'Oma' en 'opa' verhuizen

21-01-2021 05:06 297 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Dilemma hier... bijna 6 wk zwanger en nu hebben de soon-to-be opa en oma (beiden met pensioen) vanuit dezelfde plaats als waar wij wonen, besloten naar Limburg te verhuizen. Dat is vanuit ons ruim 2uur met de auto.

Nu weten ze nog niet dat hun eerste kleinkind onderweg is en ik ben bang dat ze dan wellicht spijt krijgen. Ik ben echter ook nog niet zo ver dat ik het wil vertellen want ik heb twee eerdere miskramen gehad (weten ze overigens ook niet van).
Ik vind het zelf ook erg jammer dat ze zo ver weg gaan wonen (reden: meer huis voor je geld, niet noodzakelijk). Het is niet hoe ik de toekomst met opa en oma had voorgesteld. Let wel, ik heb / had geen oppasverwachtingen ofzo, dat speelt dus niet mee.

Wat zouden jullie doen?
Phloxx schreef:
21-01-2021 10:25
Als er al een bod geaccepteerd is, heeft ze die tijd niet.
Alle niet-medische echo's zijn niet toegestaan, dus de eerste echo die TO krijgt is met 12 weken. Das nog 6 weken wachten.
TO heeft twee miskramen gehad, dat is een medische indicatie voor een vitaliteitsecho.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
21-01-2021 10:34
Idd: peil in algemene zin hoe zij het contact dan voor zich zien. Realiseren ze zich dat jullie niet wekelijks zo’n eind gaan rijden. Dat dat met een baby niet kan, en dat ook oudere kinderen niet zo makkelijk 4 uur in een auto zitten voor een bezoek. Kortom: snappen ze de consequent van het contact met jullie en eventuele kleinkinderen?
Een hoop van deze reacties, misschien moet ik dit maar doen! Bedankt
Alle reacties Link kopieren
DrieUur schreef:
21-01-2021 10:37
TO heeft twee miskramen gehad, dat is een medische indicatie voor een vitaliteitsecho.
Inderdaad. Echo over 2 weken
Alle reacties Link kopieren
Tja... ik neem aan dat zij er rekening mee houden dat jij (en of eventuele broers/zussen) zelf een kinderwens hebben. Geldt te meer als je al een tijd een stabiele relatie hebt. Ik denk dat zij daar dus heus wel over nagedacht hebben en dat grotere huis voor relatief minder geld wel zwaar vinden wegen. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat zij de kans op kleinkinderen niet hebben meegenomen in hun overwegingen.

Je kan natuurlijk aangeven dat je het in dat kader jammer zou vinden als je mogelijk moeder wordt. Dan hoef je niet meteen te melden dat je zwanger bent als je dat echt niet wilt.
Overigens kan een zwangerschap natuurlijk in elk stadium misgaan, zelfs op het allerlaatste moment. Het is in jouw geval nog pril (en gelet op je voorgeschiedenis snap ik je terughoudendheid), maar ik geloof dat ik het wel zou zeggen. Ik heb ook diverse miskramen gehad en een IVF traject en heb dat ook wel met mijn ouders gedeeld. Niet alles, maar ze waren er in grote lijnen wel van op de hoogte.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Belle73 schreef:
21-01-2021 09:41
Mijn ouders wonen ook op 2 uur rijden, handig is anders, maar je kunt ook weer niet verwachten dat ze hun hele leven op jou en je kind inrichten, vind ik. Komen ze oorspronkelijk daar vandaan? Misschien was het een lang gekoesterde wens.

Dit inderdaad. Als kinderen verhuizen waar dan ook naartoe dan wordt dat als normaal gezien, is het ook, maar als opa's en oma's dat doen lijkt het ineens niet te mogen.

Ik zou helemaal niet willen dat mijn ouders om hun plannen wijzigen om mij. Iedereen lekker op eigen benen. Zo sta ik erin.
Chel0912 schreef:
21-01-2021 10:38
Inderdaad. Echo over 2 weken
Ik duim voor een mooie echo! En zou het ook gewoon overleggen trouwens ;-).
Alle reacties Link kopieren
Chel0912 schreef:
21-01-2021 10:38
Inderdaad. Echo over 2 weken
Oh, dat is al snel. (waarom doen ze dat eigenlijk? Je kan toch niet echt meer doen dan afwachten? Maar wel fijn voor je)

Gaan je ouders dan binnen 2 week een knoop doorhakken denk je?
Blijenvrij schreef:
21-01-2021 10:41
Dit inderdaad. Als kinderen verhuizen waar dan ook naartoe dan wordt dat als normaal gezien, is het ook, maar als opa's en oma's dat doen lijkt het ineens niet te mogen.

Ik zou helemaal niet willen dat mijn ouders om hun plannen wijzigen om mij. Iedereen lekker op eigen benen. Zo sta ik erin.
Ik sta er ook zo in. Maar het lijkt me wel verstandig om het met ouders te bespreken. Zodat ze weten dat het impact zal hebben op de frequentie van het contact.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
21-01-2021 10:15
Max 2 uur per dag. Als TO heen en weer rijdt is het 4 uur.
En elke maand is wel wat mis mee. Lees de medische data.
Heb je daar een suggestie/ link voor? Ik vind alleen maar 'maximaal 2 uur achter elkaar en dan een kwartier pauze' en 'langere ritten (bijvoorbeeld van 10 uur) alleen incidenteel, bijvoorbeeld voor vakanties'.

Ik ben wel benieuwd naar een artikel waar in staat 'maximaal 2 uur per dag'.
Alle reacties Link kopieren
DrieUur schreef:
21-01-2021 10:41
Ik duim voor een mooie echo! En zou het ook gewoon overleggen trouwens ;-).
Thanks!
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
21-01-2021 10:41
Oh, dat is al snel. (waarom doen ze dat eigenlijk? Je kan toch niet echt meer doen dan afwachten? Maar wel fijn voor je)

Gaan je ouders dan binnen 2 week een knoop doorhakken denk je?
Dat laatste is mogelijk. Eerste vraag weet ik niet... verloskundige zei dat dat standaard is na 2 miskramen
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
21-01-2021 10:43
Ik sta er ook zo in. Maar het lijkt me wel verstandig om het met ouders te bespreken. Zodat ze weten dat het impact zal hebben op de frequentie van het contact.
Ja dit is denk ik waar ik het meeste mee zit. Tuurlijk jammer dat ze zo ver weg zijn (dat geldt ook als ik zo ver was verhuisd) maar vooral bang dat ze straks teleurgesteld zijn als ik/we niet op regelmatige basis langskom(en)...
Hetismogelijk schreef:
21-01-2021 10:47
Heb je daar een suggestie/ link voor? Ik vind alleen maar 'maximaal 2 uur achter elkaar en dan een kwartier pauze' en 'langere ritten (bijvoorbeeld van 10 uur) alleen incidenteel, bijvoorbeeld voor vakanties'.

Ik ben wel benieuwd naar een artikel waar in staat 'maximaal 2 uur per dag'.
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=21192

En natuurlijk is de grens arbitrair. Maar dat het niet goed is voor een baby om 4 uur op een dag in de maxicosi te zitten, en dat op regelmatige basis, is wel duidelijk.
Melofkim schreef:
21-01-2021 10:16
Ik zou absoluut geen zin hebben om bij mijn ouders te slapen. Zit ik daar een heel weekend. Wij hebben een leven!
Onze familie is belangrijk in ons leven. Die paar uur, waar hebben we het over? Ik heb familie en vrienden die in het buitenland wonen en die zouden er heel veel voor over hebben om zo dichtbij hun familie te wonen.
Chel0912 schreef:
21-01-2021 10:55
Ja dit is denk ik waar ik het meeste mee zit. Tuurlijk jammer dat ze zo ver weg zijn (dat geldt ook als ik zo ver was verhuisd) maar vooral bang dat ze straks teleurgesteld zijn als ik/we niet op regelmatige basis langskom(en)...
Precies. Ik ken jouw ouders niet, maar sommige (oudere) mensen realiseren zich niet dat je als stel niet vaak een dag uit zult kunnen trekken voor een familiebezoek. En ze realiseren zich vaak ook niet dat baby’s niet zo lang in de auto kunnen, en dat kinderen dat vaak ook slecht trekken.
Majime schreef:
21-01-2021 10:57
Onze familie is belangrijk in ons leven. Die paar uur, waar hebben we het over? Ik heb familie en vrienden die in het buitenland wonen en die zouden er heel veel voor over hebben om zo dichtbij hun familie te wonen.
Paar uur? Je had het toch over logeren?
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet te vertellen dat je zwanger bent, maar je kunt wel vragen hoe ze de toekomst voor zich zien als er eventuele kleinkinderen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Chel0912 schreef:
21-01-2021 10:55
Ja dit is denk ik waar ik het meeste mee zit. Tuurlijk jammer dat ze zo ver weg zijn (dat geldt ook als ik zo ver was verhuisd) maar vooral bang dat ze straks teleurgesteld zijn als ik/we niet op regelmatige basis langskom(en)...
Daarom is het wel goed om het alvast te bespreken. Dan kun je alvast de verwachtingen managen.
Melofkim schreef:
21-01-2021 10:43
Ik sta er ook zo in. Maar het lijkt me wel verstandig om het met ouders te bespreken. Zodat ze weten dat het impact zal hebben op de frequentie van het contact.
Dat hoeft niet zo te zijn. Misschien vinden zijn het prima om wekelijks of tweewekelijks het ritje te maken. Of zij de ene maand en TO en haar gezin de andere maand.

Ik ken genoeg opa's en oma's die dat met alle liefde doen en er echt geen probleem inzien om eens in de auto te stappen.
Mijn oma woonde vroeger ook op en afstand van 2 uur rijden. Andere familie nog verder. Was prima, wij wisten niet beter. Oma kwam nooit een middagje of een avondje langs, maar tijdens de vakanties kwam ze wel vaak logeren. En wij gingen natuurljk regelmatig een weekendje daar logeren. Heb ik echt leuke herinneringen aan.

Twee uur is best te doen, het vergt alleen wat planning.
Majime schreef:
21-01-2021 11:01
Dat hoeft niet zo te zijn. Misschien vinden zijn het prima om wekelijks of tweewekelijks het ritje te maken. Of zij de ene maand en TO en haar gezin de andere maand.

Ik ken genoeg opa's en oma's die dat met alle liefde doen en er echt geen probleem inzien om eens in de auto te stappen.
Wat is er mis mee om dit te bespreken en te checken of ze daar dezelfde ideeën over hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dit nooit zo goed.... maar misschien ligt dat er wel aan dat mijn ouders 8 uur bij mij vandaan woonden.....

Ik hoop in ieder geval dat mijn eigen kinderen hun leven leiden, en ik het mijne mag leven.... En voor mij hoeven daar geen kleinkinderen bij.....En aan vast oppassen doe ik al helemaal niet...
Melofkim schreef:
21-01-2021 10:59
Paar uur? Je had het toch over logeren?
Als je logeert dan hoef je maar een enkele reis per dag, dus dat is twee uur.
Kleinezon schreef:
21-01-2021 10:35
Ik zou het delen. Niet dat je ouders dan gelijk blijven, maar het maakt ze wel duidelijk waarom je nu niet staat te juichen voor ze. (Als ze die villa op een hectare binnen hebben gesleept of al hun bezichtigingen en verbouwplannen laten zien...) Over 6 weken ze dat pas vertellen kan in de tussentijd alleen maar ruis en verwijten opleveren. 6 weken tot de echo is echt wel lang.

Dat ze zich zorgen om je maken, tsja daar zijn ze ouders voor geworden ;)

Waarom zou je niet blij kunnen zijn voor ze?
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
21-01-2021 10:41
Dit inderdaad. Als kinderen verhuizen waar dan ook naartoe dan wordt dat als normaal gezien, is het ook, maar als opa's en oma's dat doen lijkt het ineens niet te mogen.

Ik zou helemaal niet willen dat mijn ouders om hun plannen wijzigen om mij. Iedereen lekker op eigen benen. Zo sta ik erin.
Dat lees ik nergens hoor. TO vraagt zich af of haar schoonouders er überhaupt over hebben nagedacht. En hoe vreemd het ook klinkt, het komt echt wel voor dat daar dus níet over wordt nagedacht, of wel maar dat de verwachtingen en wensen niet worden uitgesproken. Ik maak het zelf mee, dat ouders maar hopen dat de afstand overbrugd zal worden door logeerpartijen. Nou helaas voor hen zit dat er niet in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven