Rotgevoel strippen

29-06-2020 04:50 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik me aanstel, maar meer dan een jaar na mijn bevalling is er iets wat mij dwarszit en wat ik van mij af wil schrijven.

Ik ben vorig bevallen van mijn eerste kind, buiten Nederland. Omdat ik graag een ruggeprik wilde, werd het een ingeleide bevalling bij 38 weken. De gynaecoloog zei dat ze eerst zouden strippen om de bevalling op te wekken en dat dit pijnlijk zou worden. Ik vroeg of ze me medicijnen konden geven in plaats van strippen en dit kon echter als de ontsluiting hierdoor niet snel genoeg op gang kwam dan alsnog strippen op de ochtend dat de inleiding gepland stond. Helaas was dit het geval.

De gynaecoloog heeft het geprobeerd en het deed echt flink pijn, ik jammerde (kan het niet anders omschrijven) van de pijn.
Hij ging door en zei :please endure.

Ik heb er achteraf zo'n rotgevoel over.
Ik voelde me echt een soort van aangerand maar vraag me af of dit terecht is in deze situatie. Mijn man was erbij en we hebben beide niet gezegd dat hij moest stoppen.

Ik heb in het verleden te maken gehad met dat er fysiek over mijn grenzen heen is gegaan en daardoor heel erg gevoelig hiervoor.

Ik moest het even van me afschrijven.....
anoniem_379607 wijzigde dit bericht op 29-06-2020 04:54
Reden: Spelfout
19.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
29-06-2020 07:20
Ik weet echt niet wat ik lees!!!
Binnendringen? Tegen haar wil? Aanranding?

Het feit dat een arts een zorgplicht heeft, geeft hem of haar niet de macht om naar eigen goeddunken te beschikken over andermans lichaam. Een medische context vrijwaart een arts niet automatisch van handelingen die niet okee zijn. De zorgplicht van een arts en het recht om dat uit te oefenen brengen verantwoordelijkheid ten opzichte van de patiënt met zich mee, waarbij aan de autonomie en lichamelijke integriteit van de patiënt altijd zoveel mogelijk recht gedaan moet worden. Als dat onvoldoende gebeurt is het niet alleen moreel onjuist, maar kan de patiënt juist daardoor klachten ontwikkelen. Dat is een situatie die vermeden kan worden met zorgvuldiger handelen.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
29-06-2020 08:24
Het feit dat een arts een zorgplicht heeft, geeft hem of haar niet de macht om naar eigen goeddunken te beschikken over andermans lichaam. Een medische context vrijwaart een arts niet automatisch van handelingen die niet okee zijn. De zorgplicht van een arts en het recht om dat uit te oefenen brengen verantwoordelijkheid ten opzichte van de patiënt met zich mee, waarbij aan de autonomie en lichamelijke integriteit van de patiënt altijd zoveel mogelijk recht gedaan moet worden. Als dat onvoldoende gebeurt is het niet alleen moreel onjuist, maar kan de patiënt juist daardoor klachten ontwikkelen. Dat is een situatie die vermeden kan worden met zorgvuldiger handelen.

TO was voorbereid en heeft ingestemd met het strippen.
Vervolgens gaf ze pijn aan.. wat vaker het geval is bij strippen. "Even volhouden/doorbijten", dat krijg je bij zoveel handelingen te horen waarbij er toch echt even door de zure appel heen gebeten moet worden!
Strippen is een kortstondige handeling die heel verschillend wordt ervaren.. maar altijd bedoeld is om de bevalling op gang te helpen.
Nog TO of haar man hebben aangegeven te willen stoppen of het niet aan te kunnen. Waarop de gynaecoloog zijn handelen dus voortzette en aan TO toen zij pijn aangaf, dus vroeg om nog even vol te houden.
Je kunt de man wellicht aanrekenen dat hij te weinig oog voor TO en haar pijn had, maar een bepaalde machtswellust of perversiteit eraan koppelen vind ik echt verbluffend ver gaan!
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
29-06-2020 09:03
Je kunt de man wellicht aanrekenen dat hij te weinig oog voor TO en haar pijn had, maar een bepaalde machtswellust of perversiteit eraan koppelen vind ik echt verbluffend ver gaan!

Ik geloof niet dat ik ergens machtswellust en perversiteit aan de situatie toeschreef. Aanranding is het ongewenst binnendringen van het lichaam van een ander. De context, de intenties van de persoon die de handelingen uitvoert of een al dan niet misdadige ondertoon, doen bij de definitie van het begrip niet ter zake. TO ervoer geen mogelijkheid om 'nee' te zeggen toen ze de behandeling niet meer wenste, dus dat ze zich aangerand voelt is een redelijke interpretatie van haar gevoel en van de situatie.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
29-06-2020 09:10
Ik geloof niet dat ik ergens machtswellust en perversiteit aan de situatie toeschreef. Aanranding is het ongewenst binnendringen van het lichaam van een ander. De context, de intenties van de persoon die de handelingen uitvoert of een al dan niet misdadige ondertoon, doen bij de definitie van het begrip niet ter zake. TO ervoer geen mogelijkheid om 'nee' te zeggen toen ze de behandeling niet meer wenste, dus dat ze zich aangerand voelt is een redelijke interpretatie van haar gevoel en van de situatie.

Hoezo was het ongewenst binnendringen??
Er was toch al afgesproken dat ze gestript zou worden??
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
29-06-2020 09:10
Ik geloof niet dat ik ergens machtswellust en perversiteit aan de situatie toeschreef. Aanranding is het ongewenst binnendringen van het lichaam van een ander. De context, de intenties van de persoon die de handelingen uitvoert of een al dan niet misdadige ondertoon, doen bij de definitie van het begrip niet ter zake. TO ervoer geen mogelijkheid om 'nee' te zeggen toen ze de behandeling niet meer wenste, dus dat ze zich aangerand voelt is een redelijke interpretatie van haar gevoel en van de situatie.
Overigens quote je ook maar enkele regels uit mijn post om daar vervolgens op in te gaan.
Daarmee trek je het ook zijn verband.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes, toestemming kan altijd ingetrokken worden. Dat ik mijn man toestemming geef om mij te penetreren (om maar even officiële termen te gebruiken) wil niet zeggen dat ik halverwege de daad niet kan besluiten dat ik wil stoppen.

Wat ik al schreef, wat mij dwarszit is je als nota bene mannelijke arts (waardoor je je dus in een autoritaire positie bevindt to van je vrouwelijke patiënt) niet even stopt met pijnlijke inwendige verrichtingen als ze duidelijk pijn heeft en zich in een kwetsbare positie bevindt, niet vraagt of alles nog ok is.
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
29-06-2020 09:23
Pindakaasjes, toestemming kan altijd ingetrokken worden. Dat ik mijn man toestemming geef om mij te penetreren (om maar even officiële termen te gebruiken) wil niet zeggen dat ik halverwege de daad niet kan besluiten dat ik wil stoppen.

Wat ik al schreef, wat mij dwarszit is je als nota bene mannelijke arts (waardoor je je dus in een autoritaire positie bevindt to van je vrouwelijke patiënt) niet even stopt met pijnlijke inwendige verrichtingen als ze duidelijk pijn heeft en zich in een kwetsbare positie bevindt, niet vraagt of alles nog ok is.
Als het een vrouwelijke arts was geweest, was de situatie dan anders voor je geweest?
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
29-06-2020 09:23
Pindakaasjes, toestemming kan altijd ingetrokken worden. Dat ik mijn man toestemming geef om mij te penetreren (om maar even officiële termen te gebruiken) wil niet zeggen dat ik halverwege de daad kan besluiten dat ik wil stoppen.

Wat ik al schreef, wat mij dwarszit is je als nota bene mannelijke arts (waardoor je je dus in een autoritaire positie bevindt to van je vrouwelijke patiënt) niet even stopt met pijnlijke inwendige verrichtingen als ze duidelijk pijn heeft en zich in een kwetsbare positie bevindt, niet vraagt of alles nog ok is.

Dus je miste een stuk empathie?
Je had graag gezien dat hij vroeg of je nog door wilde gaan??

Dus wat jij niet kenbaar maakte.. Had hij feilloos voor jou moeten invullen?
Alle reacties Link kopieren
BabyGroot schreef:
29-06-2020 09:29
Als het een vrouwelijke arts was geweest, was de situatie dan anders voor je geweest?

Dat denk ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
29-06-2020 09:30
Dus je miste een stuk empathie?
Je had graag gezien dat hij vroeg of je nog door wilde gaan??

Dus wat jij niet kenbaar maakte.. Had hij feilloos voor jou moeten invullen?
Lees even de OP. Er bestaat geen twijfel over dat hij wist dat ik flink pijn had
Kikkersenmuizen schreef:
29-06-2020 09:31
Lees even de OP. Er bestaat geen twijfel over dat hij wist dat ik flink pijn had
Je kan beter extra hulp zoeken om je verleden te verwerken.
Die man doet alleen zijn werk.
Kikkersenmuizen schreef:
29-06-2020 09:31
Lees even de OP. Er bestaat geen twijfel over dat hij wist dat ik flink pijn had
Maar die pijn hoort erbij en dat wist je. Je had het toch echt zelf moeten aangeven als het te ver ging, dat kan alleen jij doen.
Alle reacties Link kopieren
BabyGroot schreef:
29-06-2020 09:29
Als het een vrouwelijke arts was geweest, was de situatie dan anders voor je geweest?
Dan zou ik me nog steeds soort van aangerand voelen maar dat het een man was deed de situatie geen goed.
Vandaar dat ik al eerder schreef, voor mij geen mannelijke gynaecoloog meer. Voor iets als een ingegroeide teennagel maakt het me niets uit
Kikkersenmuizen schreef:
29-06-2020 09:34
Dan zou ik me nog steeds soort van aangerand voelen maar dat het een man was deed de situatie geen goed.
Vandaar dat ik al eerder schreef, voor mij geen mannelijke gynaecoloog meer. Voor iets als een ingegroeide teennagel maakt het me niets uit
Als je op spoedeisende hulp terecht komt moet je maar afwachten wie er aan je bed komt.
Ga echt aan je verleden werken.
Los van of het terecht is, jij zit ermee en dat is wat telt. Ik zou hiervoor echt hulp vragen.
Alle reacties Link kopieren
Dat ga ik sowieso doen *2020*
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
29-06-2020 09:34
Dan zou ik me nog steeds soort van aangerand voelen maar dat het een man was deed de situatie geen goed.
Vandaar dat ik al eerder schreef, voor mij geen mannelijke gynaecoloog meer. Voor iets als een ingegroeide teennagel maakt het me niets uit
.
Ik denk dat dit alles te maken heeft met je onverwerkte leed, als je dergelijke medische handelingen ervaart als aanranding.

Een medische ingreep is meestal onprettig, vaak pijnlijk en soms ook heel heftig. Niemand vindt het leuk om zoiets te ondergaan.
Die arts heeft maar een doel, en dat is jouw gezondheid (en in dit geval ook die van je baby).

Veel succes hiermee, het lijkt me inderdaad verstandig om dit aan te gaan pakken! Sterkte
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
29-06-2020 09:34
Dan zou ik me nog steeds soort van aangerand voelen maar dat het een man was deed de situatie geen goed.
Vandaar dat ik al eerder schreef, voor mij geen mannelijke gynaecoloog meer. Voor iets als een ingegroeide teennagel maakt het me niets uit

Ga hulp zoeken om je verleden te verwerken.
Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
froufrou80 schreef:
29-06-2020 07:18
Ik vind het bijna ongelooflijk dat je niét aan aanranding denkt. Bizar hoe TO’s gevoel hier gebagatelliseerd wordt.
Waarom zou je als je toestemming voor de procedure hebt gegeven wél aan aanranding denken?
Dat het haar tegenviel en zeer deed is wat anders dan aanranding. Zou het zeker ergens bespreken als ik TO was, maar gebruik niet direct zulke termen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
29-06-2020 07:14
Een aanranding is het binnendringen van het lichaam van een ander tegen zijn of haar wil. Dat kan een arts prima doen, een medische context maakt een aanranding niet opeens okee.

Sterkte TO, ik hoop dat je ergens hulp en vooral begrip kun vinden :hug:

Tegen zijn of haar wil inderdaad. TO wilde een ruggeprik en daar hoort deze inleiding bij. Dus indirect heeft ze er zelf om gevraagd, niet tegen haar wil dus. En als een gyn iedere keer moet stoppen als de bevallende vrouw roept dat ze niet meer wil ontstaat er een groot probleem ben ik bang, want die kinderen moeten er toch echt uit. Stoppen is geen optie. (Een beetje voorzichtig doen dan weer wel).
To weet je wat het is? Als een vrouwelijke arts dit zelfde doet zo bij de bevalling vind je het blijkbaar prima maar bij een mannelijke arts voelt het totaal anders aan.
Terwijl ze beide de zelfde behandeling verrichten.
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
29-06-2020 09:23
Pindakaasjes, toestemming kan altijd ingetrokken worden. Dat ik mijn man toestemming geef om mij te penetreren (om maar even officiële termen te gebruiken) wil niet zeggen dat ik halverwege de daad niet kan besluiten dat ik wil stoppen.

Wat ik al schreef, wat mij dwarszit is je als nota bene mannelijke arts (waardoor je je dus in een autoritaire positie bevindt to van je vrouwelijke patiënt) niet even stopt met pijnlijke inwendige verrichtingen als ze duidelijk pijn heeft en zich in een kwetsbare positie bevindt, niet vraagt of alles nog ok is.
Ik vind vrouwelijke artsen vaak vele malen lomper. In sommige gevallen is een opmerking als please endure/even volhouden/doorbijten helemaal niet zo vreemd. Meerdere malen gehoord bij mijn bevalling. En tandarts. En fysio.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
29-06-2020 09:31
Lees even de OP. Er bestaat geen twijfel over dat hij wist dat ik flink pijn had

En dat neem jij die gynaecoloog kwalijk?

Aanvaard anders gewoon dat een kind baren een pijnlijke en zware aangelegenheid is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt iedereen die de moeite heeft genomen om een empathische reactie te geven (ook degenen die mijn gevoel niet begrepen maar wel opbouwende tips gaven. Ik ga therapie overwegen. :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
29-06-2020 09:55
Bedankt iedereen die de moeite heeft genomen om een empathische reactie te geven (ook degenen die mijn gevoel niet begrepen maar wel opbouwende tips gaven. Ik ga therapie overwegen. :daisy:

Veel sterkte.
En niet te vergeten: geniet van je mooie kindje.
:redrose: :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven