(Veel) te vroeg geboren kinderen

16-07-2020 16:58 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar heb ik er sinds een ruime week dus 1 van. Een hele lieve, knappe, slimme, dat wel. Heel onverwacht gehaald met 31 weken. Maar het is ook best spannend en ingewikkeld en puzzelen met ernaast een peuter van 2,5. We zijn nu nog in het ziekenhuis waar we gelukkig een familiekamer hebben. Maar ik merk dat ik het fijn zou vinden om te kletsen met mensen die ook zoiets ervaren (hebben). Wie praat er mee?
Natte tosti..
Gefeliciteerd!
Zelf geen ervaring, maar een van mijn beste vriendinnen beviel na 30 weken van een dochter
Het meisje is een mooie jonge vrouw met gymnasium achter de kiezen en bijna haar 2e master
Ik, met 32 weken geboren en ongeveer 5 weken in het ziekenhuis gelegen. Ik mocht alleen 's ochtends en/of 's avonds op bezoek ivm de corona regels. Later op de andere afdeling mocht ik of vriend blijven slapen.

Hopelijk mogen jullie snel naar huis.
Nou zeg Soep, wat een toestand. Gefeliciteerd!

Ligt de kleine in een UMC? In dat geval is een Ronald McDonald huis misschien een optie. Dat scheelt je in ieder geval een hoop heen en weer gereis en je komt er nog eens mensen tegen die in hetzelfde schuitje zitten.
lilalinda schreef:
16-07-2020 17:00
Gefeliciteerd!
Zelf geen ervaring, maar een van mijn beste vriendinnen beviel na 30 weken van een dochter
Het meisje is een mooie jonge vrouw met gymnasium achter de kiezen en bijna haar 2e master
Dank! En gelukkig maar :)
Natte tosti..
NoName1983 schreef:
16-07-2020 17:14
Ik, met 32 weken geboren en ongeveer 5 weken in het ziekenhuis gelegen. Ik mocht alleen 's ochtends en/of 's avonds op bezoek ivm de corona regels. Later op de andere afdeling mocht ik of vriend blijven slapen.

Hopelijk mogen jullie snel naar huis.
Oh, dat lijkt me vreselijk. Wij mogen gelukkig vanaf dag 1 24/7 hier zijn maar de opa's en oma's hebben kind inderdaad nog niet mogen bewonderen. Dat vind ik al heel jammer..

Hoe gaat het nu? Hoe oud is je kind inmiddels?
Natte tosti..
Lady*Voldemort schreef:
16-07-2020 17:14
Nou zeg Soep, wat een toestand. Gefeliciteerd!

Ligt de kleine in een UMC? In dat geval is een Ronald McDonald huis misschien een optie. Dat scheelt je in ieder geval een hoop heen en weer gereis en je komt er nog eens mensen tegen die in hetzelfde schuitje zitten.
Ja nou! Pfoei! Ik had gewoon een beetje last van hoofdpijn en besloot mijn bloeddruk te laten meten.. En 5 dagen later was kind er hoeplaflats. Spoedkeizersnede en alles, ambulance naar Sophia in Rotterdam etc etc. Niet echt de bedoeling.

Wij nu weer in onze hometown zonder ronald mcdonald, wel fijn voor de peuter dat die gewoon thuis kan zijn maar het is wel nogal een gezoek.
Natte tosti..
Zowel ik (28 wk) als mijn nichtje (26 wk) zijn kerngezond. :) Niks dan lof voor het Sophia, ze zijn echt heel goed daar.
MevrouwTomatensoep schreef:
16-07-2020 17:17
Oh, dat lijkt me vreselijk. Wij mogen gelukkig vanaf dag 1 24/7 hier zijn maar de opa's en oma's hebben kind inderdaad nog niet mogen bewonderen. Dat vind ik al heel jammer..

Hoe gaat het nu? Hoe oud is je kind inmiddels?
Ja dat is echt heel jammer, wij hebben veel via video bellen gedaan maar dat is uiteraard niet hetzelfde.

Nu gaat het heel goed op buikkrampjes na waar ze wel last van heeft.

Gaat het met jou verder goed? Ik heb gemerkt dat ik nu bijna 3 maanden verder best veel vergeten ben van hoe alles is gegaan. Achteraf was het allemaal best heftig maar dat had ik toen niet door.
16-07-2020 17:19
Ja nou! Pfoei! Ik had gewoon een beetje last van hoofdpijn en besloot mijn bloeddruk te laten meten.. En 5 dagen later was kind er hoeplaflats. Spoedkeizersnede en alles, ambulance naar Sophia in Rotterdam etc etc. Niet echt de bedoeling.

Wij nu weer in onze hometown zonder ronald mcdonald, wel fijn voor de peuter dat die gewoon thuis kan zijn maar het is wel nogal een gezoek.
In een 'gewoon' ziekenhuis dus? Dat is wel een goed teken lijkt me :D

Maar wat een schrik joh. Ik zou in ieder geval alle hulp aannemen die je aangeboden wordt.

En misschien is het een idee om een soort dagboekje bij te houden, voor jezelf om later alles nog eens op een rijtje te zetten maar ook voor de kleine want die heeft later vast en zeker vragen over deze rare periode. En wat iemand hierboven al schrijft: het is allemaal zo hectisch dat je de helft gewoon vergeet. Ik hield hier op het forum een topic bij toen zoon ineens op de IC terecht was gekomen, dat was mijn dagboekje. Ik heb het later nog regelmatig gelezen toen zoon weer vrolijk thuis rond liep te stuiteren.
Wow!
Met 31 weken!
Ik vond 34 weken al heel heftig.
Maar gefeliciteerd hoor... en ook sterkte.
16-07-2020 17:19

Jeetje, wat schrikken. Gefeliciteerd!!
Ja ervaring . Mijn kind is geboren met 29 weken en heeft heel lang in het zjekenhuis gelegen.

Niet naar bedoeld naar lilalinda maar als kinderen zo vroeg geboren worden houden ze er meestal wel iets aan over. Dus het is nu een boom van een kerel / meid heeft de universiteit gedaan is iets te kort door de bocht.

Hoewel je dus ook niet altijd overal heel veel last van hoeft te hebben.

Waar je ook voor moet waken is om alles maar op de vroeggeboorte te schuiven. Datcus weer het andere uiterste.
Ahh gefeliciteerd met jullie kleintje!

Ons zoontje is met 29 weken geboren, wat een achtbaan kom je in he? Die van ons wordt alweer bijna 1... Het was een tijd van ups en downs, maar na tien weken mochten we eindelijk naar huis.

Ik snap het goed dat je behoefte hebt aan lotgenoten, dus praat graag met je mee :)
Lady*Voldemort schreef:
16-07-2020 17:27
In een 'gewoon' ziekenhuis dus? Dat is wel een goed teken lijkt me :D

Maar wat een schrik joh. Ik zou in ieder geval alle hulp aannemen die je aangeboden wordt.

En misschien is het een idee om een soort dagboekje bij te houden, voor jezelf om later alles nog eens op een rijtje te zetten maar ook voor de kleine want die heeft later vast en zeker vragen over deze rare periode. En wat iemand hierboven al schrijft: het is allemaal zo hectisch dat je de helft gewoon vergeet. Ik hield hier op het forum een topic bij toen zoon ineens op de IC terecht was gekomen, dat was mijn dagboekje. Ik heb het later nog regelmatig gelezen toen zoon weer vrolijk thuis rond liep te stuiteren.
Heel goed idee inderdaad, wij hebben een schriftje waar ook de verpleging in schreef. Aan de verpleging heb ik ook veel gehad, allemaal super aardig en behulpzaam.

En neem ook tijd voor jezelf hoe lastig dat ook is, ik heb dat te weinig gedaan en echt dat ga je merken.
Gefeliciteerd met jullie kindje.

Ik ben zelf geen ouder van een prematuur maar ik heb dit van dichtbij wel ‘meegemaakt’. Je wordt erg geleefd de eerste tijd. Het helpt denk ik om dingen voor jezelf op te schrijven.
Ik vind dit boekje een aanrader (nee ik heb geen aandelen):

https://www.bol.com/nl/f/grote-kleine-b ... 112010386/
Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je tweede kindje! Wat een rollercoaster waar je nu in zit hè.

Eén van mijn kinderen is geboren met ruim 26 weken, met grote spoed gehaald. Pas na de uitgerekende datum kon de baby mee naar huis. En dat was een laaaaange, heftige tijd met ook nog 3 andere jonge kinderen thuis. Geen idee meer hoe ik dat deed: elke dag ziekenhuis, volledig kolven, zorgen voor de andere kinderen. Je staat in overlevingsstand, je hebt ook weinig andere keus.

In tegenstelling tot vele anderen hier, ondervindt mijn kind zelfs na jaren nog wel degelijk veel hinder van de vroeggeboorte. We zijn nog altijd bij verschillende poli’s onder controle, motorische ontwikkeling verliep niet zoals bij op tijd geboren kinderen.

Wat mij hielp was om naderhand alle medische documenten en (dag)verslagen van de periode op de nicu en de high/medium care op te vragen, ook die van mezelf. En ik heb na ongeveer een jaar een gesprek aangevraagd met de gynaecoloog die destijds mijn keizersnede heeft gedaan. Veel heb ik in die ziekenhuisperiode niet bewust meegekregen, vragen die ik nog had konden zo beantwoord worden en het vulde de gaten in die waren ontstaan in mijn (vertroebelde) herinneringen.

Hopelijk mag jullie kleintje snel gezond mee naar huis. Maar houd er rekening mee dat jullie wellicht ook de komende maanden/jaren nog wel onder strenge controle staan van het ziekenhuis. Het maakt(e) dat wij altijd een kort lijntje hadden met het ziekenhuis en we in het geval van twijfel of zorgen altijd snel terecht konden/kunnen.
Veel geluk samen!
De beste beslissing ooit, die ik rigoureus nam, was om mij met 31 weken geboren baby (na couveuse en 'warmtekamer') te nestelen op de babykamer. Echt, een stoel neergezet, stapel boeken, muziek en gaf 13-14 voedingen per dag. Voor mij hechten met m'n kindje. Mijn man deed, kon huishouden en zorg voor kleuter met vriendin.
Zusje kwam 's mo. en 's av. erbij zitten.

Geen kraambezoek, echt een soort verlengde van de baarmoeder, kind en ik samen cocoonen. Heel gevoelsmatig, zo fijn. Nu 25 jaar geleden en idd kind is topper :)
Alles sal reg kom
Mijn zus kreeg met 30 weken een drieling. Ze hebben wel een tijd in het ziekenhuis gelegen maar zijn nu volwassen en hebben alle 3 hbo of universiteit afgerond. Vanaf dat ze thuis kwamen nooit problemen geweest. Dat realiseer ik mij nu eigenlijk pas.
Gefeliciteerd! Geen echte ervaring aangezien ik zelf de baby in kwestie was :biggrin: Ik ben ook met 31 weken geboren. Ik heb wel een aantal complicaties, maar gezien de omstandigheden ben ik veel verder gekomen dan dokters ooit hadden gedacht. Je mag altijd een pb sturen :heart:
Wat schrikken mevr. tomatensoep. Gefeliciteerd natuurlijk.
Ik schreef ooit met jou in het uitgerekend december 2017 topic.
Ik hoop dat jullie kleintje gezond mag opgroeien ❤️
Sharing* schreef:
16-07-2020 18:02
De beste beslissing ooit, die ik rigoureus nam, was om mij met 31 weken geboren baby (na couveuse en 'warmtekamer') te nestelen op de babykamer. Echt, een stoel neergezet, stapel boeken, muziek en gaf 13-14 voedingen per dag. Voor mij hechten met m'n kindje. Mijn man deed, kon huishouden en zorg voor kleuter met vriendin.
Zusje kwam 's mo. en 's av. erbij zitten.

Geen kraambezoek, echt een soort verlengde van de baarmoeder, kind en ik samen cocoonen. Heel gevoelsmatig, zo fijn. Nu 25 jaar geleden en idd kind is topper :)

Zo heb ik het ook gedaan, maar dan in bed. Hechten, hechten, hechten inderdaad.
Kind kwam met 34 weken.
Gefeliciteerd! Mijn zus, maar haar verhaal wil je niet horen.......
Nog even ter aanvulling, dat ik me "afzonderde" met mijn vroeg geboren baby, was ook voor mezelf. De shock, nog niet met zwangerschapsverlof, en ineens al bevallen / keizersnee. Lichamelijk en mentaal kon ik bijkomen en intens genieten van het mini-mensje zonder te multi-tasken met praktische zaken, bezoek, kdv zusje enz.
Alles sal reg kom
sugarmiss schreef:
16-07-2020 17:32
Ja ervaring . Mijn kind is geboren met 29 weken en heeft heel lang in het zjekenhuis gelegen.

Niet naar bedoeld naar lilalinda maar als kinderen zo vroeg geboren worden houden ze er meestal wel iets aan over. Dus het is nu een boom van een kerel / meid heeft de universiteit gedaan is iets te kort door de bocht.

Hoewel je dus ook niet altijd overal heel veel last van hoeft te hebben.

Waar je ook voor moet waken is om alles maar op de vroeggeboorte te schuiven. Datcus weer het andere uiterste.
Ik heb het niet verzonnen hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven