Inleiden of niet?

13-11-2019 08:00 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een Hg zwangerschap heb ik einde deze week de keuze om me te laten inleiden als ik zou willen. Ergens denk ik ja baby, kom maar. Weer gewoon eten en drinken, geen medicatie meer, baby ontmoeten en opknappen van een zware zwangerschap.
De andere kant is dat ik bang ben voor een inleiding (mijn eerste bevalling was behoorlijk traumatisch mede door weeopwekkers). Ook vind ik eigenlijk dat de baby zelf moet kunnen beslissen of die wil komen.
Wel hebben man en ik besloten dat 40 weken genoeg is. Dus dan word ik sowieso ingeleid. En dan komt nu de vraag omhoog, stel dat ik veertig weken zwanger ben (wat ik bij de eerste ruim gehaald heb) wat zal ik dan balen dat ik doorgelopen ben.
Vooralsnog is mijn plan om dit weekend te kijken of ik gestript kan worden.
Ik merk dat ik er erg onrustig van wordt, heb het gevoel dat ik een beslissing moet nemen en ik weet het niet meer. De rijtjes voors en tegens zijn wel ongeveer even lang. Dus ik dacht, ik schrijf het even van me af. Wie weet heb ik wat aan adviezen of verhalen.
Ik heb zelf slechte ervaringen met weeenopwekkers (met 41 en met 42 weken). Mijn babies komen pas als ze er klaar voor zijn. Ik zou het nooit meer doen, inleiden. Ook geen kinderen meer trouwens, maar dat is een ander verhaal ;-D
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel weken ben je nu zwanger?
Dat zou voor mij nogal uit maken voor de beslissing.

Zolang je de zwangerschap nog trekt zou ik toch proberen de 40 weken te halen.

Hersens, longetjes en andere organen rijpen nu nog verder in je buik.

Als het een te zware belasting wordt voor je zelf en je denkt dat je daardoor minder goed voor je kind kan zorgen als het eenmaal geboren is kan je overwegen om nu in te leiden.
Inleiden zou ik alleen doen als het écht medisch noodzakelijk is.
Is het niet echt noodzakelijk zou ik zeker wachten tot 40 weken. Inleiden is namelijk niet zomaar iets, niet voor de moeder en ook niet voor de baby.

Maar de gynaecoloog zal je dit toch ook allemaal wel verteld hebben.
Het beste is wachten tot de baby vanzelf komt, tenzij dat voor een reden echt niet kan en de gynaecoloog beslist om in te leiden.
Hoe heftig is de HG nog?

Ik raakte door de HG zodanig uitgeput dat ik bij de eerste gesmeekt heb me in te leiden, maar dat werd geweigerd. Bij de 2de mocht het wel en gebeurde het uiteindelijk eerder dan afgesproken doordat ik minder leven voelde.

Bij deze zwangerschap vermoed ik dat ze me weer in gaan leiden, o.a. door mijn leeftijd. Dan wil ik dat ook, maar deze keer wel met pijnstilling. Zo'n weeënstorm trek ik echt niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zouden ze gaan inleiden vanwege leeftijd? Ik ben zelf ook een oudere moeder. Nu is mijn kind te vroeg geboren maar ook daarvoor als het over de bevalling ging hebben ze het nooit over inleiden gehad.
Afhankelijk van de zwangerschapsduur en hoe op jij bent van de HG zou ik inleiden. Ik weet dat veel mensen graag wachten tot kind zelf komt, alsof de beslissing van het kind altijd het beste is. Mijn ervaring is andersom, want mijn kind werd prematuur geboren. Niet zo'n beste beslissing van hem.
sugarmiss schreef:
13-11-2019 09:13
Waarom zouden ze gaan inleiden vanwege leeftijd? Ik ben zelf ook een oudere moeder. Nu is mijn kind te vroeg geboren maar ook daarvoor als het over de bevalling ging hebben ze het nooit over inleiden gehad.
Bij preconceptioneel gesprek werd dit verteld. Blijkbaar zien ze meer complicaties bij 40plussers. Maar het is nu nog niet benoemd. Daarnaast heb ik weer kans op suiker en zijn er misschien problemen met de placenta. Grote kans dus dat ik word ingeleid of een keizersnede krijg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben twee keer ingeleid bij 37+ 4dagen omdat mijn bloeddruk te hoog werd, dus medische noodzaak. Ik kreeg weeënopwekkende gel en heb relaxed liggen wachten tot de weeën begonnen. Boekje erbij, man ernaast met een boek. Bij de eerste zat ik wel alvast aan een leeg infuus, voor het geval dat er ook weeënopwekkers via het infuus moesten. Dat was erg hinderlijk, want toen was ik minder mobiel en het was helemaal niet nodig. Bij de tweede heb ik dat dus ook geweigerd en ben ik nog lekker naar het ziekenhuisrestaurant en naar buiten gegaan (voor de deur van het ziekenhuis). Ik heb bij beide bevallingen ook nog een verdoving gehad, zo'n beenprikje. Ik vond het allemaal goed te doen en ik vond het fijn dat ik wist waar ik aan toe was.
Ik geloof niet zo in wachten tot de baby eraan toe was om eruit te komen. Dan was mijn gezondheid en die van de kinderen in gevaar gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
13-11-2019 09:17
Afhankelijk van de zwangerschapsduur en hoe op jij bent van de HG zou ik inleiden. Ik weet dat veel mensen graag wachten tot kind zelf komt, alsof de beslissing van het kind altijd het beste is. Mijn ervaring is andersom, want mijn kind werd prematuur geboren. Niet zo'n beste beslissing van hem.
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ingeleid omdat ik bijna de 42 weken aantikte bij de tweede. Bij de eerste spontaan bevallen.
Ik had bij de eerste een weeenstorm en bij de tweede niet. Ze hebben heel langzaam opgebouwd met de weeopwekkers en ik had maar weinig nodig voor mijn lichaam het overnam. Het kan dus zonder weeenstorm!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar.
Ik ben zelf morgen 41w.
Vorige week de verloskundige gebeld dat als ik met 41 weken niet bevallen was, dan overgaan op inleiden. Afgelopen maandag heb ik dit plan toch afgeblazen.
De enige reden was namelijk dat ik het te zwaar vond worden met de zorg voor mijn andere kind.
42 weken is voor mij de max en als de baby tot die tijd goed en gezond in mijn buik zit dan wacht ik het rustig af.
Bij mijn eerste kindje ging inleiden goed en was mijn kindje helemaal af en er klaar voor, maar hoor soms ook dat baby’s nog niet klaar zijn.
Het is gewoon heel persoonlijk en luister naar je gevoel. Zodra ik afgelopen week een afspraak moest maken met de gynaecoloog raakte ik in de stress.. dat was mijn gevoel die liet weten er nog niet zat van te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als jij je realiseert dat je baarmoeder echt de beste plek is voor je baby, in elk geval tot de uitgerekende datum (of eerder indien baby zich zelf eerder aandient, of complicaties in de zwangerschap die voor het kind nadelig zijn) dan hoef je nooit te denken ‘wat balen dat ik ben doorgelopen’.

Een HG-zwangerschap lijkt me vreselijk zwaar, maar is het zo zwaar dat je het nu die laatste w(e)ek(en) niet meer volhoudt?
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan hoe je je nu voelt en hoever je nu bent.

Bij de 1e met 39.6 ingeleid en 40.0 geboren. Was verder prima bevalling.

Bij jongste met 37.0 ingeleid, wilde dit al veel eerder omdat ik het niet meer trok (heel medisch verhaal) maar kleine deed het toch nog tegoed dus zolang het kon lieten ze hem zitten tot 37 weken. Ook prima bevalling en zoon deed het prima

Dus ik zou bij inleiding gelijk ja zeggen. Maar jij voelt weer heel andere dingen, dus je voelt zelf het beste wat de juiste beslissing is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ingeleid met 39+5 ivm langdurig gebroken vliezen en geen weeën. Ik ben blij dat er weeënopwekkers bestaan, geen idee of ze er anders ooit zelf uit was gekomen.
De bevalling was pittig, met weeënstorm in het begin. Na 2 uur om een ruggenprik gevraagd omdat ik mezelf niet nog uren op deze manier bezig zag. Met (scheefzittende) ruggenprik kon ik het allemaal weer aan. Ik denk er nu aan terug als een goede bevalling en zou het weer op die manier doen als het moest.

Voor jezelf zou ik kijken naar of je het zelf nog aan kan. Als jij te uitgeput bent, of denk dat je na de bevalling daardoor moeilijker voor je kind kan zorgen zou inleiden voor mij geen probleem zijn. Maar hiermee zou ik ook de huidige zwangerschapsduur meewegen, en die stond niet in je OP
Ik heb ook Hg zwangerschappen gehad. Bij 1 ingeleid met 40 weken en mijn herstel ging toen heel langzaam. Ik ben veel te ver doorgelopen dan wat mijn lichaam aankon.

Ik ben ook een keer ingeleid met 38 weken en fysiek was ik er daarna veel beter aan toe.

Aan de baby’s heb ik geen verschil gemerkt...
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 37 weken zou je een inleiding kunnen overwegen, afhankelijk van hoeveel reserves jij nog hebt.
Dat hele ''de baby moet er klaar voor zijn'' is een soft moedergevoeldingetje. Als we daar naar zouden luisteren zou de babysterfte (en ook maternale sterfte) vele malen hoger zijn.

Als je bang bent voor een inleiding, neem contact op met je gynaecoloog en maak een plan. Er zijn verschillende opties, ook qua pijnmanagement. Je bent al een keer bevallen dus dat is alvast in je voordeel.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook ingeleid en kreeg een ruggenprik tegelijkertijd met de weeën opwekkers, op mijn verzoek. Na ongeveer acht uur en twintig minuten persen was mijn kind er. Ik heb het als prettig ervaren. Rustig wat gelezen tijdens de weeën.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hoe zit het met de zwangerschapsduur binnen jouw familie? Ik heb het idee dat daar ook erfelijkheid kan meespelen. Je was bij je eerste overtijd, is de kans groot dat je weer overtijd gaat zijn? Dan kun je net zo goed nu inleiden, als 40 weken toch al je max gaat zijn.

Ik zou zelf nooit voor inleiden kiezen als er geen medische noodzaak is, maar dat is heel persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
samosa schreef:
13-11-2019 10:05
Vanaf 37 weken zou je een inleiding kunnen overwegen, afhankelijk van hoeveel reserves jij nog hebt.
Dat hele ''de baby moet er klaar voor zijn'' is een soft moedergevoeldingetje. Als we daar naar zouden luisteren zou de babysterfte (en ook maternale sterfte) vele malen hoger zijn.
Toen ik de OP las dacht ik "Ja, goed om te wachten tot het vanzelf begint".

Maar nu ik jouw reactie lees, realiseer ik me dat mijn dochter inderdaad waarschijnlijk niet levend ter wereld zou zijn gekomen als ze niet een handje geholpen was. Dus daar heb je zeker een punt.

Een late bevalling is niet per se omdat de baby er nog niet aan toe is. In mijn geval was het gewoon omdat mijn lijf niet meewerkte.
flipje2 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 10:20
9.60% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overigens bij beide zwangerschappen ingeleid; denk dat mijn babies lekker waren blijven zitten als dat niet was gebeurd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Uit recent onderzoek is gebleken dat risico’s voor moeder en kind toenemen na 41 weken. Hoewel nog steeds klein, zou ik dat risico niet willen nemen.

Bij kind 1 werd ik ingeleid met 42+3. Zolang laten ze tegenwoordig niemand meer doorlopen. Ik kreeg wel weeenstorm maar geen ontsluiting en eindigde met en spoedkeizersnee.
Bij kind nr 2 werd aangegeven dat ik sowieso niet langer mocht doorlopen dan 40 weken. Maar vanwege zwangerschapsdiabetes werd dat al snel 38, en omdat kind in stuit lag geen inleiding maar geplande ks. Dat was voor mij wel een opluchting, omdat de eerste meer inleiden tot nul resultaat had geleid.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te lezen. Ik word er in ieder geval rustiger van. Dat welke keuze ik ook maak, het goed is. Ik ben nu 38 weken zwanger en na mijn vorige zwangerschap had mijn lijf lang de tijd nodig om weer te herstellen. Deze zwangerschap is in die zin veel beter begeleid door voldoende medicatie waardoor ik niet tot nu toe aan het spugen ben. In die zin lijk ik me fitter te voelen dan de vorige keer. Ik
Vind het lastig om onderscheid te maken tussen wat hoort bij de Hg zwangerschap en wat hoort überhaupt bij zwanger zijn. Het gevoel van niet willen wachten en het zat zijn, zullen ongetwijfeld meer mensen herkennen. Dus dat probeer ik los te zien als reden voor wel of geen inleiding. Voor nu denk ik dat ik eerst wil weten of bijvoorbeeld een strippoging zou lukken, of er genoeg ontsluiting is. Als dat zo is wil ik dat eerst proberen. De gynaecoloog waar ik geweest ben droeg een inleiding zelf aan. Zij had het idee dat deze zwangerschap erg zwaar is en ze gaf aan dat deze optie zeker bespreekbaar is in mijn geval. Dus nu een nieuwe afspraak gepland om te bespreken hoe verder.
DeKenau schreef:
13-11-2019 10:15
Ik zou zelf nooit voor inleiden kiezen als er geen medische noodzaak is, maar dat is heel persoonlijk.

Ik ook niet. Kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik in week 38 tegen mijn gynaecoloog klaagde dat de laatste loodjes toch wel zwaar wogen. Vervolgens werd mij gezegd dat ik ook voor een inleiding kon kiezen! Heel vreemd, want er was niets aan de hand met mij of mijn baby. En tijdens mijn bevalling heb ik echt heel duidelijk moeten zeggen dat ik GEEN ruggenprik wilde. Ik vind dat allemaal echt de omgekeerde wereld.

Met HG gelukkig geen ervaring, lijkt me echt heel zwaar. Ik zou me kunnen voorstellen dat je dit niet meer trekt en dat zie ik dan ook als medische noodzaak. Alleen jij kunt zeggen wanneer het genoeg is, TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven