Nog niet zwanger na 1 jaar

17-07-2018 10:53 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi lieve mensen,

Ook ik ga het maar eens van me afschrijven. Mijn vriend ik en zijn nu al ongeveer een jaar bezig om zwanger te raken maar tot op heden nog geen succes. Ik begin nu wel een beetje ongeduldig te worden en daarnaast ook angst of er misschien iets aan de hand is. Ik heb vroeger altijd hele regelmatige cyclussen gehad maar merk de afgelopen maanden dat ik echt schommel tussen de 27 en 40 cyclus dagen. Ook heb ik het afgelopen jaar veel pijn klachten gehad in mijn onderbuik icm onderrug. Ben hiervoor ook onderzocht bij de gynaecoloog maar hier bleek alles goed te zijn. Geen cysten of dergelijke. Toch hoorde ik wel dat het mogelijk is dat er een verstopping zit in de eileider maar dit konden ze niet via de echo zien? Is er iemand die in hetzelfde schuitje zit en weet welke vervolg stappen ik nu het best kan nemen? Onzekerheid begint echt groot te worden.

Veel liefs
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik zijn nu ruim 9 maanden bezig en hebben een aantal weken terug de stap naar de huisarts gezet. Niet vanwege ongeduld, maar wegens problemen met mijn cyclus overigens. Huisarts vertelde ons dat 'slechts' 80% van de stellen binnen een jaar zwanger is, dus zo uitzonderlijk is het niet, misschien stelt dat je gerust ;).

Ook zei de huisarts echter, dat ze in principe willen dat je minstens 1-2 jaar zelf probeert (afhankelijk van leeftijd ed), maar dat dat heus geen 'harde grens' is en dat er ook vaak genoeg eerder doorverwezen wordt als je echt niet zo lang kan wachten.

Je zou er dus altijd een belletje naar de huisarts aan kunnen wagen, kijken wat hij/zij zegt?
Alle reacties Link kopieren
@mimarr
Thank voor je berichtje. Dan zitten we ongeveer in dezelfde situatie. Bij ons word deze ronde de 12de. Ben dus al een aantal keer naar de huisarts geweest ivm pijnklachten en hierdoor ben ik doorverwezen naar de gynaecoloog. Juist omdat ik deze klachten had icm onregelmatige cyclus maak ik me best wel zorgen. Ik vraag me dan steeds af of er misschien iets anders aan de hand is. Ik vind het ook zo vervelend om constant naar de huisarts te gaan maar idd je hebt gelijk wil nu wel eens duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ben je bij een 'gewone' gyneacoloog geweest of op een fertiliteitsafdeling?
Bij mij was er volgens de gewone niets aan de hand. En kreeg een zak pijnstillers mee voor de buikpijn die ik 2 van de 4 weken had per maand. Op de fertiliteitsafdeling was er een totaal andere benadering en kwamen er wel wat zaken aan het licht.
Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
misschien kun je hier meeschrijven:

zwanger/6-groep-probeert-zwanger-te-wor ... #p27292024

deel van de groep zit al in de medische molen, ander deel niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je met de gynaecoloog afgesproken? Zag deze een reden om verder onderzoek te doen op dit moment? Of wordt dit gedaan wanneer je langer dan 1 of 1,5 jaar nog niet zwanger bent?

Er zijn richtlijnen over het starten van onderzoek naar fertiliteitsproblemen, en die gelden in de regel voor iedereen. Vraag je huisarts hoe dit in jouw specifieke geval is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
@rilena ik vermoed bij een gewone gynaecoloog. Er werd een inwendige echo gemaakt en foto’s gemaakt maar hierop kwam niks raars naar voren. Althans ze gaf aan dat er geen cysten te zien waren en geen afwijkingen. Na het onderzoek gaf ze wel aan dat ze geen inzicht hebben in de eileiders omdat dit niet te zien is op een echo.

@hamerhaai
Ik was 2 maanden geleden op afspraak geweest. Er was geen directe aanleiding en moest het eerst zelf maar proberen. Als het langer dan 1 jaar zou duren, wat dus deze maand jet geval is zou ik moeten terugkomen. Heb alleen het gevoel dat de huisarts me niet serieus neemt ivm pijn klachten
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik je (misschien na deze ronde) laten doorverwijzen naar de fertiliteitsarts. zelf ben ik uiteindelijk een kleine 1,5 jaar bezig geweest en toen net voor het beginnen aan operaties nog op de natuurlijke manier zwanger geraakt. de fertiliteits arts is ook een gynaecoloog maar houd zich dus specifiek met deze problemen bezig. Vaak starten ze met een zaad onderzoek, omdat dit een eenvoudiger onderzoek is dan de onderzoeken voor een vrouw. Ik had veel pijn klachten, er is nooit een aanleiding gevonden, misschien endometriose maar vlak voor de operatie gepland zou worden bleek ik gelukkig zwanger te zijn.

Fijn dat je al weet dat het er verder goed uit ziet! Wat je eventueel zelf nog zou kunnen doen zijn ovulatie testen eventueel combineren met temperaturen. Dat hielp mij heel erg om mijn (ook vreemde) cyclussen in kaart te brengen. En zo had ik het gevoel toch "iets" te kunnen doen in de tussentijd.

Heel veel succes, logisch dat je ongeduldig begint te worden, ik hoop dat je snel een kindje mag verwachten! :hug:
lalameme wijzigde dit bericht op 17-07-2018 11:55
20.18% gewijzigd
Maak een afspraak met de huisarts om het er over te hebben. Dat is toch ook de weg om er verder mee te kunnen als het opgeschaald moet worden.
Belletje naar de huisarts.
Wij waren 9mnd bezig en nav van een vroege miskraam en een paar medische indicaties die misschien in de weg zou staan mocht ik naar de fertiliteitsarts. De huisarts gaf aan dat de meeste stellen na 12mnd richting een fertiliteitsarts gaan maar ze vond het een beetje flauw om mij die drie maanden te laten wachten dus ik mocht al eerder. Is natuurlijk afhankelijk van hoe je huisarts er tegenover staat maar die van mij was uitzonderlijk begripvol en nam mijn medische geschiedenis serieus.

Nu in het traject bij fertiliteitsarts en er heel weinig reden tot zorgen dat er iets mis zou zijn met zwanger worden/blijven. Cyclus gaat goed. Geen PCOS of wat dan ook, geen endometriose, nooit chlamydia doorgemaakt, bij vriend ook niets mis. Ze wil alleen uitsluiten dat er een eileider verstopt zit (dat zie je niet op echo) en daarom krijg ik binnnekort zowel behandeling als diagnostiek een HSG. Dat zou de kansen kunnen vergroten en bevestigd dan wel ontkracht dat er eentje verstopt zit. Conclusie: gewoon bellen, je hebt er in de meeste gevallen na 12mnd recht op! (Check natuurlijk wel even je zorgverzekering).
Alle reacties Link kopieren
Ik wil hier wel graag mijn verhaal delen. In oktober 2016 liet ik mijn spiraaltje verwijderen. Met mijn toen nog 22 jaar dacht ik dat het een peuleschilletje zou zijn. Na een maand of 6 werd ik onzeker en na een jaar ben ik naar de huisarts gegaan, in eerste instantie wilde hij ons niet doorverwijzen maar toen hij zag hoezeer ik mij dit aantrok kregen we toch een verwijzing.

In het ziekenhuis kreeg ik een echo waarop te zien was dat er eitjes aan het ontwikkelen waren en mijn baarmoeder zag er ook prima uit. Het semenonderzoek (zaadcellen) was minder rooskleurig, zeg maar gerust slecht. Toch hadden de artsen er vanwege onze leeftijd wel vertrouwen in.

Omdat mijn vriend voor onze relatie chlamydia heeft gehad moest ik daarop ook testen via een bloedonderzoek. De uitslag die hier uit kwam was niet duidelijk, er schijnt een grijs gebied te zijn. Ik kreeg daarom een hsg onderzoek omdat mijn eileiders door chlamydia verstopt zouden kunnen zitten. Het hsg onderzoek verliep niet heel soepel maar daaruit bleek wel dat mijn ene eileider niet doorgankelijk was en de ander zeer minimaal.

Ik kwam op de wachtlijst voor een kijkoperatie. Ze kunnen dan kleine verklevingen weghalen of wanneer er vocht in zit de hele eileider. Geen zorgen, je eierstokken blijven zitten en de andere eileider vangt het gewoon op. Een kans op een zwangerschap is er niet mee verkeken.

3 dagen voor mijn operatie kwam ik erachter dat ik 1 dag over tijd was. Van het ziekenhuis moest ik testen i.v.m. de operatie. En jawel... zwanger. Toch nog natuurlijk na 18 lange maanden. Hoe het nu toch kon is niet duidelijk.

Onder invloed van zwangerschapshormonen kon de arts zien dat er vocht in mijn eileider zat. Het vocht kan lekken en daarmee de innestelling belemmeren. Maar het is niet onmogelijk, het spartelende druifje op de echo vanmorgen (11 weken zwanger) is daarvan het bewijs.

Wat ik met dit hele lange verhaal wil zeggen.. er zijn heel veel dingen die een zwangerschap tegen kunnen zitten maar er zijn ook oneindig veel mogelijkheden. En dan heel soms is er nog geluk.. De eerste stap is gezet, naar de huisarts. Laat het op je af komen, ieder zijn verhaal is anders maar ik hoop dat jullie allemaal net zoveel geluk mogen hebben als wij hadden.
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft het 3 jaar geduurd om zwanger te raken. Zelf ben ik nooit naar de huisarts ermee gegaan omdat ik zelf het gejaag van tegenwoordig dat je binnen een jaar een kind moeten hebben wat extreem vind. Mensen zijn best ongeduldige wezens. Na 3 jaar geen resultaat gaven we de zomer nog een kans en daarna zouden we naar de huisarts gaan. 2 maanden later was ik wonderbaarlijk zwanger. Helaas werd dat een miskraam. Het ziekenhuis was verbaasd te horen dat wij 3 jaar lang onszelf de kans hebben gegeven om zwanger te raken. Dat kwam eigenlijk niet meer voor. Daarna besloten een mooie reis te maken met de gedachte dat het lang kon gaan duren voordat ik weer zwanger zou raken. Na 1 menstruatie kwam ik er op de reis achter dat ik weer zwanger was. En dat resultaat ligt hier nu lekker in zijn bedje te slapen.


Maar goed dat is mijn verhaal. Als je echt onzeker bent zou ik echt de stap maken naar de huisarts. Die kan je verder helpen. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden. En onwetendheid maakt alles allemaal erger terwijl het misschien helemaal niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Kells3v ik weet niet meer zo goed waar ik met je geschreven heb, ongeveer dezelfde periode gestart maar ik ken je nog ergens van! Fijn dat het ook voor jullie is gelukt ondertussen, hier ondertussen bijna 23 weken! Gefeliciteerd, geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
aardbeiaardbei schreef:
17-07-2018 11:15
@mimarr
Thank voor je berichtje. Dan zitten we ongeveer in dezelfde situatie. Bij ons word deze ronde de 12de. Ben dus al een aantal keer naar de huisarts geweest ivm pijnklachten en hierdoor ben ik doorverwezen naar de gynaecoloog. Juist omdat ik deze klachten had icm onregelmatige cyclus maak ik me best wel zorgen. Ik vraag me dan steeds af of er misschien iets anders aan de hand is. Ik vind het ook zo vervelend om constant naar de huisarts te gaan maar idd je hebt gelijk wil nu wel eens duidelijkheid.
Ik heb al sinds mijn 17e pijnklachten bij mijn cyclus, dus dat was gelukkig al bekend bij de huisarts. Ik heb het dan ook gebracht als "ik heb geen zin om maandenlang pijn te lijden en wil daarom zsm zwanger worden" en vroeg dus specifiek om een doorverwijzing naar de fertiliteitafdeling. Huisarts had daar begrip voor. Vond me geloof ik wel een beetje aanstellerig want ze zei dat ik waarschijnlijk geen ziekenhuis nodig zou hebben ivm mijn leeftijd en omdat er bij mij ook niet iets gevonden is, maar na het semenonderzoek van mijn vriend trok ze haar woorden terug. Uitslag was namelijk dusdanig slecht dat natuurlijk zwanger worden er voor ons waarschijnlijk niet in zit en ze was blij dat ze ons dus gelijk doorverwezen heeft :) .
Alle reacties Link kopieren
Ben zo blij dat jullie begrijpen hoe het zit. Het is gewoon zo vervelend dat je niet weet wat precies de reden is van het uitblijven van een zwangerschap. Ik heb ook idd het gevoel dat ik 2 weken van de maand last heb van onderbuik pijn. Het lijkt zelfs erger te zijn als ik de hele dag zit dan dat ik lig of sta. Snap er echt niks van. Het is zo frustrerend iedere keer die terleurstelling en bezoekjes aan de huisarts met het gevoel dat je niet echt serieus genomen word
Alle reacties Link kopieren
Vervelend aardbeiaarbei dat je geen fijn gevoel krijgt bij je huisarts. Dit soort klachten worden vaak niet begrepen. Google maar eens op endometriose. Niet dat ik zeg dat jij dat hebt maar daar lees je dat vrouwen jarenlang niet serieus genomen worden en het wel 8 jaar kan duren voordat er een diagnose komt.

Voor het doorverwijzen bestaan richtlijnen voor huisartsen die je zelf ook kunt vinden zodat je kunt voorbereiden. Hij of zij kan niet weigeren naar mijn inziens om daar aan mee te werken. En anders wanneer is hij op vakantie? Dan moet je naar een vervanger ;-)

Ik vind het ook (mooi) bijzonder om te lezen dat nala2013 na 3 jaar toch zwanger is geworden en al die tijd vertrouwen hield. Heel knap!

Bij ons had dat niet geholpen dat is weer de andere kant van het verhaal.

Oh ja ik hield ook een tijdje een menstruatie app bij om concreter te kunnen aangeven wanneer ik welke klachten ik had. Dit leidde er toe dat er direct gedacht werd aan endometriose door de fertiliteitsarts. Terwijl de gyneacoloog dacht dat er niets was.
Alle reacties Link kopieren
Nala 2013 sorry over je berichtje heen gelezen. Zo mooi dat het zo natuurlijk kwam uiteindelijk. Natuurlijk wil ik ook niet te gehaast doen maar het voelt gewoon alsof er iets niet goed zit en daardoor komt de angst.

Rilena inderdaad word niet echt begrepen. Heb ook steeds het gevoel dat ik me aanstel als ik langs ga. Heb ook op aandringen toen uiteindelijk een afspraak bij de gynaecoloog gekregen. Weet iemand van jullie wat de volgende stap is in het proces als ik weer langs zou moeten gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik werd in december doorgestuurd. Eerst wilde ze het zaad controleren. Ik kreeg een inwendige echo om te kijken hoe het er bij mij voorstond. Alles zag er gelukkig goed uit bij mij en vriend, verder moest ik bloedprikken en kreeg een uitstijkje om te controleren op onderandere antistoffen tegen chlamydia, ontstekingswaarde in de buik en nog een aantal zaken. ook dit was allemaal keurig. Ik zou omdat alle uitslagen go3d waren en ze endometriose wilde uitsluiten een kijkoperatie krijgen en dan zou ze meteen de toegankelijkheid van mijn eileiders controleren en doorspuiten.

Of er meteen actie word ondernomen als in kijkoperatie etc ligt een beetje aan de gynaecoloog die je hebt. als alles goed is willen ze je ook nog wel eens weer een half jaar wegsturen. Vaak geld dan wel, is er iets tussentijds mag je altijd aan de bel trekken.

Ik bleek vlak voor de operatie gelukkig zwanger! Nu van die gekke pijnklachten af, komt dit na de bevalling weer terug wil ik toch een operatie om endometriose uit te sluiten!

Aan de hand van alle gedane onderzoeken en uitslagen zullen ze uiteindelijk (meteen of na de extra wachtperiode) een behandel traject voorstellen. Vaak begint dit met iui, maar dit ligt helemaal aan de uitslagen en wat er wel of niet aan de hand is!

En wat betreft je huisarts, mijn huisarts was begrip vol maar werkte niet meteen mee. Toen ik er klaar mee was, na een jaar en een maand heb ik gebeld dat ik een doorverwijzing wilde want ik trok de pijn niet meer plus je word radeloos van het afwachten en hopen, was gewoon doodsbang dat er iets echt heel erg mis was.

Laat je weten hoe het allemaal met je gaat en verloopt? Ik vond het een onwijze stap om te zetten en dood eng. Maar het heeft mij zo goed gedaan! Wat een opluchting was dat zeg! Ik ga voor je duimen, het is gewoon heel pittig allemaal :hug:
Alle reacties Link kopieren
Verwijzing naar een fertiliteitspoli is de volgende stap.

In welke regio woon je (hoef je niet te zeggen), maar vumc amsterdam is bv goed aangeschreven. Hoge slagingskansen ivf (niet dat het daar op uit hoeft te draaien), maar er zijn verschillen met de regionale ziekenhuizen qua expertise.

Je kunt gewoon naar de huisarts en zeggen dat je een verwijzing wil naar dat en dat ziekenhuis. Tenzij je nog echt jong bent verwacht ik geen problemen.

Heb je gekeken naar het protocol waar ik het over had? https://m.nhg.org/?q=standaarden/samenv ... o-mobile=1
Daar kun je naar verwijzen. Zorg dat je kennis hebt, ook als je een dergelijk traject in gaat.

Volgens mij moet er een semenanalyse plaatsvinden en een chlamydia test.

Ook je partner heeft een verwijzing nodig. Hier was het zo geregeld. Als je partner een andere huisarts heeft die fijner is, kunnen jullie ook eerst naar deze gaan. Als deze een verwijzing afgeeft, dan blijft die van jou vast niet achter.
Alle reacties Link kopieren
Rilena, voor hetzelfde geld was er bij ons ook iets geweest waardoor we niet snel zwanger raakte. En misschien is er ook wel iets en hebben we uiteindelijk gruwelijk geluk gehad. Je hoort wel eens vaker dat mensen tussen de behandelingen door op een natuurlijke wijze zwanger raken. Ik was 27 toen wij begonnen dus in principe nog genoeg tijd. Ik ben nu 31 en zou bijvoorbeeld nu niet nogmaals 3 jaar wachten zou ik voor een tweede willen gaan.
Alle reacties Link kopieren
@lalameme wat voor een soort pijn klachten had jij dan? Bij mij schoven ze het steeds af op een blaasontsteking/ urineweg ontsteking/ schimmel infectie. Iedere x weer iets anders en steeds kreeg ik kuren wat eigenlijk niks hielp. Zijn echt vage klachten inderdaad heel apart. Ik ga denk ik toch maar eens een afspraak maken opnieuw bij de huisarts aangezien mijn cyclus ook niet regelmatig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik had extreem veel bloedverlies met extreem veel pijn. Daarnaast begon mijn bloedverlies op 10 dpo, hield 5 dagen "licht" aan en zette daarna in alle hevigheid nog 5 dagen door. Daarnaast altijd wel lage buikpijn. Heb eens 1,5 jaar ziekenhuizen platgelopen. Opgenomen geweest om blindedarm te verwijderen, ging niet door want was het niet. uiteindelijk na een hele heftige antibiotica keur en maanden tramadol een beetje onder controle. Weet nog steeds niet wat het geweest is, ze dacht dus aan endometriose.

Ook toen ik zwanger bleek te zijn tot 12 weken bloedverlies gehad.
Alle reacties Link kopieren
Mooi verhaal nala! Bijzonder. Ik vond dat al toen ik spontaan zwanger bleek vlak voor ons traject! Na 3 jaar is wel heel speciaal! Wat moet dat voor jullie een fantastisch moment zijn geweest!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven