'Oma' en 'opa' verhuizen

21-01-2021 05:06 297 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Dilemma hier... bijna 6 wk zwanger en nu hebben de soon-to-be opa en oma (beiden met pensioen) vanuit dezelfde plaats als waar wij wonen, besloten naar Limburg te verhuizen. Dat is vanuit ons ruim 2uur met de auto.

Nu weten ze nog niet dat hun eerste kleinkind onderweg is en ik ben bang dat ze dan wellicht spijt krijgen. Ik ben echter ook nog niet zo ver dat ik het wil vertellen want ik heb twee eerdere miskramen gehad (weten ze overigens ook niet van).
Ik vind het zelf ook erg jammer dat ze zo ver weg gaan wonen (reden: meer huis voor je geld, niet noodzakelijk). Het is niet hoe ik de toekomst met opa en oma had voorgesteld. Let wel, ik heb / had geen oppasverwachtingen ofzo, dat speelt dus niet mee.

Wat zouden jullie doen?
Belle73 schreef:
21-01-2021 09:44
Deden we toch gewoon met onze kinderen hoor. Soms stopten we wel eens om te voeden ofzo, maar ze hebben er echt niets aan over gehouden.
Dat weet je niet.
Melofkim schreef:
21-01-2021 09:41
Nee, een baby kan niet best 2 uur in een maxicosi. Meer dan 1,5 uur per dag is niet goed. En als je heen en weer naar Limburg rijdt, zit de baby er 4 uur in.
Per dag is iets heel anders dan incidenteel. Ik neem aan dat ze niet wekelijks op en neer zouden rijden.
Luci_Mster2 schreef:
21-01-2021 09:45
Ging mij niet om dat maxicosi verhaal.

Maar over je ouders niet vertellen dat je een miskraam hebt gehad. Of nu niet gaan vertellen met 8 weken. DAAR snap ik dus echt niets van, dat vind ik raar.
Dat mag iedereen lekker zelf weten. Ik zou er ook geen behoefte aan hebben. Ik verwerk dat liever met mijn man.

Maar in dit geval denk ik: vertel het.
Boeiend dat gezeur over de maxicosi.

Maar daar ging TO's vraag niet over. Ze is bang dat haar ouders spijt krijgen als ze het niet weten maar heeft het rare idee dat je ook tegen je ouders niet mag/kan zeggen met 8 weken dat je zwanger bent.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 21-01-2021 09:47
7.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
21-01-2021 09:37
Dit waarom verzwijg je in hemelsnaam 2 miskramen voor jouw ouders? En die baby kan best 2 uur in een maxicosi.
Ik heb mijn miskraam ook niet gedeeld met mijn ouders. Niet omdat ze het niet mochten weten, maar omdat ik er geen behoefte aan had dit te delen. Niks mis mee toch?
Luci_Mster2 schreef:
21-01-2021 09:45
Ging mij niet om dat maxicosi verhaal.

Maar over je ouders niet vertellen dat je een miskraam hebt gehad. Of nu niet gaan vertellen met 8 weken. DAAR snap ik dus echt niets van, dat vind ik raar.
Oh, dan begreep ik je verkeerd, sorry.
eenhoorn schreef:
21-01-2021 09:46
Ik heb mijn miskraam ook niet gedeeld met mijn ouders. Niet omdat ze het niet mochten weten, maar omdat ik er geen behoefte aan had dit te delen. Niks mis mee toch?
Ik zou dat ook niet zo snel delen inderdaad, om dezelfde reden (maar geen miskraam gehad dus zeker weet ik dat niet).
captain_hindsight schreef:
21-01-2021 09:43
Heeft te maken met de positie van baby in maxi cosi, te veel opgekruld dus minder zuurstoftoevoer.

Bij lange ritten hielden wij altijd even pauze na anderhalf uur, baby eruit, na 20 min oid weer verder. Maar ideaal is het niet.
En het is erg slecht voor de rug van de baby.
Maar je ouders weten toch wel dat je aan kinderen wil beginnen? Of zijn ze in de waan dat jullie beiden carrieretijgers zijn en nog minstens 10 jaar de wereld over willen reizen?
captain_hindsight schreef:
21-01-2021 09:43
Heeft te maken met de positie van baby in maxi cosi, te veel opgekruld dus minder zuurstoftoevoer.

Bij lange ritten hielden wij altijd even pauze na anderhalf uur, baby eruit, na 20 min oid weer verder. Maar ideaal is het niet.
Volgens mij wordt het afgeraden, omdat babies die dagelijks urenlang in een maxicosi of wipstoel zitten te weinig tijd gewoon op een kleed liggen, en dat laatste belangrijk is voor hun motorische ontwikkeling.
Luci_Mster2 schreef:
21-01-2021 09:46
Boeiend dat gezeur over de maxicosi.

Maar daar ging TO's vraag niet over. Ze is bang dat haar ouders spijt krijgen als ze het niet weten maar heeft het rare idee dat je ook tegen je ouders niet mag/kan zeggen met 8 weken dat je zwanger bent.
Dat idee heeft ze toch niet? Ze wil het liever niet. Wat prima is. Alleen in dit geval misschien toch even wel doen.
DrieUur schreef:
21-01-2021 09:49
Volgens mij wordt het afgeraden, omdat babies die dagelijks urenlang in een maxicosi of wipstoel zitten te weinig tijd gewoon op een kleed liggen, en dat laatste belangrijk is voor hun motorische ontwikkeling.
Niet helemaal, dit is vooral de reden voor het ‘niet te vaak in de wipstoel’ advies.
Voor de maxicosi gelden meer redenen om het niet te lang te doen. Het is ook slecht voor de rug. En het zuurstof-verhaal. Het is om heel veel redenen niet goed voor een baby.
Dat je het eenmalig doet voor vakantie, prima. Maar TO’s ouders moeten wel weten dat ze niet elke maand die kant op kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij best voorstellen dat je het niet verteld als je een miskraam hebt gehad. Het is al heftig aangezien je graag een kind wilt. En ik kan mij voorstellen dat je misschien even geen zin hebt om te dealen met de reacties/emoties van anderen, hoe goed bedoelt. Of opmerkingen als het komt vanzelf enz.
Of To en partner etaleren hun poging om zwanger te worden gewoon niet, omdat ze geen zin hebben in vragen of het al gelukt is en zo.
Of het is al best stressen (lijkt mij) als het twee keer niet is gelukt, mogelijk gaan de ouders meestressen en heel de tijd bezorgd zijn en zo. Misschien willen ze dat de ouders en zichzelf besparen.

Ik weet dat mijn moeder in tranen zou zijn als ik zou vertellen dat ik een miskraam had gehad. Omdat ze zo meeleeft en ervaring heeft daarmee. En vervolgens zou ze zich continue zorgen maken. Hoe het nu met mij gaat na de miskraam. Zou het al gelukt zijn. Oooh... hopelijk gaat het wel lukken. Stel dat het nooit gaat lukken. Enz.
Die stress zou ik haar en mijzelf willen besparen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik denk dat je je zwangerschap los moet zien van de verhuizing. Je ouders weten echt wel dat dit eraan zit te komen, of in elk geval een optie is.

Ik zou het vertellen wanneer je daar zin in hebt, maar niet verwachten dat ze hun plannen wijzigen. Ze kunnen trouwens net zo goed een warme band krijgen met hun kleinkind. Twee uur reizen, daar lachen ze in heel veel landen om, dat we daar zo moeiljik over doen in Nederland.
anoniem_63ee21ca2f091 wijzigde dit bericht op 21-01-2021 10:06
2.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn ouders ook niet over mijn miskramen verteld. Mijn ouders hebben wat moeite met empathie en ik ga mijn hoofd niet zelf op het hakblok leggen. Wat iedereen zijn ouders vertelt moet iedereen helemaal zelf weten.

En over het Limburg verhaal: opa en oma hebben deze keus gemaakt, wetend welke mogelijkheden het leven biedt. Die wetenschap heeft geen invloed gehad op hun beslissing, dus ik zou er niet vanuit gaat dat dat anders wordt als je vertelt dat je zwanger bent.
Ik heb het gewoon verteld. Maar ik was beide keren wel verdrietig maar verder niets.
Het is ook hoeveel drama je zelf hangt aan dit soort dingen. Al klinkt dat heel hard misschien. :?:

En in TO's geval zou ik het dus ook gewoon zeggen. Juist als ze zo ver gaan wonen.

Of niet als je de lijn volgt van het weghouden van verdriet van je naasten..... Kunnen ze nog terug dan?
Of gaan ze dan verhuizen want alles is al rond en dan zitten ze daar 2 uur van je af verdrietig te wezen zonder terug te kunnen verhuizen?
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 21-01-2021 09:59
4.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
21-01-2021 09:46
Ik heb mijn miskraam ook niet gedeeld met mijn ouders. Niet omdat ze het niet mochten weten, maar omdat ik er geen behoefte aan had dit te delen. Niks mis mee toch?
Nee hoor, kan mij alleen niet voorstellen dat je dat verborgen kunt houden voor iemand. Maar goed daar is ieder anders in.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
21-01-2021 09:32
Ik ga er vanuit dat ze best weten dat het een scenario is dat in de (nabije) toekomst zou kunnen gebeuren en blijkbaar was dat dus geen overweging in hun keuze.
Dat denk ik ook.

Maar ook als ze dachten dat er pas over 5 jaar een kleinkind zou komen, zouden ze alsnog in Limburg zitten en waarschijnlijk niet terug verhuizen. Dus meedelen dat je zwanger bent zal niet veel verschil gaan maken in hun beslissing, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
TO mijn ouders wonen ook op 2 uur (170 km) en ze zijn hun kleinzoon echt vaak (minimaal 1x in de 2 weken dan passen ze op) dus afstand hoef ik in die zin geen belemmering te zijn. Ik ga ook vrij vaak daar een weekend of paar dagen heen, juist heel bijzonder dat ze niet altijd maar een uurtje er zijn, maar echt kleinzoontje langer meemaken.
leeuw32 wijzigde dit bericht op 21-01-2021 10:00
18.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe concreet zijn hun verhuisplannen? Zijn ze nog op zoek naar een huis, zijn ze al aan het bieden, hebben ze al een huis gekocht?

Als ze echt al op het punt staan belangrijke knopen door te hakken en je denkt echt dat ze spijt krijgen dan zou ik het wel eerder vertellen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
21-01-2021 09:54
Ik kan mij best voorstellen dat je het niet verteld als je een miskraam hebt gehad. Het is al heftig aangezien je graag een kind wilt. En ik kan mij voorstellen dat je misschien even geen zin hebt om te dealen met de reacties/emoties van anderen, hoe goed bedoelt. Of opmerkingen als het komt vanzelf enz.
Of To en partner etaleren hun poging om zwanger te worden gewoon niet, omdat ze geen zin hebben in vragen of het al gelukt is en zo.
Of het is al best stressen (lijkt mij) als het twee keer niet is gelukt, mogelijk gaan de ouders meestressen en heel de tijd bezorgd zijn en zo. Misschien willen ze dat de ouders en zichzelf besparen.

Ik weet dat mijn moeder in tranen zou zijn als ik zou vertellen dat ik een miskraam had gehad. Omdat ze zo meeleeft en ervaring heeft daarmee. En vervolgens zou ze zich continue zorgen maken. Hoe het nu met mij gaat na de miskraam. Zou het al gelukt zijn. Oooh... hopelijk gaat het wel lukken. Stel dat het nooit gaat lukken. Enz.
Die stress zou ik haar en mijzelf willen besparen.
Dit, en daarbij de ene miskraam is de andere niet. Misschien was TO er wel heel nuchter onder en is moeder ook het type dat zich veel zorgen maakt (of andersom, doet er ook niet toe). Ik snap best dat je niet alles deelt.

Ik weet niet of opa en oma al een huis hebben gekocht of gewoon aan het rondkijken zijn. In het geval van het tweede kan het nog best even duren en kun je nog wel even wachten met vertellen. Maar de kans is ook dat opa en oma gewoon doorzetten.

Wij wonen een uur van onze ouders af en dat heeft ook wel z'n voordelen, zo staan ze niet te pas en te onpas op de stoep. En als het zo uitkomt blijven we gewoon slapen met baby.
pluma wijzigde dit bericht op 21-01-2021 10:05
0.09% gewijzigd
Leeuw32 schreef:
21-01-2021 09:58
Nee hoor, kan mij alleen niet voorstellen dat je dat verborgen kunt houden voor iemand. Maar goed daar is ieder anders in.
‘Verborgen houden’. Pfff. Wat maak je het zwaar. Ik vertel zoveel ‘grote’ dingen (gedoe op mijn werk, vriendin die gaat scheiden) niet aan mijn ouders. Ik leid mijn eigen leven.
Wij zijn niet extreem close met onze (schoon)ouders, maar ben wel blij dat ze op 30 en 60 minuten rijden wonen. Eerst woonden mijn schoonouders op 2,5 uur en toen was er wel veel minder bezoek. Je gaat niet zo makkelijk even 5 uur rijden op een dag.
Alle reacties Link kopieren
Opa en oma kunnen toch ook naar TO en kind toekomen? In ieder geval zolang dat kind niet 2 uur in de maxicosy mag?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Melofkim schreef:
21-01-2021 09:51
Niet helemaal, dit is vooral de reden voor het ‘niet te vaak in de wipstoel’ advies.
Voor de maxicosi gelden meer redenen om het niet te lang te doen. Het is ook slecht voor de rug. En het zuurstof-verhaal. Het is om heel veel redenen niet goed voor een baby.
Dat je het eenmalig doet voor vakantie, prima. Maar TO’s ouders moeten wel weten dat ze niet elke maand die kant op kunnen komen.
Wat een onzin. Je kunt toch na een uurtje een pauze nemen? Baby een kwartier de auto uit en op een kleedje leggen en weer door. Gaat prima hoor. En haar ouders kunnen ook naar hen toekomen als ze hun kleinkind willen zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven