Metingen 20-weken echo

07-12-2018 16:15 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was het dan eindelijk zo ver: dd 20 weken echo.
Na veel spanning, bleek toch alles goed te zijn. Geen structurele afwijkingen.

Het enige was dat de meting van hersenstam en buikomtrek voor liepen op termijn en de meting van het bovenbeen juist iets achter op termijn. Ze zei dat ik me hier geen zorgen om hoefde te maken, ik ben zelf namelijk niet heel lang.

Maargoed, toch maar je je wel zorgen als iets afwijkt van de richtlijnen.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Bij ieder kind loopt er wel eens iets voor en iets achter tijdens de zwangerschap, ze groeien nou eenmaal allemaal niet iets anders. Als ze zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken hoeft dat ook echt niet. Waarschijnlijk is het volgende meeting weggetrokken is of loopt wat nu acjter loopt voor en andersom.
Alle reacties Link kopieren
Die "richtlijnen" zijn gemiddeldes, de waardes moeten ergens vandaan komen. Jouw kindje zit er iets onder, sommige andere kindjes zitten er boven. Iedere baby is anders!

Fijn dat alles in orde was :-D
maartje2016 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 16:22
0.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter liep de ene keer voor met bepaalde dingen en de andere keer achter met weer andere zaken.

Is erg goed gelukt, al zeg ik het zelf.

Die meet methoden zijn niet 100% dus een kleine afwijking is gewoon normaal. Daarnaast groeit je kind ook niet in een keer, maar dan een been, dan een arm.

Zolang de verloskundige zich geen zorgen maakt hoef jij dat ook niet te doen
Alle reacties Link kopieren
Zou me hier geen zorgen over maken. Mijn ervaring is dat die metingen ook echt niet tot op de millimeter nauwkeurig zijn, waarschijnlijk inderdaad bij de volgende meting krijg je weer een heel ander bericht. Als voorbeeld: bij mijn tweede zwangerschap werd ik na de echo doorverwezen naar het ziekenhuis omdat de baby te klein zou zijn. Daar werd een nieuwe echo gemaakt, en daaruit bleek dat de baby niet te klein was.
Alle reacties Link kopieren
Ga jezelf eens meten, je zal ook niet overal op de ideale lijn zitten. Dat is gewoon normaal.

Zolang de echoscopisch of verloskundige zich niet druk maken, moet jij dit zeker ook niet doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Had ik precies zo, baby blijkt uiteindelijk precies gemiddeld toen hij geboren werd. Dus ik zou me niet te veel zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
Als ze zeggen dat je je geen zorgen moet maken, zou ik dat zeker niet doen. Ons zoontje had hele korte armen en benen en een groot hoofd en buikje. Uiteindelijk is hij met normale afmetingen geboren. Nu heeft hij zelfs lange benen. Geen touw aan vast te knopen!
Alle reacties Link kopieren
Hebben wij ook, een dikke buik zei ze, rest was gemiddeld of onder gemiddeld. Ik maak me snel zorgen om dat soort dingen (ze kunnen het beter niet zeggen bij mij), maar later dacht ik: als het echt iets was had ze op zijn minst wel 2 keer gemeten. Dus lekker laten, komt allemaal goed is mijn advies.

Mijn eerste baby schatten ze trouwens ook constant anders, dan weer dik, dan dun, dan lang, dan kort. Uiteindelijk was het een lange dunne baby.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
07-12-2018 16:22
Die "richtlijnen" zijn gemiddeldes, de waardes moeten ergens vandaan komen. Jouw kindje zit er iets onder, sommige andere kindjes zitten er boven. Iedere baby is anders!

Fijn dat alles in orde was :-D
Ja klopt maar omdat het ene boven gemiddelde is en het been dan weer onder.. weet niet of dat iets betekent.
Alle reacties Link kopieren
Mama-inspe schreef:
07-12-2018 19:22
Ja klopt maar omdat het ene boven gemiddelde is en het been dan weer onder.. weet niet of dat iets betekent.
Ach lieverd, dat betekent dat je kindje deze week een groeispurt op het ene vlak heeft gehad en dat het beentje volgende week aan de beurt is. Een echo is ook maar een momentopname, ze kunnen je moeilijk 40 wk onder een apparaat laten liggen om elk moment te zien wat er gebeurd.

Hier zou de oudste een flinke jongen worden van 4500 gram, maar uiteindelijk was hij "maar" 3900 gram. En zijn zusje hadden ze ingeschat op minimaal het geboortegewicht van haar broer, en die werd geboren met 3300 gram. Het zegt dus allemaal niks.

Heb je wel genoten van je echo? Met alle hartkamertjes en andere zaken die je normaal nooit meer gaat zien?
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
07-12-2018 19:28
Ach lieverd, dat betekent dat je kindje deze week een groeispurt op het ene vlak heeft gehad en dat het beentje volgende week aan de beurt is. Een echo is ook maar een momentopname, ze kunnen je moeilijk 40 wk onder een apparaat laten liggen om elk moment te zien wat er gebeurd.

Hier zou de oudste een flinke jongen worden van 4500 gram, maar uiteindelijk was hij "maar" 3900 gram. En zijn zusje hadden ze ingeschat op minimaal het geboortegewicht van haar broer, en die werd geboren met 3300 gram. Het zegt dus allemaal niks.

Heb je wel genoten van je echo? Met alle hartkamertjes en andere zaken die je normaal nooit meer gaat zien?
Jaaa zeker genoten! Blij dat er geen orgaanafwijkingen zijn enzo :). Was speciaal en lekker lang kunnen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelfs nog extra echo’s gekregen omdat de benen van mijn dochter kort zouden zijn. Al zei de echoscopist droog dat ik ook niet zulke lange benen had.
Nou dochter blijkt nu inderdaad relatief korte benen te hebben. Broeken zijn altijd een maat kleiner dan bovenleiding. Maar ze ziet er niet bepaald uit alsof ze niet in verhouding is. Nog nooit iemand die een opmerking heeft gemaakt over de lengte van haar benen.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
07-12-2018 19:28
Ach lieverd, dat betekent dat je kindje deze week een groeispurt op het ene vlak heeft gehad en dat het beentje volgende week aan de beurt is. Een echo is ook maar een momentopname, ze kunnen je moeilijk 40 wk onder een apparaat laten liggen om elk moment te zien wat er gebeurd.

Hier zou de oudste een flinke jongen worden van 4500 gram, maar uiteindelijk was hij "maar" 3900 gram. En zijn zusje hadden ze ingeschat op minimaal het geboortegewicht van haar broer, en die werd geboren met 3300 gram. Het zegt dus allemaal niks.

Heb je wel genoten van je echo? Met alle hartkamertjes en andere zaken die je normaal nooit meer gaat zien?

Volgens mijn gynaecoloog kunnen die gewichtschattingen ook 20% afwijken. Dus dan kan een geschat gewicht van 4500 gram ook 3600 gram zijn... Heb je dus niet veel aan!
Mijn zoon liep toen voor in hoofd en buik, en achter met benen. Toen ik dit tegen mijn vader zei, was zijn antwoord tja dat hebben we in de familie toch allemaal ;). En dat klopt ook eigenlijk w.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
07-12-2018 21:23
Mijn zoon liep toen voor in hoofd en buik, en achter met benen. Toen ik dit tegen mijn vader zei, was zijn antwoord tja dat hebben we in de familie toch allemaal ;). En dat klopt ook eigenlijk w.
Dat is bij ons kindje nu dus ook.
Hoofd is conform 20+1, buik 19+5. Benen 18+3.
En ik ben nu 19+0.
Dus hoofd en buik loopt voor. Benen achter
Alle reacties Link kopieren
Dochter zou extreem lange slanke benen hebben. Lachen, want die heb kk absoluut niet. Bij de geboorte was het een lang meisje en ze zit nu nog op de plus 1 lijn, maar die benen zijn prima in verhouding.
Bij de laatste groeiecho schatten ze haar op 4 kilo, ze bleek 2800 gram.

Ze doen hun best om echte afwijkingen op te sporen in organen ed. Die zijn er niet zeg je, fijn! Genieten nu :)
Mama-inspe schreef:
07-12-2018 21:25
Dat is bij ons kindje nu dus ook.
Hoofd is conform 20+1, buik 19+5. Benen 18+3.
En ik ben nu 19+0.
Dus hoofd en buik loopt voor. Benen achter
Ach ik ben zelf 28 en mijn benen zijn in verhouding nog steeds kort en hoofd groot :lol:.

Daarnaast groeit een kind niet altijd even hard. In de buik niet, en straks niet. Kijk maar eens naar de gemiddelde puberjongen. Die zijn vaak ook wat uit verhouding.

Lekker genieten van die baby.
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast heeft ons kindje ook echt op elke echofoto een onderkin😅 geen idee of dit kwaad kan verder, of gewoon aan de ligging ligt omdat ie vaak met kin op borst ligt.
Mama-inspe schreef:
07-12-2018 19:22
Ja klopt maar omdat het ene boven gemiddelde is en het been dan weer onder.. weet niet of dat iets betekent.
Dat ze normale maar korte beentjes heeft. Cest tout. Heb je zelf stelten?
Alle reacties Link kopieren
Féline schreef:
08-12-2018 01:35
Dat ze normale maar korte beentjes heeft. Cest tout. Heb je zelf stelten?
Ik ben klein en mn partner heel lang.
Alle reacties Link kopieren
Niemand is exact gemiddeld.
Ik heb in verhouding bijv een groot hoofd, mijn oudste een nog veel groter hoofd. Mijn jongste heeft in verhouding wat langere benen, mijn oudste juist een wat langer bovenlijf.
Ook bij ongeboren baby's zie je die verschillen.
Zolang het a) binnen de lijntjes valt en b) verder wel gewoon de groeicurve volgt is er niets om je zorgen over te maken.

Buikomtrek zegt voornamelijk iets over of het kindje het goed heeft qua voeding, dus als dat voorloopt is dat eigenlijk vrijwel altijd prima.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er gerust van uitgaan wanneer degene die de echo maakt aangeeft geen zorgen te hebben, dat dat ook echt zo is.
Ze nemen daarin echt geen risico.
Hier ook allerlei verschillende cijfers gehad gedurende de zwangerschap. Van groot kind (15 wkn echo) naar klein (20 wkn echo) naar gemiddeld (28 wkn) naar klein (37 wkn) naar uiteindelijk flinke baby bij geboorte 40+2 dagen en ruim 4100 gram. Met daarbij allerlei variaties van hoofd, buik en benen. Het hoofdje en het buikje schijnen ze elke echo 2x te moeten meten. En zelfs tijdens die echo's kwamen er dan wel eens 2 verschillende metingen uit. Net afhankelijk van de ligging van de baby etc.
En die onderkin zegt niks... Veel kindjes liggen met hun hoofd op hun borst. Wat ze wel checken is de nekplooi, maar die zit aan de achterkant. En als daar iets mis mee is, had je het zéker gehoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven