Welke leeftijd het liefst voor het eerst zwanger geraakt?

10-06-2019 12:31 464 berichten
Als je geen rekening had hoeven houden met of je al dan geen partner had, je vruchtbaarheid, je carrière en al die andere factoren... op welke leeftijd was jij dan het liefst voor het eerst zwanger geweest?

TO trapt af: ik was zwanger toen ik 30 was en dit is ook mijn ideale leeftijd om voor het eerst zwanger te raken. Genoeg tijd gehad om volwassen te worden, om een carrière op te bouwen, om te reizen en me persoonlijk te ontwikkelen om te experimenteren en uit te razen en om mijn relatie stevig op te bouwen.

Maar nog jong genoeg om geen verhoogde risico's te hebben. Om mijn ouders en schoonouders er nog bij te hebben als fitte en betrokken opa's en oma's. En zelf jong en fit te zijn om de tropenjaren door te komen en de zwangerschappen te dragen, ook voor een tweede.

Hoe zie jij dat? Wanneer werd je zwanger? (Of ben je van plan aan kinderen te beginnen) Wat vind jij de ideale leeftijd voor een vrouw om zwanger te raken en waarom?
Maya85 schreef:
10-06-2019 13:05
Dat is waar, maar de kans dat je op je 30e komt te overlijden is erg klein.
Uhhhhhhhh...
Ik zwijg maar even.
Caaf-Dracula schreef:
10-06-2019 13:03
Nee, puur gevoelsmatig. Ik kan er de vinger ook niet precies op leggen waarom ik dat vind.

Ik heb gewoon altijd heel graag jong moeder willen zijn. Jong als in voor mijn 25e.

En voor mijn 30e wil ik mijn gezin compleet hebben. Dus ik heb nog 3 jaar.
Ik vind het dan wel merkwaardig dat het voor jou niet oké is om na je 30e moeder te worden, maar je dat voor anderen dus schijnbaar prima vindt. Voor jezelf wil je waarschijnlijk het beste, wat impliceert dat je na je 30e te oud vindt. Punt. Niet alleen voor jezelf.

Ik zet het een beetje scherp neer, want ik lees dit soort dingen hier op viva wel vaker. Bijvoorbeeld "mijn kind mag niet naar de opvang, maar ik heb er verder niets op tegen voor andere kinderen" of "borstvoeding is het enige dat mijn kind mag krijgen, maar kunstvoeding is voor andere kinderen prima".
Ik was 26 en achteraf gezien had ik er beter eerder aan kunnen beginnen. Een tweede kind is er nooit gekomen waarschijnlijk toch door slijtage van de eierstokken. Ik heb 5 keer een miskraam gehad. Wij zijn voor een tweede kind blijven proberen tot ik 35 was. Daarna vond ik mezelf en mijn man te oud. Misschien als ik wat eerder aan de eerste was begonnen dan zou ik nu wel 2 kinderen hebben gehad.
Maya85 schreef:
10-06-2019 13:02
Het is ook wel leuk als je je kinderen nog even kunt meemaken en ik vind het zelf heerlijk om nog fit en jong te zijn in de tropenjaren. Ik hoor van collega's dat ze na hun 40e toch een stuk minder energie hebben, zelfs als het verder heel sportieve en gezonde mensen zijn.
Ik denk dat jij je denkbeelden maakt naar aanleiding van de feiten. Jij bent op je 30e zwanger geworden, dus dat is je ideaal. Jij hebt 2 kinderen en man wil er geen 3, dus is 2 je ideaal. Je werkt 4 dagen want hebt het geld nodig, dus dat is je ideaal. Als jij om wat voor reden dan ook op een ander moment zwanger was geworden, een ander aantal kinderen had of een ander aantal dagen had gewerkt, was dat je ideaal. Het is eigenlijk heel sneu voor je.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
10-06-2019 13:11
Ik vind het dan wel merkwaardig dat het voor jou niet oké is om na je 30e moeder te worden, maar je dat voor anderen dus schijnbaar prima vindt. Voor jezelf wil je waarschijnlijk het beste, wat impliceert dat je na je 30e te oud vindt. Punt. Niet alleen voor jezelf.

Ik zet het een beetje scherp neer, want ik lees dit soort dingen hier op viva wel vaker. Bijvoorbeeld "mijn kind mag niet naar de opvang, maar ik heb er verder niets op tegen voor andere kinderen" of "borstvoeding is het enige dat mijn kind mag krijgen, maar kunstvoeding is voor andere kinderen prima".
ik lees dat er echt helemaal niet in
ik lees een persoonlijke wens die (terecht) niet aan anderen wordt opgedrongen
net zoals dat ik juist niet voor mn 30e moeder had willen worden maar dat niet betekent dat ik vind dat anderen dat ook niet zouden moeten doen...
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
10-06-2019 13:05
Dat is waar, maar de kans dat je op je 30e komt te overlijden is erg klein.

Natuurlijk is die kans klein maar de kans is er wel. Zij begon ook lekker jong aan kinderen want ze wilden veel kinderen, zij en haar man.

Nadat ze hoorde dat ze uitbehandeld was, zei ze tegen me dat als ze dit van tevoren had geweten nooit getrouwd was en nooit aan kinderen begonnen was. Het verdriet en de pijn die haar man en kinderen zouden hebben om haar was ondragelijk.

Dat maakt dat ik nu zo anders in het leven sta. Ik plan niks meer. Zoals velen al zeiden, het leven is niet maakbaar. Alles kan zo anders gaan dan je wilde en hoopte. Ik kan morgen onder een bus lopen of ineens doodziek blijken.

Het is allemaal niet zo rechtlijnig en zwart/wit. Jij hebt het op jouw manier gedaan TO en anderen doen het op hun manier met of zonder idealen. En dat is niet goed of fout. Het is zoals het is.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
10-06-2019 13:11
Ik vind het dan wel merkwaardig dat het voor jou niet oké is om na je 30e moeder te worden, maar je dat voor anderen dus schijnbaar prima vindt. Voor jezelf wil je waarschijnlijk het beste, wat impliceert dat je na je 30e te oud vindt. Punt. Niet alleen voor jezelf.

Ik zet het een beetje scherp neer, want ik lees dit soort dingen hier op viva wel vaker. Bijvoorbeeld "mijn kind mag niet naar de opvang, maar ik heb er verder niets op tegen voor andere kinderen" of "borstvoeding is het enige dat mijn kind mag krijgen, maar kunstvoeding is voor andere kinderen prima".
Nee, ik vind het écht alleen voor mezelf te oud. Maar ik wilde dus jong moeder zijn. En na mijn 30e beginnen met kinderen zou voor mij betekenen dat ik niet jong moeder ben geworden.


Dus ik impliceer niks, dit is voor mij alleen puur op mijn gevoel.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
10-06-2019 13:13
ik lees dat er echt helemaal niet in
ik lees een persoonlijke wens die (terecht) niet aan anderen wordt opgedrongen
net zoals dat ik juist niet voor mn 30e moeder had willen worden maar dat niet betekent dat ik vind dat anderen dat ook niet zouden moeten doen...
Dit inderdaad. Het was alleen maar mijn wens.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Morgenstond_ schreef:
10-06-2019 12:34

Reizen is slecht voor het milieu trouwens.
Voortplanting is pas slecht voor het milieu
Alle reacties Link kopieren
op mijn 30ste had ik de eerste, 4 jaar later de tweede. voor mij perfect maar als ik wat eerder was begonnen had mijn moeder de tweede ook nog kunnen leren kennen...
Don't cry, buy a bag and move on.
SilverShadow schreef:
10-06-2019 13:18
Voortplanting is pas slecht voor het milieu
Ah, dat is waar.
ReginaMills schreef:
10-06-2019 13:14
Natuurlijk is die kans klein maar de kans is er wel. Zij begon ook lekker jong aan kinderen want ze wilden veel kinderen, zij en haar man.

Nadat ze hoorde dat ze uitbehandeld was, zei ze tegen me dat als ze dit van tevoren had geweten nooit getrouwd was en nooit aan kinderen begonnen was. Het verdriet en de pijn die haar man en kinderen zouden hebben om haar was ondragelijk.

Dat maakt dat ik nu zo anders in het leven sta. Ik plan niks meer. Zoals velen al zeiden, het leven is niet maakbaar. Alles kan zo anders gaan dan je wilde en hoopte. Ik kan morgen onder een bus lopen of ineens doodziek blijken.

Het is allemaal niet zo rechtlijnig en zwart/wit. Jij hebt het op jouw manier gedaan TO en anderen doen het op hun manier met of zonder idealen. En dat is niet goed of fout. Het is zoals het is.
Ik heb helaas in mijn leven al een aantal mensen verloren die zeer dichtbij me stonden, ook jonge mensen van mijn eigen leeftijd en dat heeft me er juist van doordrongen dat als je iets écht wil, je ervoor moet gaan. Dat heb ik dus ook altijd gedaan.
daenerys79 schreef:
10-06-2019 13:19
op mijn 30ste had ik de eerste, 4 jaar later de tweede. voor mij perfect maar als ik wat eerder was begonnen had mijn moeder de tweede ook nog kunnen leren kennen...
:hug:

Voor mij inderdaad ook een van de redenen om niet te lang te wachten...
Maya85 schreef:
10-06-2019 12:56
Mooie leeftijden inderdaad. Ik ben nu 35 en moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik nu nog zou moeten beginnen. Ben zo blij dat ik mijn gezin compleet heb, kan me echt niet meer wensen.

Wat ben jij erg :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
10-06-2019 13:23
Ik heb helaas in mijn leven al een aantal mensen verloren die zeer dichtbij me stonden, ook jonge mensen van mijn eigen leeftijd en dat heeft me er juist van doordrongen dat als je iets écht wil, je ervoor moet gaan. Dat heb ik dus ook altijd gedaan.

Precies, daarom ga ik op mijn 36e voor een derde. ;)
I told you walking was idiotic.
ReginaMills schreef:
10-06-2019 13:28
Precies, daarom ga ik op mijn 36e voor een derde. ;)
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde vóór mijn 30ste klaar zijn. Dat is net gelukt.
Alle reacties Link kopieren
HelloFromTheOtherSide schreef:
10-06-2019 12:40
Huh, je zegt zonder te kijken naar vruchtbaarheid etc maar je keuze is gebaseerd op geen verhoogde risico’s?

Ik wacht nog graag tot 40, als ik puur naar m’n eigen leven kijk.
Ja dit was mijn gedachte ook... als je niet naar risico’s en vruchtbaarheid hoeft te kijken zou ik lekker wachten tot ik 40 was. Heb je je carrière lekker op de rit. Helaas moest ik die factor wel meerekenen en kreeg ik wat stress om kinderen te krijgen bij eind 30. Niet in de laatste plaats omdat mensen graag hun mening geven over moeders die wat langer wachten.

Gelukkig ben ik er onderhand wel echt aan toe. Van te voren kon ik niet voorspellen wanneer het moment zou komen dat ik naar een kind verlangde. Dat was iig niet toen ik 30 was.
Alle reacties Link kopieren
Ik wou rond mijn 20ste kinderen krijgen. Maar ik zat in een rotrelatie waarin ik echt geen kinderen wou laten opgroeien.

Op mijn 26ste mijn man ontmoet en 2 maanden later was ik zwanger.

Heb mijn kinderen op mijn 26ste, 27ste en 28ste gekregen. Wil graag nog een vierde kindje maar ik tik de 31 al bijna aan en zou het voor het vierde kindje een groot leeftijdsverschil met de anderen zielig vinden. Mocht ik nu zwanger raken is het prima, zo niet dan is het ook prima.
luiwammes schreef:
10-06-2019 13:32
Ja dit was mijn gedachte ook... als je niet naar risico’s en vruchtbaarheid hoeft te kijken zou ik lekker wachten tot ik 40 was. Heb je je carrière lekker op de rit. Helaas moest ik die factor wel meerekenen en kreeg ik wat stress om kinderen te krijgen bij eind 30. Niet in de laatste plaats omdat mensen graag hun mening geven over moeders die wat langer wachten.

Gelukkig ben ik er onderhand wel echt aan toe. Van te voren kon ik niet voorspellen wanneer het moment zou komen dat ik naar een kind verlangde. Dat was iig niet toen ik 30 was.
Maar op je 30e kun je je carrière toch ook op de rit hebben?
We besloten dat we een kindje wilden, procedures begonnen en het was meteen de eerste keer raak (KID). Eerder waren we er nog niet over uit, dus het was voor ons de ideale leeftijd.

Maar: als leeftijd geen factor was geweest, had ik misschien nog wel langer willen wachten totdat de omstandigheden wat gunstiger waren (een meer stabiele carriere etc). Ik ben echter bijna 35, en mijn partner nog een paar jaar ouder, dus het voelde wel als iets waar we niet te lang meer over moesten nadenken.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 10-06-2019 23:21
99.74% gewijzigd
Maya85 schreef:
10-06-2019 13:05
Dat is waar, maar de kans dat je op je 30e komt te overlijden is erg klein.
Bij 40 ook.
Bij 50 ook.
Bij 60 ook.
Pas daarna wordt het risico elk jaar iets groter en dan ook nog afhankelijk van je leefstijl. De gemiddelde levensverwachting is nog steeds tussen 75-82 jaar, dus als je op je 40ste een kind krijgt, is dat kind over het algemeen op z'n minst 30-40 jaar.

Daarnaast: ik ben blij dat jij wél vertrouwen hebt in de maakbaarheid van het leven. Mijn leven was niet zo 'volgens het boekje' als het jouwe.
Alle reacties Link kopieren
Het liefst had ik mijn partner al rond mijn 18e ontmoet en zou ik rond mijn 25e mijn eerste kindje hebben gekregen. Lekker een flinke tijd samen gehad en toch vroeg moeder.
In werkelijkheid ontmoette ik mijn vriend pas op mijn 26e en met 29 kreeg ik mijn eerste kindje. Tijd alleen met partner is dus relatief kort geweest. Met 31 en (net) 33 kwamen nummer 2 en 3. Mogelijk was er een nummer 4 gekomen als ik jonger moeder was geworden. Die kans acht ik nu klein. Maar goed, het leven valt niet te plannen en ik denk dat wij al enorm gezegend zijn met hoe het bij ons allemaal mocht gaan.
Alle reacties Link kopieren
Eerste kind op 29e. Had bij nader inzien nog vroeger begonnen als het kon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven