Zwanger worden na postnatale depressie

10-03-2024 04:26 7 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na de zwangerschap van zoon (nu zeven) kreeg ik een postnatale depressie die pas een jaar later werd opgemerkt. Hierdoor heb ik het lang niet aangedurfd om zwanger te raken. Na veel therapie voel ik echt de wens voor een tweede. Ik heb ontzettend hard gewerkt om dit een tweede keer aan te kunnen.
We zijn nu bezig sinds november. Nog niet zo lang zou je zeggen. Echter de vorige keer is er zeer ernstige PCOS vastgesteld. Zoon glipte er tussendoor toen. Wat een geluk.
Nu heeft het ziekenhuis aangegeven dat ze pas na een jaar ingrijpen. Ook al ligt er een diagnose van PCOS.
Want: “als het eerder lukte, wie weet”.

Alleen nu ben ik 38. Niet ideaal dat realiseer ik me. Ik wilde alleen zeker weten dat ik een nieuwe postnatale depressie aan zou kunnen. Misschien was ik te voorzichtig maar ik heb al een kind en hij gaat voor alles.

Het ziekenhuis heeft aangegeven dat ze pas ingrijpen las ik we een jaar bezig zijn. We zijn nu een half jaar bezig en ik merk dat ik steeds meer moeite heb met nog een jaar wachten.

Zijn er hier meer vrouwen die zwanger zijn geworden met zeer ernstige pcos op latere leeftijd. De wens is heel groot. Ik ben zo bang dat ik te lang gewacht heb…
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan je vertellen wat de zeer ernstige PCOS inhoudt? En waarom jullie volgens de arts eerst nog een jaar moeten proberen? Is dat omdat het eerder al is gelukt zonder traject?

Hier PCOS. Of het zeer ernstig is, weet ik niet. Wel is het zo dat ik waarschijnlijk 0 tot 1 keer per jaar een ovulatie heb. Ik mocht direct aan ovulatie-inductie beginnen zonder eerst nog het een periode op de natuurlijke wijze te proberen. Was bij mij namelijk kansloos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij jouw leeftijd en PCOS heb je 2 redenen om na 6 maanden te kijken i.p.v. een jaar. Ik zou dus sowieso een ander ziekenhuis zoeken. Heb je wel een maandelijkse cyclus en een eisprong? Want als dat niet het geval is, is er helemaal geen indicatie om te wachten met ondersteuning. Als je wel met enige regelmaat een eisprong hebt, is 6 maanden proberen dus het advies. Maar gezien je het over ernstige PCOS hebt kan ik me dat moeilijk voorstellen? (Ik heb op een fertiliteitsafdeling van een groot ziekenhuis gewerkt).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht dat je, als je ouder bent dan 35 jaar, na een half jaar proberen al in aanmerking komt voor onderzoek? Ongeacht of je pcos hebt. Of bedoelen ze dat ze pas over een half jaar met iui willen starten?
Geen motto
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen ervaring met PCOS. Maar wel met ppd. Ik heb 3 kinderen en bij alle 3 een ppd. Tijdens de zwangerschap van de 2e heb ik therapie gevolgd om te voorkomen dat ik weer een ppd zou krijgen. Dat heeft niet gewerkt. Het was duidelijk dat de ppd hormonaal was en geen enkele rationele gedachte kon daar tegenop. Bij de derde lag er dus een heel plan klaar met medicatie. Die heb ik preventief geslikt. Zonder die medicatie had ik weer precies dezelfde negatieve gevoelens en gedachten en nu met medicatie heb ik eindelijk een fijne kraamtijd kunnen hebben. De derde is geboren toen ik 37 was.

Ik hoop van harte dat het jullie mag lukken dat je zwanger wordt. Ook tijdens de zwangerschap kan je preventief begeleid worden voor ppd en kan er een plan gemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een prenatale depressie gehad en ook heel lang qua angst niet gedurfd.
Krijg je begeleiding straks van de pop poli?
PCOS zorgt ervoor dat je soms geen eisprong krijgt toch? Krijg je die wel? stel dat er zo weinig ovulaties zijn dan zou ik echt wel doordrukken bij de arts (of second opinion?) want dan zijn de kansen natuurlijk gewoon heel klein.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je nu een half jaar bezig bent hoef je toch niet nog een jaar te wachten? Dan heb je nu toch nog een half jaar te wachten?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven