Oh wauw, ik had het eigenlijk niet meer verwacht. Maar nu...

27-10-2021 20:58 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar besloot ik (40) samen met mijn vriend (41) om de pil weg te gooien.
Voorgeschiedenis: 10 jaar iets gehad , toen een paar jaar uit elkaar, maar nog wel vrienden, en inmiddels al weer 3 jaar dolgelukkig met elkaar en zekerder van onze relatie dan ooit. Kinderen waren alleen ter sprake gekomen als "ooit als we er klaar voor waren".
Dat werd dus dit voorjaar. Toen was ik 39 en eigenlijk dacht ik, ik ben nooit zwanger geraakt, kans is erg klein maar het zou wel heel mooi zijn..
De gedachte aan kinderloos blijven deed me al jaren verdriet, maar ik wilde niet in mijn eentje een kind, en alleen in een stabiele relatie.
Die ik nu dus heb.
Dus pil weggegooid..

Een paar dagen geleden heb ik me getest omdat ik best wel overtijd was, en het zou toch niet... Jawel, zwanger.

En ik ben er dolblij mee. Ik ben gelijk gestopt met roken en gezonder gaan leven. Ook mijn vriend is supergelukkig.
Afspraak gemaakt met huisarts, verloskundige gebeld, info uitgezocht.
Ik vind het erg spannend omdat het voor ons niet meer weggelegd leek.

Nu brandt dit nieuws natuurlijk op mijn lippen. Onze omgeving zal ook zo blij zijn voor ons!!
Ik log dus maar in op Viva om het behalve bij mijn vriend ergens kwijt te kunnen, lees het begin van het topic "zwanger worden in oktober/november"..


en schrik eigenlijk. Iedereen in het topic is gemiddeld 10 jaar jonger dan ik. De oudste die erbij zit verontschuldigt zich voor mijn gevoel voor haar leeftijd (36, drie jaar jonger dan ik).

Ik weet niet zo goed wat ik wil vragen. Ja: ben ik nu egoïstisch om op onze leeftijd een kind te willen? Ik vind zelf van niet omdat ik zelf het kind was van een moeder van 39. Dus misschien is mijn visie te gekleurd.
Is het slecht van me dat ik het hogere risico van een gehandicapt kind of miskraam wil nemen?

Ik vraag niet om compleet afgebrand te worden uiteraard.
Ik vraag me af hoe anderen dan mijn vriend en ik hier over denken, en of ik hier tegenaan ga lopen in de toekomst. Dus als iemand zijn of haar eerlijke mening wil delen, dan heel graag.

Met vriendelijke groet
Alle reacties Link kopieren
Echt, wat een ontzettend leuke reacties!! En gefeliciteerd aan iedereen die ook zwanger is, ik ben ook heel blij voor jullie!

Hebben jullie nog tips waar ik online met andere aanstaande moeders (wauw, dat ik dit type :cheer: ) kan praten?
Ik wil het graag nog even ons mooie geheimpje houden, maar ondertussen zou ik graag weten wat anderen voelen en ervaringen zijn.

Alvast bedankt, jullie zijn top :rose:
Van harte gefeliciteerd!! Natuurlijk is dit niet oud. Je hebt een stabiele relatie/thuissituatie, je lichaam werkt nog prima, dus ideaal voor een baby :)

Ik wens je een goede zwangerschap toe!

Btw: je gaat vast mensen horen die je vragen ‘of het wel gepland was’ en dat soort rare dingen. No worries: ik ben 34, zwanger van de 3e (29 bij de 1e) en heb dit elke zwangerschap gehoord. Schijnbaar voldoe je nooit aan ‘de norm’.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!! Wat een geweldig nieuws! En: You do you. Geniet van deze bijzondere tijd.❤️
Alle reacties Link kopieren
Een kind op de wereld zetten is altijd wat egoïstisch toch? Bedoel ik niet verkeerd, ik ben zelf sinds kort ook moeder ;)

Gefeliciteerd, het is zo mooi om mee te maken!
Alle reacties Link kopieren
wauw, gefeliciteerd! Lekker van genieten van dit mooie nieuws.
Wat een fijn feel good gevoel krijg ik hier van :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ach, ik lees als ik je loep dat het mooie verhaal niet helemaal klopt. Vorig jaar rond deze tijd had je nog een nieuwe vriend. Maar goed, doet niets af aan het feit dat je nu zwanger bent en als je graag moeder wil worden, moet je je niks aantrekken van wat mensen van je leeftijd vinden.
Ik hoop wel dat jullie relatie redelijk stabiel is.
Alle reacties Link kopieren
Super leuk dat het toch nog gelukt is! Gefeliciteerd en geniet er van!
Alle reacties Link kopieren
Nee je bent niet meer de gemiddelde 30 maar is dat nu echt waar je over na wil denken? Je bent toch al zwanger en jullie kindje gaat er komen. Ga lekker dromen over die tijd en laat deze gedachten achter je joh!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd. Het gaat erom dat jij blij bent en dat is het alle belangrijkste. Ik denk ook dat jouw omgeving wel heel blij zal zijn met het nieuws. Ik ben 45 en ik moet niet denken aan een baby nu, maar kan mij jouw blijdschap wel voorstellen :hello:
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

Het leven is nu eenmaal niet planbaar. Ik zat juist aan de andere kant, 17 toen ik zwanger raakte en 18 toen zoon geboren werd. Nu ben ik net zo oud als jij.
Ik snap je qua gevoel niet in de groep te passen maar eigenlijk viel dat echt enorm mee!

Mijn jongste is nu 10, destijds zat ik veel op het forum van zwangerschapspagina.NL, bestaat nog steeds. Wie weet vind je daar meer.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
De meeste vrouwen zullen jonger zijn, maar dat betekent niet direct dat er een oordeel is over iemand die op latere leeftijd zwanger is toch? Ik heb in mijn omgeving meerdere vrouwen die met 40 jaar en ouder kinderen hebben gekregen, vind er niet zoveel van eigenlijk :) Gefeliciteerd he!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

En vergeet niet.. mensen hebben altijd Een Mening. Echt, altijd.
Ik was 24 bij onze eerste en ik kreeg regelmatig de vraag of hij 'een ongelukje was' (echt, waar bemoeien mensen zich mee?!). Mijn schoonmoeder was toen 50 en zag eruit als 45. Als zij met onze zoon wandelde kreeg ze wel eens opmerkingen dat ze misschien wel wat oud was, als moeder (wederom, waar bemoeien mensen zich mee?!) en dan zei ze dat ze zijn oma was en daarvoor vonden ze haar dan wel weer erg jong.

Hoe dan ook, laat dat soort opmerkingen zo snel mogelijk van je afglijden en geniet!
Alle reacties Link kopieren
@Saivash
Klopt helemaal, ik verander altijd details om anoniem te blijven. Het is eigenlijk bijna twee jaar. De rest klopt grotendeels wel, mijn vriend is een jaar jonger bijvoorbeeld 8-)

Ik vind het echt zo ongelooflijk dat dit voor mij nog is weggelegd.
Ook fijn om te horen dat ik lang niet de enige ben, raar om te horen misschien, maar in mijn omgeving hebben de meeste mensen van onze leeftijd al kinderen, en de oudere generatie is allemaal vroeger begonnen.
Ik ben echt de enige hier lijkt het, vandaar.

Het stelt me ook gerust en geeft me het idee dat ik de hogere risico's ook niet moet overdrijven. Ik heb het er met een paar vriendinnen over gehad en die riepen dat ik toch eigenlijk te oud was!
Nou ja, het is mijn leven en uiteindelijk bepaal ik zelf, maar toch.

Geeft me wel de gedachte in dat ik wel wat steviger in mijn schoenen mag gaan staan.
Alleen maar goed om me te realiseren toch?

Ik ga dromen van mijn kindje, fijne avond allemaal :sheep:
Alle reacties Link kopieren
@Hetismogelijk

Dat vind ik inderdaad onbeleefd van die mensen!
Alle reacties Link kopieren
Hoi To van harte gefeliciteerd. Hier een bondgenoot zelfs ouder. ik ben net 43 geworden en heb vd week positief getest. We zijn al aantal jaren bezig voor een eerste kindje maar helaas al meerdere miskramen gehad afgelopen jaren. Dus hopen dat het ons toch nog gegeven is. En je moet gewoon lekker genieten van je zwangerschap age ain’t nothing but a number 😁
Wat leuk zeg! Gefeliciteerd
Alle reacties Link kopieren
Toch nog even reageren.
Wat fijn voor jou Cilly, dat het goed mag blijven gaan, ik duim voor jou :high5: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
cilly2 schreef:
27-10-2021 22:24
Hoi To van harte gefeliciteerd. Hier een bondgenoot zelfs ouder. ik ben net 43 geworden en heb vd week positief getest. We zijn al aantal jaren bezig voor een eerste kindje maar helaas al meerdere miskramen gehad afgelopen jaren. Dus hopen dat het ons toch nog gegeven is. En je moet gewoon lekker genieten van je zwangerschap age ain’t nothing but a number 😁
Ik heb jouw verhaal een beetje gevolgd onder mijn vorige nick en ik wens je van harte een goede en gezonde zwangerschap toe. Het is je zo gegund. :redrose:
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd. Jammer dat je niet meteen gestopt bent met roken toen je voor een kindje wilde gaan, maar beter laat dan nooit.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de lieve reacties!
Alle reacties Link kopieren
TO, misschien niet helemaal ontopic, maar wel een beetje naar mijn idee: ik ben nu 35 en zwanger van de tweede. Sommige vk’s vonden het nodig om mij extra info te geven over mogelijke complicaties omdat mijn gewicht te hoog is (88 kilo toen ik zwanger werd, ik ben 1,70m). Ijzer getest, bloeddruk getest, extra test voor zwangerschapssuiker, alles helemaal prima. De baby is ook gewoon normaal gewicht. Ik weeg ondertussen 100 kilo (39 weken zwanger) en red me nog heel prima zonder complicaties.
Dus wat ik wilde zeggen: een bepaalde leeftijd of bepaald gewicht hoeft niet zo veel te zeggen. En het is nu eenmaal zoals het is, dus geniet er gewoon lekker van.
Alle reacties Link kopieren
Van harte gefeliciteerd!!!! Een fijne zwangerschap toegewenst!



Geniet van jullie wondertje!
iyanlavanzandt wijzigde dit bericht op 16-11-2021 19:58
Reden: :)
48.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je dat je te oud ben voor een kind? Nou dat geeft je lichaam aan, dan raak je in de overgang. Zolang jij spontaan zwanger woest ben je dus niet te oud



Zou wel oppassen met roken en pilgebruik trouwens. En ook lekker nooit meer starten met roken
Alle reacties Link kopieren
Mariagalatea schreef:
27-10-2021 21:28
Echt, wat een ontzettend leuke reacties!! En gefeliciteerd aan iedereen die ook zwanger is, ik ben ook heel blij voor jullie!

Hebben jullie nog tips waar ik online met andere aanstaande moeders (wauw, dat ik dit type :cheer: ) kan praten?
Ik wil het graag nog even ons mooie geheimpje houden, maar ondertussen zou ik graag weten wat anderen voelen en ervaringen zijn.

Alvast bedankt, jullie zijn top :rose:
Ik was 40+ toen ik moeder werd. So be it, het leven is niet maakb. En ik heb niet het idee dat ik nu onder doe voor al die jonge moeders...

Wat betreft risico's, bespreek dat gewoon even goed met je verloskundige, die kan je precies uitleggen welke dat zijn, wat de kans erop is (veel minder dan je denkt waarschijnlijk) en of er extra onderzoeken nodig zijn.

Qua online fora vond ik zelf die van 24baby wel fijn. Veel info en er zijn ook topics van "oudere" moeders.
Maar ouders van nu heeft geloof ik ook een forum.

Geniet van je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
SunShine35 schreef:
27-10-2021 23:22
TO, misschien niet helemaal ontopic, maar wel een beetje naar mijn idee: ik ben nu 35 en zwanger van de tweede. Sommige vk’s vonden het nodig om mij extra info te geven over mogelijke complicaties omdat mijn gewicht te hoog is (88 kilo toen ik zwanger werd, ik ben 1,70m). Ijzer getest, bloeddruk getest, extra test voor zwangerschapssuiker, alles helemaal prima. De baby is ook gewoon normaal gewicht. Ik weeg ondertussen 100 kilo (39 weken zwanger) en red me nog heel prima zonder complicaties.
Dus wat ik wilde zeggen: een bepaalde leeftijd of bepaald gewicht hoeft niet zo veel te zeggen. En het is nu eenmaal zoals het is, dus geniet er gewoon lekker van.
Ik was oud en dik :proud: en ik geloof dat er maar weinig vrouwen zo'n makkelijke zwangerschap hebben als ik. Pas tijdens mijn verlof dacht ik Hmm, het lijf wordt nu toch een beetje stijf :) Wel veel extra onderzoeken gehad inderdaad, zowel vanwege leeftijd als gewicht. De verloskundige deed altijd een beetje alsof daar zeker wel iets uit moest komen, maar alles was altijd perfect in orde.
Ik dacht altijd maar: vroeger toen ze nog geen anticonceptie hadden, werden vrouwen ook vaak op latere leeftijd nog zwanger. En toen waren er geen echo's en onderzoeken en wat meer en toch was er niet iets mis met al die baby's. Onze lichamen kunnen een hoop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven