Wij zwanger, zij nog steeds niet
zaterdag 27 oktober 2018 om 20:49
Hoi Viva’ers.
Deze situatie vind ik echt heel erg moeilijk en ik weet even niet hoe ik er mee om moet gaan. Wie weet vind ik hier tips of herkenning.
Vrienden van mij en mijn vriend zijn nu 3,5 jaar bezig om zwanger te worden. Een erg emotioneel traject voor hun, omdat hun wens heel groot is.
Ik ben inmiddels 20 weken zwanger. Wij waren gestopt met de pil, en binnen 3 maanden zwanger. Super snel, geen problemen, en alles gaat heel voorspoedig in de zwangerschap.
Gisteren heeft de vrouw van het bevriende stel ons verteld hoe moeilijk ze het er mee heeft. Vooral met haarzelf en dat ze nog niet zwanger is, maar ook om mij (en andere ook) zwanger te zien. Zo begrijpelijk, en wij waren al bewust heel ingetogen rondom hun met onze zwangerschap.
Ik merk dat ik dit moeilijk vind. Ik weet niet hoe er mee om te gaan, hoe is mij bij hun moet gedragen, wat wel en niet te zeggen. Vind het gewoon zo rot voor hun en gun het hun zo. Misschien heeft iemand tips hoe hier mee om te gaan. Aangezien ik nu echt volop zwanger begin te worden, en het voor hun niet lastiger wil maken....
Deze situatie vind ik echt heel erg moeilijk en ik weet even niet hoe ik er mee om moet gaan. Wie weet vind ik hier tips of herkenning.
Vrienden van mij en mijn vriend zijn nu 3,5 jaar bezig om zwanger te worden. Een erg emotioneel traject voor hun, omdat hun wens heel groot is.
Ik ben inmiddels 20 weken zwanger. Wij waren gestopt met de pil, en binnen 3 maanden zwanger. Super snel, geen problemen, en alles gaat heel voorspoedig in de zwangerschap.
Gisteren heeft de vrouw van het bevriende stel ons verteld hoe moeilijk ze het er mee heeft. Vooral met haarzelf en dat ze nog niet zwanger is, maar ook om mij (en andere ook) zwanger te zien. Zo begrijpelijk, en wij waren al bewust heel ingetogen rondom hun met onze zwangerschap.
Ik merk dat ik dit moeilijk vind. Ik weet niet hoe er mee om te gaan, hoe is mij bij hun moet gedragen, wat wel en niet te zeggen. Vind het gewoon zo rot voor hun en gun het hun zo. Misschien heeft iemand tips hoe hier mee om te gaan. Aangezien ik nu echt volop zwanger begin te worden, en het voor hun niet lastiger wil maken....
zaterdag 27 oktober 2018 om 20:55
Ik denk dat je het beste gewoon eerlijk tegen haar kunt zijn dat je het lastig vind om met haar over je zwangerschap te praten, en ook vragen hoe ze daar zelf tegenaan kijkt. Misschien vind ze sommige dingen wel leuk om over te praten maar andere dingen juist niet (bijv echo foto's kijken). Laat haar zelf aangeven wat ze prettig vind en hou daar dan rekening mee.
zaterdag 27 oktober 2018 om 20:57
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap en fijn dat alles zo voorspoedig verloopt.
Ik denk dat je het het beste ook zo met haar kunt bespreken.
Dat je begrijpt dat het voor haar moeilijk is en dat je niet zo goed weet wat je moet doen of zeggen om het niet ongemakkelijk te maken.
Zij zal zelf het beste aan kunnen geven wat ze daarvoor nodig heeft en dan aan jou of je daaraan kan en wil voldoen.
Ik denk dat je het het beste ook zo met haar kunt bespreken.
Dat je begrijpt dat het voor haar moeilijk is en dat je niet zo goed weet wat je moet doen of zeggen om het niet ongemakkelijk te maken.
Zij zal zelf het beste aan kunnen geven wat ze daarvoor nodig heeft en dan aan jou of je daaraan kan en wil voldoen.
zaterdag 27 oktober 2018 om 20:59
zaterdag 27 oktober 2018 om 21:08
Je kan het ook gewoon niet over je zwangerschap hebben als je bij haar bent. Je bent meer dan de baby in je buik. Dus parkeer die zwangerschap even.
En heel eerlijk? Ik vind het heel bijzonder hoe je haar probleem jouw probleem gaat maken en huilie huilie doet over dat jij het zo moeilijk vindt dat zij het zwaar heeft. Echt, get over yourself en wees gewoon die leuke vriendin. Jij bent niet de zielepiet hier dus gedraag je dan ook niet zo.
En heel eerlijk? Ik vind het heel bijzonder hoe je haar probleem jouw probleem gaat maken en huilie huilie doet over dat jij het zo moeilijk vindt dat zij het zwaar heeft. Echt, get over yourself en wees gewoon die leuke vriendin. Jij bent niet de zielepiet hier dus gedraag je dan ook niet zo.
zaterdag 27 oktober 2018 om 21:09
dannas schreef: ↑27-10-2018 21:08Je kan het ook gewoon niet over je zwangerschap hebben als je bij haar bent. Je bent meer dan de baby in je buik. Dus parkeer die zwangerschap even.
zaterdag 27 oktober 2018 om 21:12
Eerlijk gezegd denk ik er ook zo over. Ik vind het nogal theatraal van to. Alsof er niet meer raakvlakken zijn zwangerschap. Als ik naar mijn vriendinnen kijk was het dat er een baby in hun buik zat maar 95% van de tijd ging onze vriendschap over heel andere dingen.
zaterdag 27 oktober 2018 om 21:14
Bij haar gaat het ook over andere dingen, want er staat dat ze ingetogen is over haar zwangerschap, maar die vriendin weet en ziet het natuurlijk wel, dus het blijft confronterend.
Ik vind TO trouwens ook niet zo theatraal, maar wat dat betreft doe je het hier ook niet snel goed, als ze niet had benadrukt hoe vervelend ze het voor haar vriendin had gevonden, was de kans groot dat ze daar wel weer commentaar op had gekregen.
Ik vind TO trouwens ook niet zo theatraal, maar wat dat betreft doe je het hier ook niet snel goed, als ze niet had benadrukt hoe vervelend ze het voor haar vriendin had gevonden, was de kans groot dat ze daar wel weer commentaar op had gekregen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 27 oktober 2018 om 21:23
Tuurlijk, maar zo'n buik kan op zichzelf al confronterend zijn en die kun je toch moeilijk thuislaten. En dan daarna, de periode van hoogzwanger zijn, bevallen en voor het eerst een baby hebben, dat is zo intens. Als je dat angstvallig verborgen moet houden voor een goede vriendin dan is dat erg lastig.Cafetière schreef: ↑27-10-2018 21:12Eerlijk gezegd denk ik er ook zo over. Ik vind het nogal theatraal van to. Alsof er niet meer raakvlakken zijn zwangerschap. Als ik naar mijn vriendinnen kijk was het dat er een baby in hun buik zat maar 95% van de tijd ging onze vriendschap over heel andere dingen.
zaterdag 27 oktober 2018 om 21:26
Tja, je kunt dan nog zo leuk over andere dingen gaan zitten praten als je op visite bent, maar die dikke buik en straks het kindje zeggen genoeg in zo’n situatie. dus het “gewoon de leuke vriendin spelen” gaat dan natuurlijk niet op....
Een openhartig gesprek lijkt mij goed. gewoon zeggen dat je het lastig vind en vragen wat zij wel en niet willen weten/horen/bespreken.
Een openhartig gesprek lijkt mij goed. gewoon zeggen dat je het lastig vind en vragen wat zij wel en niet willen weten/horen/bespreken.
Don't cry, buy a bag and move on.
zaterdag 27 oktober 2018 om 21:28
Dit! En ga vooral geen dingen invullen voor haar.
Vragen wat zij wil met betrekking tot jouw zwangerschap, maar zeker ook straks als jullie kindje er is. Bied aan dat ze jullie kindje vast mag houden maar geef ook aan dat je het begrijpt als ze het niet wil.
Ik vond het het allerergste als mensen mij gingen 'sparen'; door niets te vertellen, door te denken dat ik vast het kindje niet op schoot wilde, door geen foto's te laten zien etc.
zaterdag 27 oktober 2018 om 21:32
Dit dus!
Ik heb een tijd aan de kant van jouw vriendin gestaan en ja ik begrijp dat het voor haar confronterend is om te zien wat jij hebt en wat zij juist zo graag zou willen hebben. Alleen -en dat moet ze zich ook wel realiseren- staat haar eigen situatie wel los van die van jou en anderen die zwanger zijn. Hoe pijnlijk het ook is, ze wordt niet meer of minder zwanger als gevolg van jouw zwangerschap en die van anderen.
Doorgaans kon ik de zwangerschappen van anderen wel goed verdragen overigens. Te meer als er ook ruimte en interesse was voor mij en mijn situatie. Ik weet ook dat veel mensen in mijn omgeving het ons ook enorm gunden en dat deed me gewoon goed. Misschien af en toe een kaartje sturen - laten weten dat je aan haar denkt - en haar verdriet is er ook gewoon en dat is logisch gegeven de omstandigheden.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 27 oktober 2018 om 21:33
dannas schreef: ↑27-10-2018 21:08Je kan het ook gewoon niet over je zwangerschap hebben als je bij haar bent. Je bent meer dan de baby in je buik. Dus parkeer die zwangerschap even.
Dat vond ik het aller aller ergste destijds. Dat sommigen dachten dat het daarmee weg zou zijn. NIVEAU Niet invullen voor een ander.
Fijner was om over de zwangerschap te praten en over mijn onvruchtbaarheid en over de rest.