Uitgerekend 2e helft november 2018

25-03-2018 16:46 417 berichten
N.a.v. zwanger/uitgerekende-datum-eind-novembe ... ges/405694 hierbij een topic met tabel, waar we hier verder kunnen kletsen!

Heb de tabel nu ingevuld naar wat ik uit het vorige topic kon halen, maar vul uiteraard zelf daar aan waar kan.


Groetjes,
MissSkyra9
.
Naam Leeftijd (v/m) Kindje Uitgerekend Geslacht Afspraken Bijzonderheden
Anijsie 34/35 1e 15 november 27 juni 20 wk echo :heart:
elastigirl 34/27 1e 16 november meisje :heart:
TrotseJongeMama 22/30 2e 17 november jongen 27 juni: 20 weken echo (komt dan ook het geslacht te weten :heart:
Lalameme 23/26 1e 18 november meisje :heart:
ninaaatje 32/35 3e 19 november meisje :heart:
cadeautje123 33/35 3e 21 november 12-06 geslachtsbepalingecho :heart:
florence13 37/37 1e 23-26 november jongen :heart:
Amy03 31/36 1e 24 november :heart:
bozz 30/32 1e 25 november 14-05 termijnecho :heart:
Giraffe90 27/28 2e 25 november jongen 6-7 20 weken echo :heart:
Gioia82 34/35 1e 26 november meisje :heart:
xxchillyxx 31/32 1e 26 november meisje 13-6 geslachtsbepaling :heart:
Konijnhangoor 31/29 2e 27 november 09-05 termijnecho :heart:
bloemetje91 26/28 2e 28 november 02-05 eerste echo
Appelgroen 29/32 1e 28 november meisje :heart:
Liz001 34/35 1e 28 november :heart:
nina.dylan 37/45 2e 29 november 20-04 eerste echo
Sop22 31/32 2e 29 november
MissSkyra9 26/32 1e 30 november jongen 16-05 termijnecho :heart:
Nochoice 29/34 1e 30 november 20-04 eerste echo
:hug: w002
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2020 11:37
Reden: ww verwijderrd ivm misbruik account
58.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo fijn lalame dat het goed gaat met jullie dame! Ik kan me voorstellen dat je uitkijkt naar de bevalling.

Giraffe, lekker hè die vakantie. Ik ben maandag ook weer begonnen. Ben benieuwd hoe dat vandaag met lesgeven gaat... zeker de laatste uren zijn wel zwaar vermoed ik.

De hartkloppingen zijn af en toe nog aanwezig, maar niet meer zo intens als die ene nacht. De vk gaf aan dat het er gewoon bij kan horen, vanwege al het extra bloed enz.

Vandaag geprikt op de resusfactor. Als die positief is, moet ik met 30 weken een extra prik. Ben benieuwd.

Nog geen steevast lekkende borsten hier. Wel af en toe. Ik wil ook weer bv gaan geven. Bij mijn dochter moest dat via de sonde, dus ik heb toen tot 3 maanden gekolfd. Dat wil ik liever niet weer, maar ja, je weet niet hoe het loopt.

Zet m op meiden, nog max 8/9 weken tot het verlof! :)
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie meisje goed gegroeid is Lalameme! Wat zal dat een opluchting geweest zijn! Nu lekker aftellen naar de bevalling. Ik heb geen last van nachtmerries trouwens, ik droom wel veel maar dat heb ik altijd al gedaan.

Lesgeven lijkt me best pittig in deze fase van de zwangerschap Giraffe en Konijnhangoor! Maar wel lekker dat jullie in ieder geval uitgerust zijn van de vakantie, voordat we het weten gaan we alweer met verlof!

@Giraffe: Ik wil borstvoeding geven, als dat lukt, Mijn vriend zou liever willen dat ik de fles zou geven, maar ik vind borstvoeding veel natuurlijker, en ook gewoon makkelijker. Volgens mij vindt hij het jammer dat hij de baby dan niet kan voeden, en hij vindt het voor mij vervelend dat ik dan minder flexibel ben. Binnenkort hebben we een bijeenkomst over borstvoeding, misschien dat hij daar een beetje overtuigd wordt.

Geen lekkende borsten hier gelukkig. Ook geen harde buiken of andere dingen, alleen wat bekkenpijn als ik te veel doe. Verder gaat het hier z'n gangetje, de baby groeit goed en is lekker actief de hele dag. Ik begin weer wat vermoeider te raken, dat zal wel bij het derde trimester horen. Al komt het ook wel door de drukte op mijn werk denk ik, en fulltime werken, verbouwen en maar 2 weken vakantie in een jaar begint ook zijn tol te eisen. Nog 8 weken tot m'n verlof, heerlijk!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat het met iedereen zo goed gaat!

Ik heb zojuist mijn verlof officieel aangevraagd op werk. Ik heb er toch voor gekozen om 6 weken van tevoren met verlof te gaan (had nog voldoende vakantiedagen over), en ik heb aan het eind een maand ouderschapsverlof aangevraagd. Ik heb dat bij de oudste twee kindjes ook gedaan en daar was ik beide keren heel blij mee. Ze sliepen toen goed door en ik kon ook de eerste hapjes zelf geven.

Nog 5 weken dus en dan in principe met verlof. Gaat snel nu!!

Hier verder gelukkig ook geen klachten. Wel weer iets sneller moe maar dat hoort erbij.

Succes en geniet allemaal nog even van de baby's in de buik.

Liefs!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het zo goed met je gaat cadeautje! Goed om te horen!

Einde is in zicht gioia! Fijn is dat! Lekker de tijd voor jezelf nemen straks ! Hier wil ik ook borstvoeding gaan proberen. Kolven zie ik eigenlijk niet zo zitten. Wel aangeboden aan vriend dit eventueel af en toe te doen zodat ook hij een keer een flesje kan geven! Misschien voor jullie ook een idee?

Hier is wel duidelijk het 3e trimester begonnen. Slapen is niet zo vanzelfsprekend meer, mijn rug zit vol met keiharde knopen omdat mijn bekken veel te onstabiel zijn (dit schijnt te komen omdat je lichaam spieren constant aanspant om te compenseren). Gelukkig klaar met de grote verbouw klussen, haar kamertje staat ook eindelijk. Nu lekker alles wassen en haar kamertje gezellig makenm Hier nu 30 weken en 1 dag. Ik kan echt niet wachten tot het zover is!
Alle reacties Link kopieren
Leuk om al die overwegingen voor na de bevalling al te lezen!

@borstvoeding is hier weer het plan. Bij de oudste drie maanden gekolfd, omdat ze in het begin via de sonde dronk en daarna geen kracht had voor de borst. Ik hoop dat het nu wel lukt. Ik zie om me heen dat het erg makkelijk kan zijn.

@verlof, ik ga met de herfstvakantie. Dan ben ik 35 weken. Het is wel zwaar hoor! Ik zie er ook best tegenop om nog zo lang les te geven (zeker met het belachelijke rooster dat ik nu heb...) Soms geef ik alleen het 8e en 9e les (van 3-5). Ivm andere taken kan ik niet later beginnen, dus dan worden het echt lange dagen (en de kids hebben er dan niet echt zin meer in...).

@kamertjes, het vlot hier aardig. Merk dat ik wel een stuk later ben dan bij de eerste! Kleertjes heb ik de afgelopen weken veel tweede hands via Facebook gekocht! Echt nog zgan en dan voor mooie prijsjes!

Hoe voelen jullie je verder (maagzuur, zware buik)? Over 3 weken heb ik een groeiecho ivm de suiker van de vorige keer. Ben benieuwd. Lalame, hoe is het met jullie gevoel na de achtbaan van de afgelopen weken?
Alle reacties Link kopieren
@konijn, ik ga ook met de herfst met verlof! Afgelopen week had ik nog heel veel zin om weer te starten maar nu denk al pffff. Als ik mijn klas heb is dat gelukkig niet hoor, geniet enorm van ze!
Maar ja, die kwaaltjes... idd maagzuur en mijn buik is af en toe zo irritant! Hij is ook af en toe flink aan het trappen en duwen. Wordt nu wat pijnlijker.
Alle reacties Link kopieren
Met mij gaat alles goed, de baby is flink sterker geworden de afgelopen weken, soms geeft ze best gemene trappen. Vooral als ik met mijn buik tegen het bureau ga zitten, dan krijg ik echt zo'n trap van "geef me eens de ruimte!". Ze beweegt sowieso de hele dag door, ik las ergens dat je 10 bewegingen per 24 uur moet voelen, ik denk dat ik haar eerder 10 keer per 10 minuten voel. Sommige dagen heb ik wel last van maagzuur, dan voelt het alsof mijn eten maar niet wil zakken, heel irritant. Maar verder mag ik niet klagen, ik voel me over het algemeen gewoon goed! Gek idee om over 6 weken al met verlof te gaan!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Leuk om even te lezen hoe het met jullie gaat! Ik ga ook met de herfst met verlof. Werk nu nog erg veel maar voel me gelukkig erg goed. Het gaat allemaal wel
super snel vind ik. Af en toe krijg ik er wel de kriebels van dat ik nog wel een en ander moet regelen. Eigenlijk nog best veel 😬
Alle reacties Link kopieren
Zo! Hoe is het nu met jullie?

Hier gaat het op zich z'n gangetje. Ben wel heel erg moe en heb mogelijk kinkhoest opgelopen. Trainster blijkt het te hebben en tijdens besmettingsperiode heb ik bij haar getraind. Nou maakt het voor mij niet veel uit, alleen erg vervelend. Maar voor de kleine vent in mijn buik natuurlijk wel. Dus morgen bij de huisarts kweekje maken en dan afwachten hoe verder...

Nog 3 weken tot verlof! Dan ga ik eindelijk een mooi plekje maken voor de kleine. Gisteren wel wiegdekentje afgemaakt. Kan niet wachten die in het wiegje te kunnen leggen.
Alle reacties Link kopieren
Hè giraffe! Jeetje, spannend voor die kleine in je buik zeg! Ik duim dat het meevalt.

Hier gaat het idd zn gangetje. Buik wordt groter, voor de klas staan zwaarder. Ik geniet wel van de vele aardbevingen in Mn buik. Ook heb ik af en toe de hik gevoeld. Van de week heb ik een groeiecho, kijken of de suiker van de vorige zwangerschap er echt niet is.

Nog 3 weken... af tellen naar verlof. Slapen jullie ook zo slecht snachts? Heel licht en dan word ik even wakker, gaat de baby gelijk een feestje bouwen :).

Hebben jullie al meer over de bevalling nagedacht?
Alle reacties Link kopieren
Giraffe90 schreef:
27-09-2018 18:39
Zo! Hoe is het nu met jullie?

Hier gaat het op zich z'n gangetje. Ben wel heel erg moe en heb mogelijk kinkhoest opgelopen. Trainster blijkt het te hebben en tijdens besmettingsperiode heb ik bij haar getraind. Nou maakt het voor mij niet veel uit, alleen erg vervelend. Maar voor de kleine vent in mijn buik natuurlijk wel. Dus morgen bij de huisarts kweekje maken en dan afwachten hoe verder...

Nog 3 weken tot verlof! Dan ga ik eindelijk een mooi plekje maken voor de kleine. Gisteren wel wiegdekentje afgemaakt. Kan niet wachten die in het wiegje te kunnen leggen.
Haha giraffe, wij kennen elkaar denk ik ;-D Ik heb namelijk ook misschien kinkhoest opgelopen van een trainster. Ik ben ook flink verkouden en aan het hoesten, ik heb vanmorgen een kweekje laten nemen en ik hoop dat het gewoon een verkoudheid is. Ik schrok eerst wel, een collega zei gisteren nog voor de grap tegen me dat het klonk als kinkhoest, en toen hoorde ik ineens dat het echt weleens kinkhoest zou kunnen zijn. Ik heb er slecht van geslapen, de baby was maandag em dinsdagnacht ook hele vreemde bewegingen aan het maken en ineens maakte ik me daar zorgen om. Maar ik begreep gelukkig van de huisarts dat het pas een gevaar voor de baby is na de geboorte, dus als onze kleintjes gewoon netjes op tijd komen dan is er niks aan de hand. Ik ben wel net vorige week op kraamvisite geweest, dus ik heb die ouders ook maar gewaarschuwd alvast voor de zekerheid.

Verder gaat bij ons alles goed, de babykamer is bijna af en dan kan ik eindelijk de rest van de spullen halen. We zijn ook begonnen aan het geboortekaartje, het wordt allemaal steeds echter!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
27-09-2018 19:16
Haha giraffe, wij kennen elkaar denk ik ;-D Ik heb namelijk ook misschien kinkhoest opgelopen van een trainster. Ik ben ook flink verkouden en aan het hoesten, ik heb vanmorgen een kweekje laten nemen en ik hoop dat het gewoon een verkoudheid is. Ik schrok eerst wel, een collega zei gisteren nog voor de grap tegen me dat het klonk als kinkhoest, en toen hoorde ik ineens dat het echt weleens kinkhoest zou kunnen zijn. Ik heb er slecht van geslapen, de baby was maandag em dinsdagnacht ook hele vreemde bewegingen aan het maken en ineens maakte ik me daar zorgen om. Maar ik begreep gelukkig van de huisarts dat het pas een gevaar voor de baby is na de geboorte, dus als onze kleintjes gewoon netjes op tijd komen dan is er niks aan de hand. Ik ben wel net vorige week op kraamvisite geweest, dus ik heb die ouders ook maar gewaarschuwd alvast voor de zekerheid.

Verder gaat bij ons alles goed, de babykamer is bijna af en dan kan ik eindelijk de rest van de spullen halen. We zijn ook begonnen aan het geboortekaartje, het wordt allemaal steeds echter!
Dat zou wel heel toevallig zijn zeg! Ook bij Mom in Balance?
Ik heb ook mijn nog hoogzwangerdere (is dat een woord) vriendin op de hoogte gebracht en vriendin die hier vorige week met baby was. En als er iets uit het kweekje komt, ook gelijk de yoga groep op de hoogte brengen.

Ik ben wel steeds meer bezig met de bevalling. Voornamelijk met wat ik anders zou willen dan de vorige keer. Maar ook wat ik toen juist prettig vond!
En we hebben eindelijk een naam. Al twijfel ik nog wel regelmatig, ik denk niet dat er nog een andere naam is die we beide leuker vinden. Dus probeer nu gewoon aan deze naam te gaan wennen!

Geboortekaartje... goed punt! Had ik nog helemaal niet aan gedacht. Met dochter was ik echt met alles veel eerder. Maar ben nu zo druk en moe dat alles pas veel later lukt.
Alle reacties Link kopieren
Ja ook mom in balance! Maar we zullen wel in een andere groep trainen want ik heb geen idee wie je bent, alle meiden die tegelijkertijd met mij zijn uitgerekend krijgen ook een meisje en hebben nog geen kinderen. Heb je trouwens wel symptomen (verkouden)? Anders hoef je je sowieso geen zorgen te maken, als je kinkhoest hebt opgelopen van de trainster dan zou je dat nu wel moeten merken. Hopelijk is niemand besmet, die kans is gelukkig groot.

Ik ben echt totaal niet bezig met de bevalling. Volgende week gaan we wel een bevallingsplan maken bij de verloskundige, maar ik zou echt niet weten wat ik wil (behalve een ziekenhuisbevalling). Lijkt me ook echt onmogelijk te plannen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Mijn trainster geeft op meerdere locaties les. Dus kan wel zelfde trainster zijn!
Maar ik heb ook niemand die rond zelfde tijd is uitgerekend zonder kinderen. Ja sinds vorige week 1 iemand, op dezelfde dag uitgerekend. Maar die heeft geen training van haar gehad.
Ik ben sinds vorige week verkouden en sinds dinsdag meer hoesten. Voornamelijk bij inspanning. Nog niet extreem. Maar liever zekere voor het onzekere. Vooral voor de omgeving!

Bevalling is inderdaad ook niet te plannen. Maar het is wel goed erover na te denken. Wil je pijnbestrijding of niet? Welke houdingen zijn er? Wie wil je erbij hebben? Wil je wachters op de gang hebben?
En wat ook belangrijke is: het is jouw bevalling dus jij bent de baas. Jij bepaalt of iets wel of niet gebeurt!
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig giraffe en gioia! :) minder van de kinkhoest natuurlijk! Hoop dat het voor jullie beide meevalt!

Leuk om alle updates weer te lezen!

Ik sta ook een beetje "nuchter" in de bevalling, ik heb namelijk geen idee wat er gaar gebeuren.. het is natuurlijk de 1e voor mij. Ik denk dat ik het thuis in bad ga proberen, extra bed beneden, we hebben er als het goed is een doula bij, dat lijkt me heel prettig. ziekenhuis is letterlijk 3 minuten rijden. Maar klamp me nergens aan vast, ik sta voor veel wel open eigenlijk, denk dat ik maar meega met het moment!

Het rommelen in de babykamer is zo fijn! Hier alleen nog wat dingen ophangen en dan is het klaar, kamertje ruikt heerlijk naar zwitsal!

Het kaartje heb ik volledig zelf ontworpen via een website, is nu zo goed als klaar, straks alleen nog eventueel een stukje tekst aanpassen en de geboorte gegevens uiteraard! Ben er best blij mee, had niet verwacht dat het ,zo goed zou lukken!

Naam staat hier eindelijk vast! We noemen haar nu zo en dat voelt ook goed. Soms wel even inslikken als andere er zijn haha.

Verder gaat het met mij goed, al begint het wel zwaar te worden nu, zit al maanden thuis ondertussen. En de pijn word niet minder. Op de pijn na voel ik me perfect, dat is wel weer fijn! Van de week een groeiecho gehad! Ons meisje is netjes gemiddeld. Hoofdje wel weer teruggezakt naar p12, maar groeit wel netjes mee op de onderlijn, voor nu gaan ze dus echt niet meer uit van erge scenario's. Heerlijk aan het genieten van het betrap van de kleine! Vind dat zwanger zijn wel echt heel bijzonder hoor!

Hebben jullie al babyshower gehad ?
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat het buiten de pijn goed gaat! Heerlijk zo rommelen in de kamer, dromen over straks!
Gek idee dat er straks echt een mensje hoort bij de naam die je nu bedenkt.

Nog geen babyshower gehad.
Maar weet wel wanneer het is (al weet ik het officieel niet).
Alle reacties Link kopieren
Ja heerlijk he!

Wat leuk en gezellig! Lief dat het voor je word georganiseerd!

Hier toevallig nu indalingsweeen, waarschijnlijk dan! We horen het volgende week wel bij de verloskundige! Voelt best venijnig soms! Steeds een stukje dichterbij de ontmoeting van ons meisje!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me vorige week laten inenten tegen kinkhoest. Kan in het derde trimester en daarmee is je baby de eerste maanden beschermd. Wel op eigen kosten. Kan bij GGD of huisarts. Opmerkelijk is dat dit vanaf 2019 standaard wordt gedaan dus is niet heel gek om nu te doen. Ook waren er in mijn gemeente al 10 meldingen in alleen de maand september van kinkhoest bij de GGD gemeld, wat vele malen meer schijnt te zijn dan normaal rond deze tijd. Kortom, zeker het overwegen waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een paar weken geleden met mijn verloskundige nog over de kinkhoest inenting gehad, ik vroeg me af of dit nodig was omdat ik 15 jaar geleden zelf kinkhoest heb gehad. Zij heeft het toen nagevraagd bij een microbioloog en die gaf het advies om niet in te enten, omdat ik en de baby al voldoende beschermd zijn door mijn eerdere besmetting en de lange termijn gevolgen van de inenting onbekend zijn. En nu zegt de GGD weer dat ik wél nog een keer kinkhoest kan krijgen en dat de baby niet beschermd is. Ik weet het ook niet meer, en mijn huisarts ook niet. Ik heb nog steeds geen uitslag maar ik denk dat ik geen kinkhoest heb want het hoesten is beter nu. Misschien dat ik me nu toch ga laten inenten, maar ik vind het wel vervelend dat iedereen weer iets anders adviseert. Zo moeilijk kan het toch niet zijn lijkt me.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Hoi gioia, ik heb mezelf wel laten inenten terwijl ik zelf ook kinkhoest heb gehad. Mijn verloskundige en ook huisarts adviseerden dit. In mijn omgeving is laatst een baby’tje doodziek geweest van kinkhoest en heeft het maar net gered. Vervelend al die verschillende adviezen...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie ninaatje! Ik hen nog een keer met de GGD gebeld en de persoon die ik aan de lijn had was heel duidelijk, zeker wel inenten want de antistoffen die ik bij me draag zijn niet dusdanig sterk meer dat de baby beschermd is. Ze vond het heel vreemd dat ik eerder het advies kreeg om niet in te enten. Maandag heb ik al een afspraak voor de inenting gelukkig!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht nog op de uitslag van de dokter. Mogelijk daarna ook maar in laten enten...
Soms wel stom dat het pas volgend jaar ingaat. Net als 5 dagen verlof voor de vader. Is ook pas vanaf 2019!

Net weer controle gehad. De kleine heeft besloten om toch maar met de billen naar beneden te gaan liggen ..
Lag al die tijd keurig en vorige weel voelde ik al erg veel gedraai. Hopelijk draait hij binnenkort weer terug en blijft dan goed liggen!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook nog geen uitslag, maar ik ga me gewoon in laten enten, mijn verkoudheid is over dus het was vast geen kinkhoest.

Vervelend dat de baby is gedraaid Giraffe! Gelukkig heeft hij nog een paar weken om te draaien. Ik heb morgen controle maar als de baby de hik heeft dan voel ik dat duidelijk aan de onderkant, dus ze ligt nog steeds de goede kant op. Ik ben wel benieuwd naar mijn bloeddruk want ik heb de afgelopen weken flink wat meer uren gedraaid door drukte op het werk, ik hoop dat mijn bloeddruk daardoor niet te hoog is opgelopen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer helemaal bij met lezen, ik kwam er steeds niet aan toe om tijd te maken... merk echt dat de laatste loodjes begonnen zijn.
Fijn om te lezen dat alles (naar omstandigheden) goed gaat met iedereen.
Hier geen babyshower, voor mij hoeft dat niet, ik vier het liever als ze geboren is.

Ik heb ijzertekort en lage bloeddruk, ben hierdoor echt snel moe. Moet nu echt een stapje terug gaan doen en meer naar mijn lichaam luisteren.
Verder gaat alles zijn gangetje, elke dag wat regelen in huis en voor de baby.
Hoop dat ze nog even lekker blijft zitten, dan heb ik wat nog wat meer tijd voor andere dingen. Alweer bijna 35 weken, zo gek dat we straks “opeens” een baby hebben en niet meer zwanger zijn....
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder van die kinkhoest! Hier hoor je daar helemaal niks over. Echt gek. Hoe is het allemaal afgelopen? Niemand echt ziek geworden?

Het kamertje is zo goed als af. (Eindelijk) Het was even wat meer werk dan gedacht allemaal. En inderdaad de laatste loodjes qua werk, nog iets meer dan een week werken. De kleine in Mn buik is heerlijk aan het trappen en draaien nog. Echt leuk om te zien!

Afgelopen week hadden we nog een groeiecho, deze was gelukkig helemaal goed. Alles lekker gemiddeld.

Over de bevalling denk ik wel na, vooral
Omdat ik het anders wil dan bij de eerste (2 dagen op bed gelegen aan de monitors). Ik zou graag lekker rondlopen en in bad gaan of onder de douche. Verder laat ik het op me af komen. Eventuele pijnstilling zie ik dan wel. Morgenavond gaan we in het ziekenhuis kijken, is een ander ziekenhuis dan de vorige keer dus ben benieuwd!

Zet m op ladies, nog een par weekjes en dan hebben we allemaal mooie baby’s :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven