Vaccineren en fertiliteitstraject

20-01-2021 08:49 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij proberen inmiddels al langer dan 2 jaar om een kindje te krijgen. Sinds vorig jaar zitten we bij de gynaecoloog voor onderzoeken en zitten we officieel in een traject. Inmiddels 3x IUI gehad (zonder hormonen slikken/spuiten), de 4e zal deze of volgende week volgen.

Nu las ik op verschillende sites dat het niet wenselijk is om je te laten vaccineren tegen corona als je zwanger bent, maar ook niet in de twee maanden vóórdat je zwanger raakt. Tsja...

Begrijp me niet verkeerd, ik laat me graag vaccineren, had dat normaal gesproken zeker meteen laten doen, maar ik vind dat zwanger raken eerlijk gezegd belangrijker. We drinken bijvoorbeeld al twee jaar geen alcohol meer, man neemt geen warm bad meer i.v.m. spermakwaliteit, dus ons leven staat echt in het teken om alles zo goed mogelijk te doen voor een bevruchting en zwangerschap. Mocht zo'n vaccin schadelijk zijn voor ons ongeboren kind, stel ik dat dus liever even uit. Maar ja, misschien duurt het nog wel een jaar voordat het eindelijk raak is (hopelijk niet, ik heb het er erg zwaar mee).

Zijn er anderen met een soortgelijke situatie en zo ja: wat zou jij doen?

Als ik me nu niet zou laten vaccineren, zou ik het trouwens wel doen op het moment dat het kindje geboren zou zijn.
puntillita schreef:
20-01-2021 08:59
Hangt er ook vanaf wat voor werk je doet. Als je bijvoorbeeld in ze zorg werkt, kun je het imo niet malen om de vaccinatie uit te stellen. Dus dan zou ik eerder het fertiliteitstraject twee maanden pauzeren.
Want, ik werk ook in de zorg en ga me zolang t mogelijk is niet laten vaccineren.

Even terug naar t topic
Advies is toch om niet te vaccineren als je zwanger bent of bezig bent te worden. Dus antwoord is simpel. Niet vaccineren
Miek_ schreef:
21-01-2021 19:57
Mjah, ik heb het gehad, ik kan niet zeggen dat ik het zo heftig vond. Als je gezond bent is de kans gelukkig klein dat je zware klachten krijgt :)
Dat bedoel ik niet. Natuurlijk verloopt Covid bij de meeste mensen mild. Maar TO wil heel graag zwanger worden en blijven. Als dat voor haar nu het belangrijkst is, zou ik om die zwangerschap veilig te laten verlopen eerst zorgen dat ik geen Covid kreeg, dus vaccineren en pas daarna verder met het fertiliteitstraject.
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
24-01-2021 18:47
Dat bedoel ik niet. Natuurlijk verloopt Covid bij de meeste mensen mild. Maar TO wil heel graag zwanger worden en blijven. Als dat voor haar nu het belangrijkst is, zou ik om die zwangerschap veilig te laten verlopen eerst zorgen dat ik geen Covid kreeg, dus vaccineren en pas daarna verder met het fertiliteitstraject.
Covid-19 vormt geen risico voor de baby en je hebt ook geen verhoogde kans op een miskraam. Je maakt mensen hier onnodig bang mee. https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/zwangerschap

Het advies is niet vaccineren als je bezig bent met zwanger worden of als je zwanger bent, tenzij je zelf tot een risicogroep behoort. De richtlijnen zijn heel duidelijk.
Ja dat zei je al.
Nouja, ik zou dus een andere volgorde kiezen als ik moeilijk zwanger werd.
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
24-01-2021 20:53
Ja dat zei je al.
Nouja, ik zou dus een andere volgorde kiezen als ik moeilijk zwanger werd.
En dat is prima dat jij een andere volgorde zou kiezen, maar ga geen onwaarheden hier neerzetten.
Ik zeg geen dingen die onwaar zijn. Ik geef aan wat mijn prioriteit zou zijn als ik ik TOs schoenen zou staan.
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
25-01-2021 00:42
Ik zeg geen dingen die onwaar zijn. Ik geef aan wat mijn prioriteit zou zijn als ik ik TOs schoenen zou staan.
Je insinueert dat covid gevaarlijk is voor de ongeboren baby en dat is niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
25-01-2021 01:03
Je insinueert dat covid gevaarlijk is voor de ongeboren baby en dat is niet zo.
Covid an sich niet. Maar flinke koorts wel. Griep (echt griep, dus geen verkoudheid) kan ook link zijn als je zwanger bent. Daarom krijgen sommige zwangere met verminderde weerstand ook een griepprik.
En dat je weerstand verminderd is als zwangere is ook een feit.
Ik geef aan dat ze een keuze heeft. En nu houd ik op, want hier heeft niemand iets aan.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
25-01-2021 01:03
Je insinueert dat covid gevaarlijk is voor de ongeboren baby en dat is niet zo.
Dat weet men niet 100% zeker.
Alle reacties Link kopieren
Enigme schreef:
29-01-2021 22:36
Dat weet men niet 100% zeker.
Tja de artsen in het ziekenhuis zeggen dit en daar vertrouw ik op. Als er twijfels over zouden zijn dan zouden ze een met covid besmette moeder apart houden van de baby en dat doen ze niet plus je mag als besmette moeder ook gewoon borstvoeding geven. Voor een gezonde, niet premature baby is covid-19 niet gevaarlijk. Het RS virus is een groter risico.
Alle reacties Link kopieren
Er valt nergens op te vertrouwen omdat er simpelweg geen gedegen onderzoek naar is gedaan. Het zijn vermoedens maar het is niet evidence based.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven