Zwanger en Zorgverzekering 2019
maandag 3 december 2018 om 10:42
maandag 3 december 2018 om 17:47
Ik heb een medische indicatie voor de bevalling in het ziekenhuis. Dat gaat voor mij dus niet op. Overgewicht en zwangerschapsdiabetes. Waarvan ik overigens een deel voor de prik spullen uit de eigen risico moet betalen. Dat dan weer wel.Chocoladestukjes schreef: ↑03-12-2018 14:11Ik zie bij FBTO tot 250 euro vergoed gecombineerd voor eigen bijrage kraamzorg en bevalling. Moet je dus even goed op letten als je poliklinisch wilt bevallen. Je krijgt dan 215 euro per uit je basisverzekering vergoed en het kost voor zover ik kan vinden rond de 350 euro dus dan moet je 135 euro zelf betalen.
Heel veel dingen weet je inderdaad niet, of je fysio nodig hebt, misschien naar een osteopaat wilt met je baby, hulp bij borstvoeding.
Ik heb maar weer VGZ genomen met een collectiviteit. Ik heb de vorige keren fysio gebruikt, zwangerschapscursus, na de bevalling anti conceptie en een keer osteopaat. Kraamzorg ook uiteraard en mijn poliklinische bevallingen werden medisch. Ik heb ook verlengde kraamzorg gehad door mijn langzame fysieke herstel.
maandag 3 december 2018 om 17:58
Je verzekering van dit jaar dekt alleen behandelingen die je in dit jaar hebt gestart of gehad. Beval je volgend jaar, dan valt de rest van je zwangerschap, bevalling en kraamtijd onder je verzekering van volgend jaar.
Ik ga overstappen omdat mijn huidige verzekering geen kraampakket, eigen bijdrage Kraamzorg en poliklinische bevalling vergoedt en ik waarschijnlijk in januari ga bevallen.
maandag 3 december 2018 om 19:35
Ik ga in maart bevallen en zit nu te denken aan de verzekering van PMA (=collectief van Menzis) met Aanvullend 2. Daar zit eigen bijdrage kraamzorg, bevalling in het ziekenhuis, lactatiekundige en fysio bij.
Voor mij is dit goedkoper dan alleen een basisverzekering en de rest zelf betalen, ook als ik geen fysio nodig heb of een medische indicatie krijg. Het heeft wel zin om het goed na te rekenen hoeveel je verwacht nodig te hebben, want zo kwam ik erachter dat je de module zwanger bij FBTO bijna niets oplevert (het bedrag dat vergoed wordt is vrijwel gelijk aan de premie).
Ik denk er wel aan om mn eigen risico op maximaal te zetten. Bij mn vorige zwangerschap had ik het eigen risico teruggezet op €385,- maar dat bij lange na niet opgemaakt.
Voor mij is dit goedkoper dan alleen een basisverzekering en de rest zelf betalen, ook als ik geen fysio nodig heb of een medische indicatie krijg. Het heeft wel zin om het goed na te rekenen hoeveel je verwacht nodig te hebben, want zo kwam ik erachter dat je de module zwanger bij FBTO bijna niets oplevert (het bedrag dat vergoed wordt is vrijwel gelijk aan de premie).
Ik denk er wel aan om mn eigen risico op maximaal te zetten. Bij mn vorige zwangerschap had ik het eigen risico teruggezet op €385,- maar dat bij lange na niet opgemaakt.
maandag 3 december 2018 om 20:28
Ik bedoel dus als ik nog mijn oude "jongeren verzekering had gehad". Heb de afrekening gezien van alle kosten bij elkaar. Dus ja ook ziekenhuis, vlos etc.Erizon schreef: ↑03-12-2018 14:18.
Wat was er zo duur dan? Je noemt complicaties: zwangerschapssuiker, zwangerschapscholestase en daarbijbehornde behandelingen (en mogelijk ziekenhuisopname en inleiding van de bevalling?), maar dat wordt naar mijn weten allemaal vergoed vanuit de basisverzekering. Ben benieuwd wat je dan aan kosten uit het aanvullende pakket had.
.
.
Typisch Nederlands standpunt: nergens zijn ze zo over- en dubbelverzekerd als hier! Maar als je geld teveel hebt kun je die extra geruststelling kopen.
Wat betreft mijn "typische Nederlandse standpunt" ik ben tenslotte Nederlands. En ja ik denk dat je beter een jaartje misschien iets te oververzekerd bent dan plotseling voor een onaangename verrassing te staan als je ineen nog moet gaan bijbetalen als een malle.
Maar het is een advies hè, ze mag zelf weten wat ze doet toch?
maandag 3 december 2018 om 20:33
Ehhh jawel dus. Wel als ik de oude verzekering had gehouden hoor. Heb het echt wel even gecheckt. Werd vanuit de basis niks vergoed wat met zwanger etc te maken had. Dus gewoon een waarschuwing, meer niet. Heb de afrekening gezien. Heb niet eens fysio, cursus of whatever gedaan en was echt rond de 8000 euro alles bij elkaar. Was dus blij dat ik overgestapt was.gioia82 schreef: ↑03-12-2018 14:25Dit is dus echt onzin. Vrijwel alle zorg die je tijdens je zwangerschap nodig hebt (verloskundige, thuisbevalling, medicatie, doorverwijzing naar gynaecoloog, ziekenhuisbevalling wegens medische noodzaak) zit in de basisverzekering en krijg je dus overal vergoed. Alleen extra's zoals zwangerschapscursussen, eigen bijdrage ziekenhuisbevalling zonder medische noodzaak of de bekkenfysio niet. Dat kost heus geen 8000 euro, al ga je 2 keer per week naar de fysio.
maandag 3 december 2018 om 20:39
Dit klopt echt niet. Zwangerdingen zitten wettelijk gezien gewoon in de basisverzekering. De zaken in de basisverzekering worden gewoon door kabinet vastgesteld. Het enige wat je mogelijk zelf betaald is percentage als je naar zorgverlener zonder contract gaat.Waimai schreef: ↑03-12-2018 20:33Ehhh jawel dus. Wel als ik de oude verzekering had gehouden hoor. Heb het echt wel even gecheckt. Werd vanuit de basis niks vergoed wat met zwanger etc te maken had. Dus gewoon een waarschuwing, meer niet. Heb de afrekening gezien. Heb niet eens fysio, cursus of whatever gedaan en was echt rond de 8000 euro alles bij elkaar. Was dus blij dat ik overgestapt was.
maandag 3 december 2018 om 20:44
Ik zit ook te denken aan een aanvullende verzekering volgend jaar. Ik zal in februari/maart bevallen en de eigen bijdrage kraamzorg is bijna net zoveel als de premie voor een aanvullende pakket bij mijn huidige verzekering (met collectiviteitskorting, dat wel). Dan kan ik eventueel nog gebruik maken van fysio of lactatiekundige mocht dit nodig zijn. En anticonceptie voor na de bevalling is dan ook meteen gedekt.
Aan het eind van 2019 bekijk ik het weer opnieuw en kan ik altijd weer over overstappen naar alleen basis.
TO, omdat je volgend jaar gaat bevallen weet je al dat je kraamzorg en een kraampakket nodig hebt. Vergelijk die kosten eens met de kosten van een aantal aanvullende pakketten (plus basispakketten want die verschillende nogal in kosten. Een aanvullend pakket kan relatief goedkoop zijn, maar dan is soms de basisverzekering soms duur).
Scheelt de uitkomst niet veel dan zou ik voor een aanvullend pakket gaan welke je het jaar daarop weer uit kan zetten.
Aan het eind van 2019 bekijk ik het weer opnieuw en kan ik altijd weer over overstappen naar alleen basis.
TO, omdat je volgend jaar gaat bevallen weet je al dat je kraamzorg en een kraampakket nodig hebt. Vergelijk die kosten eens met de kosten van een aantal aanvullende pakketten (plus basispakketten want die verschillende nogal in kosten. Een aanvullend pakket kan relatief goedkoop zijn, maar dan is soms de basisverzekering soms duur).
Scheelt de uitkomst niet veel dan zou ik voor een aanvullend pakket gaan welke je het jaar daarop weer uit kan zetten.
maandag 3 december 2018 om 20:45
Pff ok laat ik het anders uitleggen. Ik zit nog altijd bij dezelfde verzekeraar. Alleen een ander basispakket. Want het pakket waar ik eerst in zat vergoedde dus niks wat dat betreft. Dit kan dus en is handig om even te checken. Maar ik begrijp dus dat dat over het algemeen niet vaak voorkomt dus zal dat bij TO ook wel niet zo zijn. Ze vroeg om ervaringen dus die geef ik...
maandag 3 december 2018 om 21:06
Misschien kreeg je geen volledige vergoeding bij niet gecontracteerde zorgverleners dan of je hebt ingelogd om de zorgkosten te bekijken. Verloskundige zorg zit inderdaad in de basisverzekering.Waimai schreef: ↑03-12-2018 20:45Pff ok laat ik het anders uitleggen. Ik zit nog altijd bij dezelfde verzekeraar. Alleen een ander basispakket. Want het pakket waar ik eerst in zat vergoedde dus niks wat dat betreft. Dit kan dus en is handig om even te checken. Maar ik begrijp dus dat dat over het algemeen niet vaak voorkomt dus zal dat bij TO ook wel niet zo zijn. Ze vroeg om ervaringen dus die geef ik...
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
maandag 3 december 2018 om 21:13
Ehhh niet dus. Verloskundige zorg wordt bij iedere verzekeraar en iedere verzekering vergoed. Hetzelfde geldt voor een bevalling met medische noodzaak, voorgeschreven medicatie (wellicht wel een eigen bijdrage), etc. Niks vergoeden wat met zwangerschap te maken heeft mag niet. De overheid stelt het basispakket vast en dat moet iedere verzekeraar dekken. Daarnaast kiezen ze extra's (zoals fysio etc), maar de basis krijg je altijd vergoed.Waimai schreef: ↑03-12-2018 20:33Ehhh jawel dus. Wel als ik de oude verzekering had gehouden hoor. Heb het echt wel even gecheckt. Werd vanuit de basis niks vergoed wat met zwanger etc te maken had. Dus gewoon een waarschuwing, meer niet. Heb de afrekening gezien. Heb niet eens fysio, cursus of whatever gedaan en was echt rond de 8000 euro alles bij elkaar. Was dus blij dat ik overgestapt was.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
maandag 3 december 2018 om 21:54
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... erzekeringWaimai schreef: ↑03-12-2018 20:45Pff ok laat ik het anders uitleggen. Ik zit nog altijd bij dezelfde verzekeraar. Alleen een ander basispakket. Want het pakket waar ik eerst in zat vergoedde dus niks wat dat betreft. Dit kan dus en is handig om even te checken. Maar ik begrijp dus dat dat over het algemeen niet vaak voorkomt dus zal dat bij TO ook wel niet zo zijn. Ze vroeg om ervaringen dus die geef ik...
Ik denk dat je het verkeerd hebt geïnterpreteerd. Zie link. Het zit echt in de basisverzekering, al jaren, de vergoeding hangt alleen af van contract met zorgverzekeraar en behandelaar.
maandag 3 december 2018 om 22:25
Ohra en nationale nederlanden hebben aanvullende verzekering die NIPT wel vergoed.Chocoladestukjes schreef: ↑03-12-2018 14:54En bloedprikken moet je ook zelf betalen + eventueel de NIPT maar daar kan je je niet voor verzekeren.
Overige verzekeringen kon ik deze optie inderdaad niet vinden