Veel te veel paracetamol 7 a 8 weken zwanger

15-04-2013 19:35 76 berichten
Opgelost
Da's maar net hoeveel mg ze waren. Zou dit soort vragen aan een arts stellen iig.
Alle reacties Link kopieren
Terwijl je wist dat je zwanger was en toch 10 en meer para s per dag ingenomen???
Waarom vraag je het niet aan je huisarts? En... Waarom slik je überhaupt teveel Paracetamol als je ziek bent? Het kan schadelijk zijn voor de lever namelijk. Niet meer doen hoor!
Stel je vraag aan een arts, hier kan een leek geen zinnig woord over zeggen.
10/12 paracetamol per dag?? Van hoeveel mg?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
En serieus... Je deed dit terwijl je al wist dat je zwanger was? Dat vind ik, op z'n zachtst gezegd, onverstandig.
Zwanger of niet, 12 paracetamol per dag is nooit goed.
Stel je vraag aan de huisarts en de verloskundige! Reken uit hoeveel mg je per dag hebt genomen en ga na hoe schadelijk dit voor de kleine is. Succes!
Duik idd maar onder die tafel.
Ja ik wist dat ik zwanger was en nee heb er gewoon niet bij nagedacht.

Ik zeg toch ook stom....

Maar ik zal morgen de huisarts wel ff bellen, thnx

Ik heb namelijk nog twee kinderen rondlopen en moest simpelweg op de been blijven, pijn onderdrukt met para, alleen niet op de hoeveelheid gelet.
Nou, ik ga maar op mijn handen zitten.... als je al zo slecht voor jezelf zorgt...
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:-teuntje- schreef op 15 april 2013 @ 19:45:

Duik idd maar onder die tafel.

En terecht in dit geval.

Maar geen zinnig woord over te zeggen, vraag je vk zou ik zeggen.
Echt?

En je gaat je nu bedenken of dit wel of niet schadelijk is?
Als je je zorgen maakt kan je beter even de huisarts bellen voor advies.

Je bedoelt 12 tabletten van 500 mg per dag? Misschien ben ik gek, maar zoveel is dat toch niet? Je mag toch elke 6 uur 2 tabletten = max 8 tabletten per dag. Dat is 1,5x zoveel, op huisarts recept mag je normaal makkelijk 2x zoveel dan zonder recept, en paracetamol mag je juist wel als je zwanger bent. Maar als je dat 2 weken achter elkaar doet is het wel heel veel ja.

In de bijsluiter staat de maximum en ook wat je moet doen als je teveel hebt gehad.
hoeveel mg waren je pcm tabletten?
Overigens vind ik het vrij idioot om zonder erbij na te denken gewoon maar teveel paracetamol te slikken. Waarom doe je dat? Denk je dat paracetamol in overdosering geen kwaad kan ofzo? Want dat is natuurlijk niet waar. Paracetamol is ook gewoon medicatie en ook al klinkt het als een relatief onschuldige pijnstiller, dan nog is er met reden een limiet aan de dosering gesteld.

Tipje voor de rest van je zwangerschap: ALTIJD de bijsluiter lezen en ALTIJD nagaan of het middel kwaad kan tijdens de zwangerschap. Er zijn wel meer "onschuldige" middeltjes die je niet mag gebruiken namelijk (otrivin neusspray, strepsils, etc.)

En een tipje voor de rest van je leven: je ALTIJD houden aan de voorschriften en aan de maximale dagdosering. Die is er niet voor niets namelijk!
De maximale dosis die wij in een ziekenhuis geven (ik ben verpleegkundige) is 4 x 2 tabletten en dat is dus 8 tabletten. (Van 500 mg)

Heel soms 2 extra, dus 10 is echt wel het maximum... (Alleen als een arts dit voorschrijft en mits leverwaarden in orde zijn)

Dit gaat dus niet specifiek over zwangeren.

Ik zou dit in ieder geval niet meer doen als ik jou was. Sowieso even de bijsluiter lezen EN overleggen met arts of verloskundige is aan te raden.
quote:aliana schreef op 15 april 2013 @ 19:47:

Je bedoelt 12 tabletten van 500 mg per dag? Misschien ben ik gek, maar zoveel is dat toch niet? Je mag toch elke 6 uur 2 tabletten = max 8 tabletten per dag. Dat is 1,5x zoveel, op huisarts recept mag je normaal makkelijk 2x zoveel dan zonder recept, en paracetamol mag je juist wel als je zwanger bent. Maar als je dat 2 weken achter elkaar doet is het wel heel veel ja.

In de bijsluiter staat de maximum en ook wat je moet doen als je teveel hebt gehad.Max is volgen mij 4 gram per dag
Maar niet op mijn oordeel afgaan hoor, ik kan me het verkeerd herinneren. Zelf ff bellen voor informatie.
Aliana, je mag echt geen geen zestien tabletten Paracetamol per dag, wat jij zegt (op doktersadvies). Doktersadvies is elke zes uur twee tabletten met een maximum van acht per dag, en dat voor kortere duur. Heb je daar niet voldoende aan wordt er gekeken naar andere pijnmedicatie omdat zoveel Paracetamol een risico geeft op leverschade.

Edit: wat de anderen ook zeggen. Ik vind jouw opmerking dan ook echt raar.
Als het tabletten van 500 mg zijn snap ik überhaupt niet waarom je er zoveel slikt, ook als je niet zwanger bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Volgens de meest recente adviezen mag je ook geen paracetamol als je zwanger bent. Daarvoor was de max dagdosering bij zwangerschap ook geen 8 tabletten maar 4 tabletten volgens mij.

Mijn ervaring is dat eigenlijk alles wordt afgeraden bij zwangerschap.
quote:aliana schreef op 15 april 2013 @ 19:47:

In de bijsluiter staat de maximum en ook wat je moet doen als je teveel hebt gehad.Ik kreeg tijdens mijn zwangerschap in het ziekenhuis echt niet meer dan die 6 x 500 mg per dag. Ik zou dat zeker niet op eigen houtje doen en al helemaal niet tijdens de zwangerschap.
Dat je er een slikt zonder na te denken kan ik me nog voorstellen maar 10 of 12 sorry daar kan ik echt niet bij !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven