Ivf/Icsi in het buitenland en zorgverzekering

04-12-2018 14:40 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zitten nu ruim een half jaar in de medische molen om zwanger te worden. We zitten nu in een traject bij het Amc voor Icsi + tese, maar onze kans op een zwangerschap wordt hier zeer laag geschat (<25%). In het UZ Gent worden veel betere resultaten geboekt bij Icsi behandelingen en wij zouden daar graag verder willen.
Nu lees ik op internet regelmatig (recente!) verhalen van vrouwen bij wie de Icsi behandeling daar vergoed wordt door de zorgverzekering. Maar als ik op de websites van de zorgverzekeraars zelf kijk staat overal echter dat ze géén contract hebben met ziekenhuizen buiten Nederland en behandeling in België dus niet vergoeden. Zit ik gewoon niet goed te kijken? Of verzwijgen al die dames op internet dat ze slechts een klein deel vergoed krijgen (door zo'n zorg vrij verzekering en dan het verschil a 3000 euro bijbetalen)? Ik snap er niks van en vroeg me af of er misschien forummers zijn die ervaring hebben met vruchtbaarheidsbehandelingen in het buitenland? Hoe was het bij jullie geregeld qua kosten?
Geen idee waar je verzekerd bent. Maar bij vgz hebben ze wel contracten met ziekenhuizen in België
https://www.vgz.nl/vergoedingen/ivf-en- ... andelingen. Kennis is vgz verzekerd en heeft haar behandelingen ook in Gent.

Zou denken dat andere zorgverzekeraars dat ook hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit bij Interpolis. Bij ons staat er dat voor naar t buitenland je contact moet opnemen. Dat heb ik gedaan en die vrouw juichte nog net niet toen ik zei dat ik wilde overstappen naar Gent. ik zou even bellen met je verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring. Maar heb je al eens contact gehad met de zorgverzekeraar hierover? Misschien is het verhaal wel genuanceerder.

Op bijvoorbeeld de website van de consumentenbond (https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... buitenland) hebben ze een pagina met zorg in het buitenland. Niet specifiek over jouw behandeling, maar daar wordt benadrukt dat bij geplande buitenlandse zorg er altijd toestemming van de verzekeraar nodig is om het vergoed te krijgen.

Dus informeer gewoon bij je verzekeraar. Hoe eerder hoe beter!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik hoop toch niet dat Nederlandse zorgverzekeraars hieraan meewerken :woa:
Ikigai schreef:
04-12-2018 15:02
Ik hoop toch niet dat Nederlandse zorgverzekeraars hieraan meewerken :woa:
Want? Vergoeding is nog steeds conform Nederlands tarief.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
04-12-2018 14:48
Geen idee waar je verzekerd bent. Maar bij vgz hebben ze wel contracten met ziekenhuizen in België
https://www.vgz.nl/vergoedingen/ivf-en- ... andelingen. Kennis is vgz verzekerd en heeft haar behandelingen ook in Gent.

Zou denken dat andere zorgverzekeraars dat ook hebben.
Als je daar doorklikt staat dat ze enkel het Nederlandse tarief vergoeden, de rest moet je zelf betalen. Dat gaat dan om duizenden euro's dus dan probeer ik het liever eerst in Nederland. Kunnen we daarna altijd nog onze spaarrekening leeghalen.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
04-12-2018 15:02
Ik hoop toch niet dat Nederlandse zorgverzekeraars hieraan meewerken :woa:
Je kan je ook afvragen: waarom wijken zoveel stellen uit naar het buitenland? Misschien tijd dat Nederland ook met zijn tijd meegaat en betere behandelingen aanbiedt? Onze kans op een kind is in Nederland minder dan 25%, in Duitsland en België ruim 50% omdat ze daar betere technieken gebruiken...
Ikigai schreef:
04-12-2018 15:02
Ik hoop toch niet dat Nederlandse zorgverzekeraars hieraan meewerken :woa:
En waarom zou dat een probleem zijn?
Chamaedorea schreef:
04-12-2018 15:21
Als je daar doorklikt staat dat ze enkel het Nederlandse tarief vergoeden, de rest moet je zelf betalen. Dat gaat dan om duizenden euro's dus dan probeer ik het liever eerst in Nederland. Kunnen we daarna altijd nog onze spaarrekening leeghalen.
Maar bedoelen ze daar niet mee dat ze vergoeden wat dezelfde behandeling in NL kost, en je eventuele meerkosten zelf moet betalen?
Zoals Aapje zegt dus.
Ik zou je verzekering (of een aantal verzekeringen) gewoon eens bellen.
Chamaedorea schreef:
04-12-2018 15:21
Als je daar doorklikt staat dat ze enkel het Nederlandse tarief vergoeden, de rest moet je zelf betalen. Dat gaat dan om duizenden euro's dus dan probeer ik het liever eerst in Nederland. Kunnen we daarna altijd nog onze spaarrekening leeghalen.
Wie zegt dat Belgisch tarief hoger is ;-)?

Ze vergoeden hetzelfde bedrag als ze in Nederland zouden vergoeden.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met de behandelingen die jij noemt, maar wel met onderzoeken in België (in Nederland een wachtlijst van minimaal 6 weken, in België vroegen ze letterlijk "wilt u vandaag nog of liever morgen?"). Even met CZ gebeld en zij gaven toestemming, uiteindelijk kregen we 75% vergoed maar moesten het wel zelf voorschieten (voorafgaand aan de afspraak direct betalen).

Oftewel: bel met je zorgverzekering en/of stap eventueel over naar een andere verzekering.
Alle reacties Link kopieren
De ene Icsi + tese traject is de andere niet.

Weet je waarom het ziekenhuis jullie een lage verwachting geven? Waarom verwacht je dat ze je in België een hogere slagingskans geven?

Zwanger worden en een kind krijgen is geen gegeven voor iedere vrouw of stel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nederlandse verzekeringsmaatschappijen vergoeden het marktconforme nederlandse tarief voor dit soort behandelingen in het buitenland (met verder dezelfde voorwaarden, 3 pogingen per zwangerschap bijvoorbeeld). En alleen de behandelingen die ook in NL worden uitgevoerd, worden vergoed. 'Extraatjes' dus niet.
De kosten in Duitsland / België zijn in het algemeen wel hoger dan in NL, dus het kost je altijd wel geld. Je moet de behandeling vantevoren melden bij je verzekering en om toestemming vragen. Maar dat zou je moeten kunnen vinden op de website van je verzekeraar.
Chamaedorea schreef:
04-12-2018 15:22
Je kan je ook afvragen: waarom wijken zoveel stellen uit naar het buitenland? Misschien tijd dat Nederland ook met zijn tijd meegaat en betere behandelingen aanbiedt? Onze kans op een kind is in Nederland minder dan 25%, in Duitsland en België ruim 50% omdat ze daar betere technieken gebruiken...
In Nederland vinden ze het geen levensbedreigende situatie. En betere behandelingen aanbieden? Er wordt genoeg geboden, het probleem is alleen dat teveel mensen denken dat een kind krijgen een recht is. Je zou ook kunnen stellen dat deze mensen op een gegeven moment moeten accepteren dat het leven niet maakbaar is. Artsen kunnen niet toveren, ook al doen velen alsof dat wel zou moeten.
En als je wens zo groot is, waarom zou dat niet voor een deel uit eigen zak betaald kunnen worden? Mensen die kinderen adopteren moeten toch ook diep in de buidel tasten?
Alle reacties Link kopieren
Waarom is zo’n soort topic toch zo aantrekkelijk voor vervelende opmerkingen, van mensen die (gelukkig) het gevoel van deze situatie niet kennen. Is het serieus gewoon niet mogelijk om je mening, waarvan je weet dat die echt wel kwetsend over kan komen, lekker voor je te houden en door te scrollen?

Snap dat ieder recht heeft eigen mening heeft en gevoel en blablabla... Maar wat zou t fijn zijn als mensen toch een gewoon stil zijn als ze geen antwoord op de vraag hebben en gewoon lekker verder lezen en kijken of ze kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
04-12-2018 15:47
Wie zegt dat Belgisch tarief hoger is ;-)?

Ze vergoeden hetzelfde bedrag als ze in Nederland zouden vergoeden.
Dat is op internet te vinden. In Nederland kost een ICSI behandeling ongeveer 3000 euro, in Gent bijv. rond de 6000/7000. In andere Belgische en Duitse ziekenhuizen is dit ongeveer vergelijkbaar. Reden voor dit prijsverschil hangt overigens ook samen met de reden dat het in België en Duitsland succesvoller is: ze doen er meer voor om goede resultaten te behalen.
Alle reacties Link kopieren
Ka14 schreef:
04-12-2018 18:11
Waarom is zo’n soort topic toch zo aantrekkelijk voor vervelende opmerkingen, van mensen die (gelukkig) het gevoel van deze situatie niet kennen. Is het serieus gewoon niet mogelijk om je mening, waarvan je weet dat die echt wel kwetsend over kan komen, lekker voor je te houden en door te scrollen?

Snap dat ieder recht heeft eigen mening heeft en gevoel en blablabla... Maar wat zou t fijn zijn als mensen toch een gewoon stil zijn als ze geen antwoord op de vraag hebben en gewoon lekker verder lezen en kijken of ze kunnen helpen.
Dank je :hug:
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
04-12-2018 17:30
In Nederland vinden ze het geen levensbedreigende situatie. En betere behandelingen aanbieden? Er wordt genoeg geboden, het probleem is alleen dat teveel mensen denken dat een kind krijgen een recht is. Je zou ook kunnen stellen dat deze mensen op een gegeven moment moeten accepteren dat het leven niet maakbaar is. Artsen kunnen niet toveren, ook al doen velen alsof dat wel zou moeten.
En als je wens zo groot is, waarom zou dat niet voor een deel uit eigen zak betaald kunnen worden? Mensen die kinderen adopteren moeten toch ook diep in de buidel tasten?
Ik snap heus wel dat een kind krijgen geen recht is, maar is het echt zo raar om voor datgene te gaan wat de grootste kans geeft op een kind? En ja, daar hebben we heus wel geld voor over dus als het niet anders is dan betalen we daarvoor. Op internet lees ik echter ook verhalen van andere stellen bij wie de behandeling net zo vergoed werd als in Nederland. Als dat dus inderdaad zou kunnen, zou dat wel fijn zijn.

En ja: ik realiseer me ook dat het leven niet maakbaar is en dat artsen hun best doen. Punt is dat artsen gebonden zijn aan de (in dit geval Nederlandse) wet. De arts in het eerste ziekenhuis waar we waren gaf aan dat ze in het buitenland veel verder zijn op het gebied van IVF en ICSI en dat dit in Nederland ook wel mogelijk is, maar dit nog niet mag door de wet. Nederland is heel erg terughoudend en ouderwets op dit vlak en geeft dus geen groen licht voor methoden die in het buitenland wel al met succes worden toegepast. Dat is de reden dat onze kansen in het buitenland een stuk hoger liggen dan in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eigen zorgverzekering kan hier overigens nog geen uitspraak over doen 'omdat de contracten nog niet rond zijn'. Ik heb het al bij een aantal andere potentiële zorgverzekeraars gevraagd maar die komen niet verder dan "je moet toestemming vragen en dan krijg je misschien een deel vergoed". Lekker vaag dus.
Chamaedorea schreef:
04-12-2018 21:38
Dat is op internet te vinden. In Nederland kost een ICSI behandeling ongeveer 3000 euro, in Gent bijv. rond de 6000/7000. In andere Belgische en Duitse ziekenhuizen is dit ongeveer vergelijkbaar. Reden voor dit prijsverschil hangt overigens ook samen met de reden dat het in België en Duitsland succesvoller is: ze doen er meer voor om goede resultaten te behalen.
Aangezien je nog tot 31e je oude verzekering kan opzeggen, zou ik gewoon beginnen met verzekeringen bellen. En zorgen dat je doorvraagt en geen genoegen nemen met eerste antwoord. Veel zorgverzekeraars hebben nieuwe klantenservicemedewerkers met deze drukte.

Op site van uz Gent staan trouwens geen bedragen genoemd.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
04-12-2018 22:00

Op site van uz Gent staan trouwens geen bedragen genoemd.
Klopt, dit is de schatting die onze huidige arts gaf. Op internet (fora bijv.) kom ik vergelijkbare bedragen tegen, dus volgens mij klopt dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Ongelofelijk wat een nare en zure reacties er komen en vraag me werkelijk af of je weet waar je het over hebt...Pff.

On topic: ervaring hiermee. ZV bellen, toestemming vragen voor second opinion bij buitenlands ziekenhuis. De ZV in NL moet hier toestemming voor geven en betalen vergoeding naar tarief NL. Gem. kost een second opinion in BE (gesprek en analyse dossier NL) zo’n €350-€400. Gem. vergoeding second opinion vanuit Nl voor buitenland komt redelijk overeen. Vanuit daar kun je bij het desbetreffende ziekenhuis, als je interesse zou hebben in een behandeling, de juiste info+behandelplan (met kosten) krijgen en deze indienen bij je ZV in NL voor toestemming. Het kost wat eigen geld maar België is zeer aan te raden. Vraagt een lange adem qua contact en formulieren vanuit je ZV maar is te doen. Ik hoop dat jullie wens mag uitkomen en veel sterkte, het is niet makkelijk. :there:
Alle reacties Link kopieren
Vrolijkezomer schreef:
12-12-2018 21:40
Ongelofelijk wat een nare en zure reacties er komen en vraag me werkelijk af of je weet waar je het over hebt...Pff.

On topic: ervaring hiermee. ZV bellen, toestemming vragen voor second opinion bij buitenlands ziekenhuis. De ZV in NL moet hier toestemming voor geven en betalen vergoeding naar tarief NL. Gem. kost een second opinion in BE (gesprek en analyse dossier NL) zo’n €350-€400. Gem. vergoeding second opinion vanuit Nl voor buitenland komt redelijk overeen. Vanuit daar kun je bij het desbetreffende ziekenhuis, als je interesse zou hebben in een behandeling, de juiste info+behandelplan (met kosten) krijgen en deze indienen bij je ZV in NL voor toestemming. Het kost wat eigen geld maar België is zeer aan te raden. Vraagt een lange adem qua contact en formulieren vanuit je ZV maar is te doen. Ik hoop dat jullie wens mag uitkomen en veel sterkte, het is niet makkelijk. :there:
Dankje! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden zat ik in dezelfde situatie en ben toen overgestapt naar PNO, label van ONVZ. Dit is een restitutieverzekeraar en vergoedt tot 2x het Nederlandse tarief. Heb toen nauwelijks zelf iets hoeven te betalen. Was in de AV ook nog verzekerd voor een 4e poging en daar dankbaar gebruik van gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven