Zwanger worden van 1e kindje

15-02-2017 22:29 1785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,



Sinds augustus ben ik gestopt met de anti conceptie. Tot nu toe wel bezig geweest maar een heel onregelmatige cyclus. Sinds deze maand is ie weer normaal dus nu kunnen we echt beginnen!

Ik vind het leuk om te kletsen met andere dames die ook bezig zijn voor hun eerste en we zo onze ervaringen kunnen delen (in hoeverre wij die hebben haha)



Tabel Volquote:NM1717 schreef op 24 februari 2017 @ 23:08:

NaamLeeftijd (v/m)# KindNODRondeBijzonderhedendingetje9125/2716 April3ZWANGERNM171725/27130 Mei5In augustus gestopt met prikpil. Januari gyneacoloog: dun baarmoederslijmvliesAnanee34/37131 Maei2Beginnen na laatste pil aprilSilentStorm28/29119 Mei5Ronde 3 MK bij 6 wekenBebis29/27111 April1ZWANGERVivaforum201724/301???Pcos, afwachting ziekenhuisLove2229/32127 Mei - 5 Juni6Lange cyclusPhoebe-Buffay34/35129 Mei4-hendrika8729/30112 Mei4-DPW24/2917 Mei5-Nelle8927/29129 Mei4-Mellala26/31116 Maart7ZWANGER
nm1717 wijzigde dit bericht op 10-06-2017 03:36
0.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nm1717 en discover GEFELICITEERD! wat fijn zeg. Het is jullie gegund, geniet er van!

Wij zijn na 3 weken ziekenhuis thuis gekomen en inmiddels al gewend aan ons huisje samen. Hij doet het goed! Die gebroken nachten zijn al pittig zeg.. al zo lang niet meer een nachtje doorslapen.. pff haha. Ik doe zijn dutjes overdag zo veel mogelijk mee!

Hoe gaat het met de rest?
Wat een goed nieuws allemaal. NM1717, ook jij gefeliciteerd. Vind het zo tof.

Hier vandaag de controle gehad. Baby groeit goed :cheer2: Buikje wordt rond, maar ben zelf nog niks aangekomen. Ideaal, wat er niet aankomt hoeft er ook niet af.

Voel me zelf ook echt goed. Heb veel energie, kan het kindje goed voelen bewegen en dat maakt dat ik er echt van kan genieten. Dat vond ik voor de 20-wekenecho echt nog heel lastig. De tweede helft vind ik nu al veel leuker dames! Eerst helft ook alle klachten die jullie beschreven.

Door de hormonen nu al wel een beetje verdrietig soms: over 13 weken zit het er alweer op. Terwijl ik niet kan wachten om de kleine te zien/ruiken/horen etc. Ben zo benieuwd. Ook naar het geslacht.

Bebis, fijn dat het jullie zo goed gaat en dat jullie lekker thuis zijn samen.

Iedereen fijne dagen gehad?
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je nu echt kan genieten van alles SilentStorm. Ik kan niet wachten tot die tijd.
Ik merk nu wel dat ik sneller moe wordt en voel me niet helemaal fit.. beetje grieperig gevoel ofzo..
Nog niet echt misselijk geweest en ik hoop echt dat dat ook blijft... ik vind dat het ergste wat er is!
Ben vandaag (naar eigen berekening) ook pas 6 weken zwanger.. dus volgens mij kan het qua kwaaltjes nog alle kanten op.. wanneer begon het bij jullie?
Nog 2 weken tot de echo..... kan echt niet wachten!

Hier leuke dagen gehad.. oud en nieuw zal wel vermoeiend zijn haha. Stort meestal in rond een uur of 9
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel nog voor de felicitaties!
Wij hebben een inimini volgens de verloskundige maar mét kloppend hartje. Ongeveer 9 weken. :heart:

Hoewel je nog niet heel veel kan zien op zo'n echo raak je instant verliefd op je baby to be.

We hebben voor nu wel een guo indicatie maar waarschijnlijk niet nodig. Maar de praktijk wil ons de optie wel aanbieden. Dat is erg meedenkend van ze. Goed gevoel bij de verloskundigen praktijk tot nu toe!

Allemaal nog de beste wensen voor 2018! Een jaar vol vruchtbaarheid en het uitkomen van wensen en dromen.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Discover als een praktijk zo goed mee denkt/werkt!
Ik moet nog een week wachten op de eerste echo.

Hebben jullie allemaal de NIPT gedaan?

Lig helaas al 2 weken op bed. Wordt in de loop van de dag zo misselijk (van het honger gevoel) en ik kan er niet van slapen. Gelukkig hoef ik niet te spugen dus mag niet klagen eigenlijk.
Vanmorgen even de verloskundige aan de telefoon gehad, nog maar meer verspreid over de dag eten. En ze raadde mij aan gember capsules te slikken tegen de misselijkheis.. iemand ervaring hiermee?

Iedereen een leuke jaarwisseling gehad?
Alle reacties Link kopieren
Nm1717

Ja super fijn dat ze zo meedenken en ook een kleine kans op een afwijking serieus nemen. Wij gaan voor de combinatietest op advies van de verloskundige. Ik ben geen fan van naalden dus ik zie er nog een beetje tegenop. Maar ik houd mezelf voor dat er nog veel erger komt of kan zijn/komen. ;) wij krijgen ook extra echo's, en daar was ik eerst mega blij mee. Maar nu ik zie hoeveel afspraken er inmiddels staan in onze agenda.. Zeker icm alle onderzoeken.. Het is wel veul haha! :proud:

Je moet proberen jezelf niet de hele tijd te vergelijken qua kwaaltjes. Soms voel ik me echt belabberd en andere dagen ben ik 'alleen' moe. Betekent niet dat zo'n dag niet meetelt. Het zijn kwaaltjes voor een grote wens maar ze kunnen nog steeds vervelend zijn. Groot of klein! :hug:

Hier was de jaarwisseling gezellig! En mooi vuurwerk gezien. Hoe was de jouwe?
Alle reacties Link kopieren
Ja snap ik, het zijn ook niet echt hele leuke afspraken om het zo maar te zeggen.. ze zijn er toch vanwege een vervelende reden..

Heb je bewust voor de combinatie test gekozen of ga je de NIPT ook nog doen? Ik lees juist veel dat mensen met de combinatie test een vals slechte uitkomst krijgen en later alles goed blijkt te zijn als er andere testen worden gedaan. Vandaar dat ik alleen voor de NIPT wil gaan.

En klopt wat betreft kwaaltjes. Het is voor een goed doel maar het blijft vervelend. Laat dat eerste trimester maar snel voorbij zijn haha.

Hier ook een leuke jaarwisseling gehad en super mooi vuurwerk gezien. Wel jammer van de harde wind
Ik heb zelf na lang twijfelen gekozen voor de NIPT. Die geeft meteen het meeste uitsluitsel over wat er wel/niet aan de hand zou kunnen zijn op die drie chromosoomafwijkingen. Belangrijk vond ik het wel dat je voor jezelf beslist wat je eventueel zou doen bij een slechte uitkomst. Daar had ik van tevoren over nagedacht, maar natuurlijk wist ik dat ook niet honderd procent zeker. Gelukkig was alles goed.

Hier inmiddels 28 weken zwanger. Voel me goed en begin steeds ronder te worden. Omdat ik in het onderwijs week, moet ik na deze vakantie nog ongeveer 5 weken werken. Wat gaat het snel. Begin ook steeds meer na te denken over het geslacht van de baby en hoe het kindje zal ruiken/klinken/voelen/eruit zal zien.

Probeer de goede momenten te pakken tijdens de kwaaltjes. Als je je echt misselijk voelt, kun je daar best aan toegeven. Ik merkte zelf alleen wel dat juist wanneer ik gewoon doorging, dat ik meer energie had dan wanneer ik ziek bleef liggen. Oh en tandenpoetsen was iedere morgen een crime :lol:
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad ook de reden dat wij voor de nipt kiezen.

Wat een heerlijk vooruitzicht zeg! Nog 5 weekjes werken en dan heerlijk gaan genieten van je verlof!

Ik probeer het ook los te laten. Gelukkig is mijn vriend heel lief. Die rijdt 3x per dag naar de supermarkt om dingen voor me te halen en zegt nu al elke x dat ie trots op me is. Echt heel lief..

Heb je wel een idee wat het geslacht is?
Alle reacties Link kopieren
Fijn Discover, dat je het hartje hebt gezien! Een bijzonder moment he :)
Ook fijn dat ze met je meedenken. Die extra echo's zijn uiteindelijk superfijn, ik genoot er van om die kleine vaker dan gebruikelijk te zien.

NM, nog een paar dagen! Dan is het zo ver :)
Ik heb geen ervaring met gembercapsules, wel met ginger ale. Ik vind gember ongelooflijk smerig, ginger ale ging nog wel. Moet zeggen dat alle huisvrouwenpraat mbt misselijkheid bij mij niet hielpen.
Omdat we op vakantie waren toen we er achter kwamen had ik ook geen echt ritme. Toen ik weer ging werken ging het beter met de misselijkheid. Lekker voelen zat er niet in, ik voelde de vermeerdering van het HCG hormoon heel goed. Na 12 weken ging het beter, dan vermenigvuldigt het niet meer en gaat het langzaamaan afnemen. Hier ging het gelukkig na 16 weken heel veel beter en nu heb ik er helemaal geen last meer van.

Ik merkte ook dat ik goed reageerde op zoute drop, van mn verloskundige mag ik er ook meer dan de door voedingscentrum voorgeschreven hoeveelheid. Voordeel van lage bloeddruk :) Nu ook veel minder behoefte aan.

Wij zijn voor de NIPT gegaan. Ik wilde de combinatietest, dan kreeg je tenminste nog een extra echo waar naar veel zaken wordt gekeken. Onze praktijk wilde liever dat wij voor de NIPT gingen en we kregen er een extra echo bij. We kregen een mini 20 weken echo bij 14 weken. Omdat ze toen haar benen bij elkaar hield konden we nog niet weten of het een zoon of dochter werd. Met de 20weken liet ze dat wel duidelijk zien maar weer niet de staart van haar rug.
Ik dwaal af.... We hebben thuis wel veel gesprekken gevoerd over wat te doen als de uitslag slecht zou zijn. We kwamen er eigenlijk niet echt uit. Gelukkig was ook hier de uitslag goed.

Enige fout die ik wel heb begaan was tegelijk bloed laten prikken voor de reguliere onderzoeken en NIPT. Daar ben ik een goede week van slag door geweest. Kreeg toen de tip extra ijzer tabletten te slikken, dat werkt nog steeds vrij goed. Slik ze alleen als ik erg moe ben.

Nog 5 weken, lekker Silent! Ik ga nu nog 7 weken door. Moet je weer net voor de zomervakantie beginnen of neem je ouderschapsverlof op?
Begrijp je nieuwsgierigheid heel goed, heb ik ook! Hoe zal ze zijn, op wie lijkt ze? Herkennen we ons er al snel in ? Zal de borstvoeding lukken?

Gisteren zagen we de buik lekker bewegen door haar activiteit. Je merkt dat ze groter en sterker wordt, voel haar veel en veel meer bewegen.
Ik geniet er ook van hoe vriendlief breeduit lacht als hij haar voelt (elke dag dus) en hoe onze ouders al praten over hun kleindochter.
Over 4 weken weer een echo, ben zo benieuwd hoe ze er dan alweer uit ziet.
Babykamer is bijna klaar, ledikantje is onderweg, wiegje komt binnenkort. De kinderwagen kunnen we over 6 weken ophalen en de commode ligt al vol met kleertjes en andere benodigheden...wel een voordeel als je vrienden hebt met kleintjes die er niet nog 1 bij willen :)
Een baksteen is nooit alleen
Alle reacties Link kopieren
Hee allemaal, allereerst nog de beste wensen voor 2018!!

Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie.

@Bebis slaaptekort/gebroken nachten zijn killing he. Gelukkig laat mini me al iets langer tussen de voedingen, dat scheelt echt!!

@NIPT heb ik voor gekozen, ik weet niet wat ik met Down gedaan had, maar met de andere 2 syndromen had ik bijna zeker wel afgebroken. Dat wilde ik onszelf en het kindje niet aandoen. Ik vond het fijn dat je een 100% zekere uitslag krijgt en mijn vk zei ook dat leeftijd bij de combinatietest berekening erg zwaar telt en dat er als je 25 bent bijna nooit een verhoogde kans uit komt, ook als je het wel zou hebben.

@echo’s kon ik geen genoeg vam krijgen... zo fijn om na te denken over het uiterlijk en karakter van de beeb!! Maar die in het echt knuffelen en leren kennen is nog duizendmaal beter ;)
Alle reacties Link kopieren
@misselijkheid ik deed vaak een plakje gember in mijn thee, hielp bij mij goed. En tanden poetsen was inderdaad een hel
Alle reacties Link kopieren
Oh tandenpoetsen: mijn tandarts zei dat zendium en elmex een bepaald stofje niet hebben waardoor je als zwangere er geen last van zou moeten hebben. Ik gebruik altijd elmex sensitive en het was een ramp.
Paradontax was ook een misser.
Raak was Weleda tandpasta. Daar zit geen fluoride in, maar ik ging dan snel na het poetsen met elmex over mn gebit en dat ging goed.
Een baksteen is nooit alleen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind gember ook super vies, vandaar de capsules.
Moet maandag weer werken na 2 weken vakantie dus hoop dat het dan wat beter gaat. De capsules lijken wel wat te helpen. Het komt nu in vlagen ipv dat het de hele tijd aanwezig is.
Ik ben natuurlijk ook gestopt met roken dus dat kan ook nog invloed hebben op hoe ik me voel.

Tanden poetsen gaat hier gelukkig nog goed. Wel andere gekke dingen.
Eergisteren had ik super veel zin in chinees.. dus ik dat gehaald en heerlijk zitten smullen.
De volgende dag (wij eten er altijd 2 dagen van) vond ik het toch stinken en het smaakte me voor geen meter haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die van het bloedprikken trouwens wel goed dat je dat zegt. Dan kan ik daar ook rekening mee houden. Heb van mezelf ook snel een lage bloeddruk. Thanks
Alle reacties Link kopieren
Nou wij hebben gister de echo gehad!.. wat is dat een super mooi moment zeg! Alles zag er goed uit en we hebben het hartje zien kloppen en zelfs ons kindje even zien bewegen. Super leuk! Ik had alleen wat vocht achter mijn baarmoeder. Ze zei dat niet niet veel kwaad kon. Heeft iemand van jullie dit ook gehad? Je gaat je toch zorgen maken he. Ondanks dat zij heel positief en enthousiast was.
Wel een super lief koffertje mee gekregen met allemaal spulletjes erin! Een soort blije doos maar dan van de verloskundige!

Hoe gaat het met de rest?
Alle reacties Link kopieren
Fijn NM! Gefeliciteerd!
Hoe gaat het met de misselijkheid en hoe ver ben je nu alweer?

Discover, gaat het met jou ook goed?

Silent, aan het aftellen voor verlof?

Hier loopt alles, geen bijzonderheden. Zijn begonnen met het kamertje, dat maakt het allemaal echter :)
Een baksteen is nooit alleen
Oh wat leuk! Ik heb mijn kamertje al een tijdje grotendeels af, totdat ik van de week ineens bedacht dat alle kleine spulletjes zoals genoeg lakentjes enzo nog gekocht moeten worden. Dus daar ga ik nu maar mee aan de slag. Wilde eerste geen wiegje op de kamer en twijfel nu of ik dat niet toch wel moet doen. Handiger met borstvoeding geven denk ik. Wat doen jullie?

Ben voor mijn gevoel nog niet echt af aan het tellen naar mijn verlof omdat ik de kids uit mijn klassen wel ga missen. Toch merkte ik dat de terugkomst na de kerstvakantie me zwaar viel. Ben eerder moe nu ik aanzienlijk ronder aan het worden ben.

Ben benieuwd hoe het met iedereen gaat!
Alle reacties Link kopieren
Met de misselijkheid gaat het gelukkig een stuk beter. Af en toe alleen nog een vieze smaak in mijn mond. Ben nu 8 weken en 4 dagen.

Ik kan ook niet wachten om van alles te gaan kopen. Maar ik wil eerst toch nog even de 12 weken echo afwachten. Heb al wel een super mooie kamer gezien. Mijn vriend twijfelt nog of hij m misschien zelf wil gaan maken.

Hoe ver zijn jullie nu allemaal? Fijn dat alles goed loopt bij jullie Ananee en SilentStorm.
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!

Na lange tijd niet te hebben geschreven, wil k als allereerste de zwangere en de gene die zij bevallen van harte feliciteren!!

Heb af en toe alles wel gelezen dus ben nog wel een beetje op de hoogte.

Helaas is het bij ons nog. Jet gelukt. Grote deels onze eigen schuld. Zoals jullie weten heeft langere tijd een vriend bij ons in gewoond. Hierdoor hebben we langere periode er "niks" aa. Gedaan. de maanden waarvan er niks is gebeurd die tel k nu niet mee als ronde. Officieel zitten we nu in ronde 8. We hebben laatst een goede gesprek gehad ook al vond vriend lief dit moeilijk. Maar we willen ons zelf nog een half jaar geven. In deze half jaar willen we alles proberen wat we er uit kunnen halen. BV ovulatietesten enz. We gaan ook proberen wat meer te "plannen" aangezien we beide onregelmatig werken en dat we hebben ondekt dat dit ook wel een hinder is voor ons. Vriend vond het "moeten" soms ook wat lastig. Maar tja je moet wat hè in me vruchtbare dagen. Dit snapt hij nu ook wel. Hij had het wat makkelijkere in gedachten dan wat daadwerkelijk is.

De reden dat ik niet meer ben gaan schrijven is toch dat k het moeilijk vond dat anderen volop ezig waren en wij enigenlijk stil stonden.

Maar wat onwijs fijn dat jullie of al bevallen zijn en zwanger zijn!
Alle reacties Link kopieren
Hee Nelle,

Wat fijn om weer wat van jou te horen. Wel jammer dat het nog niet is gelukt, maar ik ga super hard duimen voor je dat jij voor de zomer zwanger bent, en ik ben overtuigd dat dat gaat lukken.

Mijn vriend had ook moeite met het "moeten". Hij gaf aan dat hij het dan leuker/makkelijker vond als ik die avond iets leuks aan trok. Bijvoorbeeld mooie lingerie. Dan wist hij wel hoe laat het was, en hoefde ik niet te zeggen van vanavond moeten we. Meestal deed ik dit de dag of 2 dagen voor de eisprong. Misschien een tip?

Ik hoop echt dat het snel lukt bij jullie. Ik gun het je echt. Jij schrijft ook al vanaf dag 1 mee. Ik ga super hard voor jou duimen!
Alle reacties Link kopieren
Hendrika, hoe gaat het bij jou? Ook al de 1e echo gehad?
Discover, nog op de rozeblauwe wolk van de echo?
Viva, lees jij nog mee?

Nelle, fijn wat van je te lezen!
Met een vriend in huis gaat het ook niet, logisch dat je die pogingen niet meetelt. Maar ik wil je wel meegeven dat de druk er op leggen weinig effect zal hebben, onbewust doet dat namelijk veel met je. ov-testen gebruiken lijkt me een goede, zeker met jullie wisselende diensten en de hoop elkaar in bed nog wel tegen te komen. Met plezier kom je nog het verst ;)

NM, die vieze smaak heb ik ook nog steeds met vlagen. Vooral in de avond.
Gebruik je de gembercapsules nog?

Dit weekend hebben we weer wat gedaan, ledikantje staat en het kamertje wordt dus steeds meer babykamer. Lakentjes etc hebben we al, wiegje komt half febr. Vroeg genoeg :) Een vriendin van me die 2.5 maand na mij is uitgerekend heeft alles al rond, ik vind het wel fijn dat wij zo rustig aan doen..kunnen we er steeds meer aan wennen en er is altijd wat te doen rondom de kleine wat ik ook leuk vind. Ik merk wel steeds meer lichamelijke beperkingen: slaap met een groot kussen tussen benen en om de buik te ondersteunen. Bij veel doen en weinig rusten krijg ik erg veel rugpijn. Buikje is nog netjes, echt een voordrager. Van achteren zie je nauwelijks dat ik zwanger ben. Maar geen een zwangerschapsbroek zit lekker, hoe groot de maat ook is. De buik is zo gevoelig! Kleine meid gaat ook door de hele buik heen, zag gisteren zelfs of haar hoofd of haar kont door mn buik heen steken. Zo bizar!
Nog 3 weken en we hebben weer een echo...zo benieuwd hoe ze er dan uit ziet!
Hoe warm ik me ook kleed, mn buik voelt vrij koud aan en ik droomde vannacht dat ze op de echo zagen dat ze het koud had hahaha
Een baksteen is nooit alleen
Alle reacties Link kopieren
Haha Ananee, liet ze der gezicht even zien of was ze aan het twerken haha.
Lijkt me zo raar om je kindje te voelen.

Gebruik je buikbanden? Misschien helpen die je wel. En s avonds lekker een warme kruik tegen je buik aanleggen.

Ik kan ook niet wachten om met de kamer te beginnen. Maar wil eerst nog even de 12 weken afwachten.

De kinderwagen en maxi cosi had ik al. Heb ik een paar jaar geleden vrij nieuw van iemand overgenomen toen mijn zusje zwanger was. Hij is alleen best zwaar, wel heel stevig, dus ik twijfel of ik alsnog een nieuwe ga halen. Maar daar heb ik nog alle tijd voor.

De gembercapsules gebruik ik niet meer. Boerde de hele tijd die lucht op. Niet echt bevorderlijk voor iemand die geen gember lust haha. Neem nu eind van de avond een lolly en dat helpt ook goed. En altijd een glas water met ijsklontjes naast mn bed. Dat is nu mijn lievelings drankje.

Hebben jullie pretecho's gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Even een ego post via mijn mobiel.
Vorige week had ik de termijnecho maar de metingen kwamen niet overeen. Waarschijnlijk de eerste echo te optimistisch gemeten en dus minder ver dan gedacht. Kindje was slecht in beeld te brengen dus kan eind vd week terug voor een nieuwe poging. Gevoelsmatig sta je dan wel stil en duurt het ook extra lang voordat je voorbij die 12 weken bent. Het is allemaal maar wat spannend!

Verder moe, heel moe. En met vlagen misselijk en ook behoorlijk hormonaal. Soms schrik ik van mezelf. :proud: Ik kan uit mijn slof schieten om helemaal niets. Of huilen vanwegd een puppy op straat.

Wij kiezen voor de combinatietest op aanraden van onze verloskundige. We kwamen er niet echt uit en volgens haar kan je niet echt een verkeerde keuze maken dus het zal allemaal wel. Keuze is gemaakt en het komt zoals het komt.

Leuk om te horen dat er weer goede echo's zijn geweest! Ik vind het ook nog steeds heel magisch om dat inimini kindje op het scherm te zien verschijnen. Onze verloskundige zweerde op de laatste een handje te zien, maar ik zag niet veel meer dan een grote waas. Haha!

Kamertje ben ik in mijn hoofd een beetje mee bezig maar durf er nog weinig aan toe te geven. Net als alle andere dingen. Het is nog zo pril en risicovol. Een stukje zelfbescherming denk ik. Ondertussen maar proberen te genieten van wat het nu is.

Hopelijk brengt onze nieuwe termijnecho nou eindelijk uitsluitsel over hoever ik ben en de uitgerekende datum.
Alle reacties Link kopieren
We houden moed met elkaar. Het moeten kun je zelf idd leuker maken dan dat je niet her gevoel hebt dat je moet. Maar het blijft toch een druk op een man om te presenteren want je weet uit eindelijk dat je toch resultaat moet boeken. We zullen toch dingen moeten gaan plannen hoe we het beste aan kunnen pakken. Aankomend weekend is mijn NOD. Is het deze ronde niet gelukt dan ga k ovulatie testen gebruiken ondanks dat k de eisprong goed voel en goed uit komt met mijn cyclus. Maar wil toch zeker weten nu. We zullen afwachten. Heb nergens last van behalve vanmorgen op werk van een chagerijnige bui. Maar die was zo ook weer weg.

Als k zwanger mag worden dan zou k zelf persoonlijk eerste de 20 weken echo afwachten om dingen te gaan kopen en in te richten. Geef je toch meer zekerheid. Maar das mijn gevoel nu misschien straks wel anders. Hoe gaat het verder met de anderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven