Kwarktaart mer rauw ei gegeten

10-07-2019 18:36 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een stuk taart gegeten waar rauw ei in verwerkt zit. Ik had van te voren de ZwangerHap app geraadpleegd, kwarktaarten stonden als veilig gemarkeerd. Aangezien ik de laatste tijd zo paniekerig was om van alles en nog wat, probeerde ik het toch los te laten. Ergens had ik na afloop toch een knagend gevoel. Ik heb met de desbetreffende bakkerij gebeld en mijn gevoel werd bevestigd. Er zijn rauwe eieren in verwerkt.

Ik heb al contact gehad met de verloskundige, moet even in de gaten houden of ik niet ziek wordt. Toch zijn mijn zorgen niet helemaal weggenomen.

Ik weet niet zo goed wat ik verwacht qua reacties, maar wilde het toch even van me afschrijven. Wellicht iemand die tijdens de zwangerschap ook rauwe eieren heeft genuttigd of daar meer over weet...
In sommige landen zetten ze zwangeren juist op een dieet met rauwe eieren vanwege de voedingsstoffen. Echt, doe normaal en stel je niet zo vreselijk aan.
Alle reacties Link kopieren
je zou er echt verstandig aan doen met de verloskundige te bespreken dat je wat begeleiding nodig hebt mbt tot je mentale staat van zijn. Misschien kun je terecht bij de POP-poli hiervoor, je maakt echt de indruk dat je je veel te veel obsessief zorgen maakt. Is nu niet goed en op de lange termijn ook niet als je dit straks bij je kind gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Tattooaddict87 schreef:
10-07-2019 19:01
Oh daar geef je wel antwoord op, maar dat je beter even met je paniekerige gedoe langs een dokter of een psych kan gaan, niet?

Aandachttrekker dus!
Vanaf die reactie geloof ik deze TO ook niet meer. Het lijkt erop alsof je het bijna leuk vindt om weer iets overdreven panisch op het forum te gooien om vervolgens te zien wat voor reacties komen.

En als je serieus zo bent, ga morgen naar de huisarts voor een doorverwijzing naar een psycholoog want dit is echt niet normaal.
Ik heb je even geloept, maar dit is niet normaal hoor. En dat zeg ik niet gauw.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat men dit als aandachttrekkerij en ongeloofwaardig bestempeld. Ik krijg altijd best nare reacties, het kan ook op een andere manier. Aangezien iemand terug refereert naar de babymoon waar ik maanden geleden advies om vroeg, reageer ik flauw en sarcastisch terug. ( Overigens zat er wel een kern van waarheid in, aangezien veel gerechten rauwmelkse kazen bevatten en rauwkost in een restaurant niet betrouwbaar is. Als vegetariër vond ik het erg lastig.)

Het komt wellicht heel panisch over, maar het valt in het dagelijkse leven wel mee. Ik voel me heel erg verantwoordelijk en durf er niet aan te denken dat er iets mis zou gaan door mijn eigen toe doen. Het minste wat ik kan doen is super allert zijn, soms sla ik daarin door. Dat weet ik zelf ook, maar om nou gelijk te roepen dat ik psychische hulp moet zoeken?
wtf is een babymoon?
Alle reacties Link kopieren
KokoRose schreef:
10-07-2019 19:21
Jammer dat men dit als aandachttrekkerij en ongeloofwaardig bestempeld. Ik krijg altijd best nare reacties, het kan ook op een andere manier. Aangezien iemand terug refereert naar de babymoon waar ik maanden geleden advies om vroeg, reageer ik flauw en sarcastisch terug. ( Overigens zat er wel een kern van waarheid in, aangezien veel gerechten rauwmelkse kazen bevatten en rauwkost in een restaurant niet betrouwbaar is. Als vegetariër vond ik het erg lastig.)

Het komt wellicht heel panisch over, maar het valt in het dagelijkse leven wel mee. Ik voel me heel erg verantwoordelijk en durf er niet aan te denken dat er iets mis zou gaan door mijn eigen toe doen. Het minste wat ik kan doen is super allert zijn, soms sla ik daarin door. Dat weet ik zelf ook, maar om nou gelijk te roepen dat ik psychische hulp moet zoeken?
Ja want met dat doorslaan wat je erin doet, geef je jezelf en de baby stress. En dat is pas slecht voor je baby i.p.v. een stukje taart waar (gepasteuriseerde) rauwe ei in zit.
KokoRose schreef:
10-07-2019 19:21
Jammer dat men dit als aandachttrekkerij en ongeloofwaardig bestempeld. Ik krijg altijd best nare reacties, het kan ook op een andere manier. Aangezien iemand terug refereert naar de babymoon waar ik maanden geleden advies om vroeg, reageer ik flauw en sarcastisch terug. ( Overigens zat er wel een kern van waarheid in, aangezien veel gerechten rauwmelkse kazen bevatten en rauwkost in een restaurant niet betrouwbaar is. Als vegetariër vond ik het erg lastig.)

Het komt wellicht heel panisch over, maar het valt in het dagelijkse leven wel mee. Ik voel me heel erg verantwoordelijk en durf er niet aan te denken dat er iets mis zou gaan door mijn eigen toe doen. Het minste wat ik kan doen is super allert zijn, soms sla ik daarin door. Dat weet ik zelf ook, maar om nou gelijk te roepen dat ik psychische hulp moet zoeken?
Als je steeds nare reacties krijgt is het wellicht een idee om je af te vragen hoe dat komt.

Nogmaals: waarom een kind als je zo enorm gevoelig bent voor paniek en stress. Na de bevalling wordt het alleen maar erger met de zorgen.
S-Meds schreef:
10-07-2019 19:23
wtf is een babymoon?
Ik moest ook Google raadplegen 😂
S-Meds schreef:
10-07-2019 19:23
wtf is een babymoon?
Een vakantie voordat de baby er is. Tjee , dat je dat niet kent :bonk:

TO durfde nergens heen want er was ooooooveral zika.
Paniekerig zijn om een massage stoel bij de pedicure, de bakker gaan nabellen als je wat gegeten hebt is toch wel buitensporig paniekerig.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het niet verstandig om te roken, drinken, rood vlees te eten etc tijdens je zwangerschap. Maar om als je kwarktaart eet de fabrikant te bellen om te checken wat exact de ingrediënten zijn, gaat echt heel erg ver. De reacties die je krijgt over hulp zoeken, zijn niet omdat je redelijkerwijs probeert goed voor je kind te zorgen, maar omdat je doorslaat.

De stress en paniek die je hier keer op keer beschrijft is echt buiten proportie voor de situaties waar je je in bevindt. En nu ben je alleen nog maar zwanger, straks heb je een kind. Hoe wil je dat gaan doen? Kinderen stoppen alles in hun mond, en ja, dat kan ook weleens gevaarlijk zijn en natuurlijk laat je ze niet alles opeten maar je kunt ook niet alles vermijden. Hoe zie je dat voor je? Mag jouw kind nooit buiten spelen? En nooit met andere kinderen (want snottebellen, ziektekiemen, etc)? Zo’n panische moeder zorgt ook niet voor een gelukkig, ontspannen kind. Daarom krijg je reacties over hulp zoeken, zorg dat je een relaxte, leuke moeder kan zijn zonder dat je je steeds laat beheersen door angsten.
Alle reacties Link kopieren
KokoRose schreef:
10-07-2019 19:21
Jammer dat men dit als aandachttrekkerij en ongeloofwaardig bestempeld. Ik krijg altijd best nare reacties, het kan ook op een andere manier. Aangezien iemand terug refereert naar de babymoon waar ik maanden geleden advies om vroeg, reageer ik flauw en sarcastisch terug. ( Overigens zat er wel een kern van waarheid in, aangezien veel gerechten rauwmelkse kazen bevatten en rauwkost in een restaurant niet betrouwbaar is. Als vegetariër vond ik het erg lastig.)

Het komt wellicht heel panisch over, maar het valt in het dagelijkse leven wel mee. Ik voel me heel erg verantwoordelijk en durf er niet aan te denken dat er iets mis zou gaan door mijn eigen toe doen. Het minste wat ik kan doen is super allert zijn, soms sla ik daarin door. Dat weet ik zelf ook, maar om nou gelijk te roepen dat ik psychische hulp moet zoeken?
vervelend dat je het allemaal meteen ziet als nare reacties, want ik heb mijn post met de beste bedoelingen geschreven
je weet zelf dat je doorslaat, ik heb je geloept en je beschrijft meerdere malen gedrag dat best buitenproportioneel is.
ik denk echt dat je wat relativeringsvermogen mist en als het je niet lukt daar zelf verandering in aan te brengen, ja dan adviseer ik om daar hulp bij te zoeken. Ook met het oog op de lange termijn, als je kind er straks is.
Snowpink schreef:
10-07-2019 19:27
Een vakantie voordat de baby er is. Tjee , dat je dat niet kent :bonk:

TO durfde nergens heen want er was ooooooveral zika.
belachelijk, toch zeker niet vliegen met die foetus?
Alle reacties Link kopieren
Tjonge overdrijven is ook een vak.
ach weet je vroeger aten we ook rauwe eieren, varkensvlees en vooral de hele dag rauw gehakt want dat is juist het lekkerst als je zwanger bent. Sushi kenden we nog niet maar tuinieren in de kattenstront wel. Ook reden we auto zonder gordels en ja.... we rookten. Wel minder dan normaal want je was immers zwanger. Maar van roken kreeg je kleine baby’s en zo had ieder nadeel z’n voordeel. Schoonmaken deden we met terpentine en petroleum en bier was goed voor het zog. Alle kinderen werden groot.

Oke verstandig was het niet maar ik garandeer je dat over veertig jaar de wetenschap weer zoveel verder is dat veel van wat je nu doet dan volslagen onverantwoord wordt beschouwd. Maar ook jij zal de kinderen heus wel groot krijgen.
Wat in het algemeen een goed advies is: als je er niets meer aan kunt veranderen, heeft het geen zin om je er druk over te maken. Zo ook in dit geval.
Dus niet gaan nabellen of er iets zat in wat je al op hebt, daar kun je namelijk niks meer mee. Volgende keer misschien van tevoren vragen als je twijfelt.
En nu dus ook niet je druk gaan maken over of je ziek zou kunnen worden, maar gewoon de dokter bellen als je daadwerkelijk ziek bent.
Daar wordt je leven een stuk makkelijker van, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving. Succes met de rest van je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
joysjuhhh schreef:
10-07-2019 18:47
Je kunt op internet lezen over de risico's van rauwe eieren, namelijk de besmetting met salmonella e.d.
Gelukkig zijn tegenwoordig maar heel weinig eieren besmet. Ze raden het af omdat zwangeren een risicogroep zijn met wat minder afweer. Als je op voedingscentrum zoekt blijkt 3 op de 10.000 eieren besmet. Je kans op het eten van een besmet ei is dus 0,03% en dan kan het nog zijn dat je, als je gezond bent, toch niet ziek wordt.

Overigens vind ik het compleet van de zotte dat de bakkerij rauw ei in kwarktaart gebruikt. Überhaupt hoort de bakkerij dat dan aan te geven, want normaliter is het óf een koelkasttaart (daar zit alleen kaas en slagroom in) of een taart met kaas uit de oven met eieren, maar dan zijn de ingrediënten gaar en is dus de bacterie al dood. Je hoeft bij een taart er niet van uit te gaan dat er rauw ei in zit.


Ik vind dat ook vreemd, rauw ei in een kwarktaart.
Er moet uberhaupt geen ei in een kwarktaart.

Erg vreemde bakker.

En zoal vele al zeiden:" die stress van jou is pas echt schadelijk voor je baby.

Doe er iets aan.
Ga naar zwangerschaps yoga ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Wat er volgens mij vaak mis gaat bij zwangeren die zich hier (te) veel druk over maken, is dat het onduidelijk is waarom dingen niet 'mogen.'

Bijvoorbeeld in jouw geval:
Het is niet zo dat je geen rauw ei zou mogen eten omdat dat rauwe ei slecht is. Het wordt afgeraden omdat er een kleine kans is op salmonella, van salmonella kun je erg ziek worden, en door overgeven en diarree kun je uitdrogen. In zeer zeer zeer weinig gevallen komt de salmonella in de bloedbaan terecht en is het wel schadelijke voor de baby, die kans is dus nog kleiner. Hoe groot is de kans op salmonella in een rauw ei? In Nederland zo'n 3 op de 10.000.

een eigen voorbeeld:
Ik verschoon gewoon de kattenbak, ook al wordt het afgeraden. Waarom? Mijn kat heb ik al jaren en ze komt nooit buiten. Als ze al toxoplasmose had ben ik al besmet geweest en heb ik antistoffen aangemaakt, een nieuwe besmetting zal ze vrijwel niet op kunnen lopen. Ik was mijn handen goed direct na het verschonen van de bak, voor de zekerheid.
Maar wat ik niet doe: buiten in de tuin wroeten waar mogelijk katten in de aarde poepen. Of schapen/lammetjes aaien en dan zonder mijn handen te wassen een lunch gaan klaarmaken. Daar is het risico op toxoplasmose namelijk wel reëel aanwezig.
Joh, wat een reacties hier. Dat zijn de hormonen. Ik was ook zo'n zwangere (tijdens mijn eerste zwangerschap). Zo at ik ooit een toetje waar boerenjongensijs inzat en heb ik daarna het schadelijke alcoholpercentage voor baby's gecheckt.
Toetje met kaneel = google aangegooid om te kijken of ik boven de dagelijkse hoeveelheid kaneel zat.
Mijn haar verven: idem.
:$

Ik was niet de enige: een vriendin belde me huilend omdat ze net zwanger was en hoestdrank in de eerste week had gedronken. Een andere vriendin schoot in de paniek omdat de salade in de bedrijfskantine niet gewassen bleek. (Goor trouwens).

Vooral als je dat boek van die vreselijke Beatrijs Smulders gelezen hebt, raak je in paniek. Van haar mag je helemaal niets, niets, niets. Bij voorkeur moet je een jaar voor en een jaar na de geboorte in de kelder opsluiten.

Daar word je onzeker van. Bovendien had ik - blijkbaar- weinig vertrouwen in de natuur. Zouden die oogjes echt helemaal vanzelf in week zoveel op hun plek belanden? Dat kan toch bijna niet?
Tot mijn eigen grote verbijstering werd ik geen helicoptermoeder, maar een redelijk ontspannen typje.

Baby nummer twee heeft grote hoeveelheden kaneel moeten verstouwen en ik ben ook naar de sauna gegaan (dat heb ik ook al online gecheckt). Toen wist ik dat als je niets raars doet, je baby geen extra hoofd ontwikkeld.

Als TO drie maanden na de bevalling nog steeds niet uit de hormonenwaas is, is het tijd om naar de huisarts te gaan.

Mijn tip: gooi 'Veilig zwanger' bij de vuilnis, mocht je Beatrijs in het echt tegenkomen: idem.
anoniem_63bbf1e807fcd wijzigde dit bericht op 10-07-2019 20:12
4.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het al gegeten..of het nou wel of geen kwaad kan. Je kan er nu niks meer aan doen. Zelfs al zou je je maag leeg laten pompen.
Alle reacties Link kopieren
boerinnetje-van-buuten schreef:
10-07-2019 20:10
Joh, wat een reacties hier. Dat zijn de hormonen. Ik was ook zo'n zwangere (tijdens mijn eerste zwangerschap). Zo at ik ooit een toetje waar boerenjongensijs inzat en heb ik daarna het schadelijke alcoholpercentage voor baby's gecheckt.
Toetje met kaneel = google aangegooid om te kijken of ik boven de dagelijkse hoeveelheid kaneel zat.
Mijn haar verven: idem.
:$

Ik was niet de enige: een vriendin belde me huilend omdat ze net zwanger was en hoestdrank in de eerste week had gedronken. Een andere vriendin schoot in de paniek omdat de salade in de bedrijfskantine niet gewassen bleek. (Goor trouwens).

Vooral als je dat boek van die vreselijke Beatrijs Smulders gelezen hebt, raak je in paniek. Van haar mag je helemaal niets, niets, niets. Bij voorkeur moet je een jaar voor en een jaar na de geboorte in de kelder opsluiten.

Daar word je onzeker van. Bovendien had ik - blijkbaar- weinig vertrouwen in de natuur. Zouden die oogjes echt helemaal vanzelf in week zoveel op hun plek belanden? Dat kan toch bijna niet?
Tot mijn eigen grote verbijstering werd ik geen helicoptermoeder, maar een redelijk ontspannen typje.

Baby nummer twee heeft grote hoeveelheden kaneel moeten verstouwen en ik ben ook naar de sauna gegaan (dat heb ik ook al online gecheckt). Toen wist ik dat als je niets raars doet, je baby geen extra hoofd ontwikkeld.

Als TO drie maanden na de bevalling nog steeds niet uit de hormonenwaas is, is het tijd om naar de huisarts te gaan.

Mijn tip: gooi 'Veilig zwanger' bij de vuilnis, mocht je Beatrijs in het echt tegenkomen: idem.
Bedankt!!! Zo fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. In het dagelijkse leven valt dat panische echt mee hoor. Het is ook mijn eerste zwangerschap en ik wil alles zo goed mogelijk doen. Ook mag je zoveel niet tegenwoordig en daar wordt ik ook zo onzeker en gek van. Telkens maar opletten en nachecken.

Mocht ik na de zwangerschap dit gevoel nog steeds ervaren dan zou ik ook zeker hulp/oplossing zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gezocht naar een recept voor ongebakken kwarktaart met rauwe eieren maar nog niet kunnen vinden.
Dat een bakker zoiets maakt en dan ook nog zonder vermelding lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waar is jouw man in dit verhaal?
De mijne had mij keihard uitgelachen en een schop onder m'm kont gegeven. Wat hormonen wel niet doen met sommige vrouwen, helemaal koekoek!
KokoRose schreef:
10-07-2019 20:18
Ook mag je zoveel niet tegenwoordig en daar wordt ik ook zo onzeker en gek van.
Wat mij heel erg hielp, was dat ik bij mijn tweede zwangerschap 1) besefte dat die baby zichzelf bouwt en dat dat meestal goed gaat. Ik ken zelfs twee (!) studentes die pas na week 25 erachter kwamen dat ze zwanger waren. Hebben deel van de zwangerschap gerookt en veel gedronken. Die kinderen zijn nu in de basisschoolleeftijd en kunnen prima met de rest meekomen.

Dat was namelijk besef nummer 2: al die waarschuwingen gaan eigenlijk over excessen. Maar omdat niemand weet wat de ondergrens is, zeggen ze: doe het maar niet. Fas ontstaat (schijnbaar) alleen bij moeders die bingedrinken. Ik heb alsnog alcohol laten staan, maar maakte met niet meer zo druk over boerenjongensijs (ik herhaal het nog maar eens vanwege de absurditeit. En ik was serieus in paniek).

Zodra je gaat googelen vind je alleen maar fora vol arme andere hormoonslachtoffers. Die natuurlijk nooit zelf de wc met chloor schoon zouden maken. Stel je voor dat de baby flauwvalt. :D

Mocht je weer zo'n aanval krijgen, probeer dan te kijken of je de situatie wat kunt draaien in je hoofd. Zou het echt zo dramatisch zijn of ben je hier een tikkie aan het overdrijven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven