Moeite met zwanger lijf

28-11-2019 21:48 138 berichten
Hebben sommige dames hier ook moeite (gehad) met hun zwangere lijf?

Ik ben nu 32 weken en zag vandaag weer een foto van mijzelf. Ik schrok er gewoon van hoe groot mijn buik is en hoe vormloos de rest van mijn lichaam nu is/lijkt
Ik voel mij zo vreselijk lomp en onaantrekkelijk

Ik pas uiteraard niet meer in mijn normale kleding. Alle positiekleding is echt totaal niet mijn stijl. Dus mij leuk. Kleden zodat ik mijzelf daar goed bij voel is ook lastig

Aanvulling :ik heb deze op in een hele emotionele bui geschreven. In mijn verdere reacties iets meer uitleg en relativering
anoniem_63bae62af3fb8 wijzigde dit bericht op 05-12-2019 17:07
12.08% gewijzigd
Arcticfox1 schreef:
30-11-2019 19:25
Dit soort reacties is precies het onbegrip en veroordeling waar ik in mijn omgeving ook tegenaan loop.
Het heeft bij mij ook niks met ijdelheid te maken, want ik was voorheen noot zo erg bezig met mij uiterlijk
Wel gewoon verzorgd natuurlijk, maar wat andere dachten boeide mij niet zo. En nu eigelijk ook niet
Er veranderd zo veel zo snel en vanuit de buitenwereld is er heel veel druk omdat trots op te moeten zijn en te moeten genieten van de zwangerschap. Ik heb er ook niet voor gekozen dat ik dat anders voel
Heel begrijpelijk hoor. Je kunt die hormonen gewoon niet sturen en daardoor kun je je gewoon heel anders voelen. Ik heb daar helaas ook last van. Gelukkig hier geen vervelend commentaar tot nu toe uit omgeving, dat scheelt al een hoop.
Zoomix schreef:
01-12-2019 14:46
Op mij kwam het vaak meer ‘leedvermaak-achtig’ over in plaats van dat het uit oprechte interesse was. Zo’n vraag stel je toch ook niet zomaar aan niet zwangeren? En wat voegt het toe om iemand te wijzen op een dikker hoofd? Wat wil je daar dan mee bereiken vroeg ik me af.
Ik heb 1x snibbig geantwoord dat ik haar ook niet heel knap vond, maar dat ook gewoon voor me hield. Dat kwam wel binnen volgens mij, want ze schrok.
Is gewoon om zichzelf beter te voelen inderdaad. Net als alle andere afkraak-opmerkingen over iemands uiterlijk, zwanger of niet.
Een kennis van me kreeg echt opmerkingen als “Echt álles groeit hè?” En bedankt. Zoiets zeg je toch niet?!
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
01-12-2019 17:32
Is gewoon om zichzelf beter te voelen inderdaad. Net als alle andere afkraak-opmerkingen over iemands uiterlijk, zwanger of niet.
Een kennis van me kreeg echt opmerkingen als “Echt álles groeit hè?” En bedankt. Zoiets zeg je toch niet?!
Ongelofelijk inderdaad wat mensen soms kunnen zeggen. Why??
Echt niet leuk, zeker als je jezelf al rot genoeg voelt zonder die onzin.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
01-12-2019 12:11
Waarom willen mensen dit weten?
Ik heb die vraag al vaker gehad en snap echt niet waarom dat relevant is voor een ander
Blijkbaar is het een ding voor je? Dan zeg je toch daar geef ik geen antwoord op klaar. Het is vrij normale zwangerschapspraat.
Zoomix schreef:
01-12-2019 17:51
Ongelofelijk inderdaad wat mensen soms kunnen zeggen. Why??
Echt niet leuk, zeker als je jezelf al rot genoeg voelt zonder die onzin.
Ik heb ook het idee dat ze dat aan je zien/merken (dat je er onzeker of ongelukkig onder bent) en dan expres zo’n opmerking maken.
Enigme schreef:
01-12-2019 17:57
Blijkbaar is het een ding voor je? Dan zeg je toch daar geef ik geen antwoord op klaar. Het is vrij normale zwangerschapspraat.
Zwangerschapspraat?
Want als je zwanger bent vallen er allerlei sociale fatoensnormen weg lijkt het wel.
Mensen maken echt de meeste vreemde opmerkingen en stellen soms opeens hele persoonlijke vragen die ze nooit aan je zouden stellen als je niet zwanger was.
Ik vind dat hele principe heel raar

Ik heb in mijn eigen omgeving ook zwangerschappen van dichtbij meegemaakt. Maar ik heb het nooit in mijn hoofd gehaald om van die vreemde, te persoonlijk en lompe opmerkingen of vragen te stellen. Of zomaar o gevraagd aan een zwangere buik zitten

Ik weet trouwens niet precies wat ik ben aangekomen, volgens de verloskunde en gynaecoloog Ie ik er goed uit. Het aantal kilo's vind ik ook niet zo interessant. Voor andere is het blijkbaar iets heel belangrijks wat je moet weten
Hoe ik mij in mijn vel voel zitten nu is denk ik meer een combinatie snelle veranderingen en hormonen
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Net als vragen ‘of het gepland was’ en ‘wanneer de tweede komt’. Dat soort vragen (en andere vragen/opmerkingen over bijvoorbeeld de grootte van je buik en het aantal kilo’s dat je bent aangekomen) schaar ik niet onder zwangerschapspraat.
Dat zijn vragen als ‘hoe voel je je’ en ‘hoeveel weken zwanger ben je’ en eventueel ‘weet je al of het een jongen of meisje wordt’, zoiets.
Zoomix schreef:
01-12-2019 20:30
Inderdaad. Net als vragen ‘of het gepland was’ en ‘wanneer de tweede komt’. Dat soort vragen (en andere vragen/opmerkingen over bijvoorbeeld de grootte van je buik en het aantal kilo’s dat je bent aangekomen) schaar ik niet onder zwangerschapspraat.
Dat zijn vragen als ‘hoe voel je je’ en ‘hoeveel weken zwanger ben je’ en eventueel ‘weet je al of het een jongen of meisje wordt’, zoiets.
precies dit
Alle reacties Link kopieren
Oh nou dat was bij mij gewoon zwangerschapspraat. Ander referentiekader dus.
Je vraag hier op een forum stellen is heel persoonlijk en dit zijn natuurlijk ook allemaal vreemden, dus dat is wel een beetje dubbel.

Maar succes nog even TO.
Hier op het forum vraag ik er zelf om. Om meningen ervaringen en inzichten

In het echte leven doe ik dat met sommige mensen ook. Zoals mijn moeder of beste vriendin. Dan wil ik persoonlijke dingen of wat dan ook bespreken
Dat is iets heel anders dan ongevraagd lompe vragen en opmerkingen naar iemands hoofd te smijten
Alle reacties Link kopieren
Aankomen tijdens zwangerschap verschilt ook nog eens van vrouw tot vrouw. Sommigen 'maar' 10 kilo, sommigen meer dan 20 kilo (ikzelf bijv.). Sommige vrouwen dragen 1 kind maar hebben bijv. veel vruchtwater, groot kind, sommigen dragen een tweeling met een buik als van een eenling. En zo zijn er nog meer voorbeelden.

Niet één zwangerschap verloopt hetzelfde, niet één bevalling verloopt hetzelfde. Niet elke vrouw is hormonaal, sommigen wel. Dat maakt het ook lastiger, reageer je een keertje afwijkender dan normaal, ligt het aan je hormonen. Hoeft helemaal niet maar toch wordt de zwangere in dat hoekje geplaatst.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
01-12-2019 22:36
Hier op het forum vraag ik er zelf om. Om meningen ervaringen en inzichten

In het echte leven doe ik dat met sommige mensen ook. Zoals mijn moeder of beste vriendin. Dan wil ik persoonlijke dingen of wat dan ook bespreken
Dat is iets heel anders dan ongevraagd lompe vragen en opmerkingen naar iemands hoofd te smijten
Jij VINDT het lomp. Jouw mening. Voor een ander is het gewoon een vraag, klaar.
Ik herken je verhaal wel, TO. De lichamelijke verandering die je meemaakt wordt volgens mij in je eigen hoofd nog veel groter dan het in het echt is (ten minste, zo voel ik het). Ik schrik me soms dood als ik in de spiegel kijk, omdat ik er in mijn hoofd nog steeds zo uitzie als 30 weken geleden. Verder staat mn seksleven al een paar maandjes stil, nou dat doet ook niet veel goeds voor je zelfbeeld..

Opmerkingen van andere mensen.. "weet je zeker dat er geen 2 in zitten?" Hilarisch.
Het ergste: iemand die het lef had om "je hebt in ieder geval nog geen dikke reet" te zeggen.. echt wat moet ik daar mee?

Weet eigenlijk niet waar ik naar toe wilde met deze post, maar je bent iig niet de enige die zich zo voelt :-D
Fiorghra schreef:
03-12-2019 00:34
Ik herken je verhaal wel, TO. De lichamelijke verandering die je meemaakt wordt volgens mij in je eigen hoofd nog veel groter dan het in het echt is (ten minste, zo voel ik het). Ik schrik me soms dood als ik in de spiegel kijk, omdat ik er in mijn hoofd nog steeds zo uitzie als 30 weken geleden. Verder staat mn seksleven al een paar maandjes stil, nou dat doet ook niet veel goeds voor je zelfbeeld..

Opmerkingen van andere mensen.. "weet je zeker dat er geen 2 in zitten?" Hilarisch.
Het ergste: iemand die het lef had om "je hebt in ieder geval nog geen dikke reet" te zeggen.. echt wat moet ik daar mee?

Weet eigenlijk niet waar ik naar toe wilde met deze post, maar je bent iig niet de enige die zich zo voelt :-D
Dit soort post helpen mij juist, dus bedankt daarvoor
Het is fijn om te weten dat je iet alleen bent met dit soort gevoelens
Hoewel ik het ook weer rot vind dat er toch zoveel vrouwen zijn die het in meer of mindere mate ervaren
Dat gun ik niemand
De vraag hoeveel ben je nu aangekomen kwam anderhalf jaar later nog boven toen mijn schoonmoeder dat ging vragen, mijn man noemde hoeveel normaal was aan te komen en ik zei dat ik zoveel kg was. Allebei geloofden ze mij niet en gingen lekker verder denken hardop hierover. Toen heb ik gezegd dat ik het geen leuk onderwerp vond voor een terrasje en er geen zin in had.
Maar wat bezielt mensen hierin???
Enigme schreef:
02-12-2019 23:40
Jij VINDT het lomp. Jouw mening. Voor een ander is het gewoon een vraag, klaar.
Iemand bij begroeting hé dikke noemen of iets in die trant vind jij normaal? Zeg je dat ook tegen mensen die niet zwanger zijn?

Zo ja, dan mag jij wel eens wat aan je fatsoensnormen doen. Zoals je alleen in dit topic al kan lezen zijn er genoeg vrouwen die dat niet kunnen waarderen

Ik ben nog nooit zo vaak zo lomp aangesproken dan nu ik zwanger ben. Blijkbaar ben niet de enige. Ik vind dat echt he raar dat maar moet kunnen omdat je zwanger bent
Sensitivenoodle schreef:
03-12-2019 07:29
De vraag hoeveel ben je nu aangekomen kwam anderhalf jaar later nog boven toen mijn schoonmoeder dat ging vragen, mijn man noemde hoeveel normaal was aan te komen en ik zei dat ik zoveel kg was. Allebei geloofden ze mij niet en gingen lekker verder denken hardop hierover. Toen heb ik gezegd dat ik het geen leuk onderwerp vond voor een terrasje en er geen zin in had.
Maar wat bezielt mensen hierin???
Volgens mensen zoals Enigme is het heel normaal. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die dat ook vinden
Ik vind het respectloos
Arcticfox1 schreef:
03-12-2019 07:31
Volgens mensen zoals Enigme is het heel normaal. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die dat ook vinden
Ik vind het respectloos
Bij mij durfden mensen tijdens mijn zwangerschap er weinig over te zeggen omdat ik merkbaar unhappy was. Maar ook heel direct over bullshit.
Maar achteraf kan het alsnog opeens opduiken, dat "meedenken" over jr zwangere lijf.
Sensitivenoodle schreef:
03-12-2019 07:35
Bij mij durfden mensen tijdens mijn zwangerschap er weinig over te zeggen omdat ik merkbaar unhappy was. Maar ook heel direct over bullshit.
Maar achteraf kan het alsnog opeens opduiken, dat "meedenken" over jr zwangere lijf.
Vervelend dat jij je zo rot hebt gevoeld
Ik herken het niet. Ik vond mezelf mooi - niet sexy mooi, maar op een bijzondere manier, en ik vond het juist heerlijk om steeds groter te worden. Ik was tijdens mijn (hele nare en pijnlijke) zwangerschap ook meer bezig met overleven en kind in leven houden dan of ik er goed uitzag, dus ik vind het een hormonaal luxe-probleem. Als je normaal niet ijdel bent, dan weet je toch dat irrationele en hormonale gedachten een loopje met je aan het nemen zijn? En ja, het is dan nog steeds niet leuk om je zo te voelen, maar zet een filmpje op en wees er niet zo mee bezig. Waarom wil je je per se mooi voelen? Genoeg mensen die gewoon lekker altijd lomp en lelijk zijn, en nog steeds een heel gezellig leven hebben, en hele toffe kinderen op de wereld zetten. Sorry, maar misschien helpt enige relativering ook.

Wat betreft de mensen die zeggen dat je moet genieten van je zwangerschap - gewoon negeren. Moeder zijn is vele malen leuker dan zwanger zijn, in mijn ervaring, en veel meer momenten om van te genieten. Zelfs als je, zoals ik, op de koop toe nog een huilbaby met verborgen reflux krijgt (nu een stralend ventje van vijf maanden).

Ik heb trouwens geen ervaring met depressie, wat zowel voor of na de bevalling kan toeslaan. Als je gedachten echt heel donker worden en je niet meer kan relativeren, moet je natuurlijk gewoon hulp zoeken.
Het gaat er niet om dat ik. Neef perse mooi wil voelen. Het gaat erom dat ik lekker in mijn vel wil zitten letterlijk en figuurlijk.
Dat lukt nu niet zo goed. Ik denk dat het komt omdat alles zo snel is veranderd.
Niet alleen lichamelijk en geestelijk, maar ook hoe er met mij omgegaan word nu
Genoeg mensen die gewoon lekker altijd lomp en lelijk zijn, en nog steeds een heel gezellig leven hebben, en hele toffe kinderen op de wereld zetten. Sorry, maar misschien helpt enige relativering ook.


Of die zetten de volgende generatie "lompe en lelijke" mensen op de planeet. Aangezien ze dat als voorbeeld krijgen van hun ouders
Maar dat is weer een hele andere discussie
In je OP schrijf je dat je je lomp en onaantrekkelijk voelt. Tsja, waar maak je je als niet-ijdel persoon druk om? - denk ik dan.

Het blijft nog wel even heel snel veranderen allemaal. Laat het los, dat idee dat je lekker in je vel moet zitten. Je "vel" wordt nu ook aan alle kanten opgerekt of uit elkaar getrokken, en ja, mind over matter werkt niet altijd. Dus fijn als je je alsnog lekker voelt, jammer als het niet zo is, maar morgen weer een dag waarin alles anders is. Totdat die morgen komt, wees lief voor jezelf en leid jezelf een beetje af. Echt hoor, volgens mij ga je veel te gebukt onder verwachtingen (van zowel je omgeving als van jezelf). Je moet er gewoon doorheen en je komt er ook doorheen, want een andere keuze is er niet. Vraag een gesprek aan met de POP-poli als het je echt heel hoog zit.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat het niet lekker in me vel zitten bij jou veel verder... Misschien een idee om met iemand te praten en de laatste weken wat rustiger en meer ontspannen in te gaan ? Je komt erg negatief over. Trek je niet zoveel van anderen aan. Zij staan niet in jouw schoenen, haal het niet zo naar binnen. En laat de ander andersom ook in zijn of haar waarde. Je opent een topic, dan kun je allerlei reacties verwachten, ook die niet in jouw straatje passen. En nogmaals, ik heb voor de 3e keer precies hetzelfde, maar ik focus mij er niet zo op. Het is wat het is. Richt je op wat er toe doet... Het groot groeien van je kindje en daarna zie je wel verder. Als je je al die maanden zoals nu hebt gevoeld, ga je daar die laatste paar weken toch weinig aan veranderen. Maar je kunt wel wat veranderen aan de manier waarop je er mee dealt en de bril die je opzet.
Arcticfox1 schreef:
03-12-2019 08:41
Of die zetten de volgende generatie "lompe en lelijke" mensen op de planeet. Aangezien ze dat als voorbeeld krijgen van hun ouders
Maar dat is weer een hele andere discussie
Liever lomp en lelijk dan paranoia met een negatief lichaamsbeeld, toch? Bovendien is lomp en lelijk vrijwel altijd aangeboren. Ik, bijvoorbeeld, ben vrij lelijk ondanks knappe ouders, en mijn zoontje is geboren met een motorische stoornis dus is "lomp". Prima categorie mensen om toe te behoren, hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven