ICSI behandeling vrouw 44 jaar

11-05-2019 12:09 490 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?

groetjes,
Mi.
Hatchi schreef:
11-05-2019 15:44
Het zal best dat je jezelf jong en fit vindt, maar het is een feit dat je dat voor nog een keer kinderen krijgen niet bent. Je vriend is nauwelijks vruchtbaar, jij bent te of redelijk oud voor dit gebeuren, dus accepteer gewoon dat het er niet meer inzit. Je hebt al kinderen, dus waar je nu mee bezig bent vind ik verwend gedrag.
Als het niet op de natuurlijke manier lukt, dan houdt het toch op?
En het gooien op een kinderwens heeft geen zin. Veel vrouwen hebben nog steeds een kinderwens, of ze nou al 1, 2 of 3 kinderen hebben. Die gevoelens zijn niet zo gek, maar je hoeft er niets mee te doen.
Waarom is de wens van twee mensen die 44 zijn verwend, terwijl dezelfde wens van mensen die 42 zijn of 40 (of 34 of 39) dat niet is? Dat is toch onzin? Dan zou van alle mensen die een derde kind graag zouden willen verwend zijn. Dus als je al kinderen hebt, wordt je kinderwens "verwend"? Maar niet als je 42 bent, wat maar iets meer dan 1 jaar jonger is dan ik nu ben? Ee kinderwens is nooit verwend. En als ik deze man ontmoet had toen we 20, 30 of 40 waren geweest, dan was er hetzelfde probleem geweest met zijn vruchtbaarheid. Dat heeft niets met zijn leeftijd te maken. En ik vind dat je simpelweg nooit moet oordelen over de wens of de droom van een ander, laat staan over de ethiek van die droom. Het feit dat ik al kinderen heb, is niet relevant. Dan kun je van elk tweede, derde of vierde kind in elk gezin zeggen dat het een verwend gebeuren is. Niemand heeft recht op een kind, of op een tweede of derde. Het gaat zoals het gaat. Maar de keuze van ouders over hoeveel kinderen ze zouden willen hebben, is iets waar geen waarde oordeel op hoort te zitten. En als de wetenschap kan helpen, waarom zou het dan onethisch of verwend zijn om daar gebruik van te maken?
De kosten zijn misschien nog wel te dragen en inderdaad is in Nederland niet heel duur, er zijn vast landen waar het goedkoper kan maar dan heb je reiskosten. In het buitenland worden wel vaak extra technieken aangeboden. Icsi is zeker geen garantie, en hebt wellicht meerdere pogingen nodig.

Over leeftijd heb ik geen enkel oordeel maar ja de risico's op miskramen, afwijkingen en lastige bevallingen zijn veel groter. De kansen zijn gewoon wel echt enorm klein. Dat scheelt gewoon per vrouw. Toch zijn er vrouwen die nog bevallen op die leeftijd. Het kan wel.

Vergoeding is inderdaad tot en met je 42e. Ik weet niet waar jij je hebt laten onderzoeken maar volgens mij starten ziekenhuizen in Nederland meestal geen behandeling meer na je 42e, er zijn ziekenhuizen die wel een behandeling aanbieden t/m 44e . Zoek even in de fertiliteitsmonitor van Freya. Voor zover ik weet mag een embryo die ingevroren is voor je 43e nog teruggeplaatst worden tot je 50e. In landen zoals Spanje, Cyprus, Turkije starten ze nog wel behandelingen maar let op zij werken op commerciële basis.
Los van het vergoedingsissue vind ik 45 gewoon te oud om moeder te worden. Je mag dan wel superfit zijn en midden in het leven staan, feit blijft dat jij straks al 65 bent als je kind 20 is.

Je hebt je kans gehad, 2 mooie kinderen gekregen. Je partner is behept met slecht zaad en heeft nog geen kinderen, dat is gewoon jammer. Tegenwoordig leven we in een maakbare wereld waar alles maar mogelijk moet zijn. Vroeger kregen mensen als jullie gewoon geen kind meer. Dat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet. Daarom vind ik het ook heel terecht dat het niet vergoed wordt want nu is het voor jullie een (eigen) keuze of jullie dit er wel of niet voor over hebben.
Ik doe mijn best
Het is nu een discussie geworden over of iemand van 44 wel of geen recht zou mogen hebben op vergoeding van de behandeling, maar dat is helemaal niet relevant. Dat is al bepaald door degene die het mogen bepalen, dus het is wat het is. Kun je heel oneerlijk vinden, of juist heel terecht, maar dat doet er niet toe.

TO je kunt uitwijken naar het buitenland om een goedkopere behandeling te krijgen, maar dan komen er een hele hoop bijkomende kosten bij, zoals vervoer en verblijf. Waarschijnlijk zal je dan ook een hoop vrij moeten nemen, wat indirect ook nog geld kost.
Het lijkt me financieel en qua tijd gezien toch echt het slimste om het (als je het echt wil) in Nederland te doen. Persoonlijk had ik ook verwacht dat het een stuk duurder zou zijn, maar het is natuurlijk nog steeds een hoop geld. Aan jullie om te beslissen of jullie dat geld ervoor over hebben, om te kijken of jullie wens nog in vervulling kan gaan.
Ik snap je kinderwens wel maar je bent nu 44 als het allemaal in een zh gaat gebeuren kan je er vanuit gaan dat je mischien 46 bent als de baby komt.
9 maanden zwanger zijn heb je ook nog.

Het is niet heel normaal op die leeftijd nog een kind te krijgen je behoort dan tot een risico groep...

Ik houd je niet tegen , maar ik snap ook niet dat als je zo graag nog een kind wil je dat bedrag niet wil ophoesten.. ook al zou het 4x moeten.
Hatchi schreef:
11-05-2019 13:20
Het is logisch dat ze dat niet vergoeden, want de kans van slagen is erg klein.
In jouw geval lijkt mij het ook niet meer dan normaal dat je zelf voor de kosten opdraait, want bij jou is het een ‘luxe-probleem’.
In mijn omgeving zijn er een aantal vrouwen naar Barcelona gegaan voor deze behandelingen. Daar schijnt het goedkoper te zijn en beter geregeld.

Het is voor elke 40-plusser een luxeprobleem, er zijn immers nogal wat jaren aan vooraf gegaan waarin het ook gekund had. Lukt het je na die leeftijd zelf nog? Zelf weten. Zoniet dan is het tijd om te accepteren dat je nu eenmaal te laat bent en niet alles in het leven kunt of hoeft te hebben. Ware het niet dat de overheid die grens een stuk verder opgerekt heeft met inderdaad nog vergoedingen tot zelfs 43 jaar en de mogelijkheid om het zelfs tot 50 jaar te doen.
Troffel75 schreef:
11-05-2019 15:59
Niemand heeft recht op een kind, of op een tweede of derde. Het gaat zoals het gaat. Maar de keuze van ouders over hoeveel kinderen ze zouden willen hebben, is iets waar geen waarde oordeel op hoort te zitten. En als de wetenschap kan helpen, waarom zou het dan onethisch of verwend zijn om daar gebruik van te maken?
Nogmaals, waar ligt qua leeftijd je grens?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
studiemiepmiep schreef:
11-05-2019 15:29

Wel denk ik dat je je eigen kinderen zwaar te kort doet met een nieuwe liefdes baby..... maar das een andere discussie
Dat is toch alleen maar een aanname? Je kent mijn kinderen immers niet. Mijn andere kinderen (en dit derde kind is niet minder "mijn eigen kind" dan de andere twee) zijn dolenthousiast over de ontwikkelingen. Ze willen heel erg graag dat het lukt en ze zijn tot nu overal bij betrokken geweest, en ik heb veel met hen gepraat om te peilen hoe zij hier in staan. Als zij er echt tegen waren, dan werd het een ander verhaal. Maar ze zijn juist heel enthousiast. Ze kijken er naar uit. Mijn oudste is bijna 17 nu, dus als het kindje geboren zou worden, zou ze al bijna op kamers wonen. Ik weet eigenlijk heel zeker dat ik mijn oudere kinderen niet tekort doe. Trouwens, dat wordt toh ook niet gezegd als een moeder een derde kind krijgt als de oudste twee 2 en 4 zijn. Die hebben er toch veel meer "last van", omdat ze zelf nog zo jong zijn.
Ik vind het belachelijk trouwens dat vruchtbaarheidsonderzoeken op deze leeftijd nog vergoed worden.
MinkeDeWit schreef:
11-05-2019 14:53
Het is toch anders. Er waren bij ons meerdere moeders die rond 44-46 nog een kind hadden gekregen, en dan heb je toch minder aansluiting met de moeders van 28. Dat kun je geen probleem vinden, maar ik vind het nooit leuk om de oudste te zijn.
Meerdere moeders. Dan hebben ze toch aansluiting met elkaar?
En hoeveel moeders van 28 staan er op dat plein dan? Ik lees hier op het forum regelmatig dat eerste helft 20 erg (veel te) jong genoemd wordt om aan kinderen te beginnen. Denk dus eerder dat die weinig leeftijdsgenoten gaan treffen op het schoolplein.
SweetFirefly schreef:
11-05-2019 15:51
Een andere oplossing zijn donoreitjes laten plaatsten. Hoe sta je daar tegenover?
Wat moet TO met donoreitjes? Er is niks mis met haar eitjes, haar vriend heeft slecht zaad.
Troffel75 schreef:
11-05-2019 15:33
Er wordt ook iets vergeten in de reacties van veel mensen. De gemiddelde leeftijd dat vrouwen hun eerste kind krijgen, is enorm gestegen de afgelopen 50 jaar. Moeders zijn ouder met hun eerste kind. Maar de leeftijdsverwachting is ook erg gestegen. Het is dus onzin dat als een vrouw tussen de 40 of 45 nog een kind krijgt, dat kind niet groot ziet worden. We worden ook vee ouder dan vroeger. En een vrouw van 65 anno 2019 heeft een compleet ander en fitter leven dan een vrouw van 65 vijftig jaar geleden. Ik ken best veel moeders die inderdaad op mijn leeftijd nog een kind kregen.
Wat mensen ook over het hoofd zien is dat je het nu hebt over de leeftijd dat vrouwen hun eerste kind krijgen. Die was inderdaad een heel stuk lager in de tijd van onze oma's en overgrootmoeders. Maar die kregen wel vervolgens 10 of 15 kinderen en waren bij de jongste vaak ook al ruim boven de 40. Mijn moeder had ook oudere ouders omdat ze de jongste is van acht. En mijn opa was ouder dan zijn oom (dus mijn overgrootouders kregen nog een kind toen ze al opa en oma waren). Heel normaal in die tijd.
anoniem_6478aa3e14789 wijzigde dit bericht op 11-05-2019 16:15
6.49% gewijzigd
En als je het zo graag wil, waarom is 2400 euro dan een issue?
Is dat veel geld voor jullie?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
TO, hebben jij en je partner al nagedacht over waar jullie grenzen liggen, zowel wat betreft eventuele leeftijdsgrens als het aantal pogingen?
mdh wijzigde dit bericht op 11-05-2019 16:11
7.58% gewijzigd
De toekomst is niet meer wat het was
Mik* schreef:
11-05-2019 16:07

Wat mensen ook over het hoofd zien is dat je het nu hebt over de leeftijd dat vrouwen hun eerste kind krijgen. Die was inderdaad een heel stuk lager in de tijd van onze oma's en overgrootmoeders. Maar die kregen wel vervolgens 10 of 15 kinderen en waren bij de jongste vaak ook al ruim boven de 40. Mijn moeder had ook oudere ouders omdat ze de jongste is van acht. En mijn opa was ouder dan zijn oom (dus mijn overgrootouders kregen nog een kind toen ze al opa en oma waren). Heel normaal in die tijd.
Ik weet niet hoe jij quote maar bovenstaande tekst heb ik niet gepost.
Senseo schreef:
11-05-2019 16:04
Los van het vergoedingsissue vind ik 45 gewoon te oud om moeder te worden. Je mag dan wel superfit zijn en midden in het leven staan, feit blijft dat jij straks al 65 bent als je kind 20 is.

Je hebt je kans gehad, 2 mooie kinderen gekregen. Je partner is behept met slecht zaad en heeft nog geen kinderen, dat is gewoon jammer. Tegenwoordig leven we in een maakbare wereld waar alles maar mogelijk moet zijn. Vroeger kregen mensen als jullie gewoon geen kind meer. Dat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet. Daarom vind ik het ook heel terecht dat het niet vergoed wordt want nu is het voor jullie een (eigen) keuze of jullie dit er wel of niet voor over hebben.

Eens met het dikgedrukte.
Wauw wat een oordelen. Dat hoor ik nou nooit als het over een man van 44 gaat die een kind wil.

En bij TO is zij niet het probleem maar het zaad van de man!

Zij zou, zoals wel meer vrouwen van in de veertig gewoon zo zwanger kunnen worden. Mag het dan wel?
SweetFirefly schreef:
11-05-2019 16:10
Ik weet niet hoe jij quote maar bovenstaande tekst heb ik niet gepost.
Ja sorry, ik zag het zelf ook, er ging wat mis met weghalen. Ik heb het aangepast. De post was bedoeld zoals ie er nu staat.
S-Groot schreef:
Ik vind het belachelijk trouwens dat vruchtbaarheidsonderzoeken op deze leeftijd nog vergoed worden.
Dat is wel vreemd ja.
Wittelamp schreef:
11-05-2019 16:15
Wauw wat een oordelen. Dat hoor ik nou nooit als het over een man van 44 gaat die een kind wil.

Zij zou, zoals wel meer vrouwen van in de veertig gewoon zo zwanger kunnen worden. Mag het dan wel?
Ik vind alles boven de 42 echt te oud, ook als het om mannen gaat. Krijg je kinderen gewoon ergens tussen je 22e en je 42e, dan heb je 20 jaar de tijd gehad. Lukt het niet binnen de tijd? Dan moet je dat accepteren ipv allerlei capriolen uit te halen.
Wittelamp schreef:
11-05-2019 16:15

Ten eerste: ze mag nu (met deze man) ook zwanger worden.
Ten tweede: er is geen wet die vrouwen verbiedt om zwanger te worden na welke leeftijd ook. Dus ja, het mag.
Maya85 schreef:
11-05-2019 15:41
Of je zoveel meer gaat genieten weet je niet. Misschien krijg je wel een huilbaby, of een baby met een afwijking, of eentje die alleen maar kan spugen de eerste maanden. Daar gaat je leeftijd, of je geld je echt niet bij helpen.

Plus dat je lijf nu bijna 20 jaar ouder is en je minder kunt hebben. Slapeloze nachten zullen je nu eerder opbreken dan toen.

Romantiseer je het allemaal niet wat te veel?
Nee, want ik had een huilbaby toen ik 26 was. Ik weet hoe dat is. Ik zeg niet dat slapeloze nachten makkelijk zullen zijn, maar dat was het toen ook niet, en mijn gezondheid is nu heel erg veel beter dan toen. Ik heb dat er wel voor over. Je gaat toch niet zeggen dat je geen kind meer zou willen OM de slapeloze nachten of de kans op een huilbaby? Dat hoort er toch allemaal bij? Ik vind dat geen probleem. De enige reden dat ik het uiteindelijk niet zou willen proberen, is dat de relatie niet stabiel zou zijn, dat mijn oudste inderen van gedachten zouden veranderen, of dat de zaadkwaliteit zo slecht is dat je van tevoren al weet dat het niet mogelijk is. Maar ik weet echt wel waar ik aan begin. Ik heb twee kinderen opgevoed tot twee gelukkige, evenwichtige jonge mensen, en ze zijn trouwens helemaal niet zielig wat iemand anders schreef. God, wat oordelen mensen op een hersenloze manier hier. Mijn kinderen zijn niet zielig met hun oudere vader. Ze zijn zich ervan bewust, en ze zeggen zelf dat ze niet anders gewild hadden dan deze fantastische vader. Iedereen in onze omgeving is enthousiast, en hier op het Vrijeschool schoolplein zijn tientallen veertigers met baby's. Ik romantiseer het niet. Ik weet wat een zwangerschap van je lichaam vraagt, ik weet dat baby's en kinderen een Godsgeschenk zijn maar soms ook erg vermoeiend. Dat er zorgen zullen komen, slapeloze nachten, kinderziektes, en allerlei bezorgdheden en problemen die er met elk kind in meer of meerdere mate zullen zijn. Maar dat hoort erbij. Ik heb het eerder meegemaakt immers en ik heb het nooit als iets ervaren wat het de "moeite" of zorgen niet waard heeft gemaakt. Ik ben stapelgek op de oudste twee, het gaat heel goed met ze, en de derde zal met net zoveel liefde ontvangen worden...
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 12-05-2019 17:48
99.87% gewijzigd
Wittelamp schreef:
11-05-2019 16:20
Joh, vroeger kregen vrouwen juist wel vaker in de veertig nog een kind. In een wereld zonder anticonceptie zal jij verbaasd staan over hoe lang vrouwen nog vruchtbaar kunnen zijn. We zien het hier gewoon nooit meer omdat de meeste vrouwen het simpelweg niet proberen en anticonceptie gebruiken. Ik denk dat maar weinig vrouwen boven de 40 zónder kinderwens helemaal zonder anticonceptie zouden durven vrijen hoor.

Ik ken in mijn directe omgeving al 3 vrouwen die boven de 42 gewoon natuurlijk zwanger zijn geworden (en dan heb ik mezelf nog niet meegerekend ;) ).

Daar hoor ik nooit iemand over, maar zodra je er je best voor gaat doen met een traject is het blijkbaar opeens verwerpelijk. Alsof het alleen mag als de natuur het je geeft ofzo. Wat is dat voor benepen houding?
Misschien omdat het vaak een reden heeft, als het via de natuurlijke weg niet meer lukt?
Maya85 schreef:
11-05-2019 16:19
Ik vind alles boven de 42 echt te oud, ook als het om mannen gaat. Krijg je kinderen gewoon ergens tussen je 22e en je 42e, dan heb je 20 jaar de tijd gehad. Lukt het niet binnen de tijd? Dan moet je dat accepteren ipv allerlei capriolen uit te halen.
Hoor jij jezelf wel? Capriolen? wie ben jij dat jij mag oordelen over wat capriolen zijn en wat niet? Wie ben jij, dat jij zou mogen beslissen of een uitspraak zou mogen doen over binnen welke leeftijdsperiode vrouwen kinderen mogen krijgen? Tussen je 22e en 42e? Dus van een jongere vrouw zijn dat ook capriolen? De tijden zijn veranderd. Vrouwen krijgen later kinderen. Ik zeg toch ook niet dat het stom is dat twintigers en dertigers eerst uitgebreid carriere willen maken en dan achterin hun dertiger jaren er achter komen dat het niet zo makkelijk meer lukt? Dit zijn gewoon sociaal-maatschappelijke verschuivingen. Mensen leven langer, zijn langer adolescent, en vrouwen willen vaak eerst reizen en werken, en niet trouwen en kinderen krijgen op hun 21e zoals vroeger. Zo is dat nou eenmaal gegaan. Maar waarom zou jij of wie dan ook kunnen bepalen tussen welke minimale en maximale leeftjd je kinderen mag krijgen, "dat anders je tijd geweest is"? Dat zijn biologische kwesties, en voor sommigen religieuze of spirituele kwesties. Maar sowieso niet een kwestie van een mening... Op het moment dat de vrouw in de overgang raakt, DAN kan ze geen kinderen meer krijgen. Biologisch gezien. De rest is een kwestie van mening, van cultuur, van een sociaal-maatschappelijk iets.
Mik* schreef:
Wat moet TO met donoreitjes? Er is niks mis met haar eitjes, haar vriend heeft slecht zaad.
Donorzaad bedoel ik :$
TO: sta je open voor de optie donorzaad?
Om te antwoorden op jouw vraag: denk niet dat het buitenland goedkoper is.

Houd in het buitenland naast de kosten voor ICSI/IVF behandeling ook rekening met mogelijke kosten voor medicijnen, consulten, laboratoriumwerk, eventuele verdoving bij punctie/terugplaatsing en het invriezen en bewaren van embryo’s (als het er al meerdere zijn). Terugplaatsing van een cryo is meestal ook weer een aparte behandeling en kostenpost.
Om van reis/verblijf en extra tijdsinvestering nog maar niet te spreken.

Eerlijk vind ik het toch wel een beetje naïef om te denken dat het voor minder dan 2400€ kan... als je dit niet minimaal hebt zou ik er zeker niet aan beginnen. Het kan best pittig zijn namelijk. Je kunt ervaringen lezen in het langer lopende topic (en evt. meeschrijven).

Daarnaast kan ik me in een aantal reacties wel vinden, vooral omdat je al moeder bent!
Misschien helpt het wat perspectief te geven door te realiseren dat er heel veel vrouwen vanwege de lange wachtlijsten, nog langer op hun kans om een keer (al is het maar 1x) moeder te kunnen worden mogen wachten als alles en iedereen maar in aanmerking voor een dergelijke behandeling komt. Vind het eigenlijk wel goed dat er iets van een grens wordt gesteld. Hoe jammer dat voor sommigen ook is.

Daarnaast is er nu eenmaal wel een verband tussen leeftijd en bepaalde risico’s en dat is ook iets om realistisch in te zijn. Niet altijd gaat alles goed. Dat hoop je natuurlijk wel.

Succes met de keuze!
vienna25 wijzigde dit bericht op 11-05-2019 16:36
0.03% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven