Zijn we tegenwoordig banger?

10-10-2017 12:20 120 berichten
Ik was net even bij de verloskundige voor controle en op het laatst vertelde ik haar dat ik de laatste tijd naar de serie "call the midwife" aan het kijken ben.
Toen antwoordde ze dat zij dat zelf een geweldige serie vindt en dat ze hem helemaal gekeken heeft.
Ze vertelde dat, toen zij 30 jaar geleden begon als vroedvrouw, het best wel veel leek op zoals het in die serie gaat, al ging ze toen niet met de fiets op huisbezoek.
Ze vertelde over de toch veelal slechtere omstandigheden vroeger, in vergelijking met nu en eindigde met:
"vroeger was alles minder goed en veilig dan nu, maar tegenwoordig lijken we veel banger met z'n allen."

Het zette me aan het denken: zou het zo zijn dat de mensen vroeger minder bang waren dan nu?
Zijn wij een beetje een soort van "kasplantjes" tegenwoordig, overal veel sneller bang voor?
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
12-10-2017 21:02
Wat ik lees over alcohol is dat het drinken van minder dan 1 glas al schadelijk kan zijn tijdens de zwangerschap.

Alcoholgebruik tijdens je zwangerschap. Drink geen alcohol tijdens je zwangerschap. Het gebruik van alcohol heeft allerlei vervelende effecten op een ongeboren kind. ... Het drinken van minder dan één glas alcohol per dag kan onder andere de risico's op een miskraam, foetale sterfte en vroeggeboorte verhogen.

Maar misschien bedoelen ze dan dagelijks?

Ik ben het wat dat betreft hoe dan ook met Lux eens: waarom zou je?

Zo geweldig is alcohol toch ook weer niet?
En om er echt een beetje een leuk roesje van te krijgen moet je toch eigenlijk wel twee glazen drinken, dus dan kun je het beter helemaal niet doen tijdens de zwangerschap, want wat heb je er dan aan?
Tja, het regelmatig rondlopen op drukke straten waar een dikke walm uitstoot en fijnstof van auto's, bussen en vrachtwagens hangt, zal ook niet bevorderlijk zijn - voor volwassenen is het in elk geval één van de belangrijkste oorzaken van vroeger overlijden. Niet prettig wat je dan allemaal binnenkrijgt en al helemaal niet voor je ongeboren kind. Toch zie ik opmerkelijk weinig aanstaande moeders met gasmaskers over straat lopen om het risico te beperken. Dus dat risico accepteert men blijkbaar zonder probleem en zonder voorzorgsmaatregelen te treffen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-10-2017 21:19
Tja, het regelmatig rondlopen op drukke straten waar een dikke walm uitstoot en fijnstof van auto's, bussen en vrachtwagens hangt, zal ook niet bevorderlijk zijn - voor volwassenen is het in elk geval één van de belangrijkste oorzaken van vroeger overlijden. Niet prettig wat je dan allemaal binnenkrijgt en al helemaal niet voor je ongeboren kind. Toch zie ik opmerkelijk weinig aanstaande moeders met gasmaskers over straat lopen om het risico te beperken. Dus dat risico accepteert men blijkbaar zonder probleem en zonder voorzorgsmaatregelen te treffen.
Ja, precies hetzelfde inderdaad. Naar buiten gaan om boodschappen te doen of op je werk te komen en glazen wijn bij het eten drinken.

Drogredenering.
Alle reacties Link kopieren
Quintessa schreef:
12-10-2017 21:21
Ja, precies hetzelfde inderdaad. Naar buiten gaan om boodschappen te doen of op je werk te komen en glazen wijn bij het eten drinken.

Drogredenering.
Het gaat erom dat als je consequent bent, je dat op alle vlakken moet zijn, lijkt mij.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-10-2017 21:27
Het gaat erom dat als je consequent bent, je dat op alle vlakken moet zijn, lijkt mij.
Van wie moet dat?

Dus als je je autogordel altijd netjes draagt, mag je geen bergbeklimmer zijn. Want ja, risico's moet je dan consequent uitsluiten.
Alle reacties Link kopieren
Quintessa schreef:
12-10-2017 21:29
Van wie moet dat?

Dus als je je autogordel altijd netjes draagt, mag je geen bergbeklimmer zijn. Want ja, risico's moet je dan consequent uitsluiten.
We hadden het over zwangere vrouwen. Dus nee, dan lijkt bergbeklimmen niet handig.
Maar wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat veel zwangere vrouwen tot op het panische af zijn waar het bepaalde risico's betreft, terwijl ze andere gezondheidsrisico's wel zonder enig probleem nemen. Dat vind ik dan een beetje merkwaardig. Meer niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik denk dat de meeste zwangere vrouwen gewoon proberen om de meeste risico's te vermijden, maar dat ze echt wel snappen dat niet alles uit te sluiten valt.

Wat betreft roken, drinken en drugs snap ik met mijn gezonde boerenverstand nog wel dat dit niet gezond is. Van andere dingen is dat wat minder duidelijk. Of het is lastiger te vermijden. Naar buiten moet ik toch echt, dus die uitlaatgassen neem ik dan voor lief.

Je doet wat je kan, omdat je het beste voor hebt met je kind (en met jezelf), lijkt me niet heel moeilijk te begrijpen? Van het drinken van één wijntje zie ik de meerwaarde niet zo in. Al geloof ik best dat je niet direct een misvormd kind zal krijgen.
anoniem_354502 wijzigde dit bericht op 12-10-2017 21:44
8.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-10-2017 21:38
We hadden het over zwangere vrouwen. Dus nee, dan lijkt bergbeklimmen niet handig.
Maar wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat veel zwangere vrouwen tot op het panische af zijn waar het bepaalde risico's betreft, terwijl ze andere gezondheidsrisico's wel zonder enig probleem nemen. Dat vind ik dan een beetje merkwaardig. Meer niet.
Ik niet. En ik vind mijn voorbeeld prima ter zake doen. Het is niet alsof alleen zwangere vrouwen risico's afwegen. Dat doen we allemaal, elke dag. En het gaat niemand ene bal aan waarom je een bepaalde keuze maakt (excessen even buiten beschouwing gelaten). Dat gebemoei altijd. Vaak ook van oude besjes of mensen die nog nooit zwanger zijn geweest. Get a life denk ik dan.
Quintessa schreef:
12-10-2017 21:43
Ik niet. En ik vind mijn voorbeeld prima ter zake doen. Het is niet alsof alleen zwangere vrouwen risico's afwegen. Dat doen we allemaal, elke dag. En het gaat niemand ene bal aan waarom je een bepaalde keuze maakt (excessen even buiten beschouwing gelaten). Dat gebemoei altijd. Vaak ook van oude besjes of mensen die nog nooit zwanger zijn geweest. Get a life denk ik dan.
Haha ja inderdaad!! Toevallig ware de mensen die het meeste kritiek op mij hadden tijdens mijn zwangerschap allemaal mannen van 60+ Heel opvallend dat die zo hun mening opdringen over een onderwerp dat zo ver van hun bedje staat.
pejeka schreef:
12-10-2017 21:38
We hadden het over zwangere vrouwen. Dus nee, dan lijkt bergbeklimmen niet handig.
Maar wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat veel zwangere vrouwen tot op het panische af zijn waar het bepaalde risico's betreft, terwijl ze andere gezondheidsrisico's wel zonder enig probleem nemen. Dat vind ik dan een beetje merkwaardig. Meer niet.
Ik ben denk ik juist wel zo consequent.

Want ik drink dus geen druppel alcohol en zodra ik vieze uitlaatgassen ruik dan houd ik mijn adem in en loop om als ik kan en ik ga zelfs sommige delen van de stad niet meer in omdat het daar altijd stinkt.
Tenminste niet als het niet nodig is om ergens te komen waar ik moet zijn.

Ik maak de douche tijdens de zwangerschap even niet schoon met een bepaald agressief schoonmaakmiddel.
Dus de douche is nu maar even wat minder hagelwit.

Ik leef zen in het algemeen, ik vind dat fijner en het klopt voor mijn gevoel om lawaai en stank en gifstoffen te vermijden.
Ik ga normaal ook graag naar de sauna, maar nu niet.
Het lijkt me te heet en het stoot me gevoelsmatig af om zulke extremen op te zoeken, ondanks dat het in het tweede trimester eigenlijk geen probleem zou moeten zijn.

Ik eet wel brie, maar dat is ook niet gemaakt van rauwmelkse kaas, dus daarom geen enkel risico.

Normaal drink ik regelmatig rauwmelkse kefir, dat durf ik nu dus niet en eigenlijk vind ik dat wel een beetje jammer, omdat ik weet hoe gezond dat eigenlijk is.

Maar bij twijfel doe ik het dus niet.
Het is toch ook niks om de hele tijd met zo'n twijfel te zitten en zo'n half schuldgevoel van: heb ik dat nu wel goed gedaan?

Je wilt het toch zo goed mogelijk doen en het zekere voor het onzekere nemen?
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
12-10-2017 21:51
Ik ben denk ik juist wel zo consequent.

Want ik drink dus geen druppel alcohol en zodra ik vieze uitlaatgassen ruik dan houd ik mijn adem in en loop om als ik kan en ik ga zelfs sommige delen van de stad niet meer in omdat het daar altijd stinkt.
Tenminste niet als het niet nodig is om ergens te komen waar ik moet zijn.

Ik maak de douche tijdens de zwangerschap even niet schoon met een bepaald agressief schoonmaakmiddel.
Dus de douche is nu maar even wat minder hagelwit.

Ik leef zen in het algemeen, ik vind dat fijner en het klopt voor mijn gevoel om lawaai en stank en gifstoffen te vermijden.
Ik ga normaal ook graag naar de sauna, maar nu niet.
Het lijkt me te heet en het stoot me gevoelsmatig af om zulke extremen op te zoeken, ondanks dat het in het tweede trimester eigenlijk geen probleem zou moeten zijn.

Ik eet wel brie, maar dat is ook niet gemaakt van rauwmelkse kaas, dus daarom geen enkel risico.

Normaal drink ik regelmatig rauwmelkse kefir, dat durf ik nu dus niet en eigenlijk vind ik dat wel een beetje jammer, omdat ik weet hoe gezond dat eigenlijk is.

Maar bij twijfel doe ik het dus niet.
Het is toch ook niks om de hele tijd met zo'n twijfel te zitten en zo'n half schuldgevoel van: heb ik dat nu wel goed gedaan?

Je wilt het toch zo goed mogelijk doen en het zekere voor het onzekere nemen?
Natuurlijk, en dat begrijp ik ook. Tuurlijk wil iedereen een gezond kind ter wereld brengen. En dat je dan alert bent op bepaalde zaken, vind ik logisch. Waar het mij om gaat is dat je ook niet ál te benepen moet gaan worden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
12-10-2017 21:38
We hadden het over zwangere vrouwen. Dus nee, dan lijkt bergbeklimmen niet handig.
Maar wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat veel zwangere vrouwen tot op het panische af zijn waar het bepaalde risico's betreft, terwijl ze andere gezondheidsrisico's wel zonder enig probleem nemen. Dat vind ik dan een beetje merkwaardig. Meer niet.
Tja je neemt de risico's die redelijkerwijs te vermijden zijn liever niet. 9 maanden geen wijn, rosbief of kattenbak verschonen heeft verder niet echt effect op je (kwaliteit van) leven. Als je 9 maanden niet ademt vanwege de uitlaatgassen weet je iig wel vrij zeker dat noch je kind, noch jij het kan navertellen.

Lijkt me nogal wiedes?
pejeka schreef:
12-10-2017 22:01
Natuurlijk, en dat begrijp ik ook. Tuurlijk wil iedereen een gezond kind ter wereld brengen. En dat je dan alert bent op bepaalde zaken, vind ik logisch. Waar het mij om gaat is dat je ook niet ál te benepen moet gaan worden.
En jij bepaalt wat 'te benepen' is en wat 'gezond alert'?
Alle reacties Link kopieren
Shisha, ik lees net iets in het topic terug van jou (sorry maar quoten lukt niet) waar je schrijft dat je hebt gelezen dat baby's in Nederland meer risico lopen omdat ze tot voorbij 37 weken mogen blijven zitten....
Dat vind ik heel gek, heb ik iets gemist misschien maar een normale duur van een zwangerschap is 40 weken, 37 is prematuur? En dan zouden baby's in andere landen betere kansen krijgen omdat ze zelfs nog voor die tijd worden opgewekt of dmv een keizersnede....echt een vreemd verhaal.
Het lijkt me dat de baby komt als ie klaar is en niet drie weken eerder, bovendien is een bevalling dzn per definitie medisch geworden, ipv natuurlijk. Kan toch niet beter zijn lijkt mij....
slekire schreef:
13-10-2017 09:07
Shisha, ik lees net iets in het topic terug van jou (sorry maar quoten lukt niet) waar je schrijft dat je hebt gelezen dat baby's in Nederland meer risico lopen omdat ze tot voorbij 37 weken mogen blijven zitten....
Dat vind ik heel gek, heb ik iets gemist misschien maar een normale duur van een zwangerschap is 40 weken, 37 is prematuur? En dan zouden baby's in andere landen betere kansen krijgen omdat ze zelfs nog voor die tijd worden opgewekt of dmv een keizersnede....echt een vreemd verhaal.
Het lijkt me dat de baby komt als ie klaar is en niet drie weken eerder, bovendien is een bevalling dzn per definitie medisch geworden, ipv natuurlijk. Kan toch niet beter zijn lijkt mij....
Vanaf 37 weken is een baby niet meer prematuur.
De reden dat baby's in andere landen soms eerder gehaald worden is om problemen met de placenta te voorkomen.
https://www.gezondheidenco.nl/187491/ba ... -een-baby/
Alle reacties Link kopieren
Kijk, da's nòg een reden om banger te worden. Als je dus precies met 40 weken bevalt en die moederkoek blijkt niet meer top, dan had je dat dus zelf in de hand?!

Door voortschrijdend inzicht wordt de druk op het eigen handelen vergroot. Of die inzichten nou allemaal kloppen, weten we niet altijd. Maar je wil jezelf achteraf niks verwijten, dus maak je een studie van al die inzichten en probeer je ernaar te leven.
shisha schreef:
13-10-2017 09:44
Vanaf 37 weken is een baby niet meer prematuur.
De reden dat baby's in andere landen soms eerder gehaald worden is om problemen met de placenta te voorkomen.
https://www.gezondheidenco.nl/187491/ba ... -een-baby/
Nogal een polariserend artikel hoor. De kans op een placentaloslating gedurende de gehele zwangerschap is ongeveer 1:500 dus geen 'enkele procenten' en met 37 weken geboren worden kan een kind een moeilijkere start geven, dus is ook niet zonder risico. Bovendien zijn de meeste reddingen bij placentaloslating van a terme kindjes en zijn het meestal de zwaar premature kindjes waarbij de placentaloslating fataal is.

Het ligt allemaal wel wat genuanceerder dan dat.
lux. schreef:
13-10-2017 10:46
Nogal een polariserend artikel hoor. De kans op een placentaloslating gedurende de gehele zwangerschap is ongeveer 1:500 dus geen 'enkele procenten' en met 37 weken geboren worden kan een kind een moeilijkere start geven, dus is ook niet zonder risico. Bovendien zijn de meeste reddingen bij placentaloslating van a terme kindjes en zijn het meestal de zwaar premature kindjes waarbij de placentaloslating fataal is.

Het ligt allemaal wel wat genuanceerder dan dat.
Gelukkig wel.

Ik vond dat artikel naar aanleiding van weer iets anders, wat ik niet meer terug kon vinden, waarin werd gesteld dat in Nederland meer doodgeborenen waren en meer baby's die kort na geboorte overleden.
Er werden meerdere redenen gegeven waaronder ook dat in het buitenland een deel van die sterfte werd ondervangen door de baby's vroeger te halen, vanaf 37 weken en via keizersnede.

Dit artikel vraagt zich af of dat wij dat hier in Nederland ook zouden moeten willen en trekt ook eigenlijk de conclusie van niet.
Maar dat er in Nederland meer baby's sterven ligt dus ook wat genuanceerder dan het in de eerste instantie lijkt.
Kashri schreef:
13-10-2017 11:22
Maar dat er in Nederland meer baby's sterven ligt dus ook wat genuanceerder dan het in de eerste instantie lijkt.
Ja, dat was trouwens ook niet wat de verloskundige zei.
Die zei alleen maar dat iedereen tegenwoordig banger lijkt dan vroeger, terwijl de zorg juist beter is nu.
Kashri schreef:
13-10-2017 11:22
Maar dat er in Nederland meer baby's sterven ligt dus ook wat genuanceerder dan het in de eerste instantie lijkt.
Ja, dat was trouwens ook niet wat de verloskundige zei.
Die zei alleen maar dat iedereen tegenwoordig banger lijkt dan vroeger, terwijl de zorg juist beter is nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven