'Oma' en 'opa' verhuizen

21-01-2021 05:06 297 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Dilemma hier... bijna 6 wk zwanger en nu hebben de soon-to-be opa en oma (beiden met pensioen) vanuit dezelfde plaats als waar wij wonen, besloten naar Limburg te verhuizen. Dat is vanuit ons ruim 2uur met de auto.

Nu weten ze nog niet dat hun eerste kleinkind onderweg is en ik ben bang dat ze dan wellicht spijt krijgen. Ik ben echter ook nog niet zo ver dat ik het wil vertellen want ik heb twee eerdere miskramen gehad (weten ze overigens ook niet van).
Ik vind het zelf ook erg jammer dat ze zo ver weg gaan wonen (reden: meer huis voor je geld, niet noodzakelijk). Het is niet hoe ik de toekomst met opa en oma had voorgesteld. Let wel, ik heb / had geen oppasverwachtingen ofzo, dat speelt dus niet mee.

Wat zouden jullie doen?
Majime schreef:
21-01-2021 10:09
Wat een onzin. Je kunt toch na een uurtje een pauze nemen? Baby een kwartier de auto uit en op een kleedje leggen en weer door. Gaat prima hoor. En haar ouders kunnen ook naar hen toekomen als ze hun kleinkind willen zien.
Dat is geen onzin. Om verschillende medische redenen wordt het afgeraden je kind langer dan 1,5/2 uur per dag in een maxicosi te doen. ‘Gaat prima hoor’ is niet gebaseerd op enig wetenschappelijk of medisch inzicht. Het is niet prima, voor je baby.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het vertellen. Maar ik zou die miskramen ook verteld hebben, dus misschien zitten wij daar sowieso niet in op een lijn.
-
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
21-01-2021 09:54
Ik kan mij best voorstellen dat je het niet verteld als je een miskraam hebt gehad. Het is al heftig aangezien je graag een kind wilt. En ik kan mij voorstellen dat je misschien even geen zin hebt om te dealen met de reacties/emoties van anderen, hoe goed bedoelt. Of opmerkingen als het komt vanzelf enz.
Of To en partner etaleren hun poging om zwanger te worden gewoon niet, omdat ze geen zin hebben in vragen of het al gelukt is en zo.
Of het is al best stressen (lijkt mij) als het twee keer niet is gelukt, mogelijk gaan de ouders meestressen en heel de tijd bezorgd zijn en zo. Misschien willen ze dat de ouders en zichzelf besparen.

Ik weet dat mijn moeder in tranen zou zijn als ik zou vertellen dat ik een miskraam had gehad. Omdat ze zo meeleeft en ervaring heeft daarmee. En vervolgens zou ze zich continue zorgen maken. Hoe het nu met mij gaat na de miskraam. Zou het al gelukt zijn. Oooh... hopelijk gaat het wel lukken. Stel dat het nooit gaat lukken. Enz.
Die stress zou ik haar en mijzelf willen besparen.
Whoo wat een hoop reacties al! Dankjullie wel allemaal. Ik reageer even op een groot aantal reacties in deze post. Bovenstaande klopt als een bus. Dit is precies mijn beweegreden.

Ik heb het overigens wel met beste vriendin gedeeld die dit ook heeft meegemaakt en daar haal ik genoeg steun uit. Idem voor man.

Daarnaast lees ik een flink aantal keer 8 weken, heb even teruggekeken of ik het nou verkeerd had getypt maar nee, er staat echt 6 :)

Ik vind het nog steeds heel moeilijk om het nu te vertellen omdat ik nog geen hartje heb gezien ofzo. Ter info, bij de andere twee heb ik de 1e echo niet eens gehaald... ik denk dat ik me zekerder voel als ik het gezien heb.
Ik lees wel dat de algemene strekking is het te vertellen.

Er zijn nog geen koop-/verkoopovereenkomsten getekend.
himalaya schreef:
21-01-2021 10:06
Opa en oma kunnen toch ook naar TO en kind toekomen? In ieder geval zolang dat kind niet 2 uur in de maxicosy mag?
Zeker! Als TO met ouders gaat praten, is het misschien wel handig om ze te vertellen dat de baby niet zo lang in de auto kan.
Melofkim schreef:
21-01-2021 10:06
Wij zijn niet extreem close met onze (schoon)ouders, maar ben wel blij dat ze op 30 en 60 minuten rijden wonen. Eerst woonden mijn schoonouders op 2,5 uur en toen was er wel veel minder bezoek. Je gaat niet zo makkelijk even 5 uur rijden op een dag.
Dan blijf je toch slapen? En/of een kind kan blijven logeren als het wat ouder is, alleen maar gezellig
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
21-01-2021 10:09
Wat een onzin. Je kunt toch na een uurtje een pauze nemen? Baby een kwartier de auto uit en op een kleedje leggen en weer door. Gaat prima hoor. En haar ouders kunnen ook naar hen toekomen als ze hun kleinkind willen zien.
Ik zou het ook niet iedere maand doen hoor, maar wij hadden gewoon hobby's die in het weekend ook doorgingen toen we een baby hadden. Om dan ook nog eens min of meer verplicht een hele dag kwijt te zijn aan bezoek aan opa en oma, nee. Mijn moeder woonde op bijna 2 uur. Dat deden we dus bijna nooit.
Melofkim schreef:
21-01-2021 10:11
Dat is geen onzin. Om verschillende medische redenen wordt het afgeraden je kind langer dan 1,5/2 uur per dag in een maxicosi te doen. ‘Gaat prima hoor’ is niet gebaseerd op enig wetenschappelijk of medisch inzicht. Het is niet prima, voor je baby.
Max twee uur dus, dat is precies de duur die TO noemt, prima dus. Als je het elke dag doet is het wellicht niet fijn voor een klein babytje, maar eens per maand is niks mis mee hoor.
Precies, je bent dan een hele dag van ochtend tot avond kwijt aan een familiebezoek. Doe je niet zo snel.
Majime schreef:
21-01-2021 10:13
Max twee uur dus, dat is precies de duur die TO noemt, prima dus. Als je het elke dag doet is het wellicht niet fijn voor een klein babytje, maar eens per maand is niks mis mee hoor.
Max 2 uur per dag. Als TO heen en weer rijdt is het 4 uur.
En elke maand is wel wat mis mee. Lees de medische data.
Majime schreef:
21-01-2021 10:12
Dan blijf je toch slapen? En/of een kind kan blijven logeren als het wat ouder is, alleen maar gezellig
Ik zou absoluut geen zin hebben om bij mijn ouders te slapen. Zit ik daar een heel weekend. Wij hebben een leven!
Alle reacties Link kopieren
Wij bleven vaak slapen bij mijn ouders. En inderdaad, dat kostte dan wel een weekend, maar ja. In Amerika wonen mensen vijf uur vliegen uit elkaar, dus dit viel nog best mee. Of mijn ouders kwamen bij ons logeren. Dan maakten ze onze kinderen ook eens in hun gewone doen mee en draaiden ze mee in ons gezin. Het heeft allebei voor- en nadelen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Chel0912 schreef:
21-01-2021 10:12
Whoo wat een hoop reacties al! Dankjullie wel allemaal. Ik reageer even op een groot aantal reacties in deze post. Bovenstaande klopt als een bus. Dit is precies mijn beweegreden.

Ik heb het overigens wel met beste vriendin gedeeld die dit ook heeft meegemaakt en daar haal ik genoeg steun uit. Idem voor man.

Daarnaast lees ik een flink aantal keer 8 weken, heb even teruggekeken of ik het nou verkeerd had getypt maar nee, er staat echt 6 :)

Ik vind het nog steeds heel moeilijk om het nu te vertellen omdat ik nog geen hartje heb gezien ofzo. Ter info, bij de andere twee heb ik de 1e echo niet eens gehaald... ik denk dat ik me zekerder voel als ik het gezien heb.
Ik lees wel dat de algemene strekking is het te vertellen.

Er zijn nog geen koop-/verkoopovereenkomsten getekend.
Dan wacht je tot je een hartje hebt gezien. Als er nog niks is getekend, heb je die tijd nog wel.
Alle reacties Link kopieren
Onze families wonen ook ver weg. We gingen en gaan ongeveer vier keer per jaar die kant op, idem omgekeerd. Wij bleven altijd slapen vanwege de reisdruk op de kinderen. Eerst was het de onwenselijk lange tijd in de maxicosi, daarna was het het effect op de kinderen als ze op een dag 5u in de auto zaten: mijn kinderen trokken dat gewoon niet. Ze waren na alleen de heenreis (2,5u) al van slag omdat ze hun energie niet kwijt hadden gekund. Bij opa en oma waren daar ook maar beperkt opties voor, dus ieder bezoek moesten we eerst een flink stuk lopen of speeltuin doen. Al met al was en is het niet heel prettig. Het contact is dan ook beperkt.
Quincy2 schreef:
21-01-2021 10:12
Ik zou het ook niet iedere maand doen hoor, maar wij hadden gewoon hobby's die in het weekend ook doorgingen toen we een baby hadden. Om dan ook nog eens min of meer verplicht een hele dag kwijt te zijn aan bezoek aan opa en oma, nee. Mijn moeder woonde op bijna 2 uur. Dat deden we dus bijna nooit.
Het is maar wat je belangrijk vindt en hoe close je bent met je familie, maar het kan dus wel, als je wil.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
21-01-2021 10:16
Ik zou absoluut geen zin hebben om bij mijn ouders te slapen. Zit ik daar een heel weekend. Wij hebben een leven!

Ben jij TO dan? Misschien vindt zij dat wel prima

Misschien hebben ze niet eens een auto en gaan ze met het OV en een draagzak.

Maar TO: ik zou het gewoon zeggen, maar dan zonder het Limburg verhaal erbij te betrekken, omdat ik ze niet druk zou willen opleggen
Dochter (9) haat autorijden. Op een dag 2 uur heen en 2 uur terug trekt zij echt niet. En blijven slapen? No way. We hebben werk, hobby’s, vrienden...ik ga echt niet een heel weekend aan bezoeken ouders besteden.
Poeszie schreef:
21-01-2021 10:21
Ben jij TO dan? Misschien vindt zij dat wel prima

Misschien hebben ze niet eens een auto en gaan ze met het OV en een draagzak.
Nee, ik ben TO niet. Ik reageerde op iemand die dat tegen mij zei.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
21-01-2021 10:20
Het is maar wat je belangrijk vindt en hoe close je bent met je familie, maar het kan dus wel, als je wil.

Het lijkt me ook wel dat als ze de deur bij elkaar plat zouden lopen die ouders dat mee hadden genomen in hun overweging om te verhuizen...
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
21-01-2021 10:20
Het is maar wat je belangrijk vindt en hoe close je bent met je familie, maar het kan dus wel, als je wil.
Natuurlijk kan het. Maar familie op grote afstand vaak bezoeken en zelf ook nog een leven met hobby's of sport hebben gaan niet zo goed samen.
En misschien blijkt het in de praktijk toch niet zo makkelijk als het eerst lijkt. Als je bijvoorbeeld een kind krijgt dat totaal niet van reizen houdt, dan kun je wel denken "gewoon 2 uur in de auto" maar dan ben je er na 1x ook wel klaar mee ;-)
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
21-01-2021 10:17
Dan wacht je tot je een hartje hebt gezien. Als er nog niks is getekend, heb je die tijd nog wel.
Als er al een bod geaccepteerd is, heeft ze die tijd niet.
Alle niet-medische echo's zijn niet toegestaan, dus de eerste echo die TO krijgt is met 12 weken. Das nog 6 weken wachten.
-
Alle reacties Link kopieren
Als je het echt nog niet wil vertellen, zou ik gewoon het gesprek wat algemener met ze aangaan. Dus vragen hoe zij het voor zich zien als er uiteindelijk kleinkinderen komen. Vragen of ze het niet jammer vinden dat ze dan toch een wat afstandelijkere relatie zullen krijgen, vanwege de afstand. Eventueel ook aangeven dat je het zelf wel jammer zou vinden als ze zo ver weg gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Het zou er voor mij helemaal aan liggen hoe ver ze in hun proces zijn. Als dat al heel ver is, en binnen 6-7 week tot koop zou kunne leiden zou ik het toch maar vertellen.

Maar je kan het er ook toch in neutrale zin met ze over hebben? Ik weet niet hoe je band is, maar je kan best zeggen dat jullie ook wel kinderen willen, en dat je het jammer vindt als ze zo ver weg zouden wonen, of vragen hoe zij het zouden vinden als jij kinderen zou krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat ze verder komen te wonen van eventuele kleinkinderen kunnen ze zelf toch ook wel bedenken?

Of hadden ze misschien gewild dat TO het bij de eerste melding van Limburg al had gezegd?

Ik zou ze in ieder geval niet proberen te weerhouden. Zelf zou ik dat ook niet waarderen, als ik wilde verhuizen en opa en oma wilden me tegenhouden omdat ik anders te ver weg zou wonen terwijl er nog niet eens kleinkinderen geboren waren.
Idd: peil in algemene zin hoe zij het contact dan voor zich zien. Realiseren ze zich dat jullie niet wekelijks zo’n eind gaan rijden. Dat dat met een baby niet kan, en dat ook oudere kinderen niet zo makkelijk 4 uur in een auto zitten voor een bezoek. Kortom: snappen ze de consequent van het contact met jullie en eventuele kleinkinderen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het delen. Niet dat je ouders dan gelijk blijven, maar het maakt ze wel duidelijk waarom je nu niet staat te juichen voor ze. (Als ze die villa op een hectare binnen hebben gesleept of al hun bezichtigingen en verbouwplannen laten zien...) Over 6 weken ze dat pas vertellen kan in de tussentijd alleen maar ruis en verwijten opleveren. 6 weken tot de echo is echt wel lang.

Dat ze zich zorgen om je maken, tsja daar zijn ze ouders voor geworden ;)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven