Tips voor gesprek fertiliteitsarts?

17-02-2021 21:07 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Mijn man en ik zijn sinds oktober 2019 bezig om zwanger te worden. Helaas gaat het niet vanzelf en hebben wij na een half jaar een doorverwijzing gekregen naar een fertiliteitskliniek. Ze hebben daar verschillende onderzoeken gedaan, waaronder een bloedonderzoek bij mij. Hieruit kwam eigenlijk niets bijzonders naar voren. Ook heb ik een foamecho gehad waar niets uit is gekomen. Bij man is ook alles oké. Ergens heb ik toch een onderbuikgevoel dat er in mijn lichaam 'iets' niet goed functioneert, waardoor het niet lukt. Het laatste gesprek met onze fertiliteitsarts is een half jaar geleden, toen gaf hij aan dat we nog rustig een half jaar moesten wachten. We hebben in maart een evaluatiegesprek gepland staan. Ik wil deze keer graag goed voorbereid voor de dag komen en vroeg me af of jullie misschien nog tips hebben voor bijvoorbeeld een bepaald aanvullend onderzoek waar ik aan zou kunnen denken? Ik weet dat het een heel brede vraag is, maar alle input is welkom!
Alle reacties Link kopieren
HSG?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik zou juist vragen wat gaan we nu doen ?
jullie zijn een half jaar verder , nog niet zwanger , dus tijd voor actie vanuit hem
Alle reacties Link kopieren
Ben je al geprikt op vitamine tekort? Daar kan soms ook een oorzaak liggen.
En soms is het helaas de dikke pech dat jij en je man qua vruchtbaarheid niet zo'n goede match zijn. Dan is er met niemand van jullie is mis maar dan werkt de combinatie samen gewoon niet. Toen ik met mijn ex kinderen probeerde te krijgen lukte het (achteraf gelukkig) niet. Met ons beide is niets mis want nu hebben we allebei een andere partner en die hoeft maar naar mij de kijken bij wijze van spreken en ik ben zwanger en zijn nieuwe vriendin is inmiddels ook al 2x zwanger geweest.
Ken je Freya.nl? Daar is veel betrouwbare informatie te vinden over als zwanger worden niet lukt. Dit is bijvoorbeeld het linkje over vruchtbaarheidsonderzoeken:
https://www.freya.nl/brochures/vruchtba ... derzoeken/
Alle reacties Link kopieren
Zijn je schildklierwaardes en Factor V Leiden gecheckt?
Alle reacties Link kopieren
ieneminnie schreef:
17-02-2021 21:53
Zijn je schildklierwaardes en Factor V Leiden gecheckt?
Dat is het eerste wat ze doen bij een bloedtest, schildklier en bloedstolling controleren, en die heeft TO gehad.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ook niets gevonden in eerste onderzoeken. Na half jaar terug naar fertiliteitsarts en we mochten toen meteen starten met iui.
Een baarmoederecho met water zou nog kunnen. Dit heb ik ooit in België gehad, nadat wij overgestapt zijn naar een traject daar. Weet niet of ze dit in Nederland ook regelmatig doen. Uiteindelijk kwam er bij ons ook niks uit de onderzoeken, maar was er wel een heel lang ivf / icsi traject nodig voor eerste kind. Tweede kindje kwam 3 jaar later spontaan...
Is je eisprong voor jou te vinden (testen) en heb je op het juiste moment seks? Klinkt heel onnozel maar beide zaken zijn soms niet zo makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend bedankt voor alle reacties en meedenken!

suzyqfive Ze hebben al een foamecho gedaan en daaruit bleek dat eileiders gewoon toegankelijk zijn. Ik meende dat HSG dan niet veel meerwaarde heeft? Of wordt dat er nog weleens naast gedaan?

clivia52 Zoals jij het beschrijft staan wij er ook precies in. Ik mis eigenlijk een plan van aanpak. Dat maakt misschien ook dat de onrust wat toeneemt. Je krijgt telkens te horen van, alles is goed dus het zal vanzelf wel lukken. Ik begrijp ook echt wel dat het lang kan duren en dat je geduld moet hebben, maar als ik dan maar ergens een lichtpuntje zie aan de horizon met een actiever traject als bijv. IUI. Ook al zijn de kansen dan nog niet heel groot, zoals we het nu doen lijkt ook niet te werken.

Miek_ Goede tip, ik ga daar zeker nog eens naar vragen. Ik heb drie jaar geleden een vitamine D tekort gehad en een kuur gekregen. Een jaar geleden waren deze waarden oké, maar dat kan nu natuurlijk heel anders zijn! Wat bijzonder hoe dat dan werkt he! Het is dat ik heel gek ben met mijn man en hem echt niet kwijt wil, anders was ik toch maar eens met de melkboer gaan praten
:biggrin:

Sága Ik ben er inderdaad bekend mee, maar zal nog eens wat meer verdiepen in de informatie die zij aanbieden!

ieneminnie Ik heb het lijstje er even bijgepakt. Schildklierwaarden zijn inderdaad gecheckt. Factor V Leiden kan ik zo niet vinden. Ik lees inderdaad dat dat met de bloedstolling te maken heeft? Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad (bloedstolling), kan er dan alsnog wel sprake zijn van die Factor V Leiden? Want dan neem ik het zeker mee!

Mugske Wat fijn voor jullie! Mocht je nog niet zwanger zijn, dan hoop ik dat je snel een positieve test in handen hebt :-D

LRA Daar heb ik tot nu toe nog niets van gehoord, maar ga ik zeker even verder onderzoek naar doen (dr. Google haha). Wat een lange adem hebben jullie moeten hebben. Ondanks dat ik er aan de ene kant ook wel naar uitzie om een actiever traject te krijgen, lees ik ook in andere topics hoe zwaar zo'n traject kan zijn. De onzekerheid, teleurstelling, medicatie die van invloed is op je lichaam en hoe je je voelt. Heel veel bewondering voor de meiden die in zo'n traject zitten of zoals jij, hebben gezeten! Geweldig dat jij twee mooie kindjes hebt, dat geeft hier ook hoop :heart:

Parella Klinkt absoluut niet onnozel. Je hebt helemaal gelijk. Ik ben 'gelukkig' inmiddels al een soort van professional daarin geworden. Ovulatietesten, temperaturen, cervixslijm, :sherlock: , op de juiste dagen sex. Ik ben verder doorgaans stressvrij, dus daar kan het ook niet aan liggen. Dat maakt het denk ik ook zo vervelend, voor je gevoel doe je alles wat je kan goed, maar toch lukt het (nog) niet. Stom ;-)
Alle reacties Link kopieren
@TO als je bloedstolling gecontroleerd is dan hebben ze ook op Factor V Leiden controleerd. Dat kan je trouwens prima hebben zonder dat je het door hebt. Het komt bij de Europese bevolking ook vrij vaak voor (bij 3 tot 8%). Als je een andere afkomst hebt is de kans al veel kleiner. Factor V Leiden kan er voor zorgen dat je moeilijker zwanger raakt of makkelijker een miskraam krijgt maar dat hoeft niet. De meeste mensen die het hebben, hebben de milde variant en het dus van een van de ouders meegekregen (het is erfelijk). Pas als je de zware variant hebt (van beide ouders het hebt meegekregen) is het ernstiger. Als je de zware variant zou hebben dan heb je het waarschijnlijk al gemerkt. Ik heb zelf de milde variant en deze is gelukkig niet van invloed op mijn vruchtbaarheid

En het is inderdaad heel bijzonder hoe het werkt :) mijn gynaecoloog zei ooit dat het in de gevallen dat ze niets kunnen vinden het vaak aan de match lijkt te liggen. Regelmatig komt ze die stellen later met een andere partner tegen en dan lukt het wel.
Alle reacties Link kopieren
En even een opsteker, bij mijn zus heeft het langer dan een jaar geduurd bij de eerste en de tweede zwangerschap kwam per ongeluk, tussen de minipil door binnen 3 maanden na de bevalling van de eerste.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verder geen advies, behalve dan met betrekking op je schildklierwaarde; veel artsen vinden 4 een prima waarde, maar in de rest van de wereld (zo ongeveer) is 2,5 een veel betere waarde, helemaal als je zwanger wilt worden. Je hoeft hier natuurlijk niets over te zeggen, maar misschien, als je weet dat je boven die 2,5 zit, kun je hier iets over kwijt bij de arts :)

(ik ben drie jaar bezig geweest. Wij "mankeerden" ook helemaal niets, helemaal door de mangel. Pas toen mijn waardes van 4 (en een keer 6 en een keer 5) naar 2,5 gingen door medicatie, was ik de maand er na (!) zwanger. Ging helaas mis, maar de keer daarna, toen het toch weer gestegen was, en pas toen ik weer op 2,5 zat, weer gelijk zwanger, en gelukkig gebleven.)
Hi Selene, ja het is helaas bij sommige vrouwen een lange adem hebben en veel verdriet, spanningen een onzekerheid. Ik wilde graag een traject in, maar het was idd vooral mentaal zwaar. Eerst ook in Nederland 5 IUI gedaan, daarna overgestapt naar België. Overigens kunnen die ovulatietesten heel onbetrouwbaar zijn, dus daar zou ik niet te veel van laten afhangen...ik heb ze ook veel geprobeerd maar ze misten regelmatig een eisprong bij mij. En het ligt heus niet altijd aan de match. Soms is het gewoon niet te verklaren...ik heb overigens wel de milde vorm van factor V Leiden. In België schrijven ze dan aspirine voor tijdens proberen en tijdens zwangerschap bloedverdunners. Overigens in Nederland doen ze dat niet...
Alle reacties Link kopieren
Meiden heel erg bedankt voor de tips en uitleg! En ook voor het delen van jullie eigen verhalen :redrose:

Zal jullie nog even een update geven: het gesprek bij de arts ging goed gelukkig. Hij gaf nog voordat ik er om vroeg aan dat we deze maand mogen starten met iui. Ik was daardoor even te overdonderd (zag het al gebeuren dat we het weer maanden zelf moesten proberen) om naar de rest (factor v, schildklier enz.) te vragen, maar heb ze nog op mijn lijstje staan. Wordt vervolgd dus! ;)
Spannend Selene, ik hoop dat dit voor jullie de oplossing is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven