KID bij hetero stel
vrijdag 29 maart 2019 om 08:32
Na een lang ziekenhuis traject ivm onze kinderwens, weten we nu waarom het al die tijd maar niet wilde lukken: mijn man is onvruchtbaar. Het ziekenhuis stelde de optie KID (zaaddonor) voor als manier om onze kinderwens toch te vervullen. Nu zijn we allebei al een tijdje aan het zoeken, maar vinden het erg lastig om ervaringsverhalen te vinden van mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten. De meeste verhalen op internet zijn van lesbische stellen of alleenstaande moeders, maar wij kunnen ons daar toch niet zo goed mee identificeren. Als je een relatie hebt met een vrouw, of geen relatie hebt, dan weet je bij voorbaat al dat je geen kind van je eigen partner kan krijgen. Jarenlang tevergeefs proberen zwanger te worden, de ene klap na de andere te verduren krijgen, dat soort dingen maak je dan niet mee. Het moeten accepteren dat je kindje nooit op je man zal lijken, voor hem dat hij 'geen echte man' is (zo ervaart hij dat, wat ik ook zeg). Dat je ooit met zoiets te maken krijgt, voor zo'n keuze staat, dat is iets wat volgens mij niemand zich van tevoren kan voorstellen.
Mijn vraag is dus: zijn er hier op het forum mannen of vrouwen die hier ervaring mee hebben? Die wat meer kunnen vertellen over het KID traject, en dan voornamelijk dus de emotionele kant ervan. Hoe maak je die beslissing, wat weeg je mee en wat niet? En, als het kindje er al is: hoe vaak sta je er nu echt bij stil, dat het kindje van een donor is? Is het pijnlijk als mensen daar opmerkingen over maken ('Goh, hij lijkt niet echt op zijn vader he'), of kan je daar dan wel om lachen?
We krijgen overigens ook begeleiding hierin vanuit het ziekenhuis, maar zijn toch benieuwd naar hoe anderen dit ervaren (hebben).
Mijn vraag is dus: zijn er hier op het forum mannen of vrouwen die hier ervaring mee hebben? Die wat meer kunnen vertellen over het KID traject, en dan voornamelijk dus de emotionele kant ervan. Hoe maak je die beslissing, wat weeg je mee en wat niet? En, als het kindje er al is: hoe vaak sta je er nu echt bij stil, dat het kindje van een donor is? Is het pijnlijk als mensen daar opmerkingen over maken ('Goh, hij lijkt niet echt op zijn vader he'), of kan je daar dan wel om lachen?
We krijgen overigens ook begeleiding hierin vanuit het ziekenhuis, maar zijn toch benieuwd naar hoe anderen dit ervaren (hebben).
vrijdag 3 januari 2020 om 00:48
Hoi Chamadorea,
Ook hier ervaring met kid. Ons kind is inmiddels al 8 jaar en ook ik kan je bevestigen dat er voor man geen enkel verschil is met een biologisch kind. Vader en dochter zijn 4 handen op 1 buik en heel erg dol op elkaar. Ze lijken ook erg op elkaar qua gedrag en dingen die ze leuk en interessant vinden. Een echt papa’s kindje. Onze donor komt ook van de Deense cryobank ivm keuzevrijheid.
Wij vonden de keuze kinderloos of via donorzaad destijds ook niet moeilijk en stonden er beiden achter. Vanaf het moment dat deze zaadcel leidde tot een zwangerschap heeft het volledig eigen gevoeld. Het is 100 procent zijn dochter. Ik verwacht in de pubertijd ook weinig problemen.
Onze dochter weet vanaf het moment dat er enige bewustwording was (voor 3e verjaardag) al op welke manier zij is ontstaan. We vertellen haar nog steeds hoe bijzonder ze is en hoe meer dan blij we met haar zijn en zo nu en dan hebben we het er over.
Ook hier ervaring met kid. Ons kind is inmiddels al 8 jaar en ook ik kan je bevestigen dat er voor man geen enkel verschil is met een biologisch kind. Vader en dochter zijn 4 handen op 1 buik en heel erg dol op elkaar. Ze lijken ook erg op elkaar qua gedrag en dingen die ze leuk en interessant vinden. Een echt papa’s kindje. Onze donor komt ook van de Deense cryobank ivm keuzevrijheid.
Wij vonden de keuze kinderloos of via donorzaad destijds ook niet moeilijk en stonden er beiden achter. Vanaf het moment dat deze zaadcel leidde tot een zwangerschap heeft het volledig eigen gevoeld. Het is 100 procent zijn dochter. Ik verwacht in de pubertijd ook weinig problemen.
Onze dochter weet vanaf het moment dat er enige bewustwording was (voor 3e verjaardag) al op welke manier zij is ontstaan. We vertellen haar nog steeds hoe bijzonder ze is en hoe meer dan blij we met haar zijn en zo nu en dan hebben we het er over.
vrijdag 3 januari 2020 om 22:22
Hi LaCasa,LaCasa11 schreef: ↑02-01-2020 18:44Hi Anni,
Wat vervelend dat je in dezelfde situatie zit! Hoe lang weten jullie dit al, en hoe is het met jullie?
Wij zijn uiteindelijk in juli begonnen met KID. Wij hebben rietjes besteld bij Cryos, dus voor een Deense donor gekozen. Dit kost een hoop geld maar wij vonden het heel prettig dat je zo tot in detail de donor kon uitzoeken. Wij hebben drie pogingen gehad en na de derde poging bleek ik zwanger.
Ik vond het een slopend proces. Fysiek viel het mee, ik vond de ovulatie testen doen en de inseminaties niet zo’n probleem. Tsja, fijn is anders maar het is ook zo voorbij. Maar de hoop, de angst en de teleurstelling bij een menstruatie waren zwaar. Achteraf gezien zijn drie pogingen natuurlijk niks, maar op dat moment voelde dat anders.
De zwangerschap voelt goed maar ook af en toe dubbel. Zeker in het begin (ben nu 20 weken) heb ik wel wat twijfel gehad. Doen we hier goed aan? Is het niet egoïstisch? Wat als ik niet van mijn kind hou omdat hij voor de helft van een vreemde is? Mijn man is heel nuchter en maakt zich nergens zorgen over, dat helpt heel erg. Nu ik wat verder ben merk ik dat het meer op de achtergrond staat.
Ook vanuit mij, als je meer vragen hebt stel ze gerust!
En voor Chamaedorea; hopelijk is het bij jou snel raak! Veel kracht gewenst bij jullie proces.
Ik heb je even een pb gestuurd.