erg kostbaar trouwens. Medische begeleiding in NL lijkt me de voorkeur genieten. Bij een traject in het buitenland zullen - en verblijfskosten snel oplopen en zal er meer worden verzuimd van het werk.
Ik zou in de situatie van TO het meest beducht zijn voor de gevoelens van haar kinderen; enig idee TO hoe zij zullen reageren en welke impact het op hun leven en de verhouding tot hun moeder gaat hebben?
Nu zijn het pubers, over enkele jaren studeren ze en beginnen ze aan relatie/eigen huis/kinderen.
Dan is het kind van TO misschien nog geen 10 jaar oud.
€2400 voor een traject vind ik naar Nederlandse medische maatstaven niet erg kostbaar trouwens. Medische begeleiding in NL lijkt me de voorkeur genieten. Bij een traject in het buitenland zullen - en verblijfskosten snel oplopen en zal er meer worden verzuimd van het werk.
Ik zou in de situatie van TO het meest beducht zijn voor de gevoelens van haar kinderen; enig idee TO hoe zij zullen reageren en welke impact het op hun leven en de verhouding tot hun moeder gaat hebben?
Nu zijn het pubers, over enkele jaren studeren ze en beginnen ze aan relatie/eigen huis/kinderen.
Dan is het kind van TO misschien nog geen 10 jaar oud.
mdh wijzigde dit bericht op 11-05-2019 17:42
4.84% gewijzigd
De toekomst is niet meer wat het was
zaterdag 11 mei 2019 om 15:51
Bij welke leeftijd trek je zelf de grens TO?
En je kinderen van 14 en 16 hebben een vader hebben van in de 70 (!) ?
Vind ik persoonlijk ook niet te verantwoorden. Lijkt me helemaal niet leuk; een bejaarde vader en een moeder met nog rammelende eierstokken. Op welke plek staan zij in je leven? Of ga je nu roepen dat zij het juist hardstikke leuk vinden? (Edit: ja dus. Wij van WCeend, adviseren WCEend.)
Een andere oplossing zijn donoreitjes laten plaatsten. Hoe sta je daar tegenover?
En je kinderen van 14 en 16 hebben een vader hebben van in de 70 (!) ?
Vind ik persoonlijk ook niet te verantwoorden. Lijkt me helemaal niet leuk; een bejaarde vader en een moeder met nog rammelende eierstokken. Op welke plek staan zij in je leven? Of ga je nu roepen dat zij het juist hardstikke leuk vinden? (Edit: ja dus. Wij van WCeend, adviseren WCEend.)
Een andere oplossing zijn donoreitjes laten plaatsten. Hoe sta je daar tegenover?
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 11-05-2019 16:02
5.27% gewijzigd
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:51
zaterdag 11 mei 2019 om 15:52
Je kunt de reacties storend vinden, maar ik vind jouw verwende gedrag storend.
Ik lees dat de kinderen die je hebt ook al een bizar oude vader hebben, dus waarschijnlijk vind jij het allemaal normaal. Maar ik vind dat niet. En ziekenhuizen gelukkig ook niet.
Als je even geduld hebt, dan zijn je kinderen oud genoeg om kinderen te krijgen en kun jij als oma aan de slag. Dan kun je ook je liefde kwijt.
Ik lees dat de kinderen die je hebt ook al een bizar oude vader hebben, dus waarschijnlijk vind jij het allemaal normaal. Maar ik vind dat niet. En ziekenhuizen gelukkig ook niet.
Als je even geduld hebt, dan zijn je kinderen oud genoeg om kinderen te krijgen en kun jij als oma aan de slag. Dan kun je ook je liefde kwijt.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:52
Hoe oud is je vriend en hoe kan het dat hij in al die jaren geen vader is geworden als de wens zo groot is?Troffel75 schreef: ↑11-05-2019 15:49Wat een klinkklare onzin! Met een gemiddelde levensverwachting nu van achter in de 80 voor vrouwen die nu bejaard zijn, kun je ervan uitgaan dat over 50 jaar als de veertigers van nu hoogbejaard zijn dus ook weer een hogere levensverwachting hebben. Als ik dus nu een kind zou krijgen, dan is dat kind dus waarschijnlijk in de 50 als ik kom te overlijden.
En ook jij oordeelt over dingen waarvan je in dit geval niets afweet. Mijn kinderen van 14 en 16 willen ontzettend graag dat ik met mijn tweede man ook een kindje krijg. Ik heb hier vanaf het begin met ze over gepraat, en ze zijn enthousiast en supportive. Waatom is de kinderwens van iemand van 44 "de overtreffende trap van egocentrisme"? Wat een onzin. En wat kortzichtig. Mijn man heeft geen kinderen en hij wil het erg graag. Zijn ouders hebben geen kleinkinderen en die zijn enthousiast. Mijn kinderen zijn heel supportive en willen graag dat het lukt. Zelfs de huisartsen zien geen reden waarom het niet zo kunnen. Er zijn zoveel vrouwen tussen de 40 en 47 die spontaan nog zwanger worden; steeds meer zelfs. Egocentrisme is iets wat je doet alleen om jezelf, maar waarmee je anderen schaadt of tekort doet. Maar dat is hier niet zo. In mijn omgeving is iedereen er enthousiast over. En ik ben veel fitter dan toen ik een twintiger was.
Ik ben natuurlijk bereid om een droom op te geven als het niet lukt, of als het nooit zou kunnen lukken. Maar ik heb al testen gehad en ik ben gewoon vruchtbaar. Mijn eicellen zijn al bekeken en die zijn kwalitatief goed. Waarom zou ik een innige wens van ons alletwee opgeven, terwijl het nog mogelijk is, wij goed voor een kindje kunnen en zullen zorgen, omringd door mensen die vreselijk vee van hem of haar zouden zorgen?
zaterdag 11 mei 2019 om 15:54
Ja, en dan denken kinderen dat je de oma bent i.p.v. de moeder. Nou en?Maya85 schreef: ↑11-05-2019 15:28Ik zeg niet dat vrouwen van die leeftijd er per definitie oud uitzien. Sommige vrouwen van die leeftijd zijn juist prachtig vind ik, daar heeft het niks mee te maken, maar ik heb meermalen meegemaakt dat een kind twijfelde of het om een oma/opa ging, of toch om een moeder/ vader.
Je ziet meestal wel echt het verschil tussen iemand van een jaar of 30-35, of iemand van 50-55.
Vroeger kwam de zus van mijn moeder me weleens van school halen. Sommigen dachten dat het mijn oma was, terwijl ze toen achterin de 30 was. Heb daar niets aan overgehouden hoor.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:55
En een hoop ook niet.minnimouse schreef: ↑11-05-2019 15:51Klopt.
Ik ken genoeg vijftigers die lekker met de tijd mee gaan en er hip en vlot uitzien.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:56
Maar stel dat TO nog helemaal geen kinderen zou hebben, zouden de reacties dan anders zijn?
Ik ben 35 en heb geen kinderen. Ik zou best wel graag een kind willen hebben. We hebben het prima voor elkaar, maar een kind krijgen lukt niet.
Stel dat het toch lukt als ik 39 of 40 jaar ben, dan zou het niet meer mogen?
Ik ben 35 en heb geen kinderen. Ik zou best wel graag een kind willen hebben. We hebben het prima voor elkaar, maar een kind krijgen lukt niet.
Stel dat het toch lukt als ik 39 of 40 jaar ben, dan zou het niet meer mogen?
zaterdag 11 mei 2019 om 15:56
Tot en met 42jr pogingen vergoeden..die grens is getrokken omdat de slagingskansen daarna echt heel klein zijn..
En dat eierstokken nog actief lijken te zijn zegt niks over de eicelkwaliteit.. En die is bij de meerderheid van de vrouwen gewoon niet al te best meer na je 43ste..
Daarom zie je juist veel succes bij eiceldonatie.. Jonge eicellen waar embryo's uit ontstaan terugplaatsen in een oudere baarmoeder leveren goede resultaten op.
En dat eierstokken nog actief lijken te zijn zegt niks over de eicelkwaliteit.. En die is bij de meerderheid van de vrouwen gewoon niet al te best meer na je 43ste..
Daarom zie je juist veel succes bij eiceldonatie.. Jonge eicellen waar embryo's uit ontstaan terugplaatsen in een oudere baarmoeder leveren goede resultaten op.
enigme wijzigde dit bericht op 11-05-2019 15:57
1.38% gewijzigd