Zwanger en solliciteren
donderdag 15 november 2018 om 12:59
Hallo allemaal,
Ik ben 28 weken zwanger en ga net voor kerst met verlof. Ik heb een leuke baan met leuke collega's en in het werkveld waarin ik ben opgeleid, maar het is een mbo functie, terwijl ik hbo ben afgestudeerd. Ik heb in mijn 3e studiejaar stage gelopen (10 maanden lang, 40 uur per week) bij een organisatie en kwam erachter dat de functie die ik toen uitoefende eigenlijk mijn droombaan is. Ik heb mijn stage daar goed afgerond, maar toen ik afstudeerde stonden er geen vacatures open, zodoende ben ik op mijn huidige werk terecht gekomen. Nu zie ik op LinkedIn via een oud collega dat ze bij desbetreffende organisatie twee vacatures open hebben staan voor die droombaan! Wat nu?! Echt niet het goede moment om nu, met dikke buik, te solliciteren lijkt me. Enkele oud collega's zijn ook op de hoogte van mijn zwangerschap. Van de andere kant heb ik niets te verliezen. Ik vind het zo moeilijk om dit zomaar aan me voorbij te laten gaan! In praktisch opzicht zou de droombaan beter aansluiten straks, ik werk nu soms gebroken diensten en regelmatig tot 18:30, de droombaan betreft kantoortijden. Misschien zijn het de hormonen en moet ik even met beide benen op de grond gezet worden, maar wat vinden jullie? Een poging wagen of het laten gaan?
Ik moet zo gaan werken, probeer vanavond te reageren. Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Ik ben 28 weken zwanger en ga net voor kerst met verlof. Ik heb een leuke baan met leuke collega's en in het werkveld waarin ik ben opgeleid, maar het is een mbo functie, terwijl ik hbo ben afgestudeerd. Ik heb in mijn 3e studiejaar stage gelopen (10 maanden lang, 40 uur per week) bij een organisatie en kwam erachter dat de functie die ik toen uitoefende eigenlijk mijn droombaan is. Ik heb mijn stage daar goed afgerond, maar toen ik afstudeerde stonden er geen vacatures open, zodoende ben ik op mijn huidige werk terecht gekomen. Nu zie ik op LinkedIn via een oud collega dat ze bij desbetreffende organisatie twee vacatures open hebben staan voor die droombaan! Wat nu?! Echt niet het goede moment om nu, met dikke buik, te solliciteren lijkt me. Enkele oud collega's zijn ook op de hoogte van mijn zwangerschap. Van de andere kant heb ik niets te verliezen. Ik vind het zo moeilijk om dit zomaar aan me voorbij te laten gaan! In praktisch opzicht zou de droombaan beter aansluiten straks, ik werk nu soms gebroken diensten en regelmatig tot 18:30, de droombaan betreft kantoortijden. Misschien zijn het de hormonen en moet ik even met beide benen op de grond gezet worden, maar wat vinden jullie? Een poging wagen of het laten gaan?
Ik moet zo gaan werken, probeer vanavond te reageren. Alvast bedankt voor jullie inzichten!
donderdag 15 november 2018 om 13:03
Ik zou gewoon lekker een poging wagen. Je hebt nu een baan en als je sollicitatie niets wordt dan heb je die gewoon nog steeds, prima toch. En stel dat ze het helemaal zien zitten met je, dan heb je een leukere baan. Je hebt inderdaad niets te verliezen.
Lijkt me ook niet dat ze je straks niet zullen verlengen of zoiets dergelijks omdat je zwanger blijkt, want het is bij je sollicitatie al vrij duidelijk wat de situatie is.
Ik ben bij mijn vorige zwangerschap van baan gewisseld toen ik 3 maanden zwanger was, had een half jaar contract gekregen die af liep toen mijn verlof begon. Daarna heb ik gewoon een nieuw contract gekregen voor na mijn verlof. Niet alle werkgevers zijn zo vervelend hoor. En aangezien je waarschijnlijk al zichtbaar zwanger bent zullen ze als ze daar problemen mee hebben je gewoon niet uitnodigen of niet voor een vervolg gesprek uitnodigen. Jammer, maar dan verlies je eigenlijk nog niets.
Lijkt me ook niet dat ze je straks niet zullen verlengen of zoiets dergelijks omdat je zwanger blijkt, want het is bij je sollicitatie al vrij duidelijk wat de situatie is.
Ik ben bij mijn vorige zwangerschap van baan gewisseld toen ik 3 maanden zwanger was, had een half jaar contract gekregen die af liep toen mijn verlof begon. Daarna heb ik gewoon een nieuw contract gekregen voor na mijn verlof. Niet alle werkgevers zijn zo vervelend hoor. En aangezien je waarschijnlijk al zichtbaar zwanger bent zullen ze als ze daar problemen mee hebben je gewoon niet uitnodigen of niet voor een vervolg gesprek uitnodigen. Jammer, maar dan verlies je eigenlijk nog niets.
donderdag 15 november 2018 om 13:04
donderdag 15 november 2018 om 13:05
Een poging wagen!
Wat kan jou het schelen, probeer gewoon! Als dit is wat je graag wil, zou ik er voor gaan. Zeker gezien je zo enthousiast bent!
Ik zou je twijfels uitspreken, maar omdat je deze kans echt niet zomaar voorbij wilde laten gaan tóch een poging waagt. Dat kunnen ze, lijkt mij, alleen maar waarderen. Een nee heb je, een ja kan je krijgen!
Als jij des tijds een goede indruk gemaakt heb, zullen ze dat zich nog wel herinneren.
Wat kan jou het schelen, probeer gewoon! Als dit is wat je graag wil, zou ik er voor gaan. Zeker gezien je zo enthousiast bent!
Ik zou je twijfels uitspreken, maar omdat je deze kans echt niet zomaar voorbij wilde laten gaan tóch een poging waagt. Dat kunnen ze, lijkt mij, alleen maar waarderen. Een nee heb je, een ja kan je krijgen!
Als jij des tijds een goede indruk gemaakt heb, zullen ze dat zich nog wel herinneren.
donderdag 15 november 2018 om 13:26
Gewoon doen!
Je hebt al ervaring door je stage, ze kennen je... Prima kans maak je.
Ik ben nu 25 weken zwanger en mijn contract loopt af tijdens mijn verlof. De kans is heel heel klein dat dit verlengd wordt door reorganisatie dus ik ga binnenkort ook beginnen met solliciteren. En ik zet me er echt overheen dat ik pas eind mei beschikbaar ben, je weet nooit.
Succes!
Je hebt al ervaring door je stage, ze kennen je... Prima kans maak je.
Ik ben nu 25 weken zwanger en mijn contract loopt af tijdens mijn verlof. De kans is heel heel klein dat dit verlengd wordt door reorganisatie dus ik ga binnenkort ook beginnen met solliciteren. En ik zet me er echt overheen dat ik pas eind mei beschikbaar ben, je weet nooit.
Succes!
donderdag 15 november 2018 om 13:28
Zeker een poging wagen: je hebt inderdaad niets te verliezen. Zwanger op sollicitatiegesprek gaan is misschien niet zo aangenaam, maar voor een toekomstige werkgever betekent dit wel dat je normaal gesproken niet meteen weer zwanger zult worden en dat je gerust een paar jaar kunt meedraaien voor je weer met bevallingsverlof moet. Aan de andere kant, zal dit sommige werkgevers dan weer afschrikken: kindje ziek, geen opvang, enz. ... Mocht je beslissen om je kans te wagen, zorg er dan voor dat je hier vooraf over nagedacht hebt en dat je een antwoord klaar hebt voor als ze er zouden naar vragen.
donderdag 15 november 2018 om 13:49
Pommelien34 schreef: ↑15-11-2018 13:28Zeker een poging wagen: je hebt inderdaad niets te verliezen. Zwanger op sollicitatiegesprek gaan is misschien niet zo aangenaam, maar voor een toekomstige werkgever betekent dit wel dat je normaal gesproken niet meteen weer zwanger zult worden en dat je gerust een paar jaar kunt meedraaien voor je weer met bevallingsverlof moet. Aan de andere kant, zal dit sommige werkgevers dan weer afschrikken: kindje ziek, geen opvang, enz. ... Mocht je beslissen om je kans te wagen, zorg er dan voor dat je hier vooraf over nagedacht hebt en dat je een antwoord klaar hebt voor als ze er zouden naar vragen.
En wat zouden ze dan moeten vragen? Er werkt daar niemand met kinderen? De leidinggevende heeft zelf geen kinderen? Iedereen weet toch hoe dat gaat. Als ze een vrouw aannemen met 2 kinderen van onder de 4 vragen ze toch ook niks (als ze het al weten).
Ja, je moet soms wat eerder weg omdat je kind ziek is, net als je partner. Vraagt de werkgever van de man daar dan ook naar?
Het zou een ouderwetse werkgever zijn die zich daar in deze tijd druk om maakt. Ook geen werkgever waar TO voor zou willen werken lijkt me.
donderdag 15 november 2018 om 14:00
Tuurlijk soliciteren! Ze kennen je daar, je hebt er al 10 maanden gewerkt! Ken je de HR persoon? Dan zou ikgewoon zelf contact zoeken, niet via de officiële procedure.
En wanneer loopt je verlof af? Ze starten een procedure meestal ruim van tevoren op, dus best kans dat het einde van je verlof niet veel later is dan wanneer de functie start.
Enne, met bolle buik solliciteren laat wel zien dat je heel graag die baan wilt!
En wanneer loopt je verlof af? Ze starten een procedure meestal ruim van tevoren op, dus best kans dat het einde van je verlof niet veel later is dan wanneer de functie start.
Enne, met bolle buik solliciteren laat wel zien dat je heel graag die baan wilt!
donderdag 15 november 2018 om 14:32
Zeker solliciteren. Ik weet natuurlijk niet in welk werkveld je zit, maar volgens mij is het tegenwoordig echt niet meer zo dat er 40/50 mensen solliciteren op een functie. Je kunt dus als je de juiste sollicitant bent ook gewoon wat meer 'eisen' hebben, bijvoorbeeld een startdatum pas na je zwangerschapsverlof etc.
donderdag 15 november 2018 om 18:23
Thanks voor jullie support dames!! Word er helemaal enthousiast van en ga snel aan mijn brief beginnen.
Zouden jullie de zwangerschap in de brief benoemen, zodat ze dit op voorhand mee kunnen nemen in hun overweging? Zoals ik al aangaf zijn sommige werknemers daar op de hoogte, maar het is een grote organisatie.. Zouden zij zich voor het blok gezet voelen worden als ik word uitgenodigd en ik op gesprek kom en ze dan zien dat ik zwanger ben?
donderdag 15 november 2018 om 20:01
Nee hoor, merken ze vanzelf! Leuk hoor, gewoon doen! Ik heb zelf 8 weken na de geboorte van m’n zoontje gesolliciteerd op m’n huidige baan, werd aangenomen en kon kort daarna beginnen en feitelijk was het juist redelijk ideaal: na m’n verlof niet terug naar m’n vorige werkgever, maar rechtstreeks aan de slag bij de volgende. (Ik heb uiteraard nog wel informeel afscheid genomen van m’n vorige collega’s).
Succes!
Succes!
donderdag 15 november 2018 om 20:02
donderdag 15 november 2018 om 20:37
Zeker gewoon proberen! Tenzij het een functie is voor een hele specifieke periode die binnen je verlof valt (zeg maar hostess tijdens de olympische spelen, terwijl je dan niet kunt werken oid), maar zo klinkt het niet.
Een vriendin van mij had gesolliciteerd net voordat ze wist dat ze zwanger was. Niks meer gehoord, tot ze uit het ziekenhuis kwam met kersverse baby, mocht ze op gesprek komen op dag 5 na de bevalling. Haar moeder heeft haar gebracht (fietsen was zeg maar nog niet echt een optie
) en is in de auto blijven wachten. Ze heeft het meteen maar gezegd, maar is mooi wel aangenomen, en na haar verlof dus begonnen in een nieuwe baan, wat twee uur reistijd scheelde met de oude.
Een vriendin van mij had gesolliciteerd net voordat ze wist dat ze zwanger was. Niks meer gehoord, tot ze uit het ziekenhuis kwam met kersverse baby, mocht ze op gesprek komen op dag 5 na de bevalling. Haar moeder heeft haar gebracht (fietsen was zeg maar nog niet echt een optie