Zwanger en vervelende schoonmoeder!

18-02-2019 10:15 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
. Is opgelost hebben gepraat.
anoniem_350155 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 08:56
Reden: Is opgelost
98.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de vele typfouten zie ik nu haha
Dus je hebt een lieve schoonmoeder.

Gewoon aangeven dat je de bevalling alleen met partner doet. Dat is heel normaal hoor.
Alle reacties Link kopieren
ik heb in mijn zwangerschap het advies van mijn schoonmoeder heel nauwkeurig opgevolgd, haar advies was:

JIJ bent zwanger, JIJ bepaalt, JIJ hebt gelijk want het is jouw zwangerschap en jouw bevalling maar JIJ moet dat wel duidelijk zeggen.
Huh? JIj reageert wel overgevoelig vind ik. Je hebt geen contact met je familie, je schoonmoeder komt notabene voor je op door te zeggen dat ze wel zorgt dat je moeder niet langs kan komen. Volgens mij bedoelt ze het lief.

En dat hele epistel over de echo, niet aannemen dat ze het wel weet, maar gewoon op dat moment zeggen 'ik heb liever dat je even buiten wacht'.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eigenlijk niet waarom je niet op dat moment tegen je schoonmoeder hebt gezegd dat je het zou waarderen als ze in de wachtkamer zou blijven zitten..
Of op het moment (als ze toch al voor je uit gehaast is en de dokter een hand had gegeven) dat je je moest uitkleden hebt gezegd 'Ik vind dit privé, zou je naar buiten willen gaan?'

Als je van te voren niet duidelijk hebt gecommuniceerd dat je niet wou dat ze meeging in de dokterskamer, hoe had ze het dan kunnen weten?

Dat gezegd hebbende, vind ik het uiteraard heel bijzonder dat zij dat niet bij jou checkt en wat meer afstand neemt.

Ik denk dat je schoonmoeder het lief bedoeld en je wil steunen, vooral omdat ze weet dat je geen goede band hebt met je eigen familie. Ik zou het gewoon ter sprake brengen dat je het lastig vindt maar haar bedoelingen wel waardeert want ze geeft erg duidelijk wel om je.
Alle reacties Link kopieren
Leer jezelf aan om bij alles wat anderen voorstellen/van je vragen te zeggen; wat een lief aanbod, ik denk er even over na.

Bedenk dan of je dat wilt en hoe je het zou willen. En communiceer dat ook heel duidelijk.

In het geval van die controle had je dan vooraf kunnen zeggen; Ik zou een dagje weg fijn vinden maar de afspraak met de arts doe ik alleen.
(Hoewel het beter is om met twee te zijn, als er iets niet in orde was geweest had zij waarschijnlijk de vragen gesteld waar jij op zo´n moment niet aan gedacht zou hebben).

Qua echo vooraf met je vrouw bespreken dat zij naast je zit. Ook naar je schoonmoeder heel duidelijk zijn. Gewoon in de auto al zeggen; Ik verheug me echt om samen met Vriendin naar ons kindje te kijken. Voordat je naar binnenloopt je vrouw al bij de hand pakken. Voor deze echo hoef je niet uit de kleren, dat scheelt (tenzij je een jurk met panty aantrekt). Als je samen voorop naar binnenloopt heeft je vrouw eerste keus.

En die kleertjes. Ach, laat haar lekker. Zo´n kleintje kun je drie keer per dag omkleden, ze spugen vaak zat. En ook later, als het kindje wat groter is; er wordt zoveel vies en er gaat zoveel kapot. Je trekt ze een keer iets aan, stuurt je schoonmoeder een leuke foto en twee weken later is het toch al te klein.
Desnoods gebruik je bepaalde dingen als pyama.

De bevalling doe je natuurlijk samen met je vrouw. Dat is heel normaal. Desnoods pas ná de bevalling bellen.

Bespreek ook met je kraamhulp even dat je schoonmoeder nogal dwingend is met haar tips en raad. Vraag eventueel om iemand die daar goed mee kan omgaan. Er is nogal wat veranderd de afgelopen 25 jaar. Zo´n kraamhulp kan je schoonmoeder mooi dekselen met; oh, dat is echt achterhaald/gevaarlijk/niet meer nodig/enzo.
ceylon wijzigde dit bericht op 18-02-2019 10:33
3.30% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
18-02-2019 10:21
Huh? JIj reageert wel overgevoelig vind ik. Je hebt geen contact met je familie, je schoonmoeder komt notabene voor je op door te zeggen dat ze wel zorgt dat je moeder niet langs kan komen. Volgens mij bedoelt ze het lief.

En dat hele epistel over de echo, niet aannemen dat ze het wel weet, maar gewoon op dat moment zeggen 'ik heb liever dat je even buiten wacht'.
Mijn schoonmoeder weet niks over de situatie met mijn familie. Ze heeft er nooit iets over gevraagd dus dan vind ik het verveled als zij bepaalde “grapjes” maakt over mijn moeder of vader of zussen. Of voor mij bepaald wie ik wel en niet wil spreken.

En over de echo als iemand voor je uit loopt en al mee naar binnen gaat terwijl ik vaker heb aangegeven heb dat ik daar niet van hou vind ik vervelend. Waarom zou je als schoonmoeder mee naar binnen willen op dat moment. Ik vind dat ze ook moet begrijpen dat dat best prive is en gewoon in de wachtkamer moet wachten. Al zou ik haar mee willen hebben naar binnen zou ik zelf wel zeggen, kom je mee?!
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-02-2019 10:19
Dus je hebt een lieve schoonmoeder.

Gewoon aangeven dat je de bevalling alleen met partner doet. Dat is heel normaal hoor.
Jaa dat ga ik ook gewoon zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt haar mee en geeft dan niet aan dat ze in de wachtkamer moet wachten.
Ben vd week met mn dochter mee geweest, en die gaf gewoon vantevoren aan dat ze niet wilde dat ik bij het darmonderzoek was.
En als je gaat bevallen hoef je haar echt niet te bellen, dat doe je pas als de baby er is.
ik geef mn bek ook maar een douw
Maya89 schreef:
18-02-2019 10:33
Mijn schoonmoeder weet niks over de situatie met mijn familie. Ze heeft er nooit iets over gevraagd dus dan vind ik het verveled als zij bepaalde “grapjes” maakt over mijn moeder of vader of zussen. Of voor mij bepaald wie ik wel en niet wil spreken.

En over de echo als iemand voor je uit loopt en al mee naar binnen gaat terwijl ik vaker heb aangegeven heb dat ik daar niet van hou vind ik vervelend. Waarom zou je als schoonmoeder mee naar binnen willen op dat moment. Ik vind dat ze ook moet begrijpen dat dat best prive is en gewoon in de wachtkamer moet wachten. Al zou ik haar mee willen hebben naar binnen zou ik zelf wel zeggen, kom je mee?!
Je maakt te veel drama. Je gaat er vanuit dat iedereen denkt zoals jij. Dat doen ze niet.

Misschien eens vertellen waarom je geen contact hebt? En gewoon je mond open doen als je iets wil of juist niet wil. Gewoon vriendelijk maar duidelijk.
Maya89 schreef:
18-02-2019 10:33

En over de echo als iemand voor je uit loopt en al mee naar binnen gaat terwijl ik vaker heb aangegeven heb dat ik daar niet van hou vind ik vervelend. Waarom zou je als schoonmoeder mee naar binnen willen op dat moment. Ik vind dat ze ook moet begrijpen dat dat best prive is en gewoon in de wachtkamer moet wachten. Al zou ik haar mee willen hebben naar binnen zou ik zelf wel zeggen, kom je mee?!


Maar als iemand dat niet begrijpt, dan is er niks mis mee om op dat moment gewoon te zeggen 'ik wil graag alleen naar binnen, blijf jij maar in de wachtkamer'.
Zelf duidelijk communiceren is echt veel handiger dan verwachten dat een ander wel aanvoelt wat jij bedoelt. Mensen kunnen geen gedachten lezen en weten echt niet wat jij wilt als jij het niet zegt.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
18-02-2019 10:20
ik heb in mijn zwangerschap het advies van mijn schoonmoeder heel nauwkeurig opgevolgd, haar advies was:

JIJ bent zwanger, JIJ bepaalt, JIJ hebt gelijk want het is jouw zwangerschap en jouw bevalling maar JIJ moet dat wel duidelijk zeggen.
Ja dat is ook zo! Ik moet ook vaker mijn grenzen aangeven en aangeven wat Ik wil. Het is alleen lastig, omdat ik vaak genoeg iets lettelijk zeg van Ik wil dit niet! Dat ze het dan toch doet of alsnog mee gaat. En zich dus opdringt. En dan denk ik jaa hoe duidelijk moet ik zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt schoonmoeder en schoonzus om mee te gaan en nu wil je opeens niet? Je schoonmoeder gaat mee met de 1e controle en je hebt haar toen goed duidelijk gemaakt dat ze niet mee mocht naar binnen? Als je iets niet wilt moet je er duidelijk in zijn. Niet halfgebakken iets zeggen. Mensen zijn niet helderziend
Alle reacties Link kopieren
20 weken echo kan heel leuk zijn als alles goed is maar let op, dit is een medische echo. Het kan dus ook zijn dat er misschien iets helemaal niet goed is, maar vooral is het heel belangrijk voor de verloskundige dat er rust in de kamer is en dat ze gewoon goed alles kan nalopen. Bij ons werd er nadruk op gelegd dat het juist bij die echo niet handig is om bijv familie of oudere kinderen mee te nemen, het is echt niet bedoeld als pretecho. Als jouw schoonmoeder graag bij een echo wil zijn, zou ik zelf gewoon een extra pretecho inplannen, dan is er echt tijd om leuk te kijken en dingen te vragen en te kletsen. 20 weken echo vind ik iets om gewoon met je partner te doen, maar dat is mijn mening..

Ik zou dus ook gewoon nu nog afzeggen maar ik heb niet zo’n probleem met duidelijk en eerlijk naar mensen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maya89 schreef:
18-02-2019 10:33
Mijn schoonmoeder weet niks over de situatie met mijn familie. Ze heeft er nooit iets over gevraagd dus dan vind ik het verveled als zij bepaalde “grapjes” maakt over mijn moeder of vader of zussen. Of voor mij bepaald wie ik wel en niet wil spreken.

En over de echo als iemand voor je uit loopt en al mee naar binnen gaat terwijl ik vaker heb aangegeven heb dat ik daar niet van hou vind ik vervelend. Waarom zou je als schoonmoeder mee naar binnen willen op dat moment. Ik vind dat ze ook moet begrijpen dat dat best prive is en gewoon in de wachtkamer moet wachten. Al zou ik haar mee willen hebben naar binnen zou ik zelf wel zeggen, kom je mee?!
Maar waarom dan niet gewoon zeggen; Sorry moeders, maar ik ga niet uit de kleren met jou erbij.

Ik denk eigenlijk dat jij heel veel denkt en wilt maar niet duidelijk zégt. Onthoud; de meeste (schoon)moeders bedoelen het goed.
Je hoeft echt geen ruzie te maken om duidelijk te zijn. Maar jij vindt dat zij dat uit zichzelf maar moet begrijpen. Waarom eigenlijk? Want jij doet vervolgens gewoon wat zij wil/verwacht en je zegt niks, ook achteraf niet.

Er zijn maar weinig mensen die gedachten kunnen lezen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Wat een nare manier van doen heb jij. Je nodigt je lieve schoonmoeder zelf uit en dan nu moeilijk doen. Ik vind echt dat je je enorm aan zit te stellen.

Dat je ze niet bij de bevalling wil vind ik logisch, en dat kun je heel makkelijk voorkomen door niet te bellen als het zo ver is , of door heel eenvoudig te stellen “ lieve schoonmama, zodra de kleine er is en we er aan toe zijn ben je welkom, we laten het je weten”
En daarnaast lijkt t me handig voor jou om te leren melden wat je wel en niet wil. Gewoon nee, of goh vind ik niet prettig.

Moeilijke gedoe zeg
Je moet echt wat duidelijker aangeven wat je wel en niet wil.
Gewoon op een nette manier zeggen.

Anders ga je nog veel problemen met haar krijgen, zeker als de baby er dadelijk is.
Want reken er maar op dat schoonmoeder de baby pakt op momenten dat jij dat niet wil, verschoont zonder overleg, vinger in de mond steekt tegen het huilen, wil laten huilen, etc (verzin het maar).
Madeliefjees schreef:
18-02-2019 10:35
Je vraagt haar mee en geeft dan niet aan dat ze in de wachtkamer moet wachten.
Ben vd week met mn dochter mee geweest, en die gaf gewoon vantevoren aan dat ze niet wilde dat ik bij het darmonderzoek was.
En als je gaat bevallen hoef je haar echt niet te bellen, dat doe je pas als de baby er is.
Precies. Laat partner dus ook niet bellen, spreek dat goed af.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons werd expliciet aangegeven dat de 20 weken echo een medische echo is en dat het daarom niet de bedoeling is dat er kinderen en/of anderen (behalve de partner) aanwezig zijn. Misschien kun je dat aangeven aan je schoonmoeder.

En vanaf nu haar gewoon niet meer mee vragen naar afspraken. Ook duidelijk aangeven dat je haar niet bij de bevalling wil, en ook duidelijk met je partner afspreken dat zij zorgt dat haar moeder niet binnen komt. Jij moet je op jezelf en jullie baby focussen.
Jij vindt dat ze het moet begrijpen dat een echo best prive is, Maar dat doet ze dus niet. Dus moet je dat zelf duidelijk aangeven, dan is het probleem opgelost.
Je moet zelf duidelijker je grenzen aangeven. Het helpt niets om te zeggen dat ze het wel moet begrijpen en daar verbolgen over doen.
Wanneer ze "grapjes" maakt over jouw Familie, dan zou ik meteen zeggen, dat ik het kwetsend vind hoe ze over jouw Familie praat, ook probleem weer opgelost.
En om te gaan gissen, of je schoonmoeder bij de bevalling wil zijn.
Dat is gewoon een kwestie van duidelijk zeggen hoe jij het wilt hebben.

De echo morgen is uitwendig en niet inwendig omdat je al 19 weken bent. Is ook weer een andere situatie.

Je kunt er niet vanuit gaan, dat je wel begrepen wordt. Het is aan jou en aan jouw vrouw om duidelijker te worden.

En die kleertjes, ach joh, gewoon laten kopen en trek het een keer aan, wat kan jou dat schelen.
Alle reacties Link kopieren
Leasol88 schreef:
18-02-2019 10:24
Ik snap eigenlijk niet waarom je niet op dat moment tegen je schoonmoeder hebt gezegd dat je het zou waarderen als ze in de wachtkamer zou blijven zitten..
Of op het moment (als ze toch al voor je uit gehaast is en de dokter een hand had gegeven) dat je je moest uitkleden hebt gezegd 'Ik vind dit privé, zou je naar buiten willen gaan?'

Als je van te voren niet duidelijk hebt gecommuniceerd dat je niet wou dat ze meeging in de dokterskamer, hoe had ze het dan kunnen weten?

Dat gezegd hebbende, vind ik het uiteraard heel bijzonder dat zij dat niet bij jou checkt en wat meer afstand neemt.

Ik denk dat je schoonmoeder het lief bedoeld en je wil steunen, vooral omdat ze weet dat je geen goede band hebt met je eigen familie. Ik zou het gewoon ter sprake brengen dat je het lastig vindt maar haar bedoelingen wel waardeert want ze geeft erg duidelijk wel om je.
Daar heb je inderdaad gelijk in en dat had ik ook moeten zeggen op dat moment. Ik vind dat soms ook gewoon lastig. Zij is heel snel beledigd of op haar tenen getrapt. Ik heb ook vaak genoeg gezegd wat ik prive vind als het gaat om uitkleden bv. Dus daarom ging ik er vanuit dat ze het wel wist, omdat ze het wel weet alleen dan alsnog doet wat zij wil. Je moet als schoonmoeder ook begrijpen dat een schoondochter bepaalde dingen gewoon niet prettig vind al helemaal, omdat ik het vaker heb aangeveven!
Alle reacties Link kopieren
Als jij overigens in een ziekenhuiskamer hardop zegt dat je je schoonmoeder er niet bij wilt (kan ook van tevoren bij verloskundige), zal het ziekenhuispersoneel dat ook gewoon respecteren en er rekening mee houden
Maya89 schreef:
18-02-2019 10:33
Mijn schoonmoeder weet niks over de situatie met mijn familie. Ze heeft er nooit iets over gevraagd dus dan vind ik het verveled als zij bepaalde “grapjes” maakt over mijn moeder of vader of zussen. Of voor mij bepaald wie ik wel en niet wil spreken.

En over de echo als iemand voor je uit loopt en al mee naar binnen gaat terwijl ik vaker heb aangegeven heb dat ik daar niet van hou vind ik vervelend. Waarom zou je als schoonmoeder mee naar binnen willen op dat moment. Ik vind dat ze ook moet begrijpen dat dat best prive is en gewoon in de wachtkamer moet wachten. Al zou ik haar mee willen hebben naar binnen zou ik zelf wel zeggen, kom je mee?!

Dan moet je dat zeggen. In allebei de gevallen.
Tja, bij die controle had je gewoon van tevoren duidelijk moeten zeggen dat je wilde dat ze in de wachtkamer bleef. Niet half lopen hinten en dan hopen dat ze het wel snapt en vervolgens beledigd zijn.
En dat van die 20 weken echo is toch echt je eigen schuld, raar om nu opeens te zeggen dat ze niet meer mee mogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven