Ziek door zwangerschap
vrijdag 24 juli 2020 om 14:18
Laat ik voorop stellen dat ik dankbaar ben voor deze zwangerschap. Maar momenteel bevind ik me in een impasse. Ik ben 9 weken ver, en al drie weken ziek en het lijkt eerder erger te worden dan beter. Ik kom eigenlijk niet meer van de bank af, als ik beweeg moet ik kokhalzen/overgeven. Tanden poetsen lukt bijna niet meer. En het allerergste: ik kan dus niet werken terwijl ik net een nieuwe baan heb
Wat een binnenkomer.
De kinderen hebben vakantie maar doen gelukkig wel veel uitstapjes. Alleen natuurlijk zonder mij.
Ik ruik de hele dag naar kots terwijl ik denk me heel goed gewassen te hebben
(sorry voor dit praatje). Het is zo uitzichtloos. Gaat dit nog weken/maanden duren? Zou ik ook zo lang niet kunnen werken?? Op één oud-collega na ken ik verder niemand die zo’n last heeft van een zwangerschap als ik. Iedereen in de omgeving gaat er fluitend doorheen. Bij een vorige zwangerschap al gehoord (toen kon ik nog vier uur per dag werken, dat is nu uitgesloten): “Tja, andere vrouwen blijven wél werken, maar ja dit is jouw keuze.”
Onnodig te zeggen: het is het allemaal waard als ik straks een gezond kindje in m’n armen mag houden.
Iemand een hart onder de riem?
De kinderen hebben vakantie maar doen gelukkig wel veel uitstapjes. Alleen natuurlijk zonder mij.
Ik ruik de hele dag naar kots terwijl ik denk me heel goed gewassen te hebben
Onnodig te zeggen: het is het allemaal waard als ik straks een gezond kindje in m’n armen mag houden.
Iemand een hart onder de riem?
vrijdag 24 juli 2020 om 14:21
Als dit bij je voorgaande zwangerschappen ook zo was is het sowieso geen handige planning om nu zwanger te worden ivm je nieuwe baan.
Ik herken het helaas van mijn vorige zwangerschappen dat waren hg zwangerschappen. Je zou kunnen kijken of je medicatie mag slikken. Zofran verrichten hier wonderen in elk geval.
Ik herken het helaas van mijn vorige zwangerschappen dat waren hg zwangerschappen. Je zou kunnen kijken of je medicatie mag slikken. Zofran verrichten hier wonderen in elk geval.
vrijdag 24 juli 2020 om 14:21
Ja, met allebei. Gember was het advies en emesafene. Maar het lijkt niets te helpen.
Zou dit vallen onder extreme misselijkheid? Het is geen HG, daar ben ik te ‘goed’ voor volgens mij.
vrijdag 24 juli 2020 om 14:22
vrijdag 24 juli 2020 om 14:23
Verrassingswolkje schreef: ↑24-07-2020 14:21Ja, met allebei. Gember was het advies en emesafene. Maar het lijkt niets te helpen.
Zou dit vallen onder extreme misselijkheid? Het is geen HG, daar ben ik te ‘goed’ voor volgens mij.
Als je niet kan werken en alleen zeeziek op de bank kan hangen en de hele dag naar kots ruikt: hoe erg moet het volgens jou dan worden? Opname in het ziekenhuis vanwege uitdroging? (ja dat bestaat ook)
vrijdag 24 juli 2020 om 14:23
Hier zeggen ze hetzelfde verder hoor. Veel slapen was ook een advies.
vrijdag 24 juli 2020 om 14:25
Ja ik wil me niet meten met vrouwen met een HG-zwangerschap, die het natuurlijk nog veel erger te verduren hebben dan ik. Ergens voelt het een beetje klagerig...
vrijdag 24 juli 2020 om 14:26
Verrassingswolkje schreef: ↑24-07-2020 14:25Ja ik wil me niet meten met vrouwen met een HG-zwangerschap, die het natuurlijk nog veel erger te verduren hebben dan ik. Ergens voelt het een beetje klagerig...
Nou ik bedoel dus te zeggen dat ik je situatie al vrij heftig vind klinken. Echt hoor, trek aan de bel.
vrijdag 24 juli 2020 om 14:28
Ja, maar dit valt wel onder extreme misselijkheid hoor. Ik heb ook geen sonde nodig gehad tijdens mijn zwangerschappen. Heb ik dan ook geen hg? Er is altijd wel iemand die het erger heeft.Verrassingswolkje schreef: ↑24-07-2020 14:25Ja ik wil me niet meten met vrouwen met een HG-zwangerschap, die het natuurlijk nog veel erger te verduren hebben dan ik. Ergens voelt het een beetje klagerig...
Ik zou kijken of de gynaecoloog mee wil werken aan medicatie. Dat gaf hier enorm veel verlichting. Esemafese ( schrijf ik vast fout) deed hier geen ruk en gember al helemaal niet
vrijdag 24 juli 2020 om 14:33
Vooral eten wat je binnenhoudt en niet nadenken of het gezond is. Trouwens na 1,5 dag ben je al uitgedroogd he? Dus op tijd aan de bel trekken. Ik heb 5 weken overleefd op friet en cola.
Kijken of er een alternatief is voor emfaseane.
Oh en een datum voor inleiding afspreken, dan weet je wanneer het ophoudt, dat scheelt mentaal echt zoveel, kun je aftellen.
Kijken of er een alternatief is voor emfaseane.
Oh en een datum voor inleiding afspreken, dan weet je wanneer het ophoudt, dat scheelt mentaal echt zoveel, kun je aftellen.
vrijdag 24 juli 2020 om 14:36
Hier hg zwangerschap, kan ook al zonder 30x op een dag spugen hoor. Maar ik kan inmiddels niet meer eten of drinken, dat compliceert de boel wel.
De volgende stap in medicatie is volgens het protocol primperan. Dat deed bij mij meer dan emesafene (wat niets deed). Even overleggen met verloskundige en huisarts/gyn.
Wat jij hebt is misschien geen zware hg, maar het is zeker niet normaal.
De volgende stap in medicatie is volgens het protocol primperan. Dat deed bij mij meer dan emesafene (wat niets deed). Even overleggen met verloskundige en huisarts/gyn.
Wat jij hebt is misschien geen zware hg, maar het is zeker niet normaal.
vrijdag 24 juli 2020 om 14:37
vrijdag 24 juli 2020 om 14:40
Leeuwtje, wat zwaar. Hoeveel weken ben jij? Heb je nu een infuus/sonde? Ben je wel thuis?Leeuwtje12345 schreef: ↑24-07-2020 14:36Hier hg zwangerschap, kan ook al zonder 30x op een dag spugen hoor. Maar ik kan inmiddels niet meer eten of drinken, dat compliceert de boel wel.
Wat jij hebt is misschien geen zware hg, maar het is zeker niet normaal.![]()
vrijdag 24 juli 2020 om 14:41
Ja herkenbaar, schuldgevoel naar gezin en werk. Wat naar dat er andere dingen voor in de plaats gekomen zijn. Is er wel zicht op verbetering nog binnen de zwangerschap, of pas daarna?Intotheunknown schreef: ↑24-07-2020 14:37probeer met de dag te leven en niet teveel vooruit te denken. Mijn eerste weken waren ook zo. Vanaf week 18 is de misselijkheid zo goed als weg, maar nu mankeer ik weer andere dingen
het moeilijkste vind ik om mij niet schuldig te voelen naar de rest van het gezin en naar het werk. Maar die schuldgevoelens gaan je niet verder helpen.
vrijdag 24 juli 2020 om 14:45
Ik zit sinds 6 weken in de ziektewet (ben nu 22 weken). Emesafene hielp een klein beetje, maar ik kon totaal niet functioneren (en had ook nog een peuter rondlopen in de tijd dat de KDV's gesloten waren) dus het was 1 groot drama. 10-20x spugen op een dag was geen uitzondering en 2x bijna opgenomen in het ziekenhuis. Primperan is inderdaad de volgende stap, maar dat doet bij mij niks tegen de misselijkheid (en word er wel naar van) maar dat is bij iedereen anders, dus ik zou je aanraden om dat wel te vragen/proberen.
Rond de 15 weken zwangerschap werd het bij mij beter en bij 16 weken ben ik weer 50% aan het werk gegaan. Heel anders dan m'n eerste zwangerschap, toen was ik ook wel behoorlijk misselijk, maar lang niet zo erg en kon ik met gemak 40 uren werken. Nu ben ik na een ochtend er wel echt klaar mee en anders krijg ik vermoeidheid, hoofdpijn en word ik daar weer misselijk van.
Het is helaas niet anders.
Rond de 15 weken zwangerschap werd het bij mij beter en bij 16 weken ben ik weer 50% aan het werk gegaan. Heel anders dan m'n eerste zwangerschap, toen was ik ook wel behoorlijk misselijk, maar lang niet zo erg en kon ik met gemak 40 uren werken. Nu ben ik na een ochtend er wel echt klaar mee en anders krijg ik vermoeidheid, hoofdpijn en word ik daar weer misselijk van.
Het is helaas niet anders.