Korte luteale fase ervaringen

07-12-2018 10:29 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal!

Zijn hier dames die ervaring hebben met een te korte luteale fase en behandeling hiervoor?

Door een combinatie van ovulatietesten en temperaturen ben ik erachter gekomen dat mijn lf structureel 8 (enkele keer 7 of 9) dagen is sinds ik gestopt ben met de pil (inmiddels 8e cyclus gehad). Mijn eisprong is op dag 16-17.

Ik ben ermee bekend dat een korte lf een omstreden issue is. Als losstaand probleem is niet bewezen dat er verband is met verminderde vruchtbaarheid. Maar wel dat het een signaal kan zijn van een slechte eisprong, te laag progesteron etc. Ook maakt het mij onzeker, of ik wel kans heb op een goede innesteling na bevruchting of alleen de maanden dat er zowel een bevruchting is als snelle innesteling.

Begin volgend jaar wil ik sowieso om een doorverwijzing vragen. Maar elke maand begint het meer te knagen of er niet iets mis is :(
Alle reacties Link kopieren
Je cyclus is dus 24 dagen? Dat is kort, maar niet extreem kort volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
07-12-2018 10:36
Je cyclus is dus 24 dagen? Dat is kort, maar niet extreem kort volgens mij.
Klopt inderdaad! Periode tussen eisprong en menstruatie is echter dag of 8. Terwijl 14 gemiddeld is en 10/11 als ondergrens wordt beschouwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook een luteale fase van tussen de 8 en 10 dagen. Mijn gyn vond een luteale fase van boven de 7 dagen niet zorgwekkend en 7 dagen dus de grens. Ze hebben ook mijn cyclus gemonitord en progesteron geprikt en dat zag er allemaal prima uit. Ik ben er ook twee keer zwanger mee geworden.
Alle reacties Link kopieren
.
burg23 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 19:37
98.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik heb het andersom, ovulatie op dag 8/9, LF van 14 dagen. Ik kom er niet echt achter of dat nou slecht is of niet. We hebben nu pas 3 "rondes" gehad dus ik reken sowiezo nog nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn cyclus was exact hetzelfde en daar heb ik me ook flink zorgen over gemaakt. Het heeft bij ons 12 rondes geduurt, maar inmiddels ben ik 17 weken zwanger.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

@Mexi, liep je bij de gyn voor je korte lf of andere reden?
Alle reacties Link kopieren
In mijn tijd was deze term nog niet eens bekend volgens mij, maar ik had een cyclus van 21 dagen en was binnen 4 maanden zwanger.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een luteale fase die varieert tussen de 8 en 10 dagen. Dat hoeft volgens de gyn geen probleem te zijn en dat bleek in mijn geval ook wel. Twee keer spontaan zwanger. De eerste keer duurde dat wel meer dan een jaar. Je leeftijd en hoe lang je zwanger probeert te worden, zijn dus ook belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op de poli starten we met utrogestan als een luteale fase <10 dagen is.. Ondanks dat je met een kortere luteale fase wel zwanger kan raken.
Alle reacties Link kopieren
.
burg23 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 19:37
99.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Enigme schreef:
07-12-2018 15:22
Bij ons op de poli starten we met utrogestan als een luteale fase <10 dagen is.. Ondanks dat je met een kortere luteale fase wel zwanger kan raken.
Oké! Gek dat dat per ziekenhuis verschilt.
Alle reacties Link kopieren
Nee vanwege de zaadkwaliteit van mijn man. Ik heb een paar rondes iui gedaan in eigen cyclus. De luteale fase vonden ze dus niet problematisch voor de kansen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn LF ligt tussen de 7-10 dagen en ben er 2 keer zwanger mee geworden. Vaak is het voordeel van een korte LF, dat het goed te behandelen is.

Tip; goed je cyclus bijhouden. Dmv temperatuur of ovulatietesten. Een arts zal altijd vragen om eerst dat bij te houden een aantal maanden. Altijd fijn als je dat dan al hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal! Ik hou mijn cyclus al een aantal maanden bij. Ik kijk het nog even aan en ga anders toch voor een doorverwijzing vragen.

Het blijft wel apart dat de richtlijnen per ziekenhuis zo verschillen en dat is ook precies wat mij zo onzeker maakt :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven