Welke onderzoeken kunnen we nog doen?

21-01-2021 14:44 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik zit al 6 jaar in een fertiliteitstraject en ben momenteel bezig met mijn 2e IVF poging. Ik ben onder behandeling in het UZ Gent. We hadden deze poging 11 cryo's, waarvan er nu 6 gebruikt zijn. In de eerste poging in Nederland hadden we 7 goede embryo's. Daarvoor hebben we IUI en ovulatie inductie gedaan. Ik ben in totaal zes keer zwanger geweest, waarvan vier keer heel kort. Helaas nog geen levend kindje. Wel een keer 20 weken zwanger geweest, maar vanwege extreem veel bloedverlies in de zwangerschap veel te vroeg bevallen. Ik heb volgende week een gesprek met mijn arts in Gent om te evalueren. De laatste keer dat ik er was (in oktober) had hij hele goede hoop en zei hij dat extra onderzoeken er niet waren en ook niet nodig waren, omdat we hele goede kwaliteit embryo's hebben. Maar toch lukt het maar niet. Ik wil graag goed voorbereid het gesprek ingaan. Heeft iemand tips voor onderzoeken die we nog kunnen doen? Ik heb PCOS, voor de rest zijn er bij mijn man en mij geen afwijkingen gevonden.

Al getest/onderzocht (uit mijn hoofd): hormoonwaarden, AMH, bloedstolling, chromosoomafwijkingen, kijkoperaties/hysteroscopie, curretage, waterecho, biopt van het baarmoederslijmvlies om endometitris uit te sluiten, schildklierwaarden.

Wat ik sowieso wil bespreken: PGS, onderzoek naar endometriose, NK cellen, receptivfity test, de ERA test, het gebruik van bloedverdunners/prednison.

Iemand nog andere tips of ideeën? Bedankt voor het meedenken!

Edit: de medicijnen die ik nu gebruik rondom een terugplaatsing zijn: progynova, utrogestan, inprosub (extra progesteron) en kinderaspirine.
daisyliz wijzigde dit bericht op 21-01-2021 15:06
4.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
DaisyLiz schreef:
22-01-2021 11:24
Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Fijn dat het bij jou nu gelukt is. Goed idee om mijn vitamine D nog eens te checken. Ik slik wel gewoon de aanbevolen hoeveelheid, maar wie weet is het wat laag. Klopt inderdaad dat Gent die nk cellen niet meer onderzoekt. Ik vind dat echt jammer. Heb het toch op mijn lijstje gezet. Anders moet ik alleen daarvoor weer ergens anders naartoe.
Ze doen in Wolvega ook NK onderzoek. De arts uit Düsseldorf heeft eerst daar gewerkt. Evt zou je dus ook Wolvega kunnen proberen maar zij behandelen niet met een infuus als er wat uitkomt. Wel prednison dacht ik. Was toen een enorme wachtlijst en Düsseldorf is voor ons niet zo ver weg. Daarom zijn we daar heen gegaan. Zowel Wolvega als Düsseldorf moet je zelf betalen maar de intake wordt vaak wel vergoed. Kosten voor NK/plasma onderzoek lagen rond de 400 euro.
Ik slik dagelijks 3000ie sinds augustus vorig jaar dat is ruim boven de aanbevolen dosis maar dat zie je echt niet in mn waardes terug. Die blijven tussen de 100 en de 130.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Daisy,

Wat verdrietig dat het maar niet wil lukken. Ik had het je zo gegund. Het is zo vaak misgegaan dat het moeilijk te geloven is dat het puur pech is. De Receptivfity test heb ik destijds gedaan omdat die tijdelijk gratis werd aangeboden. Het had onze keuze niet beïnvloed vanwege mijn leeftijd. Ik had een gunstig profiel maar van 12 embryo's is er geen één gebleven. Nu ga ik er vanuit dat toch de verminderde kwaliteit van mijn eicellen meespeelde. Ze deden het nog wel maar wrs genetisch toch aangetast.

Jij bent veel jonger maar ik zou in jullie geval ook pgs overwegen omdat het zo vaak mis gaat in de vroege zwangerschap. Dan gaat het vaak om een fout in de celdeling. ( ik ben geen expert) Nk/plasma onderzoeken schijnen niks op te leveren (maar goed onderzoeken lopen nog). Voor PGS geldt dat ook maar in specifieke gevallen dus wel. Destijds heb ik veel gehad aan deze website https://www.remembryo.com/, geen idee hoe betrouwbaar die is maar verschillende onderzoeken worden met elkaar vergeleken. Je zou nog kunnen informeren bij UZ Brussel, daar is veel wetenschappelijke kennis aanwezig. Ik hoop voor jullie dat de arts toch nog andere inzichten heeft.

Natuurlijk duim ik vooral dat 1 van de overgebleven embryo's toch bij jullie blijft. Heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
DaisyLiz schreef:
22-01-2021 09:41
Poeh, dat durf ik eigenlijk niet te zeggen. Ik ben wel getest op auto immuunziektes zoals lupus. Bedoel je dat?
Dat is volgens mij niet hetzelfde maar vraag me niet om het verschil uit te leggen... in Gent kunnen ze het je vast vertellen als je vraagt naar de ANF. Veel sterkte!!!
Alle reacties Link kopieren
Lieve Daisy, we schreven samen in verschillende topics en verloren ongeveer gelijktijdig onze kindjes. Ik kan je alleen maar een knuffel geven, je bent ook al veel te lang aan het strijden meis. Hoop dat er wat dingen uitkomen die je nog kunt laten onderzoeken.
C'est la vie
Alle reacties Link kopieren
zwembad84 schreef:
22-01-2021 11:33
Ze doen in Wolvega ook NK onderzoek. De arts uit Düsseldorf heeft eerst daar gewerkt. Evt zou je dus ook Wolvega kunnen proberen maar zij behandelen niet met een infuus als er wat uitkomt. Wel prednison dacht ik. Was toen een enorme wachtlijst en Düsseldorf is voor ons niet zo ver weg. Daarom zijn we daar heen gegaan. Zowel Wolvega als Düsseldorf moet je zelf betalen maar de intake wordt vaak wel vergoed. Kosten voor NK/plasma onderzoek lagen rond de 400 euro.
Ik slik dagelijks 3000ie sinds augustus vorig jaar dat is ruim boven de aanbevolen dosis maar dat zie je echt niet in mn waardes terug. Die blijven tussen de 100 en de 130.
Dank je wel voor alle info!
Alle reacties Link kopieren
kasteelbewoner schreef:
22-01-2021 16:08
Hoi Daisy,

Wat verdrietig dat het maar niet wil lukken. Ik had het je zo gegund. Het is zo vaak misgegaan dat het moeilijk te geloven is dat het puur pech is. De Receptivfity test heb ik destijds gedaan omdat die tijdelijk gratis werd aangeboden. Het had onze keuze niet beïnvloed vanwege mijn leeftijd. Ik had een gunstig profiel maar van 12 embryo's is er geen één gebleven. Nu ga ik er vanuit dat toch de verminderde kwaliteit van mijn eicellen meespeelde. Ze deden het nog wel maar wrs genetisch toch aangetast.

Jij bent veel jonger maar ik zou in jullie geval ook pgs overwegen omdat het zo vaak mis gaat in de vroege zwangerschap. Dan gaat het vaak om een fout in de celdeling. ( ik ben geen expert) Nk/plasma onderzoeken schijnen niks op te leveren (maar goed onderzoeken lopen nog). Voor PGS geldt dat ook maar in specifieke gevallen dus wel. Destijds heb ik veel gehad aan deze website https://www.remembryo.com/, geen idee hoe betrouwbaar die is maar verschillende onderzoeken worden met elkaar vergeleken. Je zou nog kunnen informeren bij UZ Brussel, daar is veel wetenschappelijke kennis aanwezig. Ik hoop voor jullie dat de arts toch nog andere inzichten heeft.

Natuurlijk duim ik vooral dat 1 van de overgebleven embryo's toch bij jullie blijft. Heel veel sterkte.
Dank je wel Kasteelbewoner, lief van je!
Alle reacties Link kopieren
Nars schreef:
22-01-2021 23:07
Dat is volgens mij niet hetzelfde maar vraag me niet om het verschil uit te leggen... in Gent kunnen ze het je vast vertellen als je vraagt naar de ANF. Veel sterkte!!!

Ga ik doen, dank je!
Alle reacties Link kopieren
SusieFlower schreef:
22-01-2021 23:18
Lieve Daisy, we schreven samen in verschillende topics en verloren ongeveer gelijktijdig onze kindjes. Ik kan je alleen maar een knuffel geven, je bent ook al veel te lang aan het strijden meis. Hoop dat er wat dingen uitkomen die je nog kunt laten onderzoeken.
Dank je wel lieve SusieFlower. Hoe gaat het nu met jou?
Alle reacties Link kopieren
Voor als er nog meelezers zijn die hier misschien iets aan hebben. Ik ben bij de arts geweest en veel (bijna) alle onderzoeken die hier genoemd zijn, doen ze niet in Gent, omdat het óf niet wetenschappelijk bewezen is, of omdat het juist bewezen is dat het niet werkt. Het enige wat hij aanraadde is Embryo glue, omdat volgens onze arts een nieuwe studie heel goede resultaten laat zien. Ze gaan nu in Gent zelf ook een studie doen, maar omdat je dan maar 50% kans hebt dat je het krijgt, hebben we besloten dat ik niet meedoe aan de studie en het elke maand zelf betaal. Het gekke is alleen dat ik (en een vriendin die bij wetenschappelijke studies kan) helemaal niks kan vinden over die nieuwe studie met goede resultaten. Dus ik ga het nog maar een keer navragen bij de arts. Ik wil best 100 euro per maand extra betalen, maar dan wel graag als het echt bewezen werkt.

Verder had de arts weer heel veel goede hoop, zoals elke keer eigenlijk.... Fijn natuurlijk, maar vooralsnog heeft hij geen gelijk gekregen. We hebben nu nog 5 cryo's, waarvan 3 AA kwaliteit hebben. We gaan het maar gewoon weer proberen....

In elk geval heel erg bedankt voor alle adviezen.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen, maar is jouw B12 gecheckt?
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
03-02-2021 12:51
Niet alles gelezen, maar is jouw B12 gecheckt?
Ja is wel eens gecontroleerd, maar niet recent. Ik wil binnenkort bij de huisarts mijn vitamine D laten controleren, kan deze wel meenemen.
Alle reacties Link kopieren
DaisyLiz schreef:
26-01-2021 10:11
Dank je wel lieve SusieFlower. Hoe gaat het nu met jou?
Ja, wat zal ik zeggen we hebben al zoveel laten onderzoeken waarom we steeds onze kindjes verliezen maar er komt geen oorzaak uit.
Heb in juli nog een missed abortion gehad, waar eerst zwanger worden het probleem leek, is dat nu verplaatst naar zwanger blijven.
We twijfelen over de overstap naar België, al weet ik niet zo goed of ze ons daar verder zouden kunnen helpen.
C'est la vie
Alle reacties Link kopieren
SusieFlower schreef:
04-02-2021 10:07
Ja, wat zal ik zeggen we hebben al zoveel laten onderzoeken waarom we steeds onze kindjes verliezen maar er komt geen oorzaak uit.
Heb in juli nog een missed abortion gehad, waar eerst zwanger worden het probleem leek, is dat nu verplaatst naar zwanger blijven.
We twijfelen over de overstap naar België, al weet ik niet zo goed of ze ons daar verder zouden kunnen helpen.
Ach jeetje, dus ook nog steeds bezig. Wat vreselijk rot. Ik weet ook niet of ze je in België kunnen helpen. Je zou altijd eens een intake kunnen plannen? Ze zijn er in elk geval, vind ik, héél lief, empathisch en behulpzaam.
Alle reacties Link kopieren
DaisyLiz schreef:
04-02-2021 10:27
Ach jeetje, dus ook nog steeds bezig. Wat vreselijk rot. Ik weet ook niet of ze je in België kunnen helpen. Je zou altijd eens een intake kunnen plannen? Ze zijn er in elk geval, vind ik, héél lief, empathisch en behulpzaam.
Ja klopt, ook nog steeds bezig, de overstap naar België ligt wel in het verschiet.
Ik blijf je volgen hier op het forum meis.
C'est la vie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven