Vaccineren en fertiliteitstraject

20-01-2021 08:49 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij proberen inmiddels al langer dan 2 jaar om een kindje te krijgen. Sinds vorig jaar zitten we bij de gynaecoloog voor onderzoeken en zitten we officieel in een traject. Inmiddels 3x IUI gehad (zonder hormonen slikken/spuiten), de 4e zal deze of volgende week volgen.

Nu las ik op verschillende sites dat het niet wenselijk is om je te laten vaccineren tegen corona als je zwanger bent, maar ook niet in de twee maanden vóórdat je zwanger raakt. Tsja...

Begrijp me niet verkeerd, ik laat me graag vaccineren, had dat normaal gesproken zeker meteen laten doen, maar ik vind dat zwanger raken eerlijk gezegd belangrijker. We drinken bijvoorbeeld al twee jaar geen alcohol meer, man neemt geen warm bad meer i.v.m. spermakwaliteit, dus ons leven staat echt in het teken om alles zo goed mogelijk te doen voor een bevruchting en zwangerschap. Mocht zo'n vaccin schadelijk zijn voor ons ongeboren kind, stel ik dat dus liever even uit. Maar ja, misschien duurt het nog wel een jaar voordat het eindelijk raak is (hopelijk niet, ik heb het er erg zwaar mee).

Zijn er anderen met een soortgelijke situatie en zo ja: wat zou jij doen?

Als ik me nu niet zou laten vaccineren, zou ik het trouwens wel doen op het moment dat het kindje geboren zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
afrodite05 schreef:
20-01-2021 09:07
Tsja, ik neig dus ook naar vaccineren uitstellen, maar voel me dan zo schuldig naar de medemens. Maar misschien moet ik dat loslaten en me vooral op ons geluk richten. Jeetje, wat klinkt dat aso...
Ik vind het niet aso om het niet te doen. Dat is je eigen keus. Maar ik zou dus wel goed nadenken over wat je voor klachten kan krijgen als je Corona krijgt. Het kan meevallen, maar het kan ook heel erg tegenvallen of zelfs slecht aflopen.
Alle reacties Link kopieren
Tenzij je in een risico groep valt waardoor de kans groter is dat het ernstig verloopt bij jullie zou ik het uitstellen. En daar hoef je je in mijn ogen geen seconde schuldig over te voelen, je hebt gewoon een gegronde reden om het uit te stellen. Ik laat mezelf zodra het kan vaccineren voor covid en mijn kinderen vaccineren voor verschillende ziektes, niet alleen om hun te beschermen maar ook om de vaccinatiegraad hoog te houden zodat de mensen die zich niet kunnen laten vaccineren daardoor ook beschermd zijn. Dus ook voor mensen zoals jij. Die mensen zijn niet eem reden dat de vaccinatiegraad laag is maar een reden om de vaccinatiegraad hoog te houden.

Al snap ik je twijfel en gevoelens wel, succes met jullie beslissing in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik wachten tot ik 20 weken zwanger ben dan laat hij zich vaccineren, ik pas na de zwangerschap. Eind oktober/begin november stoppen we met proberen en dan laat ik mijzelf alsnog vaccineren (eerder ben ik denk ook niet aan de beurt)

Voor ons is vaccinatie + uitstel (3 a 4 maanden) te lang om te wachten. Maar mijn situatie is vrij uniek, misschien als ik “normaal” was geweest ik het wel had gedaan.

Off-topic ik zou proberen het wat los te laten, 2 jaar niet drinken klinkt een beetje obsessief.
Alle reacties Link kopieren
Winterland schreef:
20-01-2021 09:29
Ik word heel boos van iedereen die geen vaccinatie wil laten zetten. ‘Bang voor de bijwerkingen’ ‘ik krijg liever Corona, is voor mij toch niet gevaarlijk...’

En ik word boos op hen omdat we die 30% die we niet nodig hebben om aan groepsimmuniteit te komen, nodig hebben om kwetsbaren vrij te houden: met ziektes die gevaarlijk te combineren zijn met vaccinaties, hele kleine kindjes, de alleroudsten, en ook de (bijna-)zwangeren. Dus idd, uitstellen!
Euh, bedoel je de zwangerschapswens uitstellen of het vaccineren uitstellen?
afrodite05 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 09:39
0.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
20-01-2021 09:32
Man en ik wachten tot ik 20 weken zwanger ben dan laat hij zich vaccineren, ik pas na de zwangerschap. Eind oktober/begin november stoppen we met proberen en dan laat ik mijzelf alsnog vaccineren (eerder ben ik denk ook niet aan de beurt)

Voor ons is vaccinatie + uitstel (3 a 4 maanden) te lang om te wachten. Maar mijn situatie is vrij uniek, misschien als ik “normaal” was geweest ik het wel had gedaan.

Off-topic ik zou proberen het wat los te laten, 2 jaar niet drinken klinkt een beetje obsessief.
Was een eis van de fertiliteitsarts, dus wij volgen dat braaf op. Ben benieuwd wat de arts van de second opinion gaat zeggen, maar op zich dronken we al niet vaak alcohol, dus zo lastig is het nou ook weer niet voor ons. Was alleen jammer met kerst en onze trouwdag, al hebben we toen allebei gezondigd door toch een paar slokjes bubbels te nippen.
Alle reacties Link kopieren
afrodite05 schreef:
20-01-2021 09:38
Was een eis van de fertiliteitsarts, dus wij volgen dat braaf op. Ben benieuwd wat de arts van de second opinion gaat zeggen, maar op zich dronken we al niet vaak alcohol, dus zo lastig is het nou ook weer niet voor ons. Was alleen jammer met kerst en onze trouwdag, al hebben we toen allebei gezondigd door toch een paar slokjes bubbels te nippen.
Dat je niet drinkt na je ovulatie en je niet klem zuipt snap ik helemaal, maar wat een advies. En met je trouwdag?
(Durf het bijna niet te vragen, maar waar lopen jullie?)
Alle reacties Link kopieren
Heb niet alle reacties gelezen, maar ik zou het niet doen als ik jou was. Soms mag je aan jezelf denken, jullie werken hier zo hard voor. En als iedereen die dergelijke kwesties niet heeft zich gewoon laat vaccineren is het goed; dat is het hele idee van vaccineren.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
afrodite05 schreef:
20-01-2021 09:30
Collega's die zwanger zijn (en dat zijn er veel, momenteel :| ) mogen er zelf voor kiezen om alle lessen online vanuit eigen huis te geven, ook toen de lessen nog wel voor alle klassen op school gegeven werden (sept-dec). Daar zou ik tegen die tijd zeker ook voor kiezen, dus daar maak ik me niet zo druk over. Maar dank voor het meedenken! Allemaal, trouwens! :heart:
ah dat is fijn om te weten dat die mogelijkheid er is (al heb je natuurlijk nooit een garantie dat je werkgever deze keuze tegen die tijd nog steeds aanbiedt)

Het is een moeilijke afweging. Ik vind je niet asociaal. Je neemt beide kanten van je dilemma serieus. Ik snap echt heel goed dat als je al twee jaar bezig bent dat je het niet ziet zitten om te pauzeren.

Er zijn al meerdere proefpersonen gezond zwanger geworden na vaccinatie (ook binnen twee maanden) en deze worden nu gevolgd. De vraag is natuurlijk of die groep groot genoeg is om conclusies te kunnen verbinden aan de resultaten. Maar gaandeweg wordt er in ieder geval wel meer informatie bekend waarop je keuzes kunt afwegen. Het is wel fijn dat je dan een arts hebt die niet een 'zoek het zelf maar uit' houding heeft ;)
Je hebt best een grote kans om corona te krijgen. Wat is een groter risico voor je traject? Corona of het vaccin? Het vaccin kun je gecontroleerd zetten (en dus maatregelen nemen zoals even wachten met zwanger worden). Corona krijg je op een moment dat je het niet verwacht (en misschien wel net zwanger bent). En als je corona krijgt moet je misschien wel langer wachten met het traject.
Ik zou even afwachten tot je daadwerkelijk aan de beurt bent. Misschien ben je dan al zwanger.
Wel zou ik als ik voor de klas stond in het voortgezet onderwijs toch ook wel bang zijn Covid op te lopen. En je zou maar net degene zijn die er langdurige gevolgen van ondervindt.... Dan ben je nog verder van huis.
Vaccineren is niet alleen voor het algemene belang maar ook voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik stond voor dezelfde keuze, maar dan een traject met OI. Heb erover gesproken met de arts, dat was vlak voordat het standpunt van de NVOG uitkwam.

Zij raadde het me de betreffende week af omdat ik toen zwanger zou kunnen zijn, maar twee weken later zou het wel kunnen volgens haar. Ik werk in de covidzorg, dus kom m opeens direct krijgen.

Ik heb ervoor gekozen om de vaccinatie uit te stellen. Met pijn in mijn hart, want ik wil m echt heel graag! Maar er is te weinig over bekend en het is wat vaag op welke info het advies van de NVOG is gebaseerd. Mijn dosis is in de arm van iemand anders gegaan.

Gelukkig heeft mijn werkgever mij op mijn verzoek vrijgesteld van de COVIDzorg.

Ik hoop dat ook dat vele anderen zich wel laten vaccineren, zodat de zwakkeren en mensen zoals ik ook gevaccineerd zijn. En zodra ik een eventuele baby op de wereld heb gezet gaat er een prik in mijn arm.
skippy85 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 10:01
6.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moeilijke beslissing.
Persoonlijk zou ik wel voor vaccinatie gaan en dan 2 maanden pauze nemen.

Dit wil je ook niet meemaken.

Besmet in baarmoeder
Uit onderzoek blijkt dat het mogelijk is dat het virus van moeder op foetus kan worden overgedragen. Zo raakte in Frankrijk een baby in de baarmoeder besmet met het virus. Het jongetje, geboren in maart vorig jaar, had gezwollen hersenen en neurologische symptomen die ook optreden bij met corona besmette volwassenen. Hij is inmiddels hersteld.

Afgelopen zomer maakte het RIVM bekend dat het virus in Nederland bij zeker 231 zwangere vrouwen is vastgesteld. Eén vrouw is vlak na de bevalling overleden aan het virus. Zes aanstaande moeders hebben op een intensive care gelegen. De overleden moeder werd drie dagen na de bevalling in een ziekenhuis opgenomen met klachten. Daar stierf ze aan een longontsteking en longembolie.

https://www.ad.nl/binnenland/rivm-met-c ... ~a8cc30b4/
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
20-01-2021 09:40
Dat je niet drinkt na je ovulatie en je niet klem zuipt snap ik helemaal, maar wat een advies. En met je trouwdag?
(Durf het bijna niet te vragen, maar waar lopen jullie?)
Trouwdag was na een ovulatie, menstruatie kwam 2 dagen later...
En waar we lopen: een UMC. Waar precies laat ik even in het midden, het wordt anders wel heel herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
20-01-2021 10:01
Moeilijke beslissing.
Persoonlijk zou ik wel voor vaccinatie gaan en dan 2 maanden pauze nemen.

Dit wil je ook niet meemaken.

Besmet in baarmoeder
Uit onderzoek blijkt dat het mogelijk is dat het virus van moeder op foetus kan worden overgedragen. Zo raakte in Frankrijk een baby in de baarmoeder besmet met het virus. Het jongetje, geboren in maart vorig jaar, had gezwollen hersenen en neurologische symptomen die ook optreden bij met corona besmette volwassenen. Hij is inmiddels hersteld.

Afgelopen zomer maakte het RIVM bekend dat het virus in Nederland bij zeker 231 zwangere vrouwen is vastgesteld. Eén vrouw is vlak na de bevalling overleden aan het virus. Zes aanstaande moeders hebben op een intensive care gelegen. De overleden moeder werd drie dagen na de bevalling in een ziekenhuis opgenomen met klachten. Daar stierf ze aan een longontsteking en longembolie.

https://www.ad.nl/binnenland/rivm-met-c ... ~a8cc30b4/
En in hoeverre hadden die vrouwen al andere ziektes/obesitas/diabetes etc?
Ik zou zeker niet de vaccinatie laten zetten terwijl je kans hebt zwanger te zijn.

In het verleden zijn er wel voorbeelden te vinden dat dat heel fout uitpakte.
Een middel dat oa als middel tegen zwangerschapsbraken op de markt was, bleek aangeboren afwijkingen tot gevolg te hebben (Google maar eens op Softenon/ Thalidomide).

En of je het risico wil nemen op een besmetting, waarvan je ook al niet weet wat dat doet?

Hoewel ik bewust kindvrij ben, en dus makkelijk praten heb, zou ik geen Russische roulette spelen met leven/de gezondheid van mijn kind.
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
20-01-2021 10:01
Moeilijke beslissing.
Persoonlijk zou ik wel voor vaccinatie gaan en dan 2 maanden pauze nemen.

Dit wil je ook niet meemaken.

Besmet in baarmoeder
Uit onderzoek blijkt dat het mogelijk is dat het virus van moeder op foetus kan worden overgedragen. Zo raakte in Frankrijk een baby in de baarmoeder besmet met het virus. Het jongetje, geboren in maart vorig jaar, had gezwollen hersenen en neurologische symptomen die ook optreden bij met corona besmette volwassenen. Hij is inmiddels hersteld.

Afgelopen zomer maakte het RIVM bekend dat het virus in Nederland bij zeker 231 zwangere vrouwen is vastgesteld. Eén vrouw is vlak na de bevalling overleden aan het virus. Zes aanstaande moeders hebben op een intensive care gelegen. De overleden moeder werd drie dagen na de bevalling in een ziekenhuis opgenomen met klachten. Daar stierf ze aan een longontsteking en longembolie.

https://www.ad.nl/binnenland/rivm-met-c ... ~a8cc30b4/
Oh jakkes... ja dit soort verhalen maken de keuze dus zo lastig. Maar anderzijds zullen er hopelijk steeds meer mensen wél gevaccineerd zijn (groepsimmuniteit) en loop ik steeds minder risico om het ook te krijgen. Hoop ik dan maar, maar het blijft een gok natuurlijk...
Alle reacties Link kopieren
Overigens snap ik heel goed dat uitstellen van zwanger worden geen optie is, dat is het voor mij ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de bron dat zwangere vrouwen meer risico lopen op covid, want dat is mij nieuw. Ja in het onderwijs mag je eerder met verlof, maar in de zorg, waar je meer te maken krijgt met covid, heb ik volle bak door moeten werken... En daar is nu een ontzettende uitbraak op mijn werkplek.

Ik las juist overal op het rivm dat het voor zwangeren niet bekend was dat het schadelijker zou zijn of meer risicovol.

On topic : ik zou wachten met vaccineren. Vind dit wel de uitzondering waarbij je niet asociaal bent. Net als met het geven van borstvoeding. Er is gewoon te weinig bekend over de combi ervan. Ik ga proveren tot mijn einde verlof bv te geven en ga me daarna laten vaccineren. Wss ben ik toch niet aan de beurt voor die tijd, dus echt druk maak ik me er niet om.
afrodite05 schreef:
20-01-2021 10:15
Oh jakkes... ja dit soort verhalen maken de keuze dus zo lastig. Maar anderzijds zullen er hopelijk steeds meer mensen wél gevaccineerd zijn (groepsimmuniteit) en loop ik steeds minder risico om het ook te krijgen. Hoop ik dan maar, maar het blijft een gok natuurlijk...
Jouw leerlingen komen als laatste aan de beurt. En degenen onder de 16 jaar worden sowieso niet gevaccineerd.
Dus ik denk dat het helaas nog een hele tijd duurt voor jij minder risico loopt.
Groepsimmuniteit zal er echt pas zijn als het grootste deel van de bevolking is gevaccineerd.

Maar ik snap dat de vruchtbaarheidsbehandeling uitstellen een heel moeilijke keuze is. Toen ik erin zat wilde ik ook alleen maar door.
Alle reacties Link kopieren
afrodite05 schreef:
20-01-2021 10:15
Oh jakkes... ja dit soort verhalen maken de keuze dus zo lastig. Maar anderzijds zullen er hopelijk steeds meer mensen wél gevaccineerd zijn (groepsimmuniteit) en loop ik steeds minder risico om het ook te krijgen. Hoop ik dan maar, maar het blijft een gok natuurlijk...
Ja precies, deze verhalen maken het zo eng...

Net als dat ze zeggen dat pasgeboren babies echt niet ziek ervan worden, tenzij onderliggend lijden.

Mijn directe collega haar baby van 2 weken is met ademhalingsproblemen en hoge koorts opgenomen, en uiteindelijk bleek ze dus covid te hebben. En niks qua onderliggend lijden... Maar die verhalen komen niet naar boven. Moeder is niet besmet geraakt overigens. Besmetting kwam vanaf de kraamzorg.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
20-01-2021 09:58
Ik zou even afwachten tot je daadwerkelijk aan de beurt bent. Misschien ben je dan al zwanger.
Wel zou ik als ik voor de klas stond in het voortgezet onderwijs toch ook wel bang zijn Covid op te lopen. En je zou maar net degene zijn die er langdurige gevolgen van ondervindt.... Dan ben je nog verder van huis.
Vaccineren is niet alleen voor het algemene belang maar ook voor jezelf.
Of erger, eraan overlijden. Het virus kan gewoon dodelijk zijn, voor iedereen. Dat zou ik toch wel heel zwaar mee laten wegen eigenlijk.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 20-01-2021 10:28
3.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
afrodite05 schreef:
20-01-2021 10:12
Trouwdag was na een ovulatie, menstruatie kwam 2 dagen later...
En waar we lopen: een UMC. Waar precies laat ik even in het midden, het wordt anders wel heel herkenbaar.
Snap ik! Ik vind mijn ziekenhuis echt heel veel, aanbeveling waard!
Stuur PM als meer wil weten. Mijn situatie is niet standaard en daar gaan ze zo goed mee om.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
20-01-2021 10:17
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de bron dat zwangere vrouwen meer risico lopen op covid, want dat is mij nieuw. Ja in het onderwijs mag je eerder met verlof, maar in de zorg, waar je meer te maken krijgt met covid, heb ik volle bak door moeten werken... En daar is nu een ontzettende uitbraak op mijn werkplek.

Ik las juist overal op het rivm dat het voor zwangeren niet bekend was dat het schadelijker zou zijn of meer risicovol.

On topic : ik zou wachten met vaccineren. Vind dit wel de uitzondering waarbij je niet asociaal bent. Net als met het geven van borstvoeding. Er is gewoon te weinig bekend over de combi ervan. Ik ga proveren tot mijn einde verlof bv te geven en ga me daarna laten vaccineren. Wss ben ik toch niet aan de beurt voor die tijd, dus echt druk maak ik me er niet om.
Waarschijnlijk loop je als zwangere minder risico, maar er is nog geen sluitend bewijs. Er is een beperkt onderzoek geweest dat aan toont dat oestrogeen beschermt tegen COVID-19.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu doorgaan met de vruchtbaarheidsbehandelingen maar de eerste mogelijkheid aangrijpen om de vaccinatie te halen. Nu ben je toch nog niet aan de beurt en kun je dus gewoon doorgaan met de iui behandelingen. Als deze lukken (wat ik hoop voor je) haal je de prik gewoon naar de bevalling en als ze niet lukken dan kan het maar zo zijn dat er een wachtlijst is voor ivf en dat je in die wachtmaanden de prik gewoon kunt halen.

Maar ik hoop gewoon dat je snel zwanger bent en hem na de bevalling moet halen ;)
AnAppleADay schreef:
20-01-2021 09:09
Als je denkt dat je een grote kans hebt om besmet te worden door je werk zou ik het wel doen.
Een covid besmetting heeft meer impact op je fertiliteit dan een vaccin.
Bron?

On topic; ik zou de vaccinatie uitstellen. Het is namelijk geen vertraging van 2 maanden maar minimaal 4. Je haalt namelijk 2 prikken. Een beetje ongunstige periode qua ovulatie en je bent een half jaar verder!

Ik ben nu zwanger en als laatste aan de beurt maar ik zou hem nu niet halen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven