Zwanger ondanks koperspiraal (T-safe)

26-06-2019 10:42 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben vooral erg in shock. Vanochtend toch maar naar de Kruidvat met mijn 2 mannekes (bijna 3 en 8 maanden). Ik was 8 dagen overtijd. Maar, geef borstvoeding, warm weer én koperspiraal. Loos alarm dus, maar voor de zekerheid mocht de test dat ook bevestigen.

Dat deed hij alleen niet... 2 knal positieve testen. 1 met ochtendurine en 1 met waterige urine. Zwanger dus...

Erg benieuwd naar verhalen van ander n die dit hebben meegemaakt, want naast een vleugje blijheid overheerst een WTF gevoel. Hoe dan?!

Spiraal is eerste week van april dit jaar geplaatst. Heb erg veel pijn gehad na plaatsen, maar dat had ik met de Mirena ook na onze eerste. Omdat de Mirena toen niet goed bevallen is en ik geen hormonen wilde/mocht ivm de borstvoeding ben ik dit keer voor een koperspiraal gegaan.

Ik kan vanmiddag terecht bij de huisarts ivm een verwijzing naar de gynaecoloog om de spiraal te laten verwijderen. Dit moet, begreep ik van de verloskundige. Vind het allemaal reuze spannend. Wat een rollercoaster!

Benieuwd naar ervaringen...
Heftig zeg! In ieder geval gefeliciteerd met je zwangerschap (denk ik?). Lijkt me inderdaad enorm schrikken.
.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 11:31
98.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb ik gehad met een Mirenaspiraal. Ik vond het heel erg heftig en wil je dan ook veel sterkte wensen. Hopelijk kan de spiraal netjes verwijderd worden zonder gevolgen voor je zwangerschap.
louisanne wijzigde dit bericht op 26-06-2019 18:30
32.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://imgshare.io/image/SUbtl
De teststreep stond er al voordat de urine was doorgelopen en nog voordat de controle streep er stond. Bij de tweede test net zo.
Alle reacties Link kopieren
louisanne schreef:
26-06-2019 10:59
Heb ik gehad met een Mirenaspiraal. Ik vond het heel erg heftig en wil je dan ook veel sterkte wensen. Hopelijk kan de spiraal netjes verwijderd worden zonder gevolgen voor je zwangerschap.
Maar je was dus ook zwanger? En is de zwangerschap verder goed verlopen?
domninoz wijzigde dit bericht op 27-06-2019 14:02
21.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-06-2019 10:57
Met 8 dagen ben je nog ruim op tijd om er iets aan te laten doen en stuur gelijk je vent om 'n knipje als zelfs een koperspiraal niet afdoende werkt.
Bedankt voor je nietszeggende bijdrage. Maar ik lees veelal dezelfde reacties. In shock betekent niet dat het niet welkom is. Maar inlevingsvermogen is misschien lastig.
Alle reacties Link kopieren
Domninoz schreef:
26-06-2019 11:01
Maar je was dus ook zwanger? En is de zwangerschap verder goed verlopen?

Ja, zwangerschap is goed verlopen. <weg ivm herkenbaarheid> Maar dat is een heel andere situatie dan bij jou hoor! Ik hoop dat jouw spiraal zonder gevolgen weggehaald kan worden.
louisanne wijzigde dit bericht op 26-06-2019 18:31
24.05% gewijzigd
.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 11:31
98.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-06-2019 10:57
Met 8 dagen ben je nog ruim op tijd om er iets aan te laten doen en stuur gelijk je vent om 'n knipje als zelfs een koperspiraal niet afdoende werkt.

Jij zit ook altijd met je vlaggetje vooraan zeg bij de zwangerschapspijler :rolling:
:blabla:
Alle reacties Link kopieren
Heftig! Geen herkenning hier (en stiekem een angst zelfs) maar hoop dat je een fijne zwangerschap hebt!
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd (ik lees dat je er wel blij mee bent, vandaar de felicitatie)

Na het plaatsten van een spiraal moet je ook altijd nog een keer terugkomen om te checken of hij goed zit, heb je dit wel gedaan?

Wel gek dat je gewoon zo zwanger bent geworden mét een spiraal, schrik er van hoe vaak dit gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste ‘angst’!! Wat een schrik!!

Ik hoop dat jullie hier samen goed over kunnen praten en samen tot een keuze kunnen komen 🙂
Alle reacties Link kopieren
Appletree86 schreef:
26-06-2019 11:08
Gefeliciteerd (ik lees dat je er wel blij mee bent, vandaar de felicitatie)

Na het plaatsten van een spiraal moet je ook altijd nog een keer terugkomen om te checken of hij goed zit, heb je dit wel gedaan?

Wel gek dat je gewoon zo zwanger bent geworden mét een spiraal, schrik er van hoe vaak dit gebeurd.

Terugkomen om te checken of 'ie goed zit, is niet standaard. Meestal wordt een spiraal ook bij de huisarts geplaatst (=gratis voor de vrouw). In het ziekenhuis maken ze na plaatsing een echo. Dat is beter natuurlijk. Maar veel vrouwen kiezen hier niet voor omdat het E 300,- van je eigen risico kost. Ook als je aanvullend verzekerd bent en je de spiraal zelf vergoed krijgt.
Alle reacties Link kopieren
louisanne schreef:
26-06-2019 11:11
Terugkomen om te checken of 'ie goed zit, is niet standaard. Meestal wordt een spiraal ook bij de huisarts geplaatst (=gratis voor de vrouw). In het ziekenhuis maken ze na plaatsing een echo. Dat is beter natuurlijk. Maar veel vrouwen kiezen hier niet voor omdat het E 300,- van je eigen risico kost. Ook als je aanvullend verzekerd bent en je de spiraal zelf vergoed krijgt.
Ik dacht dat een spiraal je altijd sowieso geld kost? Ongeacht of je deze bij de huisarts of het ziekenhuis laat plaatsen?
Oké schat
louisanne schreef:
26-06-2019 11:11
Terugkomen om te checken of 'ie goed zit, is niet standaard. Meestal wordt een spiraal ook bij de huisarts geplaatst (=gratis voor de vrouw). In het ziekenhuis maken ze na plaatsing een echo. Dat is beter natuurlijk. Maar veel vrouwen kiezen hier niet voor omdat het E 300,- van je eigen risico kost. Ook als je aanvullend verzekerd bent en je de spiraal zelf vergoed krijgt.
Niet gratis, maar het valt niet onder het eigen risico.

Terugkomen om te controleren is wel standaard, maar er kan vanaf geweken worden. Bij het plaatsen van mijn derde spiraal heeft de arts aangegeven dat, als ik het er mee eens was, er geen controle meer plaats vindt omdat de kans heel klein is dat hij na zes weken verkeerd is gaan zitten.

Ontopic: ik kan me voorstellen dat de schok groot is TO. Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-06-2019 10:57
Met 8 dagen ben je nog ruim op tijd om er iets aan te laten doen en stuur gelijk je vent om 'n knipje als zelfs een koperspiraal niet afdoende werkt.
Waarom reageer jij überhaupt in dit soort topics. We weten nu allemaal wel dat jij allergisch bent voor kinderen. Maar jij moet altijd wel zonodig jouw mening opdringen in deze topics. Bah
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
louisanne schreef:
26-06-2019 11:07
Jij zit ook altijd met je vlaggetje vooraan zeg bij de zwangerschapspijler :rolling:
:blabla:
Nou, het was dus mij niet alleen opgevallen zie ik al
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Ineedyourlove schreef:
26-06-2019 11:15
Ik dacht dat een spiraal je altijd sowieso geld kost? Ongeacht of je deze bij de huisarts of het ziekenhuis laat plaatsen?
De spiraal zelf kost geld, maar hiervoor kun je aanvullend verzekerd zijn.
De plaatsing bij de huisarts is 'gratis' in de zin dat het niet van je eigen risico afgaat (dus net als alle andere bezoeken aan je huisarts); plaatsing in ziekenhuis gaat van je eigen risico af en kost dan ongeveer 300 euro.
Het kost je dus geen geld als je aanvullend verzekerd bent en je de spiraal door de huisarts laat plaatsen.

Maar goed.. on topic: succes met het laten verwijderen van de koperspiraal!
louisanne schreef:
26-06-2019 11:07
Jij zit ook altijd met je vlaggetje vooraan zeg bij de zwangerschapspijler :rolling:
:blabla:
Nee hoor, stond gewoon bovenin bij de nieuwe topics, die zijn er anno nu niet zoveel meer. Ik forum niet op pijlers maar enkel op actieve/nieuwe topics.

Maar ik zal mijn reacties wel verwijderen hoor.
Volgens mij hoeft een spiraal niet altijd weg gehaald te worden bij een zwangerschap. Dan wordt er na de bevalling gecheckt of hij mee naar buiten is gekomen. Maar wat een dikke streep! Ik heb zelf met mijn spiraal een keer een vage streep gehad. Die heb ik genegeerd met het idee dat ik de volgende maand wel zou afwachten. Na twee weken werd ik alsnog ongesteld, maar ik heb er verder geen actie op ondernomen. Zo’n duidelijke streep lijkt me enorm heftig! Ik denk dat ik zou vragen of ze een beetje bruusk het spiraal willen verwijderen, want ik hoef echt geen baby meer (maar ook geen abortus).
Alle reacties Link kopieren
louisanne schreef:
26-06-2019 11:11
Terugkomen om te checken of 'ie goed zit, is niet standaard. Meestal wordt een spiraal ook bij de huisarts geplaatst (=gratis voor de vrouw). In het ziekenhuis maken ze na plaatsing een echo. Dat is beter natuurlijk. Maar veel vrouwen kiezen hier niet voor omdat het E 300,- van je eigen risico kost. Ook als je aanvullend verzekerd bent en je de spiraal zelf vergoed krijgt.
Hij is inderdaad bij de huisarts geplaatst! Bij de Mirena is destijds na plaatsen direct door de verloskundige mbv een echo gekeken of hij goed zat. We zijn verhuisd en de verloskundige hier plaatst geen spiraaltjes. Zij verwees mij door naar de huisarts. Ik heb nog gevraagd of een echo gebruikelijk was, maar de huisarts zei dat ik er van uit kon gaan dat de spiraal goed zat en zijn werk deed/zou gaan doen.
Als een huisarts dat zegt, ga je er toch van uit dat het goed is zo. Ookal had ik na plaatsing van de Mirena dus wel direct een echo. Eerlijk gezegd heb ik er ook helemaal niet meer aan gedacht. Had hier hoe dan ook zo niet op gerekend...
Alle reacties Link kopieren
Ineedyourlove schreef:
26-06-2019 11:15
Ik dacht dat een spiraal je altijd sowieso geld kost? Ongeacht of je deze bij de huisarts of het ziekenhuis laat plaatsen?
Voor spiraal moest ik inderdaad gewoon betalen. De keuze voor de huisarts was geen financiële keuze. Een kindje kost meer dan het eigen risico dat je dan aanspreekt. :P Mocht er ooit nog een spiraaltje komen, die kans betwijfel ik, zou ik het zeker weet bij een verloskundige of gynaecoloog doen mét echo. Maar goed, dat is achteraf makkelijk praten. Ik had vertrouwen in de kundigheid van de huisarts...
Domninoz schreef:
26-06-2019 11:49
Voor spiraal moest ik inderdaad gewoon betalen. De keuze voor de huisarts was geen financiële keuze. Een kindje kost meer dan het eigen risico dat je dan aanspreekt. :P Mocht er ooit nog een spiraaltje komen, die kans betwijfel ik, zou ik het zeker weet bij een verloskundige of gynaecoloog doen mét echo. Maar goed, dat is achteraf makkelijk praten. Ik had vertrouwen in de kundigheid van de huisarts...
Maar de huisarts is ook prima in staat om te controleren of een spiraaltje goed zit. Dat is echter geen garantie dat hij daarna op zijn plek blijft. Het is wel vreemd dat je huisarts ervoor gekozen heeft om geen controle te doen. Maar je had er ook zelf om kunnen vragen.

Ik heb mijn eerste mirena bij de huisarts laten plaatsen en die controleerde na zes weken of hij nog goed zat. Tweede en derde heb ik bij de gynaecoloog laten plaatsen, waarbij bij de derde plaatsing dus geen controle meer is geweest. Als ik dat had gewild of als er aanleiding toe geweest was, had die controle alsnog plaatsgevonden.
Alle reacties Link kopieren
Bij de huisarts hebben ze geen echo apparaat, maar ze hadden me inderdaad ook door kunnen sturen en ik had er zelf naar kunnen vragen. Achteraf had ik dat zeker gedaan ja. Noem het naïef, maar ik heb er verder echt niet meer bij stilgestaan. Ivm de borstvoeding zat ik ook echt nog niet te springen om een derde. We hadden ook niet zozeer een derde kinderwens, dus het komt allemaal nogal onverwacht. Maar nogmaals, achteraf is het makkelijk om ergens wat van te vinden. Het is zeker een les. Maar wel eentje waarvan ik nu eerst moet kijken wat het vervolg is. Het 'wat als' of 'had ik maar' heeft weinig zin en je mag er als patiënt bovendien toch van uit gaan dat als een controle echt noodzakelijk is, dat je hier op gewezen zou worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven