Vroeggeboorte

20-08-2020 22:19 478 berichten
Hey iedereen, ik ben vandaag 24 weken, maar ben sinds afgelopen vrijdag opgenomen ivm pre eclampsie.

Ik wou graag verhalen van andere vrouwen horen hoe zij een vroeggeboorte en/of zwangerschapsvergiftiging hebben meegemaakt, hoe het is verlopen na de bevalling mentaal/fysiek/ en met de baby.

Ik lig nu in het maxima in Veldhoven. Ik weet dat helaas niet alles goed gaat bij zo’n vroege geboorte. Maar zou toch graag andere verhalen horen
Ooh wat fijn mevrouwtomatensoep!

Ik vind het lastig met mijn omgeving te praten zoals vriendinnen. Ik heb 1 andere zwangere vriendin en van haar kreeg ik de opmerking “Achja dan ben je er eerder van af” schoot zo in het verkeerde keelgat
Alle reacties Link kopieren
Kenzoblitz2020 schreef:
21-08-2020 11:31
Ooh wat fijn mevrouwtomatensoep!

Ik vind het lastig met mijn omgeving te praten zoals vriendinnen. Ik heb 1 andere zwangere vriendin en van haar kreeg ik de opmerking “Achja dan ben je er eerder van af” schoot zo in het verkeerde keelgat
Die begrijpt echt niet welke risico’s het met zich meebrengt.
Alle reacties Link kopieren
Kenzoblitz2020 schreef:
21-08-2020 11:31
Ooh wat fijn mevrouwtomatensoep!

Ik vind het lastig met mijn omgeving te praten zoals vriendinnen. Ik heb 1 andere zwangere vriendin en van haar kreeg ik de opmerking “Achja dan ben je er eerder van af” schoot zo in het verkeerde keelgat
Dat is echt een opmerking die men niet moet maken! Maar zo komen er nog meer, bereid je maar voor....er zullen heel weinig mensen zijn die je echt begrijpen :-(
Mijn moeder had zwangerschapsvergiftiging bij mij en sibling. Bij mij ook met 24 weken en ik ben met 31 weken geboren dmv keizersnede. Je mag altijd een pb sturen. Ook al heb ik zelf niet echt ervaring, ik heb wel de verhalen gehoord :hug:
Jaa heel lastig zulke opmerkingen, haar vriend is zijn leven lang al vrienden met mijn vriend. Alleen hij had ookal van die opmerkingen gemaakt waarvan je denkt, serieus?😅 maar goed wij hebben voor nu even afstand genomen van hun, omdat we niet zitten te wachten op zulke opmerkingen.

Hopelijk haal ik het ook tot de 31 weken🥰
Alle reacties Link kopieren
Nou weetje, ik heb het op een gegeven moment ook gedacht in het ziekenhuis. Omdat ik dus alléén maar aan dat stomme ctg lag en me zelf prima voelde maar niks mocht en niks kon. Ook een keer tegen mijn moeder gezegd die toen meteen zei 'geloof me, dat wil je niet als het niet hoeft, nu al geboren'.

Twee dagen later was hij er. En nee, ik ben er zeker niet 'nu al vanaf'. Maar de impact had ik van tevoren echt niet zo bedacht.

Ik hoop ook voor je dat de 31 weken gehaald worden!
Natte tosti..
Hoe langer de baby binnen blijft, hoe beter. Ik ga voor jullie duimen! :)
Kenzoblitz2020 schreef:
21-08-2020 11:31
Ooh wat fijn mevrouwtomatensoep!

Ik vind het lastig met mijn omgeving te praten zoals vriendinnen. Ik heb 1 andere zwangere vriendin en van haar kreeg ik de opmerking “Achja dan ben je er eerder van af” schoot zo in het verkeerde keelgat
Die opmerking is ook gewoon compleet misplaatst, daar mag je best wat van zeggen. Hij zou ook bij mij nog verkeerd vallen.

Mijn kind is wel prematuur, maar na 32 weken geboren, dus onvergelijkbaar met jouw situatie nu. Misschien iets waar je nu totaal niet mee bezig bent, maar waar ik in alle drukte nooit aan gedacht had toen is dat je natuurlijk prima kleertjes of andere dingen die je nog nodig hebt online kunt bestellen.

Veel sterkte in ieder geval! Ik hoop dat de baby nog lang mag blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Kenzoblitz2020 schreef:
21-08-2020 11:31
Ooh wat fijn mevrouwtomatensoep!

Ik vind het lastig met mijn omgeving te praten zoals vriendinnen. Ik heb 1 andere zwangere vriendin en van haar kreeg ik de opmerking “Achja dan ben je er eerder van af” schoot zo in het verkeerde keelgat
Wauw :woa: daar mag je wel wat van zeggen hoor! Ik snap dat je misschien bij een moeilijke zwangerschap zo kan denken, maar een premature baby kan echt heel heftig zijn ( ligt natuurlijk een beetje aan het termijn) ik vond mijn zwangerschappen rete zwaar fysiek gezien en heb 1 zwangerschap vanaf de drie maanden plat gelegen, maar echt dat doe je met liefde als je weet wat voor consequenties een vroeggeboorte met zich meebrengen.
Jaa, ik weet niet zo goed wat ik ervan moest zeggen eigenlijk. Haar kennende komt er meteen een ruzie van, waar ik nu echt geen zin in heb
Alle reacties Link kopieren
Kenzoblitz2020 schreef:
21-08-2020 11:31
Ooh wat fijn mevrouwtomatensoep!

Ik vind het lastig met mijn omgeving te praten zoals vriendinnen. Ik heb 1 andere zwangere vriendin en van haar kreeg ik de opmerking “Achja dan ben je er eerder van af” schoot zo in het verkeerde keelgat
Kan ik me helemaal voorstellen. Hier ook ene te vroeg geboren kindje (prematuur en dysmatuur na eclampsie en HELLP) en kreeg ook zo’n opmerking van een mede zwangere: “Ben wel jaloers op je, jij kan je kindje nu al zien.” Stond ook met mijn mond vol tanden over zoveel onbenul.

Veel tips al gegeven hier, sluit ik me bij aan. En....mocht het nu of (veel verder) in de toekomst nodig zijn: aarzel dan niet om (psychische) hulp in te schakelden. Ik wilde er eerst ook niks van weten, maar het heeft me uiteindelijk heel goed geholpen.

Hou vol, veel sterkte ❤️
Jaa. Hoe oud waren jullie premature baby’s ?
Alle reacties Link kopieren
Al iets gehoord over je longen? Fijn dat de kleine het goed doet en al lekker eigenwijs is !
Wat een k...opmerking. Wat vervelend dat ze boos zal worden als je er wat van zegt.
Aan jullie de keuze van wie je wel wilt dat ze jullie proberen te begrijpen en waarvan jullie denken laat maar zitten. Alleen energie steken in mensen waarvan je steun nodig hebt :)
Alle reacties Link kopieren
Dat is balen!
Twee jaar geleden heb ik hetzelfde meegemaakt. Pre-eclampsie, vervolgens Hellp-syndroom, opname op de OHC in Veldhoven, spoedkeizersnee bij 29,5 week zwangerschap. Dochter woog maar 1130 gram en was extreem prematuur en dysmatuur.
Ze heeft bijna 10 weken in het ziekenhuis gelegen. De eerste weken op de IC in Veldhoven en daarna is ze met een baby-ambulance met de couveuse verplaatst naar ons streekziekenhuis om daar verder te groeien.
Na thuiskomst hebben we nog 1 jaar fysiotherapie aan huis gehad. Ook hebben we tot haar 8e jaar diverse controle afspraken in het ziekenhuis (ogen, longen, hart). Dit is standaard bij deze geboortetermijn. Er is gelukkig (nog) niks afwijkends gevonden.

Nu is ze een 'normale' peuter Ze praat vollopen rent graag door de speeltuin. Wij zijn trots op haar.

Ik hoop voor je dat een vroeggeboorte niet nodig is. Mijn hielp het volgende:
- de eerste dag op de OHC mocht ik even op de IC kijken hoe zo'n te vroeg geboren baby eruit zag. Ik schrok hier heel erg van maar gaf me wel een beter beeld van de situatie
- na de geboorte zelf verblijven in het naastgelegen Ronald mc Donaldhuis. Daar verblijven andere ouders die hetzelfde meemaken. We hebben nog dagelijks contact met 1 stel.
- ik voelde de baby niet meer bewegen na de longrijpingsspuiten. Dit blijkt normaal te zijn maar wist ik niet.
- info lezen op de website van 'kleine kanjers'
- accepteren dat veel buitenstaanders het niet begrijpen. Een vriendin van me was verbaasd dat ik 1 week na de bevalling niet op haar bbq kwam. En een andere zei dat het 'vast een gemakkelijke bevalling was van zo'n kleintje' maar de keizersnee wordt groter gezet dan normaal omdat de kleine in nood is en dat weet men niet...
- kleding bestellen bij Neo maatjes. Vanaf maat 42 want als de baby kleiner is is de huid nog niet klaar voor kleding
- informeer naar couveuse-nazorg bij je verzekeringsmaatschappij. Couveuse nazorg is voor de periode na ontslag uit het ziekenhuis
- je krijgt bij extreme vroeggeboorte ook langer zwangerschapsverlof.

Veel succes. Je mag me altijd een privé berichtje sturen als je meer vragen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een hoge bloeddruk vanaf 27 weken en pre eclampsie vanaf 30 weken. Uiteindelijk met heel veel rust - ik was opgenomen in het ziekenhuis - toch nog weten te rekken tot 36+5. Voor ons was dit extreem belangrijk want ons zoontje zou met een ernstige hartafwijking geboren worden en een vroeggeboorte zou het nog lastiger maken.

Ik weet wel dat het me hielp om me zo rustig mogelijk te houden. Ook zo min mogelijk bezoek. Ik lag het grootste deel in een kamer alleen en ben in mijn eigen cocon gekropen soort van. Bij bezoek vloog mijn bloeddruk weer de bocht uit.

Ik ben met 36+4 ingeleid omdat ik toen echt benauwd werd en mijn bloedwaarden hard achteruit gingen. Had iets van 10kg vocht bij me. Dat was best pijnlijk ook.

Sterkte!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Nee was gelukkig niks met mijn longen. Wel klachten zoals buikpijn zijn vandaag op komen zetten. Dus hebben ze bloed afgenomen. Bloeddruk zelf was wel goed.

Oh 10 kg vocht lijkt me idd ook erg pijnlijk. Zo jammer dat mensen het gewoon niet begrijpen, al weet ik niet of ik het had begrepen als ik niet in deze situatie zat.
Alle reacties Link kopieren
Kenzoblitz2020 schreef:
21-08-2020 17:26
Zo jammer dat mensen het gewoon niet begrijpen, al weet ik niet of ik het had begrepen als ik niet in deze situatie zat.
Ik zou die verwachting niet hebben. Maakt het leven een stuk makkelijker. Mensen zeggen nou eenmaal domme dingen omdat ze het gevoel hebben dat ze iets positiefs moeten zeggen. Het is bijna altijd goed bedoeld.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte, het is een hele spannende periode waar jullie nu inzitten. In een notendop heb ik van week 24 T/m 30 in het ziekenhuis gelegen incl op een gegeven moment weeën en dus weeenremmers. Uiteindelijk is mijn zoon met 32 weken geboren doordat de placenta losliet. Hij was al met al niet erg prematuur en al vrij sterk. Na een week of 6 ziekenhuis mocht hij mee naar huis. Het eerste jaar is nog wel een achtbaan geweest maar inmiddels is hij 11, zit op regulier basisonderwijs waar hij het prima doet en ook motorisch is hij helemaal in orde. Er zijn dus ook succes verhalen, hou je daar aan vast. En verder, wees heel duidelijk over wat je voelt en wilt weten naar het ziekenhuis personeel.
Gelukkig waren de bloeduitslagen goed net, mijn bloeddruk was 123/86 net. Ook meteen kinkhoest prik gekregen want die had ik nog niet gehad.

Ivm de buikpijn mag ik hier zo in bad, wat ik wel fijn vind misschien helpt dat iets.

Ik vind die verhalen wel fijn, er zijn er maar weinig te vinden op internet vind ik, of voor mijn gevoel heb ik al 100x dezelfde gelezen. Hopelijk blijft alles stabiel en mag ze nog minimaal tot de 32 weken bij mij blijven
Alle reacties Link kopieren
Er is een Facebookpagina voor ouders van prematuur/dysmatuur geboren kinderen. (Of die van kleine kanjers, dat zijn ouders van jonge premature kinderen) Daar kun je je ook aanmelden, daar is heel veel ervaring te vinden.
Badder ze!
Alle reacties Link kopieren
Succes! Elke dag dat de kleine in je buik blijft "wonen" is er eentje!
Oh Dankje! Ga ik me op inschrijven
Alle reacties Link kopieren
Spannende tijd To, sterkte! Zelf gelukkig geen ervaring, maar de laatste aflevering van de podcast ‘Ik ken iemand die’ gaat over een vroeggeboorte en de ervaringen van de ouders
Alle reacties Link kopieren
Heb je genoten van je bad to? Hoe gaat het nu? Ik duim dat jullie kleintje zo lang mogelijk mag blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Kenzoblitz2020 schreef:
21-08-2020 11:31
Ooh wat fijn mevrouwtomatensoep!

Ik vind het lastig met mijn omgeving te praten zoals vriendinnen. Ik heb 1 andere zwangere vriendin en van haar kreeg ik de opmerking “Achja dan ben je er eerder van af” schoot zo in het verkeerde keelgat
Wow, ik sta echt even met mijn oren te klapperen!

Sterkte TO! Wat een onzekere tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven