Vaccineren en fertiliteitstraject

20-01-2021 08:49 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij proberen inmiddels al langer dan 2 jaar om een kindje te krijgen. Sinds vorig jaar zitten we bij de gynaecoloog voor onderzoeken en zitten we officieel in een traject. Inmiddels 3x IUI gehad (zonder hormonen slikken/spuiten), de 4e zal deze of volgende week volgen.

Nu las ik op verschillende sites dat het niet wenselijk is om je te laten vaccineren tegen corona als je zwanger bent, maar ook niet in de twee maanden vóórdat je zwanger raakt. Tsja...

Begrijp me niet verkeerd, ik laat me graag vaccineren, had dat normaal gesproken zeker meteen laten doen, maar ik vind dat zwanger raken eerlijk gezegd belangrijker. We drinken bijvoorbeeld al twee jaar geen alcohol meer, man neemt geen warm bad meer i.v.m. spermakwaliteit, dus ons leven staat echt in het teken om alles zo goed mogelijk te doen voor een bevruchting en zwangerschap. Mocht zo'n vaccin schadelijk zijn voor ons ongeboren kind, stel ik dat dus liever even uit. Maar ja, misschien duurt het nog wel een jaar voordat het eindelijk raak is (hopelijk niet, ik heb het er erg zwaar mee).

Zijn er anderen met een soortgelijke situatie en zo ja: wat zou jij doen?

Als ik me nu niet zou laten vaccineren, zou ik het trouwens wel doen op het moment dat het kindje geboren zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
20-01-2021 10:51
TO je zit al hartstikke lang in een fertiliteitstraject en je bent al lang bezig met zwanger worden. Ik zou even wachten met het vaccin en er is geen reden om je daar schuldig over te voelen. Als er meer bekend is over het vaccin en zwanger worden en de richtlijnen daarover wijzigen kan je altijd nog kijken wat je dan doet.

Ik ben nu zwanger en neem het vaccin ook niet zolang ik zwanger ben en ik borstvoeding geef.
BV mag gewoon. De media riep in eerste instantie wat anders, maar alle officiele instanties zeggen dat het gewoon kan. Mijn Gyn overigens ook.
Ik ben ook zwanger en tegen de tijd dat ik aan de beurt ben voor het vaccin (sept okt?) al wel bevallen. Ik hoop dan nog bv te geven maar laat me dan wel vaccineren.

TO: Op de site van het RIVM staat dat als je zwanger wilt worden, dat geen probleem is als je je laat vaccineren. Als je in een traject zit, overleg dan met je behandelend arts.
Mijn ziekenhuis zegt dit: "Bij mannen of vrouwen met een kinderwens is er geen bezwaar voor vaccinatie"
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft risico heb ik ook aan mijn gyn gevraagd.

Er is niet aangetoond dat zwangere vrouwen een hoger risico hebben op Covid, maar het is wel bekend dat als je zwanger bent, je weerstand lager is. je bent dus voor alles vatbaarder.
En hoge koorts is sowieso niet goed voor een zwangerschap.

Dus als je op je werk hoger risico loopt, zou ik daar wel rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
Janeway103 schreef:
20-01-2021 12:00
BV mag gewoon. De media riep in eerste instantie wat anders, maar alle officiele instanties zeggen dat het gewoon kan. Mijn Gyn overigens ook.
Ik ben ook zwanger en tegen de tijd dat ik aan de beurt ben voor het vaccin (sept okt?) al wel bevallen. Ik hoop dan nog bv te geven maar laat me dan wel vaccineren.

TO: Op de site van het RIVM staat dat als je zwanger wilt worden, dat geen probleem is als je je laat vaccineren. Als je in een traject zit, overleg dan met je behandelend arts.
Mijn ziekenhuis zegt dit: "Bij mannen of vrouwen met een kinderwens is er geen bezwaar voor vaccinatie"
Het RIVM geeft inderdaad aan dat borstvoeding mag en wijkt daarmee af (en daar zijn ze ook open over) van de bijsluiter van de producent. Ik ben liever safe than sorry en ik hou mij aan de bijsluiter. Als er tzt meer bekend is dan nu dan kijk ik dan wel.

In de bijsluiter staat trouwens ook dat je beter 2 maanden kan wachten met zwanger worden.
Alle reacties Link kopieren
Janeway103 schreef:
20-01-2021 12:02
Wat betreft risico heb ik ook aan mijn gyn gevraagd.

Er is niet aangetoond dat zwangere vrouwen een hoger risico hebben op Covid, maar het is wel bekend dat als je zwanger bent, je weerstand lager is. je bent dus voor alles vatbaarder.
En hoge koorts is sowieso niet goed voor een zwangerschap.

Dus als je op je werk hoger risico loopt, zou ik daar wel rekening mee houden.
Dat ligt toch echt maar net aan jouw lichaam. Mijn weerstand is nog nooit zo goed geweest als tijdens mijn zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
20-01-2021 12:06
Het RIVM geeft inderdaad aan dat borstvoeding mag en wijkt daarmee af (en daar zijn ze ook open over) van de bijsluiter van de producent. Ik ben liever safe than sorry en ik hou mij aan de bijsluiter. Als er tzt meer bekend is dan nu dan kijk ik dan wel.

In de bijsluiter staat trouwens ook dat je beter 2 maanden kan wachten met zwanger worden.

Ik dacht dat pfizer wel met bv mag, ook volgens de bijsluiter (eerst niet, en is later aangepast toen er meer bekend was na onderzoek)
het advies van rivm hierover geldt geloof ik ook alleen voor pfizer en niet voor moderna. Maar misschien heb ik het fout.

voor astrazeneca, die je krijgt aangeboden als je niet in aanmerking komt voor pfizer of moderna, zijn nog geen officiele aanbevelingen omdat deze nog niet is goedgekeurd en nog niet wordt gedistribueerd. Maar in de huidige bijsluiter van hen wordt het nog afgeraden.

dat er in de bijsluiter staat dat je twee maanden moet wachten met zwanger worden na toediening van het vaccin heeft met aansprakelijkheid te maken, vooral
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 20-01-2021 13:12
3.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
20-01-2021 11:27
En ik dan, in de zorg? Met continue nieuw binnen gebrachte mensen?

Ik begrijp dat nog steeds niet... Ik heb tot op het laatst nog testen af moeten nemen bij mensen met klachten.
ja, jij hebt ook een verhoogd risico op corona (gelopen? je bent nu met verlof denk ik?). Nog veel hoger dan TO.

Ik begrijp het wel, vanuit het oogpunt van persoonstekort in de zorg. Of ik het ermee eens ben is een tweede...
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
20-01-2021 13:12
ja, jij hebt ook een verhoogd risico op corona (gelopen? je bent nu met verlof denk ik?). Nog veel hoger dan TO.

Ik begrijp het wel, vanuit het oogpunt van persoonstekort in de zorg. Of ik het ermee eens ben is een tweede...
Bij ons was totaal geen tekort. Sterker nog, we waren soms met 8 man terwijl minimale bezetting 3 was. En moesten kantoor werk doen. Thuis werken mocht en kon zogenaamd niet. Nu er een uitbraak is, kan het allemaal ineens wel en is iedereen thuis gezet...

En dat gaat om een overheidsinstelling. Triest he.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
20-01-2021 13:04
Ik dacht dat pfizer wel met bv mag, ook volgens de bijsluiter (eerst niet, en is later aangepast toen er meer bekend was na onderzoek)
het advies van rivm hierover geldt geloof ik ook alleen voor pfizer en niet voor moderna. Maar misschien heb ik het fout.

voor astrazeneca, die je krijgt aangeboden als je niet in aanmerking komt voor pfizer of moderna, zijn nog geen officiele aanbevelingen omdat deze nog niet is goedgekeurd en nog niet wordt gedistribueerd. Maar in de huidige bijsluiter van hen wordt het nog afgeraden.

dat er in de bijsluiter staat dat je twee maanden moet wachten met zwanger worden na toediening van het vaccin heeft met aansprakelijkheid te maken, vooral
In de bijsluiter staat letterlijk 'Het is niet bekend of Comirnaty in de moedermelk wordt uitgescheiden. '

Bron: https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf

Zolang dat niet zeker is en hier nog onvoldoende onderzoek naar is gedaan neem ik liever dat risico niet. Ik heb overigens al corona gehad.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
20-01-2021 13:37
In de bijsluiter staat letterlijk 'Het is niet bekend of Comirnaty in de moedermelk wordt uitgescheiden. '

Bron: https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf

Zolang dat niet zeker is en hier nog onvoldoende onderzoek naar is gedaan neem ik liever dat risico niet. Ik heb overigens al corona gehad.
Dat staat in elke bijsluiter.

In de bijsluiter staat verderop ook: Zwangerschap en borstvoeding
Bent u zwanger, denkt u zwanger te zijn, wilt u zwanger worden of geeft u borstvoeding? Neem dan
contact op met uw arts of apotheker voordat u dit vaccin toegediend krijgt

Dat zijn ook standaard teksten. Ik heb verschillende medicatie tijdens mijn vorige borstvoedingsperiode en daar stond dat ook allemaal in. Van de gynaecoloog mocht ik dit ook combineren en die gaf toen aan dat het altijd zo geformuleerd wordt ivm aansprakelijkheid.


Evt kun je ook de eerst volgende voeding afkolven en weggooien.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
20-01-2021 13:37
In de bijsluiter staat letterlijk 'Het is niet bekend of Comirnaty in de moedermelk wordt uitgescheiden. '

Bron: https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf

Zolang dat niet zeker is en hier nog onvoldoende onderzoek naar is gedaan neem ik liever dat risico niet. Ik heb overigens al corona gehad.
klopt, en er staat dus niet letterlijk in dat het niet mag/kan . Verderop staat zo'n standaard verhaal over overleg met arts voor je het vaccin krijgt. Allemaal aansprakelijkheidsformuleringen die eigenlijk niks zeggen.

ik geef BV zonder beoogde einddatum, dus moet op een gegeven moment de knoop zelf doorhakken in samenspraak met de huisarts. Anders duurt het misschien wel jaren voor ik een prik kan krijgen. En ik heb denk ik toch liever die prik dan dat ik corona krijg.
Alle reacties Link kopieren
Janeway103 schreef:
20-01-2021 14:06
Dat staat in elke bijsluiter.

In de bijsluiter staat verderop ook: Zwangerschap en borstvoeding
Bent u zwanger, denkt u zwanger te zijn, wilt u zwanger worden of geeft u borstvoeding? Neem dan
contact op met uw arts of apotheker voordat u dit vaccin toegediend krijgt

Dat zijn ook standaard teksten. Ik heb verschillende medicatie tijdens mijn vorige borstvoedingsperiode en daar stond dat ook allemaal in. Van de gynaecoloog mocht ik dit ook combineren en die gaf toen aan dat het altijd zo geformuleerd wordt ivm aansprakelijkheid.


Evt kun je ook de eerst volgende voeding afkolven en weggooien.
Dat is echt niet waar. Als er voldoende onderzoek is gedaan en het niet schadelijk is dan staat dit niet meer in de bijsluiter. Heb er net een paar bijgepakt.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
20-01-2021 14:17
Dat is echt niet waar. Als er voldoende onderzoek is gedaan en het niet schadelijk is dan staat dit niet meer in de bijsluiter. Heb er net een paar bijgepakt.
klopt, dan staat er dat het veilig gebruikt kan worden
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
20-01-2021 14:19
klopt, dan staat er dat het veilig gebruikt kan worden
Dan staat het toch niet in elke bijsluiter. Dan staat dit is elke bijsluiter waarvan ze dit niet weten omdat er onvoldoende onderzoek is gedaan.
En wat als je covid krijgt tijdens het fertiliteitstraject, of tijdens je zwangerschap?
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
20-01-2021 14:25
En wat als je covid krijgt tijdens het fertiliteitstraject, of tijdens je zwangerschap?
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/zwangerschap
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
20-01-2021 11:33
Had je dan liever gehad dat de arts het niet wist, maar wel een stellige uitspraak had gedaan? Serieuze vraag.

Ik vind het zelf juist heel goed als een arts eerlijk is over een situatie en zou echt woest zijn als een arts mij een bepaalde richting op zou sturen met onvolledige informatie.

Natuurlijk mag een arts er eerlijk over zijn als hij/zij het niet weet omdat het nog onbekend is, maar het was meer de manier waarop. Een beetje snauwerig en letterlijk: "dat moet u zelf uitzoeken." Dus niet iets als: dit weten we nog niet.

Maar goed, ook daarom gaan we naar een ander ziekenhuis, i.v.m. niet prettig voelen bij huidige behandelend arts, onbegrip, een jaar later pas onderzoeken waar we al een paar keer om hadden gevraagd en dan ontkennen dat wij er ooit om hebben gevraagd... Tsja. We voelen ons dus niet gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
20-01-2021 13:25
Bij ons was totaal geen tekort. Sterker nog, we waren soms met 8 man terwijl minimale bezetting 3 was. En moesten kantoor werk doen. Thuis werken mocht en kon zogenaamd niet. Nu er een uitbraak is, kan het allemaal ineens wel en is iedereen thuis gezet...

En dat gaat om een overheidsinstelling. Triest he.
Dat klinkt echt niet fijn Maida, vervelend voor je
afrodite05 schreef:
20-01-2021 15:37
Natuurlijk mag een arts er eerlijk over zijn als hij/zij het niet weet omdat het nog onbekend is, maar het was meer de manier waarop. Een beetje snauwerig en letterlijk: "dat moet u zelf uitzoeken." Dus niet iets als: dit weten we nog niet.

Maar goed, ook daarom gaan we naar een ander ziekenhuis, i.v.m. niet prettig voelen bij huidige behandelend arts, onbegrip, een jaar later pas onderzoeken waar we al een paar keer om hadden gevraagd en dan ontkennen dat wij er ooit om hebben gevraagd... Tsja. We voelen ons dus niet gehoord.

Alleen dat is al reden genoeg om een andere arts te overwegen. Je moet je wel serieus genomen voelen.
Alle reacties Link kopieren
.
sunshine2018 wijzigde dit bericht op 08-06-2021 22:42
98.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ivm werk in de zorg heb ik mijn oproep al gekregen. Wij zitten nu midden in de maanden van cryo terugplaatsingen, dus ik volg het advies wat vanuit werk ook wordt gegeven: uitstellen tot na een zwangerschap.
Aangezien we nu al 2,5 jaar bezig zijn met onze kinderwens vervullen is er tegen die tijd waarschijnlijk alweer een nieuw virus ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, maar waar ik gelijk aan moest denken: in ons lange lange lange fertiliteitstraject hebben we echt vaak genoeg twee maanden of langer moeten wachten. Bijvoorbeeld tussen twee IVF-pogingen omdat er een vakantie tussendoor kwam. Of om op adem te komen. Vanwege wachttijd in het buitenland. Tijdens het opstarten van weer iets nieuws. Etc.
Als je nu rond je vierde IUI zit is de kans best groot dat je er zes hebt gehad voordat je gevaccineerd kunt worden. Dan ga je over naar IVF en kun je altijd een adempauze inlassen. Tenzij je zwanger bent natuurlijk ;)
Eerlijk gezegd zou ik Covid nogal heftig vinden als zwanger worden/blijven al zo moeilijk verloopt. Daarom lijkt eerst vaccineren en dan pas verder met IUI mij verstandiger.
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
21-01-2021 19:47
Eerlijk gezegd zou ik Covid nogal heftig vinden als zwanger worden/blijven al zo moeilijk verloopt. Daarom lijkt eerst vaccineren en dan pas verder met IUI mij verstandiger.
Mjah, ik heb het gehad, ik kan niet zeggen dat ik het zo heftig vond. Als je gezond bent is de kans gelukkig klein dat je zware klachten krijgt :)
Alle reacties Link kopieren
Draai het eens om. Je doet nu alles om gezond te blijven. Maar wat als je eindelijk zwanger raakt en je krijgt Covid? Daar moet je echt niet aan denken. Er is namelijk nog niet bekend wat Covid doet met pasgeborenen. Wat wel bekend is dat je vanaf 26 weken zwangerschap veel meer kans hebt op complicaties door Covid. De baby neemt dan langzaam meer plek in en je longen komen in de verdrukking. Dat is juist het punt waarop Covid gevaarlijk is. Je hebt dan meer kans op benauwdheid, opname door te weinig zuurstof etc.

En het is een feit dat het lichaam he weerstand aanpast bij een zwangerschap. Anders zou het de baby niet bij zich kunnen houden. Het is niet voor niets dat je veel vatbaarder bent gedurende je zwangerschap.

Ik zou ook veel angstiger zijn om besmet te worden. En wat als je partner besmet is?
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
21-01-2021 21:26
Draai het eens om. Je doet nu alles om gezond te blijven. Maar wat als je eindelijk zwanger raakt en je krijgt Covid? Daar moet je echt niet aan denken. Er is namelijk nog niet bekend wat Covid doet met pasgeborenen. Wat wel bekend is dat je vanaf 26 weken zwangerschap veel meer kans hebt op complicaties door Covid. De baby neemt dan langzaam meer plek in en je longen komen in de verdrukking. Dat is juist het punt waarop Covid gevaarlijk is. Je hebt dan meer kans op benauwdheid, opname door te weinig zuurstof etc.

En het is een feit dat het lichaam he weerstand aanpast bij een zwangerschap. Anders zou het de baby niet bij zich kunnen houden. Het is niet voor niets dat je veel vatbaarder bent gedurende je zwangerschap.

Ik zou ook veel angstiger zijn om besmet te worden. En wat als je partner besmet is?
Dat is niet waar, daar is best veel onderzoek naar gedaan. Staat allemaal op de site van het rivm. En dat risico in de zwangerschap valt gelukkig ook reuze mee. Staat ook allemaal op de site van het rivm. Echt, maak mensen niet onnodig bang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven