Zwanger en coronavaccinatie

24-04-2021 08:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/co ... l-a4041165

In eerste instantie vond ik het wel een prettig idee dat zwangeren zich niet mochten laten inenten. Dan kon ik het mooi even afwachten allemaal en wellicht was er na mijn bevalling ook nog keus in het vaccin.

Nu lijkt het advies toch aangepast te worden en wordt zwangeren aangeraden zich te laten prikken met een mRna vaccin. Ik probeer te bepalen wat ik er nu van vind. Voor mezelf lijkt het me fijn, maar ik vind het heel moeilijk te bepalen of ik mijn ongeboren kind hier mee in aanraking wil brengen. Wat de mogelijke effecten zijn en wat hier al naar onderzoek gedaan is.

Hoe staan jullie hierin?

Ja, ik ben zwanger en

Totaal aantal stemmen: 190

Ik bel meteen de GGD voor een prik (34%)
Ik wil pas na mijn zwangerschap geprikt worden (27%)
Ik wil sowieso niet geprikt worden (11%)
Ik vind het moeilijk (24%)
Anders (5%)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zwanger, maar mocht ik het zijn dan stond ik vooraan! Ik zou me zeker laten vaccineren, hoe sneller hoe beter.
Maar goed, ik zit ook in de risicogroep voor trombose en zou me ook meteen laten vaccineren met AstraZeneca als ze me nu zouden oproepen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu in een fertiliteitstraject. "mijn" groep staat op de lijst om eind juni geprikt te worden. Mocht ik dan zwanger zijn, dan dubbelcheck ik even met mijn gyn voor het allerlaatste advies en dan gaat die spuit er vervolgens zo snel mogelijk in.
Ik ben nu 36 weken, dus het is waarschijnlijk niet relevant. Ik zou eerst maar eens afwachten wanneer je opgeroepen wordt. Het lijkt mij verder juist gunstig dat ze het advies nu bijstellen: ze hebben verder onderzoek gedaan omdat ze voorzichtig zijn met zwangeren en nu blijkt het veilig. Fijn dat de baby meteen beschermd is bij de geboorte, net als met de kinkhoestvaccinatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even met de huisarts overleggen en vooral van jezelf uitgaan. Ik denk eerlijke gezegd niet dat er getest is op zwangere vrouwen.

De praktijk is de test. Men heeft alleen algemeen gegeken of de vaccinatie veilig genoeg is, maar er is echt geen tijd geweest om allerlei subgroepen te testen, waaronder zwangere vrouwen. Zelf het man/vrouw verschil is niet getest.

Ik zou zelf geen proefkonijn willen zijn tijdens een zwangerschap.
viva-amber wijzigde dit bericht op 24-04-2021 08:37
52.88% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bij vrijwel niet een medicijnonderzoek wordt dit gedaan bij zwangere vrouwen, omdat het als ‘niet ethisch’ wordt gezien.

Hier een artikel over Amerika, maar dat geldt ook voor Nederland

https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuws/zw ... k/volledig
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
24-04-2021 08:35
Bij vrijwel niet een medicijnonderzoek wordt dit gedaan bij zwangere vrouwen, omdat het als ‘niet ethisch’ wordt gezien.

Hier een artikel over Amerika, maar dat geldt ook voor Nederland

https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuws/zw ... k/volledig
In de praktijk proefkonijnen waarbij veel mensen mensen risico lopen is blijkbaar wel ethisch.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ga me niet laten vaccineren tijdens de zwangerschap. De reden dat het advies bijgesteld is is dat er in de VS bij zwangere vrouwen geen belangrijke bijwerkingen zijn. Daar worden zwangere vrouwen al een tijdje gevaccineerd. Ik blijf het toch een beetje een gok vinden, omdat er niets bekend is over de iets langere termijngevolgen. Ook voor het kind zelf. Als over een tijdje blijkt dat gevaccineerden het virus veel minder verspreiden ga ik me uit solidariteit na de zwangerschap wel laten vaccineren denk ik, maar niet in het eerste half jaar ofzo als de baby nog volledig afhankelijk is van mijn borstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dezelfde zorgen. Wij waren er wel uit dat we het na de bevalling wilden doen, maar nu het advies is aangepast en je binnenkort de brief op de mat krijgt, moet je het eigenlijk weer heroverwegen.

Mijn zorg is voornamelijk dat er nog weinig baby’s zijn geboren na zo’n prik, dat het goed gaat met de ingeënte zwangeren, dat geloof ik wel. Maar wie weet komen ze er over 5 jaar we achter dat zus of zo een gevolg is van die prik? Die effecten zijn nog niet bekend. Er is een reden dat ze ook willen dat moeders zich aanmelden om gevolgd te kunnen worden tijdens de zwangerschap en daarna. En dan heb ik mijn baby daar aan blootgesteld.

Anderzijds, ik heb astma, als ik nu het virus krijg is er een grotere kans dat ik op de ic beland en daar wordt die kleine ook niet beter van.

Ik ben een beetje bang dat ze die regel nu buigen omdat de andere landen dit doen, en het goed gaat met de zwangeren, niet omdat ze het beter onderzocht hebben bij de baby’s die geboren zijn
nouveauvague schreef:
24-04-2021 08:33
Ik ben nu 36 weken, dus het is waarschijnlijk niet relevant. Ik zou eerst maar eens afwachten wanneer je opgeroepen wordt. Het lijkt mij verder juist gunstig dat ze het advies nu bijstellen: ze hebben verder onderzoek gedaan omdat ze voorzichtig zijn met zwangeren en nu blijkt het veilig. Fijn dat de baby meteen beschermd is bij de geboorte, net als met de kinkhoestvaccinatie.
Bij mijn weten is het advies niet aangepast op basis van onderzoek, maar op basis van dat er in de VS zo’n 90000 zwangeren gevaccineerd zijn en dat er geen noemenswaardige bijwerkingen zijn. Dat is natuurlijk nog een vrij beperkt beeld, niet qua aantal vrouwen, maar qua tijd. Zo lang wordt er nog niet gevaccineerd dus dit gaat alleen over de korte termijn bijwerkingen. Er wordt geen onderzoek gedaan op zwangere vrouwen, dat komt niet door de ethische toets.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen. In Amerika is een enorme groep zwangeren gevaccineerd zonder noemenswaardige complicaties (zie ook de richtlijn van de Nederlandse gynaecologen), dus het kan geen kwaad. Ook vanuit de werking van deze vaccins zou je totaal geen gekke dingen verwachten.
Daarentegen kan een zwangere vrouw wel veel sneller benauwd en daarmee beademings behoeftig worden. Ik zit er niet op de wachten om met 30 weken zwangerschap een spoedkeizersnede te moeten krijgen omdat ik geen lucht meer krijg door de combinatie groeiende baby en Corona. En helaas zijn dat echt beslissingen die genomen worden de afgelopen weken.
Little_bird schreef:
24-04-2021 08:39

Mijn zorg is voornamelijk dat er nog weinig baby’s zijn geboren na zo’n prik, dat het goed gaat met de ingeënte zwangeren, dat geloof ik wel. Maar wie weet komen ze er over 5 jaar we achter dat zus of zo een gevolg is van die prik? Die effecten zijn nog niet bekend. Er is een reden dat ze ook willen dat moeders zich aanmelden om gevolgd te kunnen worden tijdens de zwangerschap en daarna. En dan heb ik mijn baby daar aan blootgesteld.

Anderzijds, ik heb astma, als ik nu het virus krijg is er een grotere kans dat ik op de ic beland en daar wordt die kleine ook niet beter van.

Ik ben een beetje bang dat ze die regel nu buigen omdat de andere landen dit doen, en het goed gaat met de zwangeren, niet omdat ze het beter onderzocht hebben bij de baby’s die geboren zijn
Ik deel je zorg. Het is ook niet onderzocht... ze zien dat het in andere landen op de korte termijn goed gaat, lange termijn resultaten zijn er nog niet.. ik heb zelf geen dingen die me kwetsbaarder maken bij Corona, dus voor mij is de keuze vrij eenvoudig dan. Kan me voorstellen dat het anders is als je die wel hebt.
Je kind komt niet direct met de vaccinatiestof in aanraking. Wel maakt jouw lichaam na de vaccinatie antistoffen aan die het kind meekrijgt en is het dus gelijk bij geboorte beschermd. Even heel kort..

Kun je anders wat met de informatie van Harvard: https://www.health.harvard.edu/blog/won ... 1010721722
viva-amber schreef:
24-04-2021 08:35
Ik denk eerlijke gezegd niet dat er getest is op zwangere vrouwen.

Lees het artikel anders even. Er staat letterlijk dat er inmiddels een behoorlijke groep zwangere vrouwen in de VS gevaccineerd is en op basis van die ervaring het advies is aangepast.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
24-04-2021 08:48
Lees het artikel anders even. Er staat letterlijk dat er inmiddels een behoorlijke groep zwangere vrouwen in de VS gevaccineerd is en op basis van die ervaring het advies is aangepast.
Inderdaad, 90.000 staat er.

Gekozen voor “anders”. Ik zou het wel doen, net als met het kinkhoest vaccin. Ik ben echter al 38 weken zwanger, dus ik geloof niet dat dit voor mij nog van toepassing is. Voor het kinkhoest vaccin gold ook twee weken voor de baby ook beschermd is en de vraag is of ik dat ga halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga mij laten vaccineren zodra het kan. Nu zit ik al in mijn derde trimester, dus weet niet of ik aan de beurt ben voor ik uitgerekend ben. Covid kan leiden tot vroeggeboorte of miskraam, dus dat is ook echt niet onschuldig.
Ik maak mij geen zorgen om vaccinaties, deze werken compleet anders dan medicijnen, die wel schadelijk kunnen zijn.
De meeste zwangere artsen op de IC zijn overigens ook al gevaccineerd, hoorde ik van hen.
Hopelijk is onze dochter dan straks ook beschermd, al is daar nog geen consensus over begreep ik. Lijkt me veel prettiger in de kraamperiode.
-
Alle reacties Link kopieren
Little_bird schreef:
24-04-2021 08:39
Ik heb dezelfde zorgen. Wij waren er wel uit dat we het na de bevalling wilden doen, maar nu het advies is aangepast en je binnenkort de brief op de mat krijgt, moet je het eigenlijk weer heroverwegen.

Mijn zorg is voornamelijk dat er nog weinig baby’s zijn geboren na zo’n prik, dat het goed gaat met de ingeënte zwangeren, dat geloof ik wel. Maar wie weet komen ze er over 5 jaar we achter dat zus of zo een gevolg is van die prik? Die effecten zijn nog niet bekend. Er is een reden dat ze ook willen dat moeders zich aanmelden om gevolgd te kunnen worden tijdens de zwangerschap en daarna. En dan heb ik mijn baby daar aan blootgesteld.

Anderzijds, ik heb astma, als ik nu het virus krijg is er een grotere kans dat ik op de ic beland en daar wordt die kleine ook niet beter van.

Ik ben een beetje bang dat ze die regel nu buigen omdat de andere landen dit doen, en het goed gaat met de zwangeren, niet omdat ze het beter onderzocht hebben bij de baby’s die geboren zijn
Ik hoor heel veel mensen over angst voor mogelijke lange termijn effecten. Begrijpelijk, maar dat is niet hoe vaccins werken. Er is nog nooit een vaccin geweest met lange termijn effecten, simpelweg omdat het niks verandert aan jouw lichaam, het boost alleen je immuunsysteem (wat dus voor ziekte verschijnselen kan zorgen). Een vaccinatie zou dus alleen mogelijk gevaarlijk kunnen zijn voor je kleine tijdens het prikken en de korte periode erna, wanneer je immuunsysteem in overdrive gaat. Zodra je antilichamen weer zakken herstelt alles weer naar normaal, dus babies 5 jaar later volgen heeft ook geen zin.
Met medicatie is het een heel ander verhaal, die kunnen echt schadelijk zijn en je cellen aantasten. Maar met vaccins werkt het dus niet zo.
Ik zou willen dat de overheid kwam met duidelijkere filmpjes met betere voorlichting, zodat mensen weten wat ze wel en niet hoeven mee te nemen in hun overweging.
-
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
24-04-2021 08:59
Ik hoor heel veel mensen over angst voor mogelijke lange termijn effecten. Begrijpelijk, maar dat is niet hoe vaccins werken. Er is nog nooit een vaccin geweest met lange termijn effecten, simpelweg omdat het niks verandert aan jouw lichaam, het boost alleen je immuunsysteem (wat dus voor ziekte verschijnselen kan zorgen). Met medicatie is het een heel ander verhaal, die kunnen echt schadelijk zijn en je cellen aantasten. Maar met vaccins werkt het dus niet zo.
Ik zou willen dat de overheid kwam met duidelijkere filmpjes met betere voorlichting, zodat mensen weten wat ze wel en niet hoeven mee te nemen in hun overweging.
Dit is echt onzin. Er zijn wel degelijk vaccins met lange termijn effecten op het immuunsysteem. Vaccin tegen hept a kan je bijvoorbeeld levenslang beschermen, tegen hept a.

Onze overheid grossiert idd niet in eerlijke informatie delen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Phloxx schreef:
24-04-2021 08:59
Ik hoor heel veel mensen over angst voor mogelijke lange termijn effecten. Begrijpelijk, maar dat is niet hoe vaccins werken. Er is nog nooit een vaccin geweest met lange termijn effecten, simpelweg omdat het niks verandert aan jouw lichaam, het boost alleen je immuunsysteem (wat dus voor ziekte verschijnselen kan zorgen). Een vaccinatie zou dus alleen mogelijk gevaarlijk kunnen zijn voor je kleine tijdens het prikken en de korte periode erna, wanneer je immuunsysteem in overdrive gaat. Zodra je antilichamen weer zakken herstelt alles weer naar normaal, dus babies 5 jaar later volgen heeft ook geen zin.
Met medicatie is het een heel ander verhaal, die kunnen echt schadelijk zijn en je cellen aantasten. Maar met vaccins werkt het dus niet zo.
Ik zou willen dat de overheid kwam met duidelijkere filmpjes met betere voorlichting, zodat mensen weten wat ze wel en niet hoeven mee te nemen in hun overweging.
Bij de COVID-vaccins is er nog discussie over de lange termijneffecten. Die worden niet uitgesloten hoor, kan je in alle officiële info vinden.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-04-2021 09:00
Dit is echt onzin. Er zijn wel degelijk vaccins met lange termijn effecten op het immuunsysteem. Vaccin tegen hept a kan je bijvoorbeeld levenslang beschermen, tegen hept a.

Onze overheid grossiert idd niet in eerlijke informatie delen.
Dit is geen onzin.
Het is heel duidelijk dat jij er niks van snapt. Alleen al dat je levenslange bescherming aanhaalt!!
Het enige wat levenslange bescherming betekent, is dat die antilichamen levenslang in je lichaam blijven rondcirculeren.
Weet je uberhaupt wat dat inhoudt?
-
Ik ben 21 weken zwanger en hoopte juist dat men nog in mijn zwangerschap zou stellen dat het vaccin veilig is voor ongeboren kinderen. Mijn hoop is dat het mijn zoon beschermd, ook na zijn geboorte. Als niet direct, dan via mij omdat ik het niet kan krijgen/antistoffen in de BV terecht komen. Ik haal dus ook binnenkort de 22 weken prik voor kinkhoest.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
24-04-2021 09:02
Bij de COVID-vaccins is er nog discussie over de lange termijneffecten. Die worden niet uitgesloten hoor, kan je in alle officiële info vinden.
Noem mij EEN vaccin dat ooit, in alle tijd, lange termijn effecten heeft gegeven. Eentje.

Natuurlijk kunnen ze niet 100% uitsluitsel geven, want die cijfers ontbreken. Maar op basis van hoe dit DNA werkt en dan te kijken naar vergelijkbare vaccins, is die conclusie makkelijk te trekken.
Dat is gewoon niet hoe vaccins werken. Vaccins veranderen je cellen niet, ze zorgen niet voor celdeling en mutatie, etc.
Ik snap dat niet iedereen dat weet, maar geef dan gewoon toe dat je angst hebt omdat je te weinig informatie erover hebt.
-
Alle reacties Link kopieren
K0koro schreef:
24-04-2021 09:09
Ik ben 21 weken zwanger en hoopte juist dat men nog in mijn zwangerschap zou stellen dat het vaccin veilig is voor ongeboren kinderen. Mijn hoop is dat het mijn zoon beschermd, ook na zijn geboorte. Als niet direct, dan via mij omdat ik het niet kan krijgen/antistoffen in de BV terecht komen. Ik haal dus ook binnenkort de 22 weken prik voor kinkhoest.
Godzijdank, nog een medische. Val me bij alsjeblieft.
Er is in je eentje niet op te boksen tegen alle ongefundeerde angst.

Ik snap de angsten, heus, maar als die niet gefundeerd is op wetenschappelijke medische of virulente kennis of onderzoek, denk dan alsjeblieft heel goed na over wat je hier neerzet.
-
Alle reacties Link kopieren
Andere situatie, maar ik heb de vaccinatie genomen toen ik nog borstvoeding gaf.
Dat werd eerst afgeraden en later niet meer, en heb het toen toch gedaan wegens werk in de zorg.
Huisarts gaf aan dat het kon.
Succes met jullie keuze hierover.
Verder eens met Phloxx.
justagirly wijzigde dit bericht op 24-04-2021 09:16
4.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
24-04-2021 09:06
Dit is geen onzin.
Het is heel duidelijk dat jij er niks van snapt. Alleen al dat je levenslange bescherming aanhaalt!!
Het enige wat levenslange bescherming betekent, is dat die antilichamen levenslang in je lichaam blijven rondcirculeren.
Weet je uberhaupt wat dat inhoudt?
Ja zeker, dan heeft het dus een lange termijn effect, een positieve maar het is nog steeds een lange termijn effect. Misschien snap jij het woord lange termijn of het woord effect niet, want het woord effect kan zowel een positieve lading hebben als een negatieve.
viva-amber wijzigde dit bericht op 24-04-2021 09:17
13.68% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven