Zwanger worden vanaf september/oktober ‘20

11-08-2020 10:07 1121 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De knoop is doorgehakt, na deze strip stop ik (Teresita) met de pil. Er is al een september topic, maar die loopt al een tijdje dus het lijkt me leuk om met een nieuw groepje te starten. Wie schrijft gezellig mee?
[..]
NaamLeeftijdNODRondeHoeveelste kindje
Summer-942623 mei (start icsi)111e
Paranoid_Lawnmower27?101e
[..]
Zwanger! :yes: :cheer2:
NaamLeeftijdHoeveelste kindjeUitgerekendGeslacht
Boterkaaseitje262eMei 2021...
Liss_222eMei 2021Jongen
Diamantje123322eJuni 2021...
Fientje852271eJuni 2021...
Blackwater282eJuni 2021...
Phloxx291e26 Juli 2021Meisje
Wilgentak321eJuli 2021...
Waiting_Amanda291e......
Pokosla321eOktober 2021...
Teresita281eOktober 2021...
Accentoire321eNovember 2021
[..]
Test per DPO
Kans op gezonde zwangerschap
zwangerwordenvanaf wijzigde dit bericht op 22-06-2021 06:15
76.22% gewijzigd
Spreken is zilver, forummen is goud.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag mede- (toekomstige) mama’s,
Wil graag meedoen.
Leeftijd 29 jaar en heb het idee dat alles zo lang duurt terwijl -als ik er objectief naar kijk- dat niet zo is.

Dit is de derde maand dat we in de game zijn en hoop snel zwanger te mogen worden.

Ben in midden juni begonnen en begon met de ovulatie testen van action (lekker goedkoop).
Mijn menstruaties verlopen vaak zonder al te veel ongemak en zijn regelmatig (cyclussen variërend van 26 tot 30 dagen).

Juni begonnen dus met die ovulatie testen en kon makkelijk mijn piek vinden.
Ik had deze maand echt het idee zwanger te zijn. Was dat helaas niet.

Juli, de testen waren weer duidelijk en had het idee niet zwanger te zijn.
Wat wel opvallend was was dat ik in de laatste week bruin verlies had en dat heb ik nooit voor een menstruatie.
Had dat zelfs op de dag dat ik ongesteld moest worden maar bleek toen zwanger!
Super leuk en totaal niet zien aankomen.
Helaas hield het bruin verlies aan (las op internet dat indien je bloedverlies hebt de kans 50/50 procent is dat het uitloopt op een miskraam.
Had wel nergens last van dus geen krampen/ misselijkheid/ moeheid etc.

Helaas heb ik maar 2 weken zwanger mogen zijn (miskraam met 6 weken)
De miskraam verliep makkelijk (beetje krampen maar dat was alles). Was ook na 6 dagen helemaal schoon. Geen bloedingen of bruin verlies etc.
Vond het emotioneel ook niet zo heel zwaar aangezien ik me had ingelezen op de kans op een miskraam en dat dat vaak voorkomt. Hierdoor kon ik de miskraam heel snel een plek geven. Eigenlijk meteen al. Denk dat het ook wel hielp dat ik pas pril zwanger was en geen echo heb gehad of iets dergelijks.

Dit was twee weken geleden dus dat de miskraam begon.

Ben meteen na de miskraam begonnen met ovulatie testen weer en vond het deze keer wel een beetje raar gaan. Normaal loopt zo een test op de week na je menstruatie.
Dit was bij mij niet het geval.
De eerste dag nadat ik schoon was was de streep alsof ik op het punt stond te ovuleren (vanwege de hormonen nog).
Had gelezen dat dit gebruikelijk is en dat de testen eerst moeten aflopen (alle hormonen weg) en dat het dan als het goed is weer gaat oplopen.
Begon dus vorige week met een streep die van dik maar dun ging.
Gisteren was ie nog best wel wazig de streep maar vandaag ineens een knallende streep en vond het gisteren al opvallend dat ik zo vochtig was beneden.
Dus vandaag is mijn ovulatie! Yes.
Precies 2 weken na het begin van de miskraam.

Ik ga vandaag uiteraard een leuke tijd hebben en dan hoop ik echt dat ik over 2 weken weer een positieve test in handen heb want dat is echt zo een euforisch moment.

Wil het zo graag en ben er helemaal klaar voor.

Ben wel nu super angstig dat het weet uitloopt op een miskraam. Hoop echt dat die eerste 12 weken snel voorbij vliegen.


Heeft iemand anders hier ook last gehad van bruin verlies eerste weken van de zwangerschap?

Ik hoop zo erg dat mocht ik zwanger raken ik dat gewoon niet heb. Heb brengt echt veel onzekerheid met zich mee. Elke keer dat gestaar naar wc papier tijdens de toilet bezoekjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mag ik ook in de tabel ?

Ben 29 jaar.
Dit is de 3 e maand en we gaan voor een eerste kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet wel zeggen dat wij er heel bewust mee bezig zijn. Indien geen zin maken we zin. Je bent als vrouw maar zo’n 4 dagen per maand vruchtbaar en tot nu toe hebben we het elke keer 1 keer gedaan (van die vier dagen wanneer er een duidelijke streep was).
Begreep toen nog niet zo goed dat als de test flink aan het oplopen is je al mag. Wachtte gewoon totdat de streep even duidelijk was als de test streep.

Dus echt heel bewust klussen op de dag van een positieve test. Ik heb er geen moeite mee dat er een bepaalde druk op ligt, ik bedoel we willen dit beide graag en weten wanneer er wat moet gebeuren. Ga ook na de daad 20 min met de benen omhoog (had gelezen dat dit helpt).

Dit klinkt misschien een beetje raar wat ik ga zeggen maar ik heb het gevoel geen tijd te willen verliezen.
Herkennen meer dames dit? Die tegen de 30 aanlopen.
Heb het idee dat ik veel te laat ben begonnen (door omstandigheden) en nader de 30 al bijna.
Wil ook wel min 3 kinderen als het ons gegeven is dus wil wel opschieten.
Als ik zwanger mag worden en als alles goed gaat wil ook ook snel weer gaan voor een tweede.

Ik voel echt wel een druk ivm mijn leeftijd. Hoe ouder de vrouw hoe meer risico’s en wil gewoon geen oude moeder zijn.
Soms verwijt ik mezelf ook wel waarom we niet eerder begonnen zijn en krijg dan spijt gevoelens. Maar goed. We moeten vooruit en leven in het nu.
Hebben meer dames hier hetzelfde?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bruschetta ja dat over die (te) korte luteale fase had ik ook gelezen idd. Dan zit ik dus nog goed!

Tadderak bedankt voor je antwoord! Stelt dan toch weer gerust :)

Raja Welkom! En wat een verhaal zeg, jeetje :hug: Maar wat fijn dat je het zo snel een plek hebt kunnen geven. Wat betreft je vragen over de testen en bruinverlies, daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Je kunt jezelf in de tabel zetten, de inloggegevens staan in de OP :)
Hoi allemaal!

@Tadderak fijn dat je cyclus in ieder geval regelmatig is. Hoe is het afgelopen met jullie huis?

@Bruschetta jammer, vals alarm.. was leuk geweest als je de eerste van ons clubje was! Nieuwe ronde nieuwe kansen toch :-)

@Paranoid ik maak mij ook zorgen om mijn cyclus, maar vooral omdat hij erg kort is. Ik ben na mn eerste dag menstruatie vaak binnen 3,5 week weer ongesteld. Misschien toch ook maar eens een keer ovulatie testen aanschaffen om te kijken hoe dat dan precies is opgebouwd.

@accentoire hoe is het met jou? Je zit nu tegen je NOD aan zie ik?

Wij zijn eerder terug van vakantie dan gepland ivm gezondheidsklachten. Ik twijfelde zelf of het dan wel een goed idee was deze ronde 'actief' aan de slag te gaan, maar mijn vriend maakte die beslissing voor mij terwijl wij bezig waren in het juiste seizoen :-D inmiddels 2x zonder bescherming in mijn juiste dagen volgens een appje dat ik bijhoud... geen idee of 't ook echt zo is maar evengoed erg spannend! Ook omdat de gezondheidsklachten nog niet over zijn... dat zou met 2-3 weken wel een stuk beter moeten zijn. Het is in ieder geval voor het eerst dat we het zonder bescherming in de vruchtbare dagen doen, gek, spannend en leuk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Spannend zeg! Hopelijk is het raak :D

Ik ben best jaloers trouwens als ik lees over korte/normale cyclussen haha. Bij mij duurt het zo 40 dagen voor ik weer opnieuw ongesteld wordt, bijna 2 keer zo lang!
Bruschetta_ schreef:
25-08-2020 13:25
Ik ben best jaloers trouwens als ik lees over korte/normale cyclussen haha. Bij mij duurt het zo 40 dagen voor ik weer opnieuw ongesteld wordt, bijna 2 keer zo lang!
Kan ik mij best voorstellen ja! Vooral omdat je dan zo lang moet wachten.. :-( helpt vast ook niet d1at ik dat nog een keer benoem, sorry :facepalm:. Het is al een keertje gelukt gelukkig dus als het goed is functioneert het wel allemaal :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Pokosla schreef:
25-08-2020 13:30
Kan ik mij best voorstellen ja! Vooral omdat je dan zo lang moet wachten.. :-( helpt vast ook niet d1at ik dat nog een keer benoem, sorry :facepalm:. Het is al een keertje gelukt gelukkig dus als het goed is functioneert het wel allemaal :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Pokosla schreef:
25-08-2020 12:57

@Paranoid ik maak mij ook zorgen om mijn cyclus, maar vooral omdat hij erg kort is. Ik ben na mn eerste dag menstruatie vaak binnen 3,5 week weer ongesteld. Misschien toch ook maar eens een keer ovulatie testen aanschaffen om te kijken hoe dat dan precies is opgebouwd.


Wij zijn eerder terug van vakantie dan gepland ivm gezondheidsklachten. Ik twijfelde zelf of het dan wel een goed idee was deze ronde 'actief' aan de slag te gaan, maar mijn vriend maakte die beslissing voor mij terwijl wij bezig waren in het juiste seizoen :-D inmiddels 2x zonder bescherming in mijn juiste dagen volgens een appje dat ik bijhoud... geen idee of 't ook echt zo is maar evengoed erg spannend! Ook omdat de gezondheidsklachten nog niet over zijn... dat zou met 2-3 weken wel een stuk beter moeten zijn. Het is in ieder geval voor het eerst dat we het zonder bescherming in de vruchtbare dagen doen, gek, spannend en leuk!

Ohh een korte cyclus lijkt me ook balen/spannend ja! Ik ben heel benieuwd of het raak is bij jullie deze ronde. En anders zijn ovulatietesten toch niet zo'n gek idee toch :) Wanneer is je NOD?
Alle reacties Link kopieren Quote
Huh wat apart, ik zie dat alleen de quote is doorgekomen, maar de rest van het bericht niet. Het kwam in ieder geval neer op iets als:

@Pokosla: Haha maakt niks uit, het grootste nadeel is lang wachten inderdaad! Toen we niet wilden dat ik zwanger raakte was het juist weer chill om niet zo vaak ongesteld te zijn. Hoop dat het deze keer ook niet zo lang duurt voor het raak is, maar dat weet je nooit natuurlijk.

Ben benieuwd hoe het jou vergaat deze ronde! Als je je zorgen maakt om de lengte van de cyclus zou je evt ook kunnen gaan temperaturen om inzicht te krijgen in de opbouw van de dagen voor en na je eisprong.
Alle reacties Link kopieren Quote
Welkom Raja, wat verdrietig dat je een miskraam hebt gehad. Hopelijk is het snel weer raak! Ik ben 28 en had eigenlijk altijd voor ogen nu al moeder te zijn, maar eerder was ik er gewoon niet aan toe. Ben dus wel een jaartje jonger, maar heb niet het idee dat ik moet opschieten.

@Pokosla jammer dat je eerder moest terugkomen van vakantie, maar wat spannend dat het misschien al raak kan zijn!

@Bruschetta en Tadderak: nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Ik ben heel benieuwd naar m’n cyclus. Ik heb dus echt nog geen idee van wanneer m’n eisprong is enzo, daar ga ik hopelijk allemaal nu achterkomen.

Voor degenen die hiervoor hormonale anticonceptie gebruikten, merk je veranderingen aan jezelf nu je dat niet meer gebruikt? Ik werd de vorige keer dat ik stopte wat labiel (meer stress, beetje sip), daarom ben ik toen ook weer begonnen.
Weer wat mensen erbij! Gezellig zeg!

Jammer voor de dames die toch ongesteld zijn geworden; dat is hier ook het geval hoor! In het weekendje weg, dus geen gehannes met verborgen proberen te houden dat ik niet dronk! Wel een cyclus van 36 dagen en maar een luteale fase van 9 dagen helaas, maar ik hoop dat dat nog bijtrekt aangezien het natuurlijk pas de eerste ronde was na het stoppen met de pil.

Inmiddels dus alweer op dag 7/8 van de nieuwe ronde en me zwaar aan het bedenken over wel of niet de ovulatietesten weer. Kijken hoe ik er volgende week onder ben.

@Teresita, ik heb me de afgelopen weken ook wel wat labieler gevoeld qua emoties dan daarvoor, maar aan de andere kant lijkt mijn hoofdpijn enorm te zijn afgenomen en mijn libido juist toegenomen. Menstruatie is zelfs minder heftig dan de ontrekkingsbloedingen met de pil. Wel een aantal dagen flinke buikpijn/krampen..
En trouwens Raja, dat is hier niet anders hoor. Ik ben net 32 geworden en heb ergens ook spijt. Zeker omdat mijn broer 3 jaar jonger is en al twee kleintjes heeft rondlopen waarvan de jongste ook al 3 is! Maar als ik dan wat verder erover nadenk kom ik toch tot de conclusie dat we er bijvoorbeeld een jaar of zelfs nog een half jaar geleden gewoon écht nog niet klaar voor waren. Emotioneel gezien maar bijvoorbeeld ook financieel gezien.. :shame:
Ik begrijp het gevoel van leeftijd en daardoor haast hebben ook... ik word over een paar maanden 32 en heb ook het gevoel 'haast' te hebben. Terwijl het eigenlijk nog niet het juiste moment voelt en ik liever nog 1-2 jaar gewacht had.
Ik ben op mijn 29e (bij choice) vrijgezel geworden na een lange relatie. Inmiddels een nieuwe, net een huisje samen, we hebben het echt heel leuk maar het is voor mijn gevoel nog zo pril allemaal. Echter de leeftijd en onze (al is de mijne sterker) wens zorgt ervoor dat we dit nu toch doen (hij is 38).

Ik heb zelf het idee dat wij deze ronde in ieder geval alle kansen benut hebben.. ook al gebruik ik natuurlijk geen testen! Hoe gaat dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren Quote
@bruschetta hier ook van die lange cyclussen en onregelmatig zit altijd minimaal 35 dagen tussen vaak ook rond de 40 echt balen want het duurt zo lang voordat je weer een poging kan wagen. Van mijn eerste was ik in ronde één zwanger, dus dat was wel een gelukje. Nu in poging 2 voor een 2e kindje.

@pokosla wat spannend! Hopelijk is het gelijk raak !

Zelf momenteel in mijn vruchtbare periode ik wordt gek van de ovulatie test strippen de ene geeft twee dikke strepen aan en doe ik hem van een ander merk weer niet. NOD waarschijnlijk rond 14 september.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi! Ik sluit graag nog bij jullie aan! Wij hebben onze tweede ronde er op zitten, helaas niet gelukt dus. Nu vol goede moed door naar ronde 3!
Ik ben 26 jaar, in maart al gestopt met de pil en vanaf juli zijn we ervoor gegaan (1e kindje). Ik had direct een regelmatige cyclus, erg fijn maar de controlfreak in mij besloot toch ovulatie testen te gebruiken. Dit geeft toch een soort bevestiging.
Volgende week mijn vruchtbare dagen en dan waarschijnlijk 23 september mijn NOD. We vertrekken aankomende zaterdag op vakantie, dus hopelijk brengt dat wat geluk met zich mee 😊.
Hopelijk veel positieve testen de komende tijd!
Ik zal later vandaag een poging doen om mezelf in de tabel te zetten.
Welkom Summer!

Ik merk dat ik mijzelf nu helemaal gek weet te krijgen met elk krampje, symptoompje.. google vult volgens mij nu automatisch het woord ovulatie of zwangerschap in achter alles wat ik typ :facepalm: . Ik heb mij in ieder geval voorgenomen de volgende ronde ovulatie testen te gaan gebruiken, zodat ik zeker weten of en wanneer dat ei er nu is :-]

Hoe gaat dat bij jullie? Zijn jullie er ook zo mee bezig of lukt het jullie het wat los te laten? Bij mij weet overigens niemand ervan dat we echt 'begonnen' zijn, wel 2 vriendinnen dat we serieuze plannen aan het maken waren voor dit najaar..

Ik zie dat de tabel niet meer helemaal up to date is. Ik wil dat best af en toe aanpassen als anderen het niet lukt, als je het dan even dikgedrukt in je comments zet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt Pokosla!
Heel herkenbaar, ik maak mezelf ook iedere keer helemaal gek. Heb me nu weer voorgenomen om mijn NOD af te wachten en dus niet eerder te testen haha!
Ovulatietesten helpen mij persoonlijk heel erg, stukje controle.
1 vriendin weet dat wij bezig zijn met een kindje, met haar deel ik dan ook alles. Zij staat ook los van mijn andere vriendengroep, dus dat voelt veilig.

Het lukt mij niet om mezelf in de tabel te zetten, mijn gegevens zijn:
Summer-94
Leeftijd 26
1e kindje
Ronde 3
NOD 23-9
Geen bijzonderheden
Ik heb de tabel geupdate :-). NOD's die verlopen waren heb ik eruit gehaald / aangepast als de datum in de comments stond.

Mijn vriend moest vanmorgen een paar uur ergens wachten en had de ipad meegenomen om zich te vermaken. Toen hij thuis kwam vertelde hij dat hij ook het baby boek had meegenomen en eigenlijk alleen maar dat had zitten lezen :hyper: leuk! Mijn vriend wilde aanvankelijk geen kinderen en is de laatste 1,5 jaar geturned, maar niet 100% overtuigd. Als het komt is het waarschijnlijk goed, als het niet komt is het ook goed. Een hele stap dus, voor ons beide maar vooral voor hem.
Hij wist mij nu in ieder geval meer te vertellen over allerlei weëen soorten en testen en dingen die ik nog niets wist. Leuk om het zo samen te kunnen delen!

Hij heeft het boek 'Aanpakken voor aanstaande vaders' overigens. Een goed en informatief boek vond hij, maar wel veel over de bevalling en wat minder over de zwangerschap zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Edit: ik zie dat de laatste berichten niet waren geladen dus heb dat gemist! Mijn verhaal sluit dus niet meer volledig aan 🤪 Ik ga er weer vandoor, kids gaan naar bed.

Hoi allemaal! Hoe gaat het met jullie? Iemand al positief getest? Ik moet nog een week wachten maar heb de afgelopen dagen een misselijk gevoel. Echt het af en aan rond de maaltijden zoals ik bij mijn vorige zwangerschappen ook had. Het komt neer op honger hebben en gelijkertijd misselijk worden van het kijken naar eten 😂. Destijds verslond ik de hamkaas chips (dat was het enige dat goed viel) en nu merk ik dat het weer de ongezonde zoete troep is waar ik niet misselijk van word. Misschien heb ik gewoon iets onder de leden dus dat zou ook goed kunnen. Ik heb mij in ieder geval overgegeven aan de test drang (action kost bijna nike). Ik ga vanaf nu gewoon elke dag testen (morgen 8 dpo) zodat ik het van mij af kan zetten (anders ben ik wlke dag aan het "wachten op de test dag".

Hebben jullie symptomen? En weet jullie omgeving dat er een baby in de "maak" is?

Ps ik schrijf wat minder actief mee aangezien ik kleine 2 loslopende projectielen heb thuis. Ik lees absoluut mee!
anoniem_339975 wijzigde dit bericht op 01-09-2020 19:05
Reden: Laatste berichten werden niet weergegeven
8.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi! Hier even korte update: eergisteren ongesteld geworden, korte cyclus van 25 dagen dit keer... volgende NOD is rond 29/30 september, misschien iets eerder of later maar dat zien we vanzelf :)
Tabel updaten lukt me niet want ik zit op mobiel. Misschien kan ik vanavond even inloggen op m’n laptop!
@Paranoid jammer dat je ongesteld bent geworden! Wel fijn dat het een wat korte cyclus was en je dus weer snel door kan voor een volgende poging :-). Ik ben het even kwijt maar gebruikte je ook ovu-testen? Ik heb je NOD voor je aangepast overigens..

@Dalia oeh dat klinkt spannend bij jou zeg!! Heb je vanmorgen getest??

Hoe gaat het met de anderen? Zusje, Diamantje, Bruschetta, Tadderak en Accentoire, weten jullie ook wanneer jullie ongeveer een NOD hebben? Zo benieuwd wanneer de eerste van ons positief test!
Alle reacties Link kopieren Quote
Pokosla schreef:
02-09-2020 13:00
@Paranoid jammer dat je ongesteld bent geworden! Wel fijn dat het een wat korte cyclus was en je dus weer snel door kan voor een volgende poging :-). Ik ben het even kwijt maar gebruikte je ook ovu-testen? Ik heb je NOD voor je aangepast overigens..

Wat lief van je, bedankt! :)

Ja, ik heb afgelopen ronde ovulatietesten gebruikt omdat ik heel graag wilde weten of die buikpijn die ik voelde inderdaad mijn eisprong was. En dat was dus ook zo! Dus vanaf nu gaan ze de kast weer in, pas als het echt lang gaat duren gaan we ze gebruiken om heel gericht te klussen zeg maar :) Ik had afgelopen cyclus dus een positieve ovulatietest op cyclusdag 8, buikpijn op dag 9 (denk dus eisprong) en menstruatie begon op dag 25 (dat is dan dus eigenlijk alweer dag 1 van mijn huidige cyclus). Allemaal vrij kort dus... Ben benieuwd hoe lang deze cyclus gaat duren!
Hallo dames,
Ik heb nog niet alles doorgenomen maar ik kom graag meeschrijven!

Ik ben dus boterkaaseitje, 26 jaar, wij willen voor ons 2e kindje gaan!
Ik heb 2/3 maanden geleden mijn spiraal eruit laten halen, daarna is mijn cyclus niet helemaal duidelijk geweest in het begin. Uiteindelijk op 3 augustus normale NOD gehad, dus verwacht ergens deze week dat het begint. Deze maand rond mijn ei niet echt actief geweest dus verwacht er nog niks van! Wil iedereen succes wensen met zwanger raken, hopelijk gaat het bij iedereen voorspoedig!


Ik heb trouwens geprobeerd mezelf in de tabel te zetten maar ik ben maar gestopt omdat ik het niet helemaal snap en anders misschien alles perongeluk verpest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boterkaaseitje schreef:
02-09-2020 21:14
Hallo dames,
Ik heb nog niet alles doorgenomen maar ik kom graag meeschrijven!

Ik ben dus boterkaaseitje, 26 jaar, wij willen voor ons 2e kindje gaan!
Ik heb 2/3 maanden geleden mijn spiraal eruit laten halen, daarna is mijn cyclus niet helemaal duidelijk geweest in het begin. Uiteindelijk op 3 augustus normale NOD gehad, dus verwacht ergens deze week dat het begint. Deze maand rond mijn ei niet echt actief geweest dus verwacht er nog niks van! Wil iedereen succes wensen met zwanger raken, hopelijk gaat het bij iedereen voorspoedig!


Ik heb trouwens geprobeerd mezelf in de tabel te zetten maar ik ben maar gestopt omdat ik het niet helemaal snap en anders misschien alles perongeluk verpest.

Welkom! Ik wil je wel in de tabel zetten, wanneer is je NOD deze cyclus?
Ik denk trouwens dat je bedoelt dat je op 3 augustus een normale menstruatie hebt gehad? NOD staat voor Niet Ongesteld Dag, dus de dag waarop je eigenlijk ongesteld zou moeten worden maar het (nog) niet bent. :)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven