Zwangerschapscursus?

02-04-2019 14:41 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik vroeg me af of jullie een zwangerschapscursus hebben gedaan en zo ja, welke en waarom? Of waarom niet?
Heeft het jullie geholpen tijdens de bevalling? Denk je dat de bevalling zonder cursus minder prettig was geweest? Of heb je het gevoel dat je liever een cursus had gedaan, indien je dit niet had gedaan? Of juist tevreden zo? Kortom, veel vragen.

Ik vraag het me af omdat ik 30 weken zwanger ben en ik weet niet zeker of ik er behoefte aan heb. Ik hoor graag eerlijke ervaringen ter oriëntatie .
Hakuna Matata
Chantilly21_2 schreef:
02-04-2019 21:42
Hier ook ruggenprik aan tijdens het persen hoor. Ik voelde de persweeen goed opkomen, als een hele harde buik en de monitor bevestigde dat. Ik vond dat echt hemels, ik heb niets gevoeld, het ging meer dan voortreffelijk zo met de pijnbestrijding er bij aan. VK gaf aan dat als ik de weeen niet goed voelde, de ruggenprik uitgezet zou worden. Wat dus niet nodig was.
Kort bij verdoofd voor het hechten daarna, maar het kan dus wel, een ruggenprik aan laten staan tijdens het persen. Dochter is 1,5 jaar oud, dus zo lang geleden is dat ook nog niet.
Mijn verloskundige zei dat het niet alleen gaat om het voelen van de weeën, maar dat doordat je minder voelt, je jezelf kapot kunt persen en de kans op hechtigen en andere problematiek groter is.
Geen reet gehad aan de cursus zelf, omdat mijn bevalling niet echt volgens het boekje verliep.

Was wel gezellig met de andere meiden. Hoop nog vaker met ze af te spreken.
Suzan_1991 schreef:
02-04-2019 21:48
Mijn verloskundige zei dat het niet alleen gaat om het voelen van de weeën, maar dat doordat je minder voelt, je jezelf kapot kunt persen en de kans op hechtigen en andere problematiek groter is.
Dat zou kunnen, de VK van het ziekenhuis vond het in mijn geval dan prima, in samenspraak met de dienstdoende gyn.

Het ging mij er alleen om dat het wel degelijk voorkomt, de pijnbestrijding aan laten tijdens de persfase.
ClaireSophie schreef:
02-04-2019 17:22

Maar als ik die topics hier zie:

'Help ik heb een schaap geaait'
'Help mag ik sla eten?'
Help er zat wijn in mijn risotto'
'Help ik heb wat aarde vast gehouden'

Dan denk ik echt: :facepalm: doe toch maar een cursus.
Hahaha ja, bij de Intratuin, en daarna in mijn oog gewreven, aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhh!!
:rofl:
Bij de eerste een cursus gedaan wat eigenlijk meer een praatgroepje was. Had ik niet veel aan. Bij de derde zwagerschapsyoga gedaan. Daar heb ik fijne oefeningen voor tijdens de zwangerschap geleerd (had wat lichte bekkenklachten) en er waren ademhalingsoefeningen waar ik in de eerste fase van de bevalling echt baat bij heb gehad. En het was leuk om even een moment bewust met de zwangerschap bezig te zijn.
Suzan_1991 schreef:
dat kun je ook zonder ruggeprik hoor. Hier geen ruggeprik gehad en een volledige totaal ruptuur en compleet stukke bekkenbodem. Helemaal zelf gedaan.
1-Aapje schreef:
02-04-2019 16:21
Dit geldt natuurlijk alleen als bevalling normaal verloopt ;-). Heel fijn die cm per uur die ze bijvoorbeeld noemden maar ik deed 22 uur over 4 bijvoorbeeld.
In mijn zwangerschapscursus werd juist benoemd dat gemiddelde voor de meeste mensen niet op gaat. En hoe je er mee om moet gaan dat het nooit loopt zoals je hoopt. En ook de kraamweek met stuwing en aambeien en hechtingen kwam aan bod.

Er zijn eindeloos veel soorten cursussen. Dus het is zaak op zoek te gaan naar iets wat bij je past.
Mijn verloskundige had zo'n centering groep. Daar ben ik tegen wil en dank ingestapt, puur om contacten op te doen in mijn directe omgeving. Dat was eens per maand/twee weken informatief deel + je controles. Mazzel gehad met een leuke groep, we troffen elkaar elke week in ons verlof en zijn nu vaak met de babies bij elkaar. Oftewel, alles waarvan ik riep het nooit te zullen doen (zo'n clubje moeders, brrr), doe ik nu :) Tot aan zo'n rijtje zwangere vrouwen-foto aan toe!

Voor de bevalling had ik veel filmpjes gekeken. Via YouTube en Instagram. Het gaf mij veel rust om andere vrouwen heel geconcentreerd hun baby eruit te zien werken. Mijn bevalling kwam plots een ruime maand te vroeg, maar ik was er daardoor wel klaar voor. Goede bevalling gehad, in mijn eigen bubbel met keigoede begeleiding.

Mijn gedachte was: Mijn kind wil er uit, laat ik het even helpen. Soort gevoel van samen doen. Voelde hem ook in me naar beneden zwemmen, afzetten met z'n voetjes tegen mijn buik.
Hips, hopsakee en pierlala.
florence13 schreef:
02-04-2019 22:15
dat kun je ook zonder ruggeprik hoor. Hier geen ruggeprik gehad en een volledige totaal ruptuur en compleet stukke bekkenbodem. Helemaal zelf gedaan.

:biggrin: Goed gedaan meid
GlitterCupcake schreef:
03-04-2019 08:33
:biggrin: Goed gedaan meid
Je zou er nog bijna trots op jezelf van worden….
florence13 schreef:
02-04-2019 22:15
Dat weet ik. Heb geen totaalruptuur oid maar m'n bekkenbodem is nog steeds een drama en heb het ook zonder ruggenprik gedaan. De kans schijnt alleen wel groter te zijn met een ruggenprik, omdat je minder voelt. Ik mocht ook eigenlijk nog niet persen van de verloskundige, maar dat is gewoon niet tegen te houden.
Suzan_1991 schreef:
03-04-2019 08:52
Dat weet ik. Heb geen totaalruptuur oid maar m'n bekkenbodem is nog steeds een drama en heb het ook zonder ruggenprik gedaan. De kans schijnt alleen wel groter te zijn met een ruggenprik, omdat je minder voelt. Ik mocht ook eigenlijk nog niet persen van de verloskundige, maar dat is gewoon niet tegen te houden.
ik kan je trouwens echt aanraden naar een bekkenbodem fysio te gaan, het helpt bij mij echt heel duidelijk (als je dat niet al doet)
Wintertime16 schreef:
02-04-2019 21:00
Ik mocht/kon geen ruggeprik dus kreeg pethidine. Ik vond dat erg vervelend, werd er helemaal wazig/slaperig van en kon niet meer duidelijk maken wat ik wilde of communiceren. Ik was echt helemaal van de wereld.

Ik heb bij de eerste zwangerschapsyoga gedaan. Was een leuke groep, we hebben 3 jaar later nog steeds contact. Verder weinig aan gehad, door die pethidine en uiteindelijk spoedkeizersnede onder narcose.

Dit keer zwangerfit gedaan, ook leuk en gezellig maar het wordt een geplande keizersnede dus daar zal ik ook niet veel aan gaan hebben.

Ik vind het best fijn om je post te lezen :-) Ik was apestoned van pethidine en heb van mijn bevalling úren niks meegekregen. Volgens mijn man heb ik slaperig in bed gelegen en af en toe om water gesmeekt. En omdat ik niks normaal kon communiceren heb ik zelfs nog een tweede prik gehad toen ik weer mijn rugweeen ging voelen. Ik heb hier nog weken walgelijk op terug gekeken. Ik voelde mij zo hulpeloos.

En omdat ik vanuit de bevalcursus enorm had gehamerd op mijn bevalplan en al mijn rechten had het ziekenhuispersoneel ook niet de behoefte om mij bij te staan.

Ik kon nog net roepen dat ik niet nog verder wilde proberen maar een keizersnee bliefde. Godzijdank want baby had er nooit uitgekomen op zichzelf.

Fijn om te lezen dat pethidine niet voor iedereen het godewonder is dat in het ziekenhuis werd voorgespiegeld tijdens de rondleiding.
florence13 schreef:
03-04-2019 08:37
Je zou er nog bijna trots op jezelf van worden….

Gewoon zijn! Pakken wat je pakken kan ;)
Suzan_1991 schreef:
Maar daar was de verloskundige die braaf tussen mijn benen stond en af en toe zei: 'nu even stoppen met persen'. Denk dat verloskundigen die dat verkondigen je graag niet het ziekenhuis in zien gaan en overgedragen zien worden. Als je goed de instructies opvolgd en perst wanneer je een wee hebt (je voelt nog steeds druk en anders zie de monitor) kan het in een 'normale' situatie heel fijn zijn de pijnstilling aan te laten. En als je dat wil, zéker naar vragen. Laat je niet afschepen.

En die kans op hechtingen, denk dat heeeeeeel veel vrouwen hechtingen hebben met of zonder ruggenprik. Dan wel zo lekker om in ieder geval pijnloos te persen!

Florence, deze is voor jou :hug: heb actief meegelezen met jouw verhaal, man, man wat heftig! Hoop zo dat je herstel goed én snel gaat en dat je ventje het goed doet! :heart:
Vaucluse schreef:
02-04-2019 22:05
Hahaha ja, bij de Intratuin, en daarna in mijn oog gewreven, aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhh!!
:rofl:
En al die lieve viva dames die daar serieus op in gaan (écht oprecht lief) maar ik dacht alleen maar, mijn god, het je vrouw zijn... :facepalm: denk dat mijn man had gezegd: doe ff gewoon ClaireSophie. En terecht. Je bent zwanger, je zit niet aan de allerzwaarste chemo.
Geen cursus gedaan en niet gemist. Eerste bevalling was afschuwelijk en daar had geen cursus aan geholpen, tweede bevalling was een fluitje van een cent en zo gepiept, hartstikke gezellig, daar was geen cursus bij nodig.

Pethidine werd ik overigens ook hondsberoerd van, zoals iemand anders ook al zei. Het klonk zo ideaal, zo'n infuusje en dat je zelf op de knop kunt drukken als je een wee voelt aankomen. Maar man man man was ben ik ziek geweest ervan. Overgeven tot ik niet meer kon, was niet meer in staat tot communiceren terwijl ik vanalles wilde zeggen, heel naar. Oh en tegen de pijn deed het werkelijk geen fluit. Nooit maar dan ook nooit weer.
ClaireSophie schreef:
03-04-2019 10:01

Florence, deze is voor jou :hug: heb actief meegelezen met jouw verhaal, man, man wat heftig! Hoop zo dat je herstel goed én snel gaat en dat je ventje het goed doet! :heart:
Lief!!! Dank je! Gaat heel goed hier, nog wel de rest van het jaar aan het revalideren maar zit echt schot in de zaak, dus ik ben blij.
Kaaaaaaaatje schreef:
02-04-2019 22:44
Er zijn eindeloos veel soorten cursussen. Dus het is zaak op zoek te gaan naar iets wat bij je past.
Ligt er wel een beetje aan waar je woont. In de grote stad is er allicht veel keus, van gym tot yoga tot informatief en van zweef tot nuchter. Waar ik woon was er gewoon 1 soort zwangerschapscursus, zo'n klassieke suffe pufcursus; dat leek me nou niet echt van toegevoegde waarde.
Ik heb het aan de verloskundige gevraagd, of zij verschil merkte bij vrouwen die wel een cursus hadden gedaan of niet en zij zei dat ze bij vrouwen die zwangerschapsyoga hadde gedaan wel merkte dat die makkelijker konden ontspannen tijdens de bevalling, wat vaak wel hielp om makkelijker te ontsluiten.

Zelf heb ik zwangerschapsyoga gedaan en voor mijn man de cursus samen bevallen. Beide hebben we veel aan gehad. Mijn man was erg blij dat hij wist wat hij ervan kon verwachten en wat hij voor me kon doen (wat vrij weinig was, maar hij was er wel erg relaxed onder)
snorriemorrie schreef:
03-04-2019 10:21
Ik heb het aan de verloskundige gevraagd, of zij verschil merkte bij vrouwen die wel een cursus hadden gedaan of niet en zij zei dat ze bij vrouwen die zwangerschapsyoga hadde gedaan wel merkte dat die makkelijker konden ontspannen tijdens de bevalling, wat vaak wel hielp om makkelijker te ontsluiten.

Ik vind dit tóch moeilijk te geloven. Weeën doen bij 99% van de vrouwen gewoon verekkte pijn. Dan kun je puffen wat je wil maar pijn is pijn en pijn is heftig. Ontspannen is dan heel moeilijk, dat wijten aan het wel of niet volgen van cursus zou ik ervaren als een trap na... bevallen is grotendeels puur mazzel hebben, nogmaals vandaar dat ik niet zo in het effect van een curus geloof.

Goed, tot zover mijn cynisme. Maar krijg écht kriebels van zulke verloskundigen!

Zelf heb ik zwangerschapsyoga gedaan en voor mijn man de cursus samen bevallen. Beide hebben we veel aan gehad. Mijn man was erg blij dat hij wist wat hij ervan kon verwachten en wat hij voor me kon doen (wat vrij weinig was, maar hij was er wel erg relaxed onder)
Nee bij beide zwangerschappen niet gedaan.
Zou er ook niks aan gehad hebben bij beide bevallingen.
Zeker bij de tweede bevalling niet aangezien dochter er binnen 1 uur was.

Heb ook geen geboorteplan geschreven omdat je toch nooit weet hoe een bevalling gaat zijn..
Kaaaaaaaatje schreef:
02-04-2019 22:44
In mijn zwangerschapscursus werd juist benoemd dat gemiddelde voor de meeste mensen niet op gaat. En hoe je er mee om moet gaan dat het nooit loopt zoals je hoopt. En ook de kraamweek met stuwing en aambeien en hechtingen kwam aan bod.

Precies, dat was bij mij ook zo. Er werd juist heel erg benadrukt dat dit en dit in grote lijnen het proces is, maar dat er bij iedere bevalling dingen anders gaan. En juist ook het poepen en kotsen, en de intensiteit van de kraamweek zijn uitgebreid benoemd. Maar ik had een vrij feitelijke cursus uitgekozen, die me was aangeraden door een vriendin die nota bene zelf een jaar op de afdeling verloskunde heeft gewerkt. Zij had gewoon al bevallingen meegemaakt, en vond het toch bijdragen. Het was wel een vrij dure cursus, en dat zag je aan de vrouwen die er waren, allemaal hoger opgeleid en met een baan. We hebben ook geen seconde getut over sokjes of pakjes of zo.
Ik vond het wel fijn, inderdaad de contacten (de whatsapp groep was met name toen de babies er waren en iedereen nog met verlof was heel gezellig). Er even bij stil staan. En gewoon op een rijtje horen wat er aan pijnstilling bestaat en wanneer dat kan, waarom je soms even moet stoppen met persen etc. We hebben niet ‘leren puffen’, daar is niet 1 goede manier voor. En we hebben ook niet zweverig contact gemaakt met de baby.
Maar nu had ik alles op een rijtje. Ik had dan weer helemaal geen behoefte aan allerlei boeken en sites lezen over bevallingen.
En juist omdat het een groep was met vrij serieuze banen, hebben we het daar ook wel eens over gehad. Of over de verbouwing of zo. Het was echt geen getrut.

Ik was ook gewoon bevallen zonder cursus, natuurlijk. En het ging anders dan gemiddeld. Maar een aantal punten herkende ik wel, en dan schoot toch even door mijn hoofd ‘oh ja, dat hadden ze al gezegd, het klopt’.
[qoute]Ik vind dit tóch moeilijk te geloven. Weeën doen bij 99% van de vrouwen gewoon verekkte pijn. Dan kun je puffen wat je wil maar pijn is pijn en pijn is heftig. Ontspannen is dan heel moeilijk, dat wijten aan het wel of niet volgen van cursus zou ik ervaren als een trap na... bevallen is grotendeels puur mazzel hebben, nogmaals vandaar dat ik niet zo in het effect van een curus geloof.

Goed, tot zover mijn cynisme. Maar krijg écht kriebels van zulke verloskundigen! [/quote]

Toch is het zo dat als het lukt om je beter te ontspannen, dat je lichaam zelf pijnstillende hormonen aanmaakt tijdens de bevalling. Natuurlijk is ieder lichaam anders en is zeker niet gezegd dat iedereen die zwangerschapsyoga doet een goede bevalling heeft en iedereen die dat niet doet, niet, maar gemiddeld gezien heeft het dus blijkbaar wel effect als het je lukt om te ontspannen. Wat voor jou ontspannend werkt is heel persoonlijk. De een zal zich beter kunnen ontspannen in een ziekenhuis, met de wetenschap dat er direct iemand naast je bed kan staan, de ander ontspant beter in zijn eigen omgeving. Bij een derde helpt het om compleet geïnformeerd te zijn bij zo'n cursus en de volgende wil dit graag door middel van ademhalingsoefeningen doen.

Sowieso als je de hele bevalling ligt te puffen ben je al niet goed geïnformeerd, puffen is namelijk een ademhalingstechniek die bedoelt is om te gebruiken op het moment dat je persdrang ervaart maar nog niet mag persen, dus zeker niet voor de hele bevalling.
ClaireSophie schreef:
03-04-2019 10:01
Maar daar was de verloskundige die braaf tussen mijn benen stond en af en toe zei: 'nu even stoppen met persen'. Denk dat verloskundigen die dat verkondigen je graag niet het ziekenhuis in zien gaan en overgedragen zien worden. Als je goed de instructies opvolgd en perst wanneer je een wee hebt (je voelt nog steeds druk en anders zie de monitor) kan het in een 'normale' situatie heel fijn zijn de pijnstilling aan te laten. En als je dat wil, zéker naar vragen. Laat je niet afschepen.

En die kans op hechtingen, denk dat heeeeeeel veel vrouwen hechtingen hebben met of zonder ruggenprik. Dan wel zo lekker om in ieder geval pijnloos te persen!

Ik heb me helaas ook teveel laten afschepen waardoor een ruggenprik uiteindelijk niet meer kon en heb daardoor een zeer pijnlijke bevalling gehad. Druk tijdens een wee voel ik sowieso al niet, die druk heb ik de hele tijd en de pijn is daarbij ook constant alsof alles één gigantische wee was. De verloskundige moest mij echt vertellen wanneer ik een wee had.

Hechtingen had ik inderdaad ook bij de eerste, bij de tweede niet (wel een klein scheurtje), beiden zonder pijnstilling. Ik moet wel zeggen dat ik persen helemaal niet zo pijnlijk vind, ik vond dat nog het minst erge aan die hele bevalling. Ik hoor iedereen altijd over dat het zo ontzettend pijn doet als het hoofdje eruit komt, maar dat was gewoon bijna een lekker gevoel in vergelijk tot mijn weeën.

Als er ooit een derde komt, wil ik direct een ruggenprik, ik wil dit echt nooit meer meemaken. Hoewel ik de kans klein acht dat dat ooit gaat gebeuren. Ik kon bij de 2e met 20 weken zwangerschap al niet meer normaal lopen van de pijn en de bekkenbodemfysiotherapeut kon er ook helemaal niets mee. Ik ben echt bang dat als ik nog een keer zwanger word ik in een rolstoel terecht kom. Klinkt misschien overdreven, maar ik ben er serieus bang voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven