İvf in het buitenland

16-02-2024 14:57 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo dames,

İk ben begonnen met een fertiliteitsbehandeling in het buitenland. (Kon veel sneller, familie daar die me kan steunen)

Gelukkig was alles goed. De embryo’s zijn goed gelukt (ingevroren) en ben ik teruggekomen naar Nederland en afgesproken dat ik een maand rust neem en daarna de terugplaatsing wordt gedaan.

Het is zo dat ik dag 2 van mijn menstruatie daar weer moet zijn voor controle en bloedprikken en daarna weer pas op dag 10.

Vanaf dag 10 krijg ik regelmatig controles en word ongeveer op dag 20 de terugplaatsing gedaan.

Mijn vraag is eigenlijk zijn er in nederland of omgeving (Duitsland/Belgie mag ook) klinieken waar ik terecht kan voor de eerste controle zonder verwijzing en bloed prikken? (Uiteraard wordt dit niet vergoed en wil ik hier gewoon voor betalen)

Anders moet ik dag 2 vliegen en dan weer terug en dag 10 weer vliegen. (İvm werk)

Als ik de eerste controle hier kan doen, kan ik vanaf dag 10 rustig daar verder.

Dankjewel alvast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bel of mail het ziekenhuis/laboratorium in de buurt en vraag het daar? Of een privé-kliniek (Bergman ofzo) die zullen ook wel overeenkomsten hebben om voor hun patiënten pre-op bloed te laten prikken.

Ik neem aan dat je van die kliniek wel een verwijzing kunt krijgen met wat en waarvoor iets geprikt moet worden?

En kan je dat dan ook niet via je huisarts regelen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
16-02-2024 15:19
Bel of mail het ziekenhuis/laboratorium in de buurt en vraag het daar? Of een privé-kliniek (Bergman ofzo) die zullen ook wel overeenkomsten hebben om voor hun patiënten pre-op bloed te laten prikken.

Ik neem aan dat je van die kliniek wel een verwijzing kunt krijgen met wat en waarvoor iets geprikt moet worden?

En kan je dat dan ook niet via je huisarts regelen?

İk heb gebeld met mijn huisarts. Helaas kon ze niks voor mij betekenen. Het is volgens haar niet mogelijk om direct een afspraak te krijgen op de 2e dag gebeld van mijn menstruatie.

Ook had de gynaecoloog op mijn laatste afspraak in Nederland gezegd dat ik pas vanaf juni in aanmerking kom voor een verwijzing naar een fertiliteitskliniek. (en dan nog de wachttijden)

Ik heb Bergman gebeld en ook een kliniek in Leiderdorp. Helaas kon ik daar ook niet terecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat lijkt mij het risico van een behandeling in het buitenland, daarom heb ik dat nooit gedaan. Behalve van de behandeling heb je dan ook nog stress van het reizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja precies, dat zoek je toch uit voordat je een behandeling begint ergens op vliegafstand.
Lijkt me buitengewoon stressvol zo.
Ik begrijp dat je hier al onder behandeling was; kan me voorstellen dat je dan niet zomaar ergens een plek kunt claimen; komt toch een beetje over als voordringen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zolang je je beurs trekt zou het wel te vinden moeten zijn lijkt me. Ik zou gewoon alle privéklinieken in Nederland (en anders nog België en wat in Duitsland) bellen, er zal er heus wel eentje zijn die het wil doen. Maar dan vermoedelijk wel met een vaste afspraak (op je vermoedelijke 2de dag van menstruatie), niet in de trant van: ik ben vandaag ongesteld geworden dus morgen kom ik voor die controle.
Alle reacties Link kopieren Quote
Prescan?
Op de site staat wel
Bloedonderzoek Hormonen Vrouw voor 339,00


Labplusarts werkt misschien ook. Daar hoef je geen verwijzing voor te vragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bloedonderzoek zal het probleem niet zijn denk ik? Bloedprikken kan meestal wel als je een labbriefje krijgt van jouw kliniek en dan de uitslagen naar jou of de kliniek. Maar ik weet niet wat voor controle nodig is? Als echt een gyn/fertiliteitsarts nodig is dan lijkt het idd wat op voorkruipen. Wachtlijst tot juni, maar dan via de achterdeur naar binnen. Kan me voorstellen dat dat lastig te regelen is. Zeker als je één dag tevoren pas de afspraak kan maken kan ik me voorstellen dat de klinieken daar niet de ruimte voor hebben voor mensen die niet bij hun patient zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Wellicht via Gynaecologie Amsterdam, daar kun je ‘losse’ echo’s laten maken en ook zelf betalen. Geen idee hoe ze nu qua wachttijd zitten.

Kan het bloed prikken niet via de huisarts?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe denkt de ivf kliniek hierover? Kan me zomaar voorstellen dat zij dit zelf willen doen en in hun eigen laboratorium.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee huisartsen zijn daar niet voor aangezien het tweedelijns zorg is.

Je kunt op het Freya forum hier meer info over vinden. Ik kwam met wat Googlen op een topic hierover terecht. Er zijn ziekenhuizen die hier aan meewerken. Je zal wel rondje moeten bellen. https://www.freya.nl/fora/topic/contro ... nederland/
Alle reacties Link kopieren Quote
Delphinia schreef:
16-02-2024 19:47
Nee huisartsen zijn daar niet voor aangezien het tweedelijns zorg is.

Je kunt op het Freya forum hier meer info over vinden. Ik kwam met wat Googlen op een topic hierover terecht. Er zijn ziekenhuizen die hier aan meewerken. Je zal wel rondje moeten bellen. https://www.freya.nl/fora/topic/contro ... nederland/
Dat topic gaat over mensen die gewoon vergoede zorg krijgen in België. Die een verwijzing hebben en ook de onderzoeken in Nederland vergoed krijgen door de zorgverzekering. Ik weet niet of de behandeling van TO in het buitenland vergoede zorg is? Ze schrijft dat ze controle en bloedonderzoek zonder verwijzing wil en het zelf wil betalen. Daardoor krijg ik het beeld dat het hele traject niet vergoed wordt en niet op basis van een reguliere verwijzing tot stand is gekomen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Kan me voorstellen dat dat nog een tikje lastiger is om geregeld te krijgen. Ik ken iig geen ziekenhuis dat mensen zonder verwijzing in behandeling/controle neemt. Dan zou je al terug moeten vallen op privé klinieken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yinna schreef:
16-02-2024 20:51
Dat topic gaat over mensen die gewoon vergoede zorg krijgen in België. Die een verwijzing hebben en ook de onderzoeken in Nederland vergoed krijgen door de zorgverzekering. Ik weet niet of de behandeling van TO in het buitenland vergoede zorg is? Ze schrijft dat ze controle en bloedonderzoek zonder verwijzing wil en het zelf wil betalen. Daardoor krijg ik het beeld dat het hele traject niet vergoed wordt en niet op basis van een reguliere verwijzing tot stand is gekomen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Kan me voorstellen dat dat nog een tikje lastiger is om geregeld te krijgen. Ik ken iig geen ziekenhuis dat mensen zonder verwijzing in behandeling/controle neemt. Dan zou je al terug moeten vallen op privé klinieken.
Nee dus kan ze beter haar vraag daar stellen zou ik zeggen. Of duidelijkheid geven over wel/geen vergoede zorg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi Cherry, je bent met IVF bezig dus ik neem aan dat je heel graag zwanger wil worden en dat je al flink wat emoties te verwerken hebt. Toch een wat kritisch berichtje van mij.
Ook bij mij ging zwanger worden niet gemakkelijk en ik heb daarbij ook lange tijd tussen 2 landen heen en weer gependeld. Mijn ervaring is dat mijn cyclus altijd onregelmatiger is (lees: langer duurt) wanneer ik vlieg. Geen idee of dit alleen voor mij geldt; maar het lijkt me in combinatie met IVF niet wenselijk.
Daarnaast raadde mijn gyneacoloog mij altijd af om in de eerste weken van een zwangerschap te vliegen (geen idee eigenlijk waarom; luchtdrukverschillen? Bloedcirculatie?).
Mijn vraag aan jou: is er geen andere optie dan IVF in het buitenland doen? Wellicht IVF dichter bij huis? Of kan je tijdelijk in het buitenland gaan wonen?

Ik weet het ook niet precies. Lastig, hoor! Heel veel succes en ik hoop dat het snel raak mag zijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier jarenlange ervaring met ivf in Duitsland. Had/heb een welwillende huisarts, dus bloedonderzoek lukte mij wel altijd via hem (wellicht ook andere tijd/regels, in ieder geval toen wij startten en hij heeft altijd willen blijven meewerken daarin).
Voor echo's heb ik uitstekende ervaringen met EchoXpert in Amsterdam. Vorig jaar 70 euro voor een echo, kon ook gewoon altijd op aangegeven dag (dus idd vandaag bellen, want cyclusdag 1, morgen echo). Goede echoscopisten, resultaten in pdf via (beveiligde) mail, die je dus ook weer kunt doorsturen naar behandelend arts in het buitenland.
Veel succes in het traject!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjewel voor alle reacties.

İk snap dat dit mijn eigen keuze is en dat is verder voor mij ook prima.

De behandeling wordt inderdaad niet vergoed, maar dat wist ik al en is ook mijn eigen keuze geweest.

Alles gaat veel sneller/makkelijker (zonder alle poespas)

Het duurde in Nederland lang om een verwijzing te krijgen ivm leeftijd.
Voor de rest was er telkens niks aan de hand terwijl er eigenlijk best veel was)

Uitendelijk hier naar de gynaecoloog kunnen gaan ( met uitslagen die ik van het buitenland heb meegenomen) na 2 maanden wachten om vervolgens weer een half jaar op een wachtlijst te staan.


Het was meer praktisch bedoeld.

Controle 1 is op dag 2 en de volgende pas op dag 10.
Als het had gekund zou het fijn zijn, zo niet niks anders te doen.

Dankjewel voor alle reacties 🌹

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven