Wachten, wachten, wachten (deel 3)

25-10-2013 15:47 2776 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is deel drie alweer van het topic: Wachten, wachten, wachten.

Een topic voor mensen met een kinderwens, die vanwege de meest uitlopende redenen nog moet wachten. Hier gaan we verder met kletsen, fantaseren, elkaar een schouder bieden om uit te huilen en afleiding zoeken.

Nieuwe schrijfster zijn van harte welkom, maar let op even het volgende:

- Beginnen vanaf begin 2015 (geldt voor nieuwe schrijfsters)

- Wij hebben een realistische kijk op het leven en op onze kinderwens

- Voor mensen die al begonnen zijn, zijn er andere topics(geldt voor nieuwe schrijfsters)

NaamLeeftijdLeeftijd partnerWanneer beginnen?Waarom wachten?BijzonderhedenTara823132herfst 2014Baan vriend & trouwenflora_2627282016?Sparen & vriend (pas afgestudeerd)Bezigebij23302015/2016Wachten op man & genieten van de tijd met z'n 2tjesInspiratielooos2727najaar 2015Sparenukkie213333dec 2014Uitslag bloedonderzoekunderstatement2526voorjaar/zomer 2015Zekerheid huis & baandrika793527januari 2015groen licht huisartseerst gewacht op vriend & reis
@sealight Poe hee, 10.000 euro is wel veel zeg! Denk je niet dat hij daar vanaf kan stappen? Ik weet zeker dat niet iedereen die een baby krijgt 10.000 euro achter de hand heeft.... ;)
Wij willen het liefst ook 10.000 achter de hand hebben als we aan kinderen beginnen. Meer als een soort van appeltje voor de dorst mocht het met ons inkomen heel raar lopen. Maar het is nog maar de vraag of dat gaat lukken.
Oh echt matroesjka? Jeetje, ik kan me niet voorstellen dat wij ooit 10.000 euro zullen hebben.
Ik denk niet echt dat ik een slechte ouder zal worden maar ik besef me dat je als ouder heel veel kan verpesten dus dat legt een soort extra druk op me. Ik zie vaak dat mensen er net zo instaan als ik of juist heel zeker van zichzelf zijn ook met relaties/trouwen. Of juist een beetje onverschillig zijn. Om mijn ouders na te doen moet ik het wel heel bont maken dus daar ga ik maar niet vanuit.

ik zou wel 5000 euro willen sparen voor we aan kinderen beginnen. Nu hebben we bijna niks meer, het meeste zit in het huis. Ook maar een halve hypotheek dus lekker lage lasten. Ik werk maar 1 dag in de week dus daar hoeft ook niks te veranderen als er kinderen komen.
Ik vind ¤10.00 juist heel erg verstandig. Niet voor de baby, maar voor als alles in huis kapot gaat of als je even een tijd zonder baan zit.

Wij willen eigenlijk ¤20.000 als buffer hebben, en daar zijn we bijna, we sparen 1 heel maandsalaris per maand.
Precies wat Matroesjka zegt. En ook voor onvoorziene uitgaven. Ik weet ook niet of het ons lukt hoor. Ik kon niks sparen per maand, nu ik iets meer werk wel. Maar heb de uren niet op papier. Misschien dat hij uiteindelijk met 7 of 8 duizend euro ook wel tevreden is. Tijdens de zwangerschap ook nog sparen uiteraard. En wie weet lukt het niet meteen.

Choco, lastig dat je die druk voelt. Maar er zijn geen enkele ouders die alles perfect doen hoor! Hoe goed ze hun best ook doen. Tuurlijk verpesten sommige ouders de opvoeding, maar je hebt toch de intentie om het goed te doen!
EvaViva is natuurlijk ook niet heel moeilijk voor ons. Als ik straks ga werken verdienen we met een beetje geluk samen 3000 netto. Een huur van 500 (zal nog wel gaan oplopen tot 680 denk ik) euro, vaste lasten in totaal 1000 euro. Dan kun je makkelijk 1000 per maand sparen en zit je binnen een jaar op 10.000
Wij gaan overigen in januari de broekriem flink aantrekken om echt even goed te kijken naar onze financiën en zo veel mogelijk te doen met zo weinig mogelijk geld zeg maar.
Goh, hier schrik ik wel van, dat iedereen zo makkelijk praat over 10.000 of zelfs 20.000 euro. Dat is voor mij zo'n groot bedrag, echt onwerkelijk dat ik dat ooit zal bezitten.

Wij sparen wel wat, een paar honderd per maand, maar dat gaat uiteindelijk ook weer op, meestal aan reizen. Onze salarissen zijn verder bijna helemaal nodig voor de vaste lasten.

Maar goed, ieder z'n eigen financiële ideeën natuurlijk. Ik zou niet weten welke onvoorziene uitgaven ik kan hebben die duizenden euro's kost. We hebben 4000 ofzo, daar kunnen we heus wel kapotte apparaten of autoreparaties van betalen.
@choco: ik heb soms ook zo'n vlaag van "help, kán ik dat wel, een kind opvoeden". Maar het is meestal meer leuk-spannend dan eng-spannend. Kinderen krijgen is volgens mij echt iets waarvan het erg lastig is er een goed beeld bij te krijgen zonder dat je het ook echt doet.

@sparen: ik heb ook genoeg spaargeld achter de hand voor als er iets groots stuk gaat of bij een aantal maanden zonder werk. Nu zitten wij beide in een sector waarin de banen voor het oprapen liggen, dus wat dat betreft maak ik me niet zo'n zorgen. Toch is het voor mijn gemoedstoestand beter om wat achter de hand te hebben. Je weet ook nooit hoe het in de toekomst gaat lopen.
@eva: dat soort bedragen krijgen wij ook niet voor elkaar hoor.
tnx dames, jullie hebben ook gelijk.

Ik denk dat iedereen andere financiële doelen heeft. Als je vaste lasten 4000 euro zijn heb je al een ander plaatje dan 1500 euro vaste lasten bijvoorbeeld. Wij zijn ook meer van de korte spaardoelen en houden redelijk wat over per maand. Echt zuinig zijn we niet helaas haha.
@eva je moet het wel in perspectief zien. Ik gok zomaar dat jullie woonlasten een stuk hoger zijn. Als wij straks de kinderopvang moeten betalen en/of over een jaar of 5 naar een koopwoning gaan redden wij 1000 per maand dparen ook niet meer hoor.

Dus nu maar sparen nu het nog kan.
@eva, ik vind het ook zeker niet vanzelfsprekend hoor. Wij hebben nu ook iets van 4000 euro samen. En we moeten hard werken om iets te sparen. Dat betekent ook dat we niet op vakantie zijn geweest afgelopen jaar en aankomend jaar gaan we ook niet. Maar ik hou me dan maar voor dat het voor een goed doel is :-)
Dames, even een zwaai vanaf stansted airport!

Alleen de laatste pagina doorgelezen van de laatste paar dagen-:) het is nu nog even wachten tot we mogen boarden..

Fantastische dagen gehad, al ga ik nooit meer tussen kerst en oud & nieuw naar london-;)

@sparen, hier een minimale buffer van 5000 voor het huis en daarbij toch minimaal 2500 voor onvoorziene zaken.

Vakanties zijn in onze ogen leuk, maar niet belangrijk genoeg om grote sommen geld voor te sparen. Met ons vakantiegeld en vriend's eindejaarsuitkering en mijn bonus komen we erg ver. Al gaat het dit jaar allemaal in het huis zitten en in de tuin.

Dat is onze prio, het huis, de tuin en daarna sparen voor overige zaken.

Onze hypotheek is bruto 700,-, netto een kleine 500,-. Onderhoud hebben we de komende jaren niet, dus dat spaarpotje kunnen we mooi aanvullen.

Netto inkomsten liggen tussen de 3500 en 3800 per maand. Kunnen we prima van leven en zo'n 1000,- sparen per maand en leuk blijven leven. Zolang we geen kinderen hebben is dat ons streven iedere maand. Mocht een van ons ( of beiden) dan werkloos, ziek of wat dan ook worden, kunnen we het redelijk lang uitzingen en dat vond ik erg belangrijk bij bet afsluiten van onze hypotheek.

@Choco, je bent je ouders niet, je vriend ook niet en het komt heus allemaal goed. Je weet in ieder geval wel hoe je het zeker niet wil-:)

@ sealight, succes met het gesprek met je vriend-:) hopelijk begint het jaar 2014 goed voor je!!

Zo, ik check weer uit-;) nog even wat eten en dan wachten...
Ok, man en ik zien duidelijk bepaalde financiële zaken anders dan sommigen hier. Wij zijn wellicht wat minder voorzichtig.

@chantilly en sealight

Ieder zijn eigen voorkeuren. Wij zullen nooit een vakantie laten schieten om maar meer spaargeld te hebben. En dan balend thuis zitten kijken naar mijn geld op de bak zeker? Terwijl ik graag op reis wil? Nee bedankt . Reizen is voor ons het allerbelangrijkste eigenlijk. Jullie stoppen het geld duidelijk liever in huis en sparen, dat kan ook .

Goede vlucht gehad chantilly?

@maroesjka Onze woonlasten zijn inderdaad veel hoger (900 euro hypotheek) dus dat spaart wat minder hard ja.

Maar dames, aan wat voor onvoorziene uitgaven denken jullie dan? Als hier in huis of aan de auto iets een reparatie nodig is redden we dat makkelijk met onze 4000 euro. Als een van ons werkeloos raakt, krijg je uitkering of snel weer ander werk. Als je ziek wordt is er je arbeidsongeschiktheidsverzekering. Welke rampscenario's zie ik over het hoofd?
Het is bij ons niet alleen onvoorziene uitgaven. Als we kinderopvang kosten krijgen kunnen we een flink stuk minder sparen. Dus als we beginnen met 10.000 en dan hopen we die op te schroeven tot 20.000 over de jaren die daarop volgen. Waarvoor?

-zodat je "gewoon" een nieuwe auto kunt kopen als je je eigen in de prak rijdt (niet van 10.000 euro uiteraard maar dan kun je iig wielen onder je kont regelen), of een nieuwe wasmachine/vaatwasser/whatever kunt kopen zonder dat dat zo'n aanslag is op je spaargeld

-om een periode van werkloosheid en bijkomende terugval in inkomen van een van ons (of beide!) te overbruggen zonder het te hard te voelen. Dan kun je altijd nog een paar honderd euro per maand naar de betaalrekening sluizen om van te leven

-om als we een huis gaan kopen genoeg geld te hebben voor een eventuele verbouwing en het vervangen van het eea van onze inboedel (wat tegen die tijd ook echt nodig gaat zijn, denk aan een nieuw bed, nieuwe kasten, nieuwe tafels)

-om zodat als het nodig is of we het willen een van ons gewoon tijdelijk de baan kan opzeggen om voor het gezin te zorgen zonder meteen op een houtje te moeten bijten

Maargoed, wij komen uit gezinnen waarin het financieel vaak krap was dus misschien vinden we het daarom zo'n fijn idee. Wij willen er zoveel mogelijk aan doen dat dat ons gezin niet overkomt.
@eva, voor die 900 euro hypotheek hoop ik van harte dat je niet 3 verdiepingen op en af moet elke dag straks met kind+boodschappen oid
Ik ben ook zo iemand die het fijn vind om geld achter de hand te hebben. Maar het is niet zo dat ik bewust heel veel spaar of zuinig aan doe, laatste maanden wel meer op centen gelet omdat ik nu in de ww zit, maar ook nu kan ik eigenlijk gewoon alle dingen doen die ik wil doen zonder wat tekort te komen. En de rest spaar ik. Heb nu zo'n 15.000.

Maar mijn spaargeld is waarschijnlijk weer snel verdwenen als ik volgend jaar mijn huis ga verkopen (met waarschijnlijk een restschuld). Vriend heeft ook nog behoorlijk wat spaargeld (op dezelfde manier als ik bij elkaar gespaard, het is gewoon over aan het eind van de maand), maar goed, dat geld gaat dus uiteindelijk ook weer gebruikt worden bij de aankoop van een huis voor ons samen in de toekomst, dus het is niet alleen maar buffer voor onvoorziene uitgaven.
Tja, ik weet niet hoe lang het mogelijk duurt om een nieuwe baan te vinden na ontslag. Een ww duurt niet lang, zeker niet met de huidige plannen. Of hoe ik ben als ik echt een baby heb gekregen. Blijf ik dan vrijwillig thuis, dan hebben we toch een fijn bedrag achter de hand, waar we goed van kunnen leven, zonder de touwtjes aan elkaar te moeten knopen. En willen we dan een nieuwe auto/badkamer/ keuken, dan kunnen we die aanschaffen. Gewoon, het idee dat je een bedrag achter de hand hebt waar je lange tijd mee vooruit kan. En zeker omdat we dit koophuis hebben vind ik die buffer erg belangrijk. Wat als de dakgoot het begeeft oid? Een paar duizend ben je dan wel verder. Niet dat ik dat zie gebeuren in ons nieuwe huis, maar ik bouw liever nu de buffer op, nu we het ruim hebben, geen kinderen en nauwelijks verplichtingen hebben, dan straks met kinderen te moeten besparen op van alles en nog wat, omdat we de auto in de prak hebben gereden en we een groot lek in huis hebben bijv-;). Al kun je niet overal rekening mee houden.

En reizen vinden wij hier wel belangrijk, maar dan kan ook een week op een camping zitten of last minute een vliegreis naar Griekenland oid. Wintersport is het enige waar we echt consessies voor zouden willen doen, de rest kunnen we op de een of andere manier wel fixen.

En zo heeft iedereen andere beweegredenen als het gaat om buffer en welke prioriteiten. Zolang je het als stel eens bent is het toch prima-:)
Ik moet toegeven dat ik over bepaalde scenario's die jullie noemen nooit heb nagedacht (kapotte dakgoot, mogelijkheid tot stoppen met werken voor 1 persoon, nieuwe auto kunnen kopen). Maar poe, ik zou er zo ongelukkig van worden als ik mijn reizen moet laten schieten om te sparen voor dat soort hoogst hypothetische zaken... Zal wel naïef zijn, maar ja.

Misschien komt onze houding juist doordat wij uit gezinnen komen waar altijd geld geen issue was (niet rijk hoor, maar wel redelijk kunnen doen wat we wilden). Denken wij allebei dat het bij ons ook wel losloopt allemaal. En soms geven onze ouders ons nog steeds een klein financieel steuntje in de rug.

@chantilly Precies, als je het als stel maar eens bent . Verder moet iedereen lekker zelf weten hoe hij/zij de financiën regelt.

@matroesjka Nee hoor, geen 3 verdiepingen opslepen hier, we hebben een fijn groot huis met oprit en tuin .
Kwa geld, goh, dat vind ik een klein beetje moeilijk. omdat wij bijna de helft van ons huisje zelf gaan betalen, is ons geld daarna wel een beetje op.

Het sparen zal ook minder snel gaan want we wonen nu (bewust) in een klein goedkoop krotje, dat spaart erg lekker.

het is de bedoeling dat we zo'n 5000 euro overhouden maar we moeten als ik zwanger ben ook een nieuwe auto dus ik weet niet of we dat halen.

En dan ga ik misschien terug gaan studeren dus dan vallen we terug op 1 loon. Wat doenbaar is maar geen vetpot, zeker niet met een kleintje erbij. Maargoed, ik heb geen probleem met sober leven, dus dat komt wel goed.
@EvaViva; iedereen heeft ook weer andere prioriteiten. Ik word niet perse gelukkiger van ieder jaar een wereldreis; wij gaan ook vaak binnen Europa op vakantie en dan met een rugzak de bergen in, daar genieten we net zo van en kost (zeker als we wildkamperen) niet zoveel. Wij krijgen van mensen in onze omgeving juist ook vaak te horen dat we 'altijd maar op vakantie zijn'. Maar om te kunnen sparen hoeven bij ons die vakanties er dus niet bij in te schieten.. Dat spaargeld hebben we gewoon echt over, het is niet dat we daarvoor andere wensen opzij moeten zetten.

Overigens ben ik het niet met je eens dat het 'hoogst hypothetische zaken' zijn dat één van de twee zijn baan kwijt raakt of dat je misschien na de komst van een kind toch minder wilt gaan werken dan je van te voren bedacht had omdat je mening daarover verandert of het toch zwaarder lijkt te vallen. Ik merk het nu zelf ook; Ik dacht ook dat ik meteen weer een baan zou hebben, maar ben nu toch al 3 maanden werkloos. Dan is het lekker om gewoon wat geld achter de hand te hebben, zodat je niet meteen hoeft te beknibbelen bij een lager inkomen. (en omdat ik elke maand al een paar honderd spaarde kan ik juist nu ook met die paar honderd minder ook wel rond komen). En ook als je eenmaal een koophuis hebt, is het absoluut niet hypothetisch dat er op een bepaald moment dingen kapot gaan en gerepareerd moeten worden en die dingen kunnen ook allemaal tegelijk komen. En meestal loopt het zoals je schrijft ook allemaal wel los, maar toch vind ik het zelf dus wél erg prettig om gewoon wat geld achter de hand te hebben en me zonder de financiële steun van mijn ouders te kunnen redden. (Hoewel zij wel zouden bijspringen, mocht het echt niet lukken hoor).
@Paddle, maar jullie hebben er door het spaargeld in het huis te stoppen waarschijnlijk voor gezorgd dat de woonlasten per maand lager zijn en al rekening gehouden met het scenario dat jij misschien weer gaat studeren.. Dan heb je dus de boel goed overdacht dat het ook op 1 inkomen goed te doen is allemaal. Het bedrag dat iemand achter de hand wil hebben, is voor iedereen weer anders. Hangt van je inkomen, woonsituatie en uitgavenpatroon af denk ik. Wat chantilly al schreef: als je het er samen maar over eens bent
Reizen is iets waar wij wel op beknibbelen. In mijn hart zou ik wel parmanent op wereldreis willen. Zoveel te zien en te ontdekken, als ik een miljonair was wist ik het wel.

Maar straks met het huis, kleine kinderen en misschien 1 loon zullen we het waarschijnlijk houden bij avontuurlijk gaan kamperen. Dat is goed genoeg voor ons, en een heel betaalbaar alternatief.

De wereld gaan bekijken dat komt dan wel weer eens over een jaar of 10-15 jaar, als de kinderen zelfstandiger zijn en we geld over hebben.

@Ukkie: Het is idd een bewuste keuze, en maar stiekem een wel een beetje eng dat is de toekomst onze inkomsten gaan minderen en lasten alleen maar gaan verhogen. Dat klinkt niet al de juiste strategie als je een kindje wilt . Maar ik heb er erg veel vertrouwen in hoor opzich.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven