Zwanger worden voorjaar 2019

04-01-2019 11:49 2119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames, wie schrijft er mee in dit topic?

Tabel niet meer up to date
naamleeftijdNODbijzonderheden
Maneschijn1329?1e kindje
Girafjes2626 apr1e kindje/lange cyclus
Bailey2628?
Niesjuh8831? 1e kindje
Loes3235?3e kindje
Sproetjespost27?1e kindje

zwanger
naamleeftijduitgerekende datumJ/M/Ovolgende echobijzonderheden
dnk2820 april 2020
Rugzakje25???

bevallen!
naamleeftijdgeboortedatumJ/M/O
Nushy2727 oktober 2019M
Liss_2022 december 2019J
Knotje207 februari 2020M
Kato207 februari 2020J
girafjes wijzigde dit bericht op 19-07-2020 16:29
90.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@VietjeH, dat dacht ik al! Fijn dat jullie ook een moment geprikt hebben. Wat kan wachten toch lang duren, zeker wanneer je hormonen je wat anders vertellen!
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
@Bumbly, Zo! Zeg dat wel!
Moet wel zeggen dat nu het echt wel definitief is en we er samen naartoe werken, ik wat meer geduld kan opbrengen. Heb me voorgenomen extra te genieten van de tijd die we echt nog samen hebben, want dat is nu zo vanzelfsprekend, maar straks vast niet meer. Dus veel leuke dingen gepland (dagjes sauna, nachtjes weg, onze vakantie etc). Moet nog wel iets langer wachten dan jullie (wij beginnen begin zomer), maar heel fijn dat ik hier mee kan schrijven om al wat voorpret te beleven met jullie. :)

Hebben jullie allemaal al namen e.d.? Wij zijn er al een jaar lang uit voor wanneer we een zoon (of 3 :p: ) krijgen. Maar meisjesnamen zijn toch wat moeilijker vind ik. Zo leuk om over na te denken!
Alle reacties Link kopieren
@Bumbly, leuk, welkom!

@VietjeH, grappig bij ons is het juist andersom. Wij hebben juist wel meisjesnamen en geen jongensnamen. Hebben ze nog niet definitief gekozen ofzo, maar ik heb wel eens wat geroepen en gepeild bij vriendlief wat hij vond.

Wij beginnen zo maart/april, misschien ietsje eerder. Even kijken hoe mijn cyclus dan loopt
VietjeH; ik snap je gevoel maar het snel zwanger worden bij een nieuwe baan zal veel vaker voorkomen.
Het bedrijf weet ook dat ze een jonge vrouw aannemen, dus dan zit de kans erin.
Maar inderdaad, je kunt even kijken hoe het klikt bij je baas, maar zal je kinderwens niet langer gaan uitstellen.

Zelf ben ik afgelopen september begonnen met een nieuwe baan en heb een jaarcontract. Weet ook nog niet of ik een verlening krijg en als mijn contract verlengt wordt dan wordt dit hoogstwaarschijnlijk weer met een jaar verlengt.
Ik weet dat een zwangerschap geen reden mag zijn om geen verlening te geven, maar het zal vaak genoeg toch gebeuren.
Maar het is geen reden om mijn zwangerschap uit te stellen. Als ik thuis kom ten zitten dan kijk ik wel weer verder. Vast makkelijker gezegd dan gedaan, maar ga me daar nu nog niet druk over maken 😅

Welkom Bumbly! Leuk dat jullie nu definitief de knoop hebben door gehakt.

Ik denk wel na over namen, maar kan nog geen leuke namen bedenken.
Wellicht dat we de jongensnaam gebruiken die we voor dochter hadden verzonnen, maar dit staat zeker nog niet vast. Vind namen bedenken toch lastig!
Alle reacties Link kopieren
@VietjeH Ik heb precies hetzelfde. Op de momenten dat we weer besloten uit te stellen vond ik het erg moeilijk. Het spookte steeds door mn hoofd. Nu is man ook echt helemaal aan boord en is het wachten veel makkelijker. Samen alvast plannen maken en fantaseren :heart: . De zomer is natuurlijk weer een beetje langer, maar de lente is ook een hele fijne tijd om nog samen lekker te genieten!

Namen komt hier maar af en toe voorbij. Onze jongensnaam staat al vast. Die hebben we al jaren in ons hoofd, die staat dus vast. Meisjesnaam nog niet, vind ik ook erg lastig!
bumbly wijzigde dit bericht op 13-03-2019 20:43
7.49% gewijzigd
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Zijn er bij jullie mensen die weten dat jullie binnenkort een gezinnetje willen stichten? Enkele mensen weten dat ik graag jong moeder word en mijn beste vriendinnen hebben laatst voorzichtig gepeild of wij al bezig zijn, maar heb eigenlijk aan niemand verteld wanneer/dat we gaan beginnen.
Juist daarom vind ik dit forum extra fijn haha. Er toch even over kunnen praten.
Alle reacties Link kopieren
@ VietjeH, snap je gevoel en goed dat je er je over heen zet en niet nog langer gaat wachten! Ik heb dit wel gedaan en nu denk ik : stom! Toen had ik tenminste nog tot eind van het contract gehad en erna UWV. Nu ben ik zzper en heb eigenlijk nergens meer recht op :cry:
(Wel veel info dus liever niet quoten ;) )

Ah wat grappig! Wij hebben juist allemaal meisjesnamen in ons hoofd. En dat terwijl we onbewust ons helemaal instellen op een jongen haha. Als we het over kinderen hebben dan praten we altijd over ‘als we een zoon hebben’.


Bij ons weten veel vrienden het en ook mijn ouders. Door het uitstellen en wachten wat veel frustratie oplevert en veel mensen om ons heen die kinderen krijgen praten we er best veel over met de mensen om ons heen.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe dat straks blijkt te zijn. Zou een voorgevoel echt kunnen kloppen?

Hier weten mn ouders het ongeveer, mn zus en een aantal vriendinnen en een directe collega. Eigenlijk meer dan ik van plan was, maar ja ik ben nogal een enthousiaste flapuit af en toe..
Lach hard, duik diep, kom terug..
Hier hebben we het niemand verteld. Denk wel dat sommige mensen het verwachten omdat de oudste bijna 2 wordt.
Heb het de vorige keer ook met niemand gedeeld.

Bij de oudste was in helemaal overtuigd van een jongen. Het kon gewoon niet anders.
Toen ik bevallen was, lag er ineens een meisje op mijn buik. Nooit verwacht! Nu kan ik me niet eens meer voorstellen dat ik dacht dat ik een jongen zou krijgen.
Alle reacties Link kopieren
@Kato & Koffiewijck, dat stelt me toch een beetje gerust! Het komt ook omdat ik heb gewerkt op een uitzendbureau. Ik maakte van dichtbij mee hoe lastig het is voor moeders om parttime werk te vinden als ze eenmaal hun baan zijn kwijt geraakt (vaak door de zwangerschap, maar dat wordt natuurlijk niet gezegd).
Viel me zo tegen... Daarom vind ik het zo belangrijk om een goede baan te hebben en te weten dat ik daar parttime zou kunnen werken na een zwangerschap.

Maar goed, het mag eigenlijk geen reden zijn om niet zwanger te worden. Dat hoort eigenlijk echt los te staan van je werk. Maar goed...

@Girafjes, een aantal mensen in onze omgeving weten het wel. Of ja, dat we niet te lang meer willen wachten in ieder geval. Iedereen weet wel dat ik altijd jong moeder heb willen worden, dus het zal vast geen schok zijn. Plus mijn vriend is inmiddels 33 jaar en zijn vrienden hebben/krijgen allemaal kids. Zijn jongere zussen hebben ook al kinderen. Dus ze verwachten het ergens wel denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!

Ik schrijf normaal af en toe onder een andere naam, maar omdat mijn zus mijn accountnaam weet, heb ik besloten voor dit topic een andere nick aan te maken.
Ik heb in eerste instantie niet naar dit topic gekeken, omdat wij willen starten vanaf juni, maar toen ik las dat er meer pas richting/in de zomer willen starten, heb ik toch besloten een bericht te schrijven.
Ik ben 25, mijn vriend 28 en we willen vanaf juni gaan voor een eerste kindje.
Ik herken me erg in jullie verhalen. Mijn vriend heeft wel een vast contract, maar ik heb mijn jaarcontract die dit voorjaar bijna zeker wordt verlengd voor weer een jaar. Ik vind het erg spannend dat mocht ik zwanger raken binnen een half jaar vanaf juni, ik dan nog niet zeker weet of ik in het voorjaar van 2020 nog steeds daar kan blijven werken (dan zou ik over moeten op vast).
Mijn vriend maakt zich daar helemaal niet druk om, en heeft zoiets van; als jij je daar prettig bij voelt leggen we het komende half jaar/jaar gewoon een extra spaarpotje aan mocht je contract in 2020 dan niet verlengd worden.

Bij ons in de omgeving weet eigenlijk niemand van onze wens en plannen. We vinden het ook leuk om het als verrassing te houden tot het gelukt is. Wij trouwen half april en heel veel mensen zeggen iets in de trant van; en daarna nog geen kinderen toch? Eerst lekker genieten van de tijd met z'n tweeen, rondreizen, carriere maken enzovoorts. Merk dat ik het lastig vind dat dat de verwachting is van hoogopgeleide jonge stellen. Hoe gaan jullie daar mee om?
Alle reacties Link kopieren
@groenecomputermuis, welkom en leuk dat je meeschrijft.

Ik herken me wel in wat je schrijft over de verwachtingen en schreef dat hier eerder ook. Ik ben 25 en mijn vriend is 27. We hebben allebei een goede baan en hebben een paar mooie reizen gemaakt. Directe vriendinnen en mijn ouders e.d. grappen wel eens over of er al kinderen aankomen maar ik heb het idee dat de rest van de wereld verwacht dat wij eerst nog een paar (wereld)reizen gaan maken & met z'n tweeën genieten zonder verplichtingen. Mensen die ook letterlijk zeggen; wacht nog maar even met kinderen hoor. lekker genieten nu.

Ik vind dat heel lastig & trek me altijd heel veel aan van wat mensen tegen/over me zeggen, maar ik weet diep van binnen ook dat mijn kinderwens sterker is dan alle onzekerheden. Daarnaast; wat heb ik eraan als ik ga reizen als dat eigenlijk niet is waar ík gelukkig van word.
Alle reacties Link kopieren
Dankje, leuk om mee te schrijven!

@Girafjes: Ja, dat is precies wat ik bedoel inderdaad. Wij hebben samen ook wel wat (korte) reizen gemaakt in de afgelopen 4 jaar, maar zijn nu gewoon meer toe aan huisje-boompje-beestje.
Bij ons denk ik dat onze ouders en directe vrienden ook verwachten dat we deze stap nog niet gaan maken, maar wij hebben nu voor onszelf de knoop echt doorgehakt.
Mijn vriend trekt zich veel minder aan van de omgeving, die merkt uberhaupt ook minder signalen in zijn omgeving op.
Ik merk vooral op werk dat het denk ik sociaal niet echt 'geaccepteerd' is. We zijn met veel jonge mensen op de werkvloer, maar daarvan ben ik dan wel een van de jongeren. Vorige week vertelde een collega (32) dat ze zwanger is. Het ging er toen over wie de volgende zou zijn, omdat er zoveel jonge mensen op de afdeling werken. Ik stond daar met een andere collega (27, single) waarop onze receptioniste zei: Nouja, jullie staan sowieso de komende jaren nog niet op ons lijstje! Er zijn er anderen dan eerst aan de beurt haha!
Tsja, tijdens dat soort situaties denk ik wel even.. uhmm..tjsa.. en daar kan ik dan wel mee zitten. Al helemaal omdat je al jaren een relatie hebt, al jaren in een koopwoning samen woont en gaat trouwen, en omdat je dan jong bent daardoor met een andere jonge single(!) collega in een adem wordt genoemd die 'nog lang niet aan de beurt zijn'.

Gelukkig is een van mijn beste vrienden vader en heb ik een vriendin van dezelfde leeftijd die laatst voor de tweede keer moeder is geworden, dus daar houd ik me dan maar aan vast. Zij zijn gewoon heel sterk en hebben lak aan alle verwachtingen en vooroordelen. Zó lekker soms om met hen te kletsen :)

Wat betreft de namen trouwens, wij hebben stiekem al best lang een aantal meisjesnamen in ons hoofd, alleen jongensnamen kunnen we tot nu toe nog niet echt op komen! Grappig dat juist hetzelfde is, of andersom!
Alle reacties Link kopieren
Pfff stom eigenlijk he dat de mannen niet gewoon zwanger kunnen worden. Zou hier, en zo te lezen bij veel van jullie, wel schelen!

Als ik het er met mensen over heb en ze horen dat ik het wachten zo zat ben dan krijg ik vaak of te horen; ach jij hebt toch nog alle tijd op jouw leeftijd.
Of de opmerking waarom nog wachten? Zwanger worden duurt vaak een tijd hoor, dus kun je beter nu starten.
En wat ik ook nog wel eens te horen krijg is dat als we echt zo graag willen dat het financieel heus wel goed komt.
Zooooo even spuien haha. Stomme goed bedoelde opbeuringen/adviezen :twisted:
Alle reacties Link kopieren
@koffiewijck haha ja fijn, gelukkig zijn er ook positieve reacties :) Wij hebben besloten vroeg te beginnen omdat ik zelf verwacht dat het redelijk lang kan duren. Ik heb een onregelmatige cyclus dus in die zin in het spannend. Maar goed hoop alsnog dat het snel raak is :)
Alle reacties Link kopieren
@Groenecomputermuis, welkom! Wij starten ongeveer rond dezelfde tijd, leuk, spannend! Wat een reactie zeg van die receptioniste... Onwetendheid is dat.
Wat bij mij denk ik wel heeft geholpen/zal helpen/zal schelen in de reacties, is dat ik best open ben over hoe leuk ik kinderen vind en hoe ik uitkijk naar een baby van onszelf. Altijd veel opgepast en heb regelmatig logeetjes (kids van vrienden) over de vloer. Dus iedereen weet hoe ik denk over kinderen. Toch zou dat natuurlijk niet nodig hoeven zijn... Maar een vriendinnetje van mij heeft bijvoorbeeld nog nooit een baby vast gehad. Bij alle kraamvisites waar ze ook geweest is, ze heeft nog nooit een baby vast gehad. Geeft ook totaal geen aandacht aan de kinderen uit onze vriendengroep die bijvoorbeeld rondlopen op een verjaardag. Zij heeft geloof ik wel een kinderwens, maar ik weet zeker dat haar zwangerschap ooit meer reacties zal opleveren, puur omdat mensen zo GEEN beeld hebben van haar en een kind. Zo gaat dat nou eenmaal... Inderdaad schijt aan hebben dus ha ha.

Wat bij dat laatste dan wel belangrijk is, is dat je het zelf zeker weet en zelf zo goed mogelijk alles op orde probeert te hebben. Dat is tenminste mijn grootste zorg. Stel het is financieel toch heel erg moeilijk omdat ik m'n baan kwijtraak , dat mensen dan zeggen 'Zie, had je toch even moeten wachten met kinderen nog'. Dat zou ik heel erg vinden... Ik heb dan ook alleen voorzorgen over het financiële gedeelte, al hebben vriend en ik nu een prima baan hoor, daar ligt het niet aan. Maar wat gebeurt er als ik parttime wil gaan werken en moeder ben... Geen idee.

Zo, merk wel dat ik hier goed van me af kan schrijven zeg. Zitten jullie dan, met mega veel tekst. Sorry :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Haha VietjeH alleen maar leuk als ons topic meer gaat leven met lekker uitgebreide reacties!

Bij ons zal er ook geen twijfel bestaan over onze kinderwens, zowel ik als m’n vriend zijn dol op kinderen en zijn we ook verbonden aan kinderen met ons werk.

Is jou enige twijfel qua financiële stuk voor als je parttime gaat werken?

Ik vandaag rotnieuws gekregen: ik krijg geen cent als ik met verlof ga/moet... :cry: vanavond kan ik er geen puf meer voor opbrengen maar van t weekend maar eens even rekenen hoeveel spaargeld ons dat gaat kosten en hoe lang we daarover doen (naast de andere wensen die we nog hebben voor ons spaargeld).
Dus ook voor ons puur financieel.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat balen Koffie! Dat maakt het allemaal wel een stuk lastiger :-( . Hopelijk krijgen jullie het dit weekend op een rijtje en valt het toch mee!

Over wachten en verwachtingen:
Wij krijgen juist al jaaaren de vraag of ik al zwanger ben. Denk dat ik iedere maand wel een keer of 2 gevraagd wordt.

Ik wilde juist wel nog genieten! Lekker werken, op pad met vriendinnen reizen maken en ook nog even flink werken en lekker verdienen.

2 jaar terug kregen we een hond en toen ging bij mij het vuurtje branden. Opeens wilde ik een gezin en alles dr op en dr aan. En als je dan begint te rammelen dan kan het allemaal niet snel genoeg gaan :-D !
bumbly wijzigde dit bericht op 13-03-2019 20:40
13.43% gewijzigd
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Bumbly wat leuk! Ben nieuwsgierig haha : heb je naast je sportcarrière gestudeerd of via de sport in een baan gerold?

Bizar eigenlijk he wat een verwachtingen en oordelen je omgeving kan hebben...

Ja het is zeker balen. Vooral ondat ik de kostwinnaar ben en we het bij lange na niet op mijn vriend zijn inkomen redden. Ook hebben we onverwachts grote kosten aan ons huis, dus het zit qua spaargeld niet mee.
Het voelt zo gek.. we werken allebei al +10 jaar en nog lijkt het niet stabiel genoeg voor een kind.
Koffiewijck; wat ontzettend balen zeg. Geen idee wat je doet natuurlijk, maar als zelfstandige (geen idee of je dat bent hoor) ook niets via het UWV te regelen?
Dat zul je overgens ook al wel uitgezocht hebben.

VietjuH; die lange post is helemaal niet erg. Lekker veel kletsen hier. Over dit onderwerp kan ik ook alleen maar hier kletsen dus dan is een actief topic fijn. 😃

Vind het ook wel spannend of ik contractverlenging krijg. Mocht dit niet zo zijn en ik wel snel zwanger ben dan moet ik zwanger op zoek naar een andere baan of wachten tot na mijn bevalling en dan dus geen inkomen hebben. Man verdiend natuurlijk dan wel, maar dan moeten we heel zuinig aan gaan doen.
Dat wordt dan anders leven dan dat we nu doen.

Ik vind het ook wel spannend hoe alles gaat verlopen. De vorige keer was ik
de tweede maand na het stoppen met anticonceptie zwanger. Het is natuurlijk niet te voorspellen of dit nu ook zo gaat. Ben zo bang dat ik teleurgesteld raak als het nu langer duurt.

Ik vind het dan ook lastig om te bepalen wanneer ik ga stoppen met anticonceptie. Iets niet in de hand hebben, daar ben ik zo slecht in 🙈🤣

Ja en die reactie. Het valt me steeds meer op dat mensen bepaalde verwachtingen hebben en dit ook uitspreken. Soms kan dit kwetsend zijn, maar daar hebben sommige mensen geen benul van. Zo bizar.
Zelf kreeg ik na de bevalling van de oudste snel de vraag wanneer wij voor een tweede wilde gaan.
Ik dacht toen echt: Halloooo, ik ben net bevallen en een pasgeboren baby vraagt veel van je. Echt geen tijd om daarover na te denken.
Ook het afgelopen jaar veel vragen gehad, maar heb daar altijd niet echt specifiek op gereageerd.
Benoemd dat we het nog niet weten en dat ik ook best nog even wil wachten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!
Ik hoop dat ik nog mee mag schrijven!

Vanaf maart willen ik (26) en mijn vriend (30) er ook voor gaan 😊 een beetje afhankelijk van mn cyclus wel. Ik heb nog een tijdelijk contract, welke voor 99% zeker omgezet wordt naar vast in de zomer. Het liefst wil ik eerst horen dat ie verlengd wordt, voordat ik hoef te vertellen dat ik zwanger ben zegmaar. Las hier al meer contract dilemma’s, en het komt vast wel goed tegen die tijd!
Alle reacties Link kopieren
Toch lastig al die tijdelijke contracten toch! Zo oneerlijk dat het vrouwen zo moeilijk wordt gemaakt.

En welkom Slem :)!
bumbly wijzigde dit bericht op 13-03-2019 20:40
65.25% gewijzigd
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
@vietjeh alleen maar gezellig zo'n lange post toch! Misschien kun je alvast uitrekenen wat je met je huidige baan zou verdienen als je minder uren zou draaien? En evt berkenene hoeveel de kinderopvang kost en hoeveel toeslag je ongeveer krijgt? (mocht je daar gebruik van willen maken). Dat heb ik ook gedaan en dat geeft me wel wat rust. Daarnaast werk ik nu nog veel en ben ik heel bewust aan het sparen, omdat ik zelf ook parttime wil gaan werken als ik een kind heb.

@kato,bizar dat mensen bij wijzen vanspreken gelijk na je bevalling vragen of en wanneer er een tweede komt toch.. Ten eerste valt zo iets niet te plannen en ten tweede zou ik het niet eens durven te vragen..
Wanneer wilden jullie ook al weer ongeveer stoppen met anticonceptie?

@siem welkom en leuk dat je mee schrijft!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, opvallend inderdaad van alle reacties en verwachtingen van de omgeving. Ik vond de opmerking van de receptioniste al bijzonder, maar merk nu dat iedereen, of het nou gaat om 'jong' moeder worden, voor de tweede keer moeder worden of wat voor situatie dan ook mensen oordelen, meningen en verwachtingen hebben die ook uitgesproken worden.

@Koffiewijck: Hoe zit het met dat je je verlof niet betaald krijgt?

Verder ben ik via google bij het boek 'Mama worden' van Spitz terecht gekomen en heb het woensdag besteld. Als het goed is wordt het vandaag bezorgd, ben erg benieuwd! Er waren veel positieve reviews over geschreven.
Verder waren mijn vriend en ik laatst een weekend weg en toen kwamen we het boek 'The Dad' tegen, deze hebben we toen voor mijn vriend gekocht vanwege de grappige schrijfstijl.

Zijn jullie al bezig met de voorbereiding? Ik zag wat berichten voorbij komen over conditie en gezond eten. Hebben jullie voorbeelden van aanpassingen die je hebt gedaan of gaat doen?
En wanneer beginnen jullie bijvoorbeeld met foliumzuur?
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook graag mee! Heb bij mijn eerste ook in een maandgroepje gezeten en vond dat fijn.

Even kort; MevrouwTomatensoep (zeg maar Soep), 34, vriend van 26 en zoon van vandaag precies 14 maanden.
Eerste zwangerschap en bevalling waren behoorlijk pittig, veel in het ziekenhuis gelegen, kind slechte start gehad maar inmiddels hebben we onze draai wel gevonden. Vriend wilde eigenlijk in oktober al wel weer een tweede maar toen stopte mijn werk, gingen we verhuizen en was ik er ook gewoon nog niet aan toe.

Nu begin ik maandag met mijn nieuwe baan (24 uur) en is het huis en ons gezin wel klaar voor een nieuwe baby! Ben erg benieuwd maar vind het ook retespannend. In de eerste plaats omdat ik echt heel ziek ben geweest (oa alvleesklierontsteking met operaties) maar ook omdat zoon geweldig leuk is maar niet heel makkelijk. Hij houdt ons nog regelmatig wakker ‘s nachts. Aan de andere kant is het natuurlijk het leukste kind ever en wil ik graag nog een tweede daarvan!
Leuke bijkomstigheid, drie van mijn vriendinnen zijn momenteel ook zwanger en het lijkt me erg gezellig om kindjes in dezelfde leeftijd te hebben!

Deze maand hebben we maar wat gedaan en als het lukt is dat mooi meegenomen maar vanaf februari gaan we echt rekening houden met de vruchtbare dagen. Overigens weten een paar mensen wel dat we graag willen en verwachten een hoop mensen het binnenkort ook wel denk ik. Spannend dus!
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven