Zwangerschap en schildkliermedicatie

20-07-2019 21:26 25 berichten
Hoi,

Inmiddels ben ik bijna 11 weken zwanger. Ik slik al jaren euthyrox vanwege een te trage schildklier. Vier weken terug is de dosis al opgehoogd en elke 4 weken worden mijn waardes gecontroleerd.

Normaal gesproken neem ik de medicatie ‘s ochtends in, een half uur voor het ontbijt. Aangezien ik (nog) iedere ochtend moet overgeven, neem ik het nu ‘s avonds in (minimaal 2,5-3 uur na het avondeten). Waar ik tegenaan loop, is dat ik tegen die tijd een enorm knorrende maag krijg en weer weeïg word, maar dan niks meer mag eten ivm de medicatie.

Ik hoop dat de misselijkheid gauw over is, dan kan ik gewoon weer ‘s ochtends mijn medicatie innemen, maar voor nu is het wel vervelend. Een lege maag geeft gewoon een naar gevoel nu, overdag eet ik ook echt de hele dag door.

Iemand tips of ervaringen? :)
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan de dokter of je eerder na het eten de medicatie kan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang moet er tussen zitten dan?
Caramelfudge schreef:
20-07-2019 21:38
Hoe lang moet er tussen zitten dan?
Op een nuchtere maag wordt het medicijn het beste opgenomen. Vandaar dat je ‘s ochtends een halfuur moet wachten tot je gaat eten, en ‘s avonds minimaal 2,5-3 uur na het avondeten moet innemen.
Ja ik heb wel een suggestie. Bel je apotheek eens.

Ik snap echt nooit dat mensen willekeurige forummers om hun tips vragen in plaats van de mensen die ervoor gestudeerd hebben :-(
Alle reacties Link kopieren
Hmmmm dat is wel heel rot voor je. Kan je niet een uur na de medicatie dan nog wat eten? In mijn zwangerschap/borstvoeding tijd at ik regelmatig midden in de nacht wat ;-D nam ik ‘s avonds gewoon al mee naar boven.
hertje89 schreef:
20-07-2019 21:43
Ja ik heb wel een suggestie. Bel je apotheek eens.

Ik snap echt nooit dat mensen willekeurige forummers om hun tips vragen in plaats van de mensen die ervoor gestudeerd hebben :-(
Ik weet hoe het medicijn werkt, daar hoef ik de apotheek niet voor te bellen. Dat gaat weinig aan de inname-voorschriften veranderen. En ik vraag naar mensen die er ervaring mee hebben, niet naar willekeurige forummers.

Vragen staat vrij, toch? Wie weet zit er nog een gouden tip tussen wat betreft de misselijkheid ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
20-07-2019 21:40
Op een nuchtere maag wordt het medicijn het beste opgenomen. Vandaar dat je ‘s ochtends een halfuur moet wachten tot je gaat eten, en ‘s avonds minimaal 2,5-3 uur na het avondeten moet innemen.

Dan eet je een half uur nadat je het ingenomen hebt nog wat. Dat is toch niet zo ingewikkeld, of mis ik nu iets?
.
Caramelfudge schreef:
20-07-2019 21:45
Hmmmm dat is wel heel rot voor je. Kan je niet een uur na de medicatie dan nog wat eten? In mijn zwangerschap/borstvoeding tijd at ik regelmatig midden in de nacht wat ;-D nam ik ‘s avonds gewoon al mee naar boven.
Ja dit probeer ik soms wel, maar laat/later opblijven vind ik ook lastig door de vermoeidheid, haha. Na inname ‘s avonds moet ik dan namelijk weer minimaal een halfuur wachten met eten. ;) Nu leidt het inderdaad nogal eens tot nachtelijke snacks.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je probleem. Ik slik ook euthyrax en tijdens mijn zwangerschappen was dat lastig. Als ik niks at werd ik misselijk. Mijn tactiek uiteindelijk: Wekker half uur eerder, pilletje op het nachtkastje. Pilletje nemen, nog even snoozen en dan pas op staan.

Hopelijk werkt dit ook voor jou. Succes
Joepjenies schreef:
20-07-2019 21:50
Ik snap je probleem. Ik slik ook euthyrax en tijdens mijn zwangerschappen was dat lastig. Als ik niks at werd ik misselijk. Mijn tactiek uiteindelijk: Wekker half uur eerder, pilletje op het nachtkastje. Pilletje nemen, nog even snoozen en dan pas op staan.

Hopelijk werkt dit ook voor jou. Succes
Dank je wel voor je reactie. Hier heb ik ook al aan gedacht, maar het irritante is dat ik na het opstaan dus vrijwel direct moet overgeven. Ben dan bang dat ik het medicijn ook weer uitspuug..
Alle reacties Link kopieren
hertje89 schreef:
20-07-2019 21:43
Ja ik heb wel een suggestie. Bel je apotheek eens.

Ik snap echt nooit dat mensen willekeurige forummers om hun tips vragen in plaats van de mensen die ervoor gestudeerd hebben :-(
Dit!
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
20-07-2019 21:52
Dank je wel voor je reactie. Hier heb ik ook al aan gedacht, maar het irritante is dat ik na het opstaan dus vrijwel direct moet overgeven. Ben dan bang dat ik het medicijn ook weer uitspuug..
Maar als je het pilletje meeneemt en een flesje water dan kun je het toch liggend innemen en hoef je niet op te staan?
JustMeDaan schreef:
20-07-2019 22:04
Maar als je het pilletje meeneemt en een flesje water dan kun je het toch liggend innemen en hoef je niet op te staan?
Ja klopt. Maar als ik dus een halfuur daarna uit bed kom, moet ik vrijwel direct overgeven. Ik ben dan bang dat het medicijn er ook uit komt (nog niet goed opgenomen is).
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
20-07-2019 21:48
Ja dit probeer ik soms wel, maar laat/later opblijven vind ik ook lastig door de vermoeidheid, haha. Na inname ‘s avonds moet ik dan namelijk weer minimaal een halfuur wachten met eten. ;) Nu leidt het inderdaad nogal eens tot nachtelijke snacks.
Om 18.00 eten, rond 21.00 de pilletjes en 21.30 een snack en daarna naar bed?
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-07-2019 22:09
Om 18.00 eten, rond 21.00 de pilletjes en 21.30 een snack en daarna naar bed?
Vroeger eten probeer ik als het even kan! Helaas niet altijd mogelijk ivm werk. Maar dan is het goed te doen inderdaad. :)
Alle reacties Link kopieren
De pil bij je bed leggen en hem snachts nemen als je even wakker bent?
miedo schreef:
20-07-2019 22:13
De pil bij je bed leggen en hem snachts nemen als je even wakker bent?
Hier had ik nog niet aan gedacht! Dank je wel. Zou dan wel mijn wekker moeten zetten (word namelijk niet elke nacht wakker), maar dat is een kleine moeite. :)
Alle reacties Link kopieren
Oef, wat lastig zeg.... maar wel heel goed dat je er zo bewust mee omgaat en er goed op let! :thumbsup:

Geen tips, maar hopelijk voel je je snel weer beter. Bij mijn zwangerschap ging het na ongeveer 11-12 weken een heel stuk beter qua misselijkheid en vermoeidheid, hopelijk gaat het bij jou op korte termijn ook over!
Vaucluse schreef:
20-07-2019 22:16
Oef, wat lastig zeg.... maar wel heel goed dat je er zo bewust mee omgaat en er goed op let! :thumbsup:

Geen tips, maar hopelijk voel je je snel weer beter. Bij mijn zwangerschap ging het na ongeveer 11-12 weken een heel stuk beter qua misselijkheid en vermoeidheid, hopelijk gaat het bij jou op korte termijn ook over!
Dank je! Ik hoop ook dat het maar een tijdelijk probleem is. :)
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
20-07-2019 22:13
De pil bij je bed leggen en hem snachts nemen als je even wakker bent?
Dit deed ik ook. Werkte voor mij het beste.
's nachts innemen zou ik ook proberen. Ik ben dan zelden misselijk.
Is er geen zetpil van?
puntillita schreef:
21-07-2019 07:19
Is er geen zetpil van?
Helaas niet, dat zou ideaal zijn haha.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Inmiddels mijn 3e zwangerschap met euthyrox. De internist heeft mij meerdere keren gezegd dat een halfuur ideaal is, maar dat een kwartier ook prima is, omdat vrijwel alle werkende stoffen dan zijn opgenomen. Dat kwartier blijf ik liggen en dan ga ik ontbijten. Scheelt alweer de helft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven