Veel te veel paracetamol 7 a 8 weken zwanger

maandag 15 april 2013 om 19:46

maandag 15 april 2013 om 19:47
Als je je zorgen maakt kan je beter even de huisarts bellen voor advies.
Je bedoelt 12 tabletten van 500 mg per dag? Misschien ben ik gek, maar zoveel is dat toch niet? Je mag toch elke 6 uur 2 tabletten = max 8 tabletten per dag. Dat is 1,5x zoveel, op huisarts recept mag je normaal makkelijk 2x zoveel dan zonder recept, en paracetamol mag je juist wel als je zwanger bent. Maar als je dat 2 weken achter elkaar doet is het wel heel veel ja.
In de bijsluiter staat de maximum en ook wat je moet doen als je teveel hebt gehad.
Je bedoelt 12 tabletten van 500 mg per dag? Misschien ben ik gek, maar zoveel is dat toch niet? Je mag toch elke 6 uur 2 tabletten = max 8 tabletten per dag. Dat is 1,5x zoveel, op huisarts recept mag je normaal makkelijk 2x zoveel dan zonder recept, en paracetamol mag je juist wel als je zwanger bent. Maar als je dat 2 weken achter elkaar doet is het wel heel veel ja.
In de bijsluiter staat de maximum en ook wat je moet doen als je teveel hebt gehad.
maandag 15 april 2013 om 19:48
Overigens vind ik het vrij idioot om zonder erbij na te denken gewoon maar teveel paracetamol te slikken. Waarom doe je dat? Denk je dat paracetamol in overdosering geen kwaad kan ofzo? Want dat is natuurlijk niet waar. Paracetamol is ook gewoon medicatie en ook al klinkt het als een relatief onschuldige pijnstiller, dan nog is er met reden een limiet aan de dosering gesteld.
Tipje voor de rest van je zwangerschap: ALTIJD de bijsluiter lezen en ALTIJD nagaan of het middel kwaad kan tijdens de zwangerschap. Er zijn wel meer "onschuldige" middeltjes die je niet mag gebruiken namelijk (otrivin neusspray, strepsils, etc.)
En een tipje voor de rest van je leven: je ALTIJD houden aan de voorschriften en aan de maximale dagdosering. Die is er niet voor niets namelijk!
Tipje voor de rest van je zwangerschap: ALTIJD de bijsluiter lezen en ALTIJD nagaan of het middel kwaad kan tijdens de zwangerschap. Er zijn wel meer "onschuldige" middeltjes die je niet mag gebruiken namelijk (otrivin neusspray, strepsils, etc.)
En een tipje voor de rest van je leven: je ALTIJD houden aan de voorschriften en aan de maximale dagdosering. Die is er niet voor niets namelijk!
maandag 15 april 2013 om 19:49
De maximale dosis die wij in een ziekenhuis geven (ik ben verpleegkundige) is 4 x 2 tabletten en dat is dus 8 tabletten. (Van 500 mg)
Heel soms 2 extra, dus 10 is echt wel het maximum... (Alleen als een arts dit voorschrijft en mits leverwaarden in orde zijn)
Dit gaat dus niet specifiek over zwangeren.
Ik zou dit in ieder geval niet meer doen als ik jou was. Sowieso even de bijsluiter lezen EN overleggen met arts of verloskundige is aan te raden.
Heel soms 2 extra, dus 10 is echt wel het maximum... (Alleen als een arts dit voorschrijft en mits leverwaarden in orde zijn)
Dit gaat dus niet specifiek over zwangeren.
Ik zou dit in ieder geval niet meer doen als ik jou was. Sowieso even de bijsluiter lezen EN overleggen met arts of verloskundige is aan te raden.

maandag 15 april 2013 om 19:50
quote:aliana schreef op 15 april 2013 @ 19:47:
In de bijsluiter staat de maximum en ook wat je moet doen als je teveel hebt gehad.Max is volgen mij 4 gram per dag
In de bijsluiter staat de maximum en ook wat je moet doen als je teveel hebt gehad.Max is volgen mij 4 gram per dag

maandag 15 april 2013 om 19:51
Aliana, je mag echt geen geen zestien tabletten Paracetamol per dag, wat jij zegt (op doktersadvies). Doktersadvies is elke zes uur twee tabletten met een maximum van acht per dag, en dat voor kortere duur. Heb je daar niet voldoende aan wordt er gekeken naar andere pijnmedicatie omdat zoveel Paracetamol een risico geeft op leverschade.
Edit: wat de anderen ook zeggen. Ik vind jouw opmerking dan ook echt raar.
Edit: wat de anderen ook zeggen. Ik vind jouw opmerking dan ook echt raar.
maandag 15 april 2013 om 19:52
maandag 15 april 2013 om 19:52
quote:aliana schreef op 15 april 2013 @ 19:47:
In de bijsluiter staat de maximum en ook wat je moet doen als je teveel hebt gehad.Ik kreeg tijdens mijn zwangerschap in het ziekenhuis echt niet meer dan die 6 x 500 mg per dag. Ik zou dat zeker niet op eigen houtje doen en al helemaal niet tijdens de zwangerschap.
In de bijsluiter staat de maximum en ook wat je moet doen als je teveel hebt gehad.Ik kreeg tijdens mijn zwangerschap in het ziekenhuis echt niet meer dan die 6 x 500 mg per dag. Ik zou dat zeker niet op eigen houtje doen en al helemaal niet tijdens de zwangerschap.