Zwanger worden met IVF of ICSI (deel 9)

18-11-2020 16:43 3498 berichten
Dit is een topic voor vrouwen bij wie het zwanger worden helaas niet vanzelf gaat, en die bezig zijn met een IVF of ICSI traject. Iedereen in zo'n traject is van harte welkom om hier mee te komen schrijven.

:redrose: De stand van zaken
Wachten op start
Prikken & slikken Vanessakusje1987
Wachten op cryo-tp
In de wachtweken (testdatum) Celenne

Leuke en handige links:
- Uitgerekende datum na IUI/IVF/ICSI berekenen: Zwangerschapsduur en uitgerekende datum
- Website Freya: www.freya.nl
- Info over SCRATCH-studie: https://www.freya.nl/scratch-studie-end ... cratching/
- Groepsblog: "IVF & ICSI weblog" → je bent van harte welkom om hier zelf ook mee te schrijven over je IVF/ICSI traject! Meeschrijven? Stuur een berichtje.
- Individuele blogs: "Wensmama" van flipje2, "Eerste kind wens" van Lampje1
- Patiënteninformatie VUmc: IVF behandeling, punctie, cryocyclus

:redrose: Bezig met behandelingen
Naam
(leeftijd(v/m)
Wens sinds MMM sinds Oorzaak Behan-deling Status
#cryo's
(33/32)
eind 2014 begin 2016 Combi van factoren, vooral niet goed doorgankelijke eileiders, icsi2.1 mislukt ICSI 2 wachten op cryo-tp #nog 1cryo's Belgie
MamaMaria81
(38/41)
dichte eileider, PCOS, meerdere miskramen ICSI 4 wachten op start
Lauwie101
(29/30)
2015 2017 zeer slecht zaad, onr cyclus, icsi1 en icsi2 mislukt (2x tp) ICSI3 Gent geen tp ICSI4 wachten op start icsi4 Spanje
DaisyLiz
(30/31)
dec 2014 jan 2016 PCOS, 2015 mk 7 wk, 2017 N* 19 weken. Via OI en IUI nu IVF. IVF 1 mislukt (6 cryo's, 5x tp, 1x biochemisch). Bezig met IVF 2 (2x biochemisch) IVF 2 11 cryo's (nog 5 over) UZ Gent, OLVG/UMC
Kasteelbewoner
(?/?)
2015 ? slechte zaadkwaliteit (spatader); icsi1 en 2 (geen cryo's) mislukt ICSI 3 zwanger, verlengde wachtweken -
Neoflux
(33/32)
2019 2019 erfelijk gen bij partner (50% kans op doorgeven) ,dus ICSI & PGD PGD-ICSI 3 pauze - later misschien ICSI 3
Maan1987 2012 2017 PCOS + erfelijk gen (50% kans op doorgeven) ICSI +
+PGD
wachten op start UMC utrecht, Maastricht
Celenne 2017 2018 Extreem slechte zaadkwaliteit, 1x mk en 2x biochemisch uit ICSI 1. ICSI 3 cryo tp
Nerdella 2009 2010 Meerdere miskramen/bbz, Factor V Leiden, verhoogde uNK-cellen. 4x IUI+1IVF IVF 1 zwanger, verlengde wachtweken C&C Heinsberg (DL)
Vanessakusje1987 2018 2019 oorzaak onbekend IVF1 prikken en slikken UMCU
Blauwe_Kat 2017 2019 oorzaak onbekend, 6x IUI IVF1 3e cryo-tp gehad, nog 4 over
Bijtje92
(28/50)
2017 2018 Tese 8 rietjes ICSI2 ICSI mislukt (3 embryo's) ICSI2: start dec 2020
Rubyrubyruby 2018 2019 oorzaak onbekend, 6x IUI, 1x MA, IVF1 1xbbz IVF1 IVF1: nog 6 cryo's
nieuwe schrijvers zijn altijd welkom
ZWANGER! :yes: - De zwangeren schrijven hier gezellig verder!
(Zwanger groepje 2016-2019)
.
:redrose: Het verlengde wachtbankje (tussen test en eerste echo)
*Kasteelbewoner, Nerdella, Alaynee

:heart: Hartje gezien!
*flipje2, 29 jan 2021, zwanger met ICSI+PGS (poging 1, tp3).
*Stipjepipje (30/36), 27 okt 2020, lage AMH (0,30)/hoge FSH(17), zwanger in ICSI2+ECD
*RoosjeT (39/47), okt 2020, sterk verminderde ovariele activiteit (begin overgang), zwanger in escape IUI (IVF1)

:duckie: Bevallen
■ 2020
sofie87 (IVF2), Redcurls (IVF1), Depster (IVF1), Puk32 (ICSI3), windmolen (ICSI4), HD84 (ICSI1), Yaradreamz (ICSI3), Smurf112 (ICSI3)
■ 2019
Labgeek1990 (ICSI2+PGS), Biekkie (IVF2), Zot-83 (tweeling, ICSI+ECD), miekje-5 (icsi4)
■ 2018
syrah80 (IVF1), Flipje2 (ICSI2), Taart (IVF1), Rucio (IVF2), Leonie2006 (ICSI1), Twin84 (ICSI1), Tinkerbell (IVF/ICSI1), boulu (ICSI4), mssfiddler (IVF1), Lilly1980 (ICSI1), Dreamer02 (ICSI1), Selin26 (IVF1), Sef80 (IVF1), Chevrolet (spontaan), sofie87 (IVF1), angel (IVF1), freexx (IVF3), deni308 (ICSI2)
■ 2017
piene1987 (ICSI1), lampje1 (ICSI1),zima (ICSI2), anne-1985. (IVF1), baggal (ICSI2), rosings (IVF2), tasje (IVF2), Alto (ICSI1), Soof83 (ICSI1), Lux. (IVF1), Women78 (IVF2), Luina (IVF1), Sophiever (IVF1), VeeBee (tweeling, IVF2), someone86 (ICSI4), fightster (IVF2), wollentrui (ICSI2).

Voor het aanpassen van de tabel, vraag de ouwe rotten.
(Wachtwoord kan helaas niet openbaar worden gedeeld i.v.m. misbruik van het account!)

Link naar het vorige deel van dit topic: Deel 8
anoniem_253319 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 09:17
7.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Vienna, wat fijn dat het goed gaat! :heart:

Welkom Guusje. Ik heb ook geen ervaring met duphaston.

Wauw Pimpelmeesje, wat geweldig! :heart: Yoyo gaat het gewoon volhouden!

Gefeliciteerd met de goede nipt Frost! En fijn dat je nu wekelijks kunt langsgaan om het hartje te horen als je daar behoefte aan hebt :heart:

Ik ben inmiddels weer wat positiever gestemd. We moeten het maar weer gewoon stap voor stap gaan zien. Hopelijk is na de hysteroscopie alles weer snel normaal. Sinds de miskraam word ik steeds een week te vroeg ongesteld, terwijl mijn ovulatie wel op het normale moment is, hopelijk normaliseert dat weer anders wordt het lastig met terugplaatsen denk ik. Maar ook dat moeten we later maar even bekijken.
Pimpelmeesje87 schreef:
14-01-2026 14:59
Vandaag 7+4 en ik merk dat ik nog steeds heel bang ben, vooral 's ochtends. Ik heb over een week weer een nieuwe echo, ben zo bang dat ik dat niet haal. Je zou denken dat een kloppend hartje meer zekerheid geeft, maar zo voelt het niet. Misschien omdat het bij mijn eerste zwangerschap misging met 9 weken, achteraf was het waarschijnlijk al met 7,5 week gestopt.

Hoe deal(d)en jullie met die onzekerheid? Mijn angstgedachten draaien overuren.
Lieve Pimpelmeesje, ik begrijp deze angst zo goed. Ik heb dit ook zo ervaren die eerste weken tussen hoop en vrees. Ik zou willen dat ik je advies zou kunnen geven hoe ermee te dealen, maar zelf kon ik dat eigenlijk ook niet. Het enige wat ik je kan zeggen is dat het beter wordt, de angst minder extreem. Week voor week, echo voor echo meer vertrouwen en kan je op een gegeven moment zelfs een beetje genieten van de beelden van die kleine frummel in je buik.
Hele dikke knuffel :hug: . Wees lief voor jezelf
Fijn dat je je wat positiever voelt Marjaantje. Hopelijk stabiliseert je cyclus weer wat als het restweefsel weg is. Wellicht is progesteron een optie bij terugplaatsing als lf kort blijft? Maar eerst maar de hysteroscopie afwachten, heel veel succes alvast

Hier vandaag 13 weken echo gehad. Alles helemaal goed gelukkig. Hoop dat ik er nu van kan genieten
@Pimpelmees wat fijn, een kloppend hartje gezien!!
Je onzekerheid is hartstikke begrijpelijk hoor. Helpt het om te bedenken dat je angst en onzekerheid er mag zijn, ipv die gevoelens weg te willen duwen? Oftewel accepteren dat je door de lange weg hier naartoe nu eenmaal niet op een roze wolk zitten?

@Perenboompje wat fijn van de 13 weken echo!
happiness = reality - expectations
Wat fijn Perenboompje! :hug:

Hier 8+2. De symptomen wisselen enorm. Ene dag kokhals ik om alles en lig ik ellendig met pijnlijke borsten in mijn bed, andere dag gaat het beter en kan ik even rondlopen in huis. Ik merk wel dat het wisselen me behoorlijk onzeker maakt. Ene moment denk je 'ik voel me zo slecht, kan niet anders dan dat het goed gaat daarbinnen' en andere moment 'ik voel niks, who am I kidding, alles is gestopt'.

Ik duw geen gevoelens weg hoor Whoopsadaisies, weet alleen totaal niet wat ik ermee aan moet. De onzekerheid (zeker door PTSS) is gekmakend. Er laten zijn is voor iemand met een angststoornis onmogelijk.
@pimpelmeesje die symptomen zeggen helemaal niks. Ik was 24/7 heel misselijk en alsnog ging het mis. Sterker nog, ik ben tot 1-2 weken na de curettage nog steeds misselijk geweest. Ook als het mis zou gaan blijft het hcg nog een tijdje in je lijf, en dus ook de symptomen. Dat ze wisselen is volledig normaal, dus probeer daar geen conclusies aan te verbinden.
Ik heb verder geen tips voor je hoe met de stress om te gaan, ik zou daar zelf ook (weer) last van hebben na 2x verlies. Die eerste weken is echt uitzitten helaas. Enige wat bij mij een beetje hielp was afleiding zoeken. Veel sterkte!
pinchos wijzigde dit bericht op 19-01-2026 18:41
5.03% gewijzigd
pinchos schreef:
19-01-2026 18:33
@pimpelmeesje die symptomen zeggen helemaal niks. Ik was 24/7 heel misselijk en alsnog ging het mis. Sterker nog, ik ben tot 1-2 weken na de curettage nog steeds misselijk geweest. Ook als het mis zou gaan blijft het hcg nog een tijdje in je lijf, en dus ook de symptomen. Dat ze wisselen is volledig normaal, dus probeer daar geen conclusies aan te verbinden.
Ik heb verder geen tips voor je hoe met de stress om te gaan, ik zou daar zelf ook (weer) last van hebben na 2x verlies. Die eerste weken is echt uitzitten helaas. Veel sterkte!
Pfff, dit maakt me nog banger... :|
Pimpelmeesje87 schreef:
19-01-2026 18:35
Pfff, dit maakt me nog banger... :|
Sorry, dat was niet mijn bedoeling. Ik probeer alleen maar te zeggen dat die symptomen niks betekenen en dat het normaal is dat ze wisselen, dus dat je er geen conclusies over het wel of niet voortzetten van de zwangerschap aan kan verbinden. En dat je dus niet bang hoeft te zijn als je even wat minder misselijk bent bijvoorbeeld.
Probeer te bedenken dat het bij de meeste vrouwen na een echo met een kloppend hartje gewoon goed gaat (bij mij niet, maar dat zegt niks over jou). Na een echo met kloppend hartje is de kans op een miskraam nog maar 5 tot 10%. Dus 90 tot 95% kans dat het gewoon goed gaat.
Symptomen zeggen echt niets! Ik ben precies 0 keer misselijk geweest en ben nu ruim 13 weken zwanger. Pimpelmeesje ik snap je onzekerheid. Maar het enige waar je je aan moet vasthouden, zijn de echo's. Het hartje klopt. Dat is wat telt. Symptomen zijn geen goede graadmeters en zeggen helemaal niets over hoe het met de baby gaat. En in onze gevallen zegt bloedverlies zelfs helemaal niets.

Loop je al bij de verloskundige? Soms mag je gewoon langskomen voor een extra echo puur ter geruststelling. Ik heb dat in het begin een aantal keer gedaan
Pimpelmeesje ik vertrouw heel erg dat het goed zit bij jou. Er is geen enkele reden tot zorg. Je hebt een goede hartslag gezien! Misschien ben je wat onzeker omdat de baby wat te klein was. Maar zover ik kan beoordelen, niet zorgwekkend klein. 1 - 5 dagen achterstand bij de 7 weken echo is doodnormaal. Het gaat bovendien om millimeters he, dus ze moeten het ook maar net goed kunnen meten. Een week of langer achterstand is iets spannender, maar ook dan is er vaak niets aan de hand.
Even een shout out naar Pimpelmeesje: het wel of niet misselijk zijn zegt niets. Evenmin zegt bloedverlies iets…
Zoals Pinchos zegt is het zien van een kloppend hartje echt een prachtige mijlpaal. Ik sluit mij ook helemaal aan bij Frost.
Even ter informatie: ik ben mijn hele zwangerschap bang geweest om mijn dochter te verliezen, ook verder in de zwangerschap als ze een dagje wat minder actief was in mijn buik. Dan had ik mij allemaal ramp scenario’s in mijn hoofd gehaald. Zelfs twee dagen voordat mijn dochter gehaald zou worden, was ik bang dat ze er alsnog tussenuit zou piepen. Zo diep zat mijn angst… @( .

Dat je bang bent dat het misgaat, wil niet zeggen dat het misgaat. Je bent je nu al aan het voorbereiden op iets dat er niet aan de hand is en misschien (en hopelijk) ook niet komt. Het heeft geen zin om je daar nu op voor te bereiden. Dat is een stom gevoel en is lastig uit te schakelen, zo niet onmogelijk. Het leven is een risico en ook mijn dochter kan van alles overkomen, maar als ik daar steeds bij stil sta, dan word ik ook gek. Je bent NU zwanger en er is GEEN aanwijzing dat het misgaat, integendeel. Ik hoop dat je deze angst gevoelens een beetje los kan laten. Heel veel liefs - ik begrijp je gevoel, echt! :hug:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Een stille meelezers. Mede-IVF ganger.
Pimpelmeesje, wat mij hielp bij een zwangerschap was de gedachte dat ik niet mijn onzekerheid en angsten aan de baby wilde "meegeven." Je hebt het proces niet onder controle, en elke gedachte daaraan maakt je alleen maar angstiger natuurlijk.
Ik heb de hele zwangerschap op een onzekere, rekening-houden-met wolk gezeten, die nooit roze of helemaal zorgeloos werd. Zo is het gewoon met IVF of elk ander traject denk ik. Daarvoor is alles te kostbaar.

Bij mij hielp werken erg als afleiding, lekker met hobbies buiten bezig zijn (dieren), en bijvoorbeeld zwemmen, waarbij je fysiek moét combineren met mentaal, anders zink je gewoon.
En op veel momenten óók gewoon jezelf een schop onder je kunt geven en dankbaar zijn voor elk moment zwanger, los van hoe het eindigt.

Mankeer je trouwens fysiek wat dat je slechts "even wat rond kunt lopen in huis" met 8 weken zwangerschap? Oprechte vraag :)

Alle zwangeren: gefeliciteerd!
Alle herstellenden van miskramen: heel veel sterkte. Wees lief voor jezelf.
Ik heb vandaag de 13 weken echo gehad. Beebs is helemaal goed gekeurd! Vrijdag geslachtsbepaling :heart:
Frost wat geweldig!

En Perenboompje, snap dat je het zo spannend vind hoor. Probeer afleiding te zoeken. Is een dooddoener, maar helpt je hopelijk wel :hug:

Wij hebben toch nog groen licht gekregen voor een derde ronde (2e x icsi). Zwangerschap van een paar dagen met achteraf (wat we al dachten op te pikken van de sfeer in de kamer tijdens de terugplaatsing) een echt net op het randje en rommelige embryo, geeft de artsen toch nog een kleine hoop dat het in een derde ronde met verse terugplaatsing misschien toch lukt.
Zkh zet alles op alles om deze derde keer ook nog voor ons vergoed te krijgen vanuit de zorgverzekering (mijn 43e verjaardag is op korte termijn). Nu afwachten of we weer een lang traject tot punctie doen (heb ik de vorige 2x gehad) of nu het korte traject. Ben nu ongesteld, dus krijg vandaag nog te horen of ik al moet beginnen met de gonal F.
Super, Frost! Heb je al een voorgevoel wat het wordt?

Wat fijn dat jullie nog een nieuwe poging mogen gaan wagen, Groenebroek. Hopelijk kun je idd gelijk doorpakken met de medicatie.
Vanmorgen een nieuwe echo: Yoyo is gegroeid, heeft buds (beginnende armpjes en beentjes), en een veel duidelijkere hartslag. “Prachtige echo, ik ben positief”, aldus de arts, die ons nu gepromoveerd heeft van Fertiliteit naar Verloskunde. Groei staat nog op 7+3 terwijl ik 8+4 ben, maar dat schijnt nog steeds binnen de marge te passen. Ik geloof amper dat we nu hier zijn, na al die tijd. Volgende week een nieuwe echo bij Verloskunde, daar ben ik ook nog nooit geweest.

@Joepie40: ik heb al 5,5 jaar long covid, met ernstige energiebeperkingen. Ik heb ongeveer 30 procent batterij van een gezond iemand en ik ben aan huis gebonden, en nu in het eerste trimester aan bed gevonden. Voor mij is afleiding zoeken buiten de deur daarom bijna niet mogelijk. Maar thuis probeer ik dat wel, en dat lukt. Ik heb overigens een heel goed vangnet, dus daarover geen zorgen. En ondanks alles een gelukkig mens ;)

@allen (Baggal, Pinchos, Frost); dankjewel... jullie support sleept mij er echt doorheen :heart: :heart: :heart:
Wat fijn Pimpelmeesje, dit klinkt heel positief!

Groenebroek, fijn dat jullie groen licht hebben. Ik duim voor jullie.

En Frost, fijn dat jij ook weer een goede echo had. Spannend vrijdag!

Ik heb morgen toch nog eens een echo omdat ik nu al tien dagen ongesteld ben waarvan de laatste vijf heel zwaar, dus ze willen toch even kijken hoe het er nu uitziet. Ik hoop dat de boel nu toch nog uit zichzelf 'schoon' is geraakt maar ik ga er maar niet van uit.
Groenebroek: wat spannend toch weer! Ik ga met je mee duimen voor ronde 3.

Frost: jij ook super goed nieuws. Benieuwd wat het wordt ( al maakt dat niets uit!).

Pimpelmeesje: heel fijn dit! Ik vond het tot 12 weken echt verlengde wachtweken hoor (en daarna ook). Ik doe met de arts mee en ben ook positief.

Zizo: als je nog meeleest: je bent in mijn gedachten.

Marjaantje: Hoezzie? Hopelijk komt er wat regelmaat in de cyclus. Na mijn eerste vmk was het bij mij ook wat rommelig destijds.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Pimpelmeesje: ik begrijp je helemaal, we lopen ongeveer gelijk, hier probeer niet aan doemscenario’s te denken.
Want als er 1 ding is waar we geen controle over hebben is het dat. De tijd en de natuur moeten nu hun werk doen. Je hebt er alleen jezelf mee door het niet los te laten.

Onze tweede echo was weer goed, ook in 3d. Wonderbaarlijk al een piepklein baby’tje te zien en een goede hartslag. En ongeveer op schema. We zijn er heel blij mee en ik vind het zo’n raar idee dat overal waar ik ga, baby’tje ook mee is :).

De zwangerschap is wel medisch vanwege verschillende redenen, dus dat vind ik wel spannend qua opvolging en extra afspraken. Maar voor nu gaan we uit van het goede.
Oh wat fijn Frost! Genieten!

Groenebroek, goed nieuws ook voor jullie!
Ben je inmiddels dus al begonnen met prikken? Welke protocol is het geworden en hoe gaat het?

Pimpelmeesje, wat een mijlpaal! 👏

Hoe was de echo marjaantje? Wat een gedoe allemaal, je wil gewoon door nu!!

Hier is het even drama. Waar ik er de vorige keer vrij gemakkelijk doorheen fietste heb ik nu toch wel meer last van de hormonen en het moeten wachten… Gewoon de onzekerheid pffff… morgen de eerste fm, ik ben zo benieuwd of er iets te zien is en wat deze ronde ons gaat brengen, ik zit mezelf enorm in de weg…
Broodkruimel, hopelijk goed nieuws morgen!

perenboompje en vienna wat super dat het zo goed gaat bij jullie!

Marjaantje, hoop dat jij nu ook het nieuws gaat krijgen dat alles weer lekker opgeruimd en schoon is, en een nieuwe ronde kan gaan beginnen.

Hier is gekozen voor het korte traject (dan kon ik al beginnen voor mijn verjaardag, dus sowieso nog vergoed door zorgverz). Eerst paar dagen Gonal F zitten er al in, vanaf het weekend ook Cetrotide erbij. Das voor mij de eerste keer, dus benieuwd hoe ik daar op reageer. Men verwacht dat ik het met het korte traject ook wel goed ga doen. We wachten af, volgende week al eerste echo.
Spannend Groenebroek en alvast gefeliciteerd 🥂
Hoe ging je echo Marjaantje?

Goede berichten ook voor Groenebroek! Mijn laatste ivf was ook een kort traject met Gonal F . Cetrotide ken ik niet, ik had Ovitrelle. Ik vond een kort traject eigenlijk wel zo chill, al blijft het een achtbaan.

Fijn dat je zo'n goede echo had Vienna, hoeveel weken ben jij nu? Je hebt gelijk hoor, controle loslaten is lastig.

En wat een topnieuws voor Frost! :cheer2:

Hou je haaks Broodkruimel!

Goed punt van Baggal; ik denk ook aan Zizo! Lijkt me niet makkelijk om al onze verhalen te lezen (als je dat nog in stilte doet), maar we denken allemaal aan je. :hug:
Te vroeg geroepen, het was ook te mooi om waar te zijn. De NIPT gaf een slechte uitslag.
Het is wel enorm schakelen… we zijn er heel verdrietig van.
Oh nee, Vienna... wat een omschakeling... Wat zei de NIPT precies? Heel veel sterkte, wat is dit rot. :hug:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven